Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (2012)

Vierailija
1941/2012 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaisin pelkästään kotimaisia vaatteita kulkisin luultavasti puolialasti. Ostaisin kyllä jos niitä olisi tarjolla vaikka vähän kalliimpiakin. Tyydyn siihen että ostamani vaatteet ovat edes Eu maissa valmistettuja. 

Vierailija
1942/2012 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tekis siitä osmankäämin pöheröstä jotai järkevää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/2012 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostuksen  ja laatutietoisuuden lisääminen.

Vierailija
1944/2012 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu todella ärsyttävältä kun moni kotimainen vaate- ja tekstiilibrändi siirtää tuotantoa muualle. Samoin moni ulkomainen siirtää ties mihin ihme maihin. Ennen sentään tehtiin jotain kuitenkin Kreikassa, Portugalissa, Turkissa ja Italiassa. Kiina oli sitten myös maa missä saatettiin aika paljon vaatteita tehdä.

Nyt monessa vaatteessa ja kengässä lukee Thaimaa, Intia, Bangladesh, Makedonia, Malesia, Romania. Silti hinta on ihan pilvissä. En yksinkertaisesti ymmärrä miksi minun pitäisi maksaa Bangladeshissa tehdystä paidasta missä napit on huonosti ommeltu, saumaukset on huonoja ja on lankoja siellä täällä ja napinlävet purkautuvat (helmakin vähän liian lyhyt jotta kangasta säästyy) yli sata euroa. 

Vierailija
1945/2012 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?

Etenkin kun ne 100 euton peruskamat tuotetaan halpamaissa, halpatyövoimalla..

Miksi siis ei osta suoraan halpamaista, neljäsosahinnalla.

Vierailija
1946/2012 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kotimainen, mikään design in finland ei riitä, luonnonkuitua, laadukas materiaali ja työ, sopiva koko, mua miellyttävä ulkonäkö.

N53, rahaa olis muttei mitään ostettavaa.

Esim Tarina-asulla on kivoja pellavavaatteita, enää en osta kun 200€ paita kuluu puhki kainaloista ja kyynärpäistä alle vuodessa.

Vierailija
1947/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain pitöisi saada halvempia ompelijoita. Työvoiman kalleushan meillä aina eniten sakkaa.

Ompelutyö on fyysisesti kuluttavaa. Se pitäisi laittaa robottien tehtäväksi.

Vierailija
1948/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat tuotteille halvemmaksi. 

Vierailija
1949/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisivät jotain muuta kuin rumia  kalliita, huonosti istuvia, karseakuosisia rytkyjä.

Juu en omista yhtäkään suomalaisen vaatefirman vaatetta. Jännä juttu.

Vierailija
1950/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tänä talvena tukenut suomalaisia ja ihan kivoja vaatteita olen saanut.

Vierailija
1951/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneet punikkiduunarit ruotuun ! On se maailma kummallises mallis kun sosialistikki ajaas omilla autoolla :(

Vierailija
1952/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomalla tekstiilijätteenkierrätysmaksun joka on väh. tuotteen ja vastaavan kotimaisen tuotteen hinnan välinen erotus. Näin saadaan vähintään samanhintainen tuote kun suomalainen vastaava.

Vierailija
1953/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen menee vaikka alasti talvipakkaseen, kunhan naapurin Iita ei vaan saa työpaikkaa ompelimossa/puvuttamossa.

Jos osa toimeentulotuesta maksettaisiin vaikka pelastusarmeijan vaatteilla, niin voisimme pitää huolen siitä, ettei nuo rahat valu kansainvälisten testiilijättien (Nike, Adidas, Hello Kitty jne.) pohjattomaan pussiin...

Vierailija
1954/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain pitöisi saada halvempia ompelijoita. Työvoiman kalleushan meillä aina eniten sakkaa.

Älä nyt, ehdotin tätä taannoin tässä ketjussa, mutta sain loukkaantuneen vastaanoton alan ihmiseltä. Tämä argumentoi että "jos tämä olisi mahdollista, luuletko ettei sitä olisi jo tehty". 

Kuitenkin tekoäly ja robotiikan uusimmat innovaatiot tulevat mahdollistamaan monta sellaista asiaa, mitä nyt ei voi edes  kuvitella. Humanoidirobotit on tulossa ja ompelu tulee poistamaan paljon myös alan eettisistä ongelmista (mm. lapsityövoima ja orjuuteen verrattavat työolot).

Vierailija
1955/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tänä talvena tukenut suomalaisia ja ihan kivoja vaatteita olen saanut.

Se on hyvä. Mä olen ostanut myös. Ruskovillalta, Paapiilta ja Lapuan kankureilta. Jaikoltakin ostin mutta ne tehdään Portugalissa, joten se ei ole ihan yhtä hyvä.

Vierailija
1956/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt, ehdotin tätä taannoin tässä ketjussa, mutta sain loukkaantuneen vastaanoton alan ihmiseltä. Tämä argumentoi että "jos tämä olisi mahdollista, luuletko ettei sitä olisi jo tehty". 

Kuitenkin tekoäly ja robotiikan uusimmat innovaatiot tulevat mahdollistamaan monta sellaista asiaa, mitä nyt ei voi edes  kuvitella. Humanoidirobotit on tulossa ja ompelu tulee poistamaan paljon myös alan eettisistä ongelmista (mm. lapsityövoima ja orjuuteen verrattavat työolot).

Robottiompelun lisäksi tekoälyn avulla alusta loppuun kuluttajalle räätälöidyt vaatteet suomalaisesta, puupohjaisesta tekstiilikuidusta, niin olisimme lähellä koko ekosysteemin uudistavaa miljardiluokan tuotekehitystyötä.

Vierailija
1957/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niihin ulkomailta ostettuihin tuotteisiin laitettaisiin 50 prosentin tulli, niin kyllä se alkaisi kotimainen tuote kiinnostaa.

Vierailija
1958/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niihin ulkomailta ostettuihin tuotteisiin laitettaisiin 50 prosentin tulli, niin kyllä se alkaisi kotimainen tuote kiinnostaa.

Niin meinaatko että ratkaisu on nostaa vaatteiden hintoja? Voin kertoa että suomalaisten ostovoima ei hintoja nostamalla parane. Palkkojen nousu olematonta, kaikki hinnat vain nousee jatkuvasti. Kannattaako ihmetellä ettei myynti vedä? Hyvä esimerkki tältä päivältä Askon ja Sotkan konkurssi..

Vierailija
1959/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousua voi saada laskemalla hintoja ts. voitto-odotuksia.

Vierailija
1960/2012 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimakulut ovat Suomessa suuret ja niiden osuus on vaatetusalalla suuri. On hyvin haastava yhtälö, että suomalaisella palkalla pystyisi ostamaan yhtään mitään Suomessa tuotettua hyödykettä. Ei tekstiiliä eikä palvelua. Jotta tämä onnistuisi, valtion pitäisi tukea Suomessa toimivia vaatetehtaita, mikä puolestaan lisäisi valtion välittömiä menoja. Tosin se voisi silti välillisesti laskettuna kannattaa, jos se toisi samalla Suomeen työpaikkoja ja verotuloja ja lisäisi kulutusta. Tuetaanhan Suomessa telakoita ja autotehtaitakin, niin miksei yhtälailla voisi tukea vaatetusteollisuuttakin, jos niin haluttaisi tehdä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän