Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
1861/1942 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään R-Collectionin pitkä anorakki ja Hait lähimetsikössä. Muut vaatteet eurooppalaisia merkkejä, Euroopassa valmistettuja.

Vierailija
1862/1942 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fern myy miesten t-paitoja hintaan 69 euroa.

Ja Alpa silkkialpakka t-paitoja jollain 150 eurolla jos en väärin katsonut.

Varmaan on kankaan laatu keskivertoa parempaa. Ehkä. Mutta silti. Ihan hirveitä hintoja t-paidasta.

Eikun Fren oli sen firman nimi. Korjaus.

Yrityksen nimi on FRENN. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/1942 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun on oikeasti vaikeaa käsittää miksi ihmeessä aikuinen nainen lähtisi minnekään ulos tai työpaikalle, jos tosiaan ei ole päikkytäti, tuossa päikkytätityylisessä vaatteessa. Se sopii vielä ehkä tarhaikäisille lapsille, mutta jo kouluikäinen alkaa olla liian vanha tuohon tyyliin. 

On olemassa sporttityyliä, jos kaipaa supermukavaa. Muotivaatteet. Sitten on casual tyyli, jossa ollaan vähän rennommin, mutta kuitenkin siististi puettu ja sitten tietysti bisnes ja juhlavaatteet. Ehkä monella suomalaisella on tosiaan se tyyli ihan hakusessa, koska ihan oikeasti kaikki tuollaiset oudot värikkäät tunikat ym. eivät ole muodikkaita, elegantteja eikä tyylikkäitä. Ne ovat ehkä suomalaisia, mutta se on kaikki se mitä sillä vaatteilla on antaa kantajalleen. Ketään ne ei ainakaan kauni

Vastauksena "trikootunikadissaajalle": Viimeiksi eilen liikuin ihmisten ilmoilla lapsellisesti kuvioidussa trikootunikassa. Ihan normaalisti suhtauduttiin ja juteltiin. Katsoin huvikseni mitä hienouksia muilla oli päällä, yleisin vaate oli collegehuppari (sellainen jossa ei ole vetoketjua) kaiken ikäisillä, sitten näkyi trikoopaitoja, siis vastaavia kuin tunikani, mutta ilman pitkää helmaa. Pitkä helma on kiva itsestäni, selkä on pitkä joten osa perus paidoista on liian lyhyitä, se on mielestäni myös naisellisempi kuin tavallinen paita, lähes mekko. On minulla paljon myös trikoo- ja collegemekkoja ym., että en joka päivä pelkissä tunikoissa mene, vaikkakin usein.

Tunikan vertailu yöpukuun: Olen joskus ollut niin väsynyt, että olen nukahtanut tunika päällä. Ei ole kovin mukava nukkumiseen. Oikea yöpuku on paljon ohkaisempaa kangasta ja väljemmällä mitoituksella. Ei erot suuria ole, enkä sitä väitäkään. 

Ja suomalaisuuden lisäksi vielä tarkeämpiä ominaisuuksia ovat siis ekologisuus ja eettisyys. Ja tietysti vaatteen täytyy myös miellyttää itseäni. 

Vierailija
1864/1942 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fern myy miesten t-paitoja hintaan 69 euroa.

Ja Alpa silkkialpakka t-paitoja jollain 150 eurolla jos en väärin katsonut.

Varmaan on kankaan laatu keskivertoa parempaa. Ehkä. Mutta silti. Ihan hirveitä hintoja t-paidasta.

Eikun Fren oli sen firman nimi. Korjaus.

Yrityksen nimi on FRENN. 

Juu, niin onkin. Oli vähän liian vaikea nimi muistaa 😂

Vierailija
1865/1942 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään R-Collectionin pitkä anorakki ja Hait lähimetsikössä. Muut vaatteet eurooppalaisia merkkejä, Euroopassa valmistettuja.

Mulla on ulkoillessa Rukkaa. Ja sitten niitä muita mitälie merkkejä.

Vierailija
1866/1942 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaiset pukeutuu tosi paljon trikooseen ja collariin. Aika harvoin näkee enää farkkujakaan. Yritystapasmisessa tyypillä oli päällään huppari ja collarit. Ihan pomo oli, ehkä 35 ikää. 

Vierailija
1867/1942 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaiset pukeutuu tosi paljon trikooseen ja collariin. Aika harvoin näkee enää farkkujakaan. Yritystapasmisessa tyypillä oli päällään huppari ja collarit. Ihan pomo oli, ehkä 35 ikää. 

Olen nyt ketjun ajan kyttäillyt tavallista tarkemmin, miten ihmiset, erityisesti naiset, pukeutuvat.

Helsingin keskustan alueella näkyy paljon  Kaikon jokapäivänhousujen tyyppisiä siistejä mustia joustovyötäröhousuja, nuoremmilla usein trumpettilahkeisina. Yliopiston kulmilla näkee enemmän leveitä farkkuja, Stockmannin tuntumassa myös suoria ja laskoshousuja. Collegehousut ovat vähemmistössä, mutta niitäkin näkee. Mekon kanssa moni pukee mustat leggingsit. 

Työtapaamisissa naisilla tunnetun brändin neule on aika tavallinen asu, myös siistiä, näyttävää collegemateriaalia näkyy, ei kuitenkaan housuissa. Bleiseri on useammin asiakastyötä tekevällä kuin johtavan aseman ihmisellä, heilläkin toki, jos kyseessä on edustustilaisuus. 

Vierailija
1868/1942 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi muodista kiinnostuneet naiset - mitä tykkäätte kotimaisten merkkien kevään uutuuksista? Olen huomaavinani, että räikeän kirjavaa kuosia ja telttoja on vähemmän. Piristäviä uutuuksia. Tein jo pari hankintaa ja muutama jäi polttelemaan. 

Vierailija
1869/1942 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi muodista kiinnostuneet naiset - mitä tykkäätte kotimaisten merkkien kevään uutuuksista? Olen huomaavinani, että räikeän kirjavaa kuosia ja telttoja on vähemmän. Piristäviä uutuuksia. Tein jo pari hankintaa ja muutama jäi polttelemaan. 

Minä odottelen Toiveen lyhythihaista ribbimekkoa, se tulee myyntiin ensi viikolla. Myös nuo popliinihameet ja popliini-ribbi-yhdistelmämekot viehättävät minua, mutta katsotaan nyt.

Nakoalla on kauniita pellavavaatteita, joista en vielä ole osannut valita. Aarteelta tilasin outletista pellavapaidan ja yksivärisen merinovillamekon. 

Kaipailisin vastuullisesti valmistettua, ihonmyötäistä trikoomekkoa vähän avarammalla pääntiellä erinäisten takkimekkojen ja kimonojen alle, mutta ei ole tullut vastaan. Pitäisi olla vähäeleinen, mutta kuitenkin varsinaista alusmekkoa järeämpi. Boxy-mallit ja pienet pääntiet näyttävät olevan nyt suosiossa. 

Vierailija
1870/1942 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajat kun maksaisivat kunnon palkkaa niin olisi varaa suosia kotimaista

Vierailija
1871/1942 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työnantajat kun maksaisivat kunnon palkkaa niin olisi varaa suosia kotimaista

Kotimaisia vaatteita löytyy hyvin nettikirppiksiltä, joista itsekin bongailen suosikkejani pienemmällä budjetilla. Ostan vähän, mutta hyvää ja kotimaista. 

Vierailija
1872/1942 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä odottelen Toiveen lyhythihaista ribbimekkoa, se tulee myyntiin ensi viikolla. Myös nuo popliinihameet ja popliini-ribbi-yhdistelmämekot viehättävät minua, mutta katsotaan nyt.

Nakoalla on kauniita pellavavaatteita, joista en vielä ole osannut valita. Aarteelta tilasin outletista pellavapaidan ja yksivärisen merinovillamekon. 

Kaipailisin vastuullisesti valmistettua, ihonmyötäistä trikoomekkoa vähän avarammalla pääntiellä erinäisten takkimekkojen ja kimonojen alle, mutta ei ole tullut vastaan. Pitäisi olla vähäeleinen, mutta kuitenkin varsinaista alusmekkoa järeämpi. Boxy-mallit ja pienet

Toiveen violetti ribbomekko vei sydämeni. Monien vaatteiden värit oli vähän synkkiä kesäksi. Ribbiä, kilpikonnakaulusta ja tummia sävyjä näkyy myös esim Hujauksella. En oikein pidä kilpparikailuksista kesällä, mutta syksyllä ovat taas ok kun viilenee. Huijauksen housut ihan mahtavia.

Alpalla olisi montakin suosikkia, joista babyalpakka yläosat nousee ehkä ylimmäksi kesälle sekä voyage mekko. Pellava on kesän lempimateriaali, jota pitää käydä läpi eri merkeiltä ja selaan jo Nakoaa suosikkia etsien. 

Ommellisella on uusi musta rentomekko v-pääntiellä ja materiaali on ihana tencel. V-aukko sopii itselle paremmin kuin nyt suosiossa olevat pienet kaula-aukot. 

Vierailija
1873/1942 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipailisin vastuullisesti valmistettua, ihonmyötäistä trikoomekkoa vähän avarammalla pääntiellä erinäisten takkimekkojen ja kimonojen alle, mutta ei ole tullut vastaan. Pitäisi olla vähäeleinen, mutta kuitenkin vars

Toiveen violetti ribbomekko vei sydämeni. Monien vaatteiden värit oli vähän synkkiä kesäksi. Ribbiä, kilpikonnakaulusta ja tummia sävyjä näkyy myös esim Hujauksella. En oikein pidä kilpparikailuksista kesällä, mutta syksyllä ovat taas ok kun viilenee. Huijauksen housut ihan mahtavia.

Alpalla olisi montakin suosikkia, joista babyalpakka yläosat nousee ehkä ylimmäksi kesälle sekä voyage mekko. Pellava on kesän lempimateriaali, jota pitää käydä läpi eri merkeiltä ja selaan jo Nakoaa suosikkia etsien. 

Ommellisella on uusi musta rentomekko v-pääntiellä ja materiaali on ihana tencel. V-aukko sopii itselle paremmin kuin nyt suosiossa olevat pienet kaula-aukot. 

Luulen, että Toiveen lila ribbi myydään nopeasti loppuun :) Pidän siitä itsekin. 

Harkitsen niinkin kylmää temppua, että tilaisin mustan lyhythihaisen ribbimekon ja muokkaisin siihen itse venepääntien. Kilpikonnakaulus on ihan pukeva, mutta takkimekon tai vastaavan alla siitä tulee vähän tukkoinen vaikutelma minun makuuni. 

Alpalla on ihania värejä! Silkkialpakkatoppi on harkinnassa. 

Kaikon jokapäivänhousuja saa nyt norsunluunvalkoisina. Voisi olla hyvä ratkaisu kesän juhliin, mutten itse taida uskaltaa, olen melkoinen suttaaja :D

Vierailija
1874/1942 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se pitäisi saada nousuun?

Jos porukka ei halua ostaa, ne ei osta. 

Vierailija
1875/1942 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset suunnittelijat tekee lähinnä puolijoukkuetelttoja. Ihan sama mitä suomalainen nainen laittaa päälleen, ei se hyvältä näytä

Vierailija
1876/1942 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi saada nousuun?

Jos porukka ei halua ostaa, ne ei osta. 

Laatua niille jotka ostavat.

Vierailija
1877/1942 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaisia lapsia 1centin palkalla ompelleen 12/7...saadaan adidas kiinni

Vierailija
1878/1942 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta vaatteita. Saan ilmaiseksi sukulaisilta tai köyn kirpparilta hakee ilmaus-laatikoista. Lisäksi minulla kokonainen vaatekaappi täynnä vanhoja vaatteita, luulis niillä pärjäävän vaikka joku vaate menisi rikki. Ommella en osaa eli rikkinäiset vaatteet on ihan vain koti käytössä. Siistit vaatteet luen vain kun lähden julkisille paikoille eli niitä ei tarvitse usein pestä, eivätkä ne kulu

Vierailija
1879/1942 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipailisin vastuullisesti valmistettua, ihonmyötäistä trikoomekkoa vähän avarammalla pääntiellä erinäisten takkimekkojen ja kimonojen alle, mutta ei ole tullut vastaan. Pitäisi olla vähäeleinen, mutta kuitenkin vars

Alpan Voyage voisi sopia tiimalasivartalollekin! Kaunis malli. 

Nakoalla on todella kauniita pellavapaitoja. Valintaa vaikeuttaa kerrankin runsaudenpula. 

Vierailija
1880/1942 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta vaatteita. Saan ilmaiseksi sukulaisilta tai köyn kirpparilta hakee ilmaus-laatikoista. Lisäksi minulla kokonainen vaatekaappi täynnä vanhoja vaatteita, luulis niillä pärjäävän vaikka joku vaate menisi rikki. Ommella en osaa eli rikkinäiset vaatteet on ihan vain koti käytössä. Siistit vaatteet luen vain kun lähden julkisille paikoille eli niitä ei tarvitse usein pestä, eivätkä ne kulu

Oikein ekologista ja taloudellista, jos pärjäät ostamatta yhtään vaatteita. Asia on toinen jos joutuu olemaan töissä asiakkaiden parissa ja on oltava päivittäin siisti. Ostan kirppiksiltä, mutta kun ostan uutta, valitsen suomalaista. Rikkinäisiä en käytä edes kotona, vaan korjaan sellaiset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi