Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1946)

Vierailija
1641/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuorein keskustelu myyntipaikoista lähtee sivulta 77. 

Menköön nyt vielä kerran, että

https://www.mieladesignroom.fi

pitää kivijalkaliikettä Tampereen Hämeentiellä ja Helsingissä Aleksanterinkadulla. Aleksilla on myös mm. Alpan liike. 

Oheisesta linkistä pääsee myös Mielan verkkokauppaan, jossa voi tutustua moniin suomalaisiin merkkeihin. 

Karsean näköisiä vaatteita Mielassa. Ehkä jotkut Parikan kengät saattaisi kelpuuttaa.

Säkkimäisiä mekkoja, isoja T-paitoja, muodottomia housuja. Hipsterivaatteita. 

Vierailija
1642/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksia näin pienikokoisena kolmekymppisenä. Itselleni Suomibrändien ongelma on aina ollut se etteivät leikkaukset ja mallit sovi vartalolleni. Joku täällä mainitsikin että monien brändien XS sopii tavallisesti M-kokoa käyttävälle. Ketä tämä palvelee että koot seilaavat miten sattuu.

Katselin paria eri verkkokauppaa ja siellä valikoima jakautuu aika selkeästi tosi simppeleihin puuvillatrikoomekkoihin (joko vartaloa nuolevia ribbimekkoja tai sitten vähän laatikkomaisia t-paitamekkoja) sekä riemunkirjaviin kukka- ym. printteihin. Moni varmasti tykkää kirkkaanvärisistä ja isoista printeistä mutta sellaisia kokeiltuani näytin naamasta lähinnä sairaalta. :D En usko täysin värianalyysiin, mutta toiset värit saavat toiset hehkumaan ja toiset näyttämään valjuilta; itse kuuluin selvästi jälkimmäisiin.

Pisti myös silmään miten epäimartelevia leikkauksia monissa vaatteissa on. Sauma/leikkaus kulkee obelixin muotoja jäljitellen r

Nuo Sezanen vaatteet näyttävät hienoilta, koska mallit ovat nuoria, erittäin hoikkia ja kuuvia on myös fotoshopattu.  Saman mallisia mekkoja näyttää olevan suomalaisilla merkeillä, mutta mallit ovat pyyleviä ja usein myös vähän vanhempia. Ei saa niin kauniita kuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pitää kivijalkaliikettä Tampereen Hämeentiellä ja Helsingissä Aleksanterinkadulla. Aleksilla on myös mm. Alpan liike. 

Oheisesta linkistä pääsee myös Mielan verkkokauppaan, jossa voi tutustua moniin suomalaisiin merkkeihin. 

Karsean näköisiä vaatteita Mielassa. Ehkä jotkut Parikan kengät saattaisi kelpuuttaa.

Miksi aina pitää olla laatikkomaisia t-paitoja, ne ovat kauheita ja ihminen saadaan näyttämään vankalta lihanleikkaajalta. 

Vierailija
1644/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en enää jaksa käydä keskustassa ollenkaan. Bussilla menee joku 45 minuuttia ja autolla joutuu pysähtymään jokaikisiin liikennevaloihin kumpaankin suuntaan. Ostan vaatteeni ja muutkin tavarani sieltä minne pääsee vähän helpommalla.

Joo, Helsingin keskustassa on kyllä autoilu tehty vaikeaksi. Mutta jos siellä nyt on riittävästi kiinnostavia liikkeitä, niin ehkä sinne jaksaa joskus lähteä julkisillakin, etenkin jos on hyvä ilma. En ole pariin vuoteen käynyt. Vähän kyllä epäilyttää, tuskinpa se Aleksanterinkatu edelleenkään mikään Via Montenapoleonen veroinen on? Onkohan siellä mitään muuta 

Ei kannata odottaa liikoja Aleksanterinkadusta. Petyt. Tilaa netistä. 

Vierailija
1645/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valikoimiin kaivattaisiin laadukkaita etupyllyessuja!

Vierailija
1646/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy varmaan lähteä käymään Helsingissä Aleksanterinkadulla. Siellä tuntuu nyt olevan noita liikkeitä. Viimeksi kun kävin, siellä ei ollut paljon mitään. Autolla liikkuvalle Helsingin keskusta on vaan niin kamala sumppu. Mutta ehkä sit jos ilmat lämpenee, niin jättää auton vähän kauemmas ja menee vaikka junalla loput, sitten kävelee. -Eri.

Mä en enää jaksa käydä keskustassa ollenkaan. Bussilla menee joku 45 minuuttia ja autolla joutuu pysähtymään jokaikisiin liikennevaloihin kumpaankin suuntaan. Ostan vaatteeni ja muutkin tavarani sieltä minne pääsee vähän helpommalla.

Joo, Helsingin keskustassa on kyllä autoilu tehty vaikeaksi. Mutta jos siellä nyt on riittävästi kiinnostavia liikkeitä, niin ehkä sinne jaksaa joskus lähteä julkisillakin, etenkin jos on hyvä ilma. En ole pariin vuoteen käynyt. Vähän kyllä epäilyttää, tuskinpa se Aleksanterinkatu edelleenkään mikään Via Montenapoleonen veroinen on? Onkohan siellä mitään muuta mielenkiintoista kuin se Mielan showroom? Onko joku käynyt viime aikoina? 

Aleksanterinkadun suositukset eräältä työmatkalaiselta:

Alpa 

Nanso

Miela

Cocktail tai mocktail Bouchon Carêmessa baarin puolella

Pikamuotia Arket, Other Stories, Skechers

Wolford Boutique

Okra Shop: pieniä suomalaisia artesaanivalmistajia

Café Engel

North Outdoorilla on myymälä Katariinankadulla, muutama askel Aleksilta etelään.

Stockalla kurkistaisin Reloveen. Henna Lampinen x Noom löytyy myös  

Minna Minna on jo muuttanut Uudenmaankadulle, huomasin kun tarkistin osoitetta  👠🤯

Vierailija
1647/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksia näin pienikokoisena kolmekymppisenä. Itselleni Suomibrändien ongelma on aina ollut se etteivät leikkaukset ja mallit sovi vartalolleni. Joku täällä mainitsikin että monien brändien XS sopii tavallisesti M-kokoa käyttävälle. Ketä tämä palvelee että koot seilaavat miten sattuu.

Katselin paria eri verkkokauppaa ja siellä valikoima jakautuu aika selkeästi tosi simppeleihin puuvillatrikoomekkoihin (joko vartaloa nuolevia ribbimekkoja tai sitten vähän laatikkomaisia t-paitamekkoja) sekä riemunkirjaviin kukka- ym. printteihin. Moni varmasti tykkää kirkkaanvärisistä ja isoista printeistä mutta sellaisia kokeiltuani näytin naamasta lähinnä sairaalta. :D En usko täysin värianalyysiin, mutta toiset värit saavat toiset hehkumaan ja toiset näyttämään valjuilta; itse kuuluin selvästi jälkimmäisiin.

Pisti myös silmään miten epäimartelevia leikkauksia monissa vaatteissa on. S

Nuo Sezanen vaatteet näyttävät hienoilta, koska mallit ovat nuoria, erittäin hoikkia ja kuuvia on myös fotoshopattu.  Saman mallisia mekkoja näyttää olevan suomalaisilla merkeillä, mutta mallit ovat pyyleviä ja usein myös vähän vanhempia. Ei saa niin kauniita kuvia.

Katsoin Sézanen myydyimmät top 30 ja ensimmäisiä sijoja piti hallussaan joukko oikein nättejä laukkuja. Ensimmäinen vastaan tullut eli ostetuin vaate oli valkoinen reikäapplikoitu pitsitoppi. Noshilla oli hyvin samanlaisia viime kesän mallistossa, tiedän koska melkein tilasin.

Vierailija
1648/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiinnostuksesta, onko tämä hipsterivaate tai säkki?

https://www.mieladesignroom.fi/collections/mekot/products/smock-dress-d…

Mietin, puhummeko ihan samaa kieltä. 

Vierailija
1649/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä jaksan lähteä keskustaan käyn katsomassa mitä Dopp myy. Niillä on kivan näköisiä vaatteita ig:n perusteella.

Vierailija
1650/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan istuvia vaatteita. Olen lyhyt ja harteikas, aika roteva mutta kapealanteinen enkä ylipainoinen ja nyt on malli muuttunut juuri lanteikasta kapeaharteista suosivaksi. Istuvaa on vaikea löytää, kaikki vaatteet joka suuntaan liian isoja tai sitten itseäni kapeammille. 

Suomalaisen tuotannon valtti voisi olla ymmärrys paikallisesta säästä. Tarvii tuulen ja sateen kestävää, mutta samalla tyylikästä. Käytännöllistä ja suoraviivaista. 

Vierailija
1651/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.mieladesignroom.fi/collections/mekot/products/sm

Löysit ainakin yhden vaatteen, jossa on hyvä malli muuten, mutta kaula-aukko ei ole oikein kiva. 

Vierailija
1652/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kaipaisin sellaista t-paitaa, jossa olisi kyynärpäähän yltävät hihat, u-mallinen tai v-mallinen pääntie, ei liian avara, o-mallinenkin pääntie on hyvä, kun ei ylety ihan kurkkuun asti. Malliiltaan paita saa olla vartaloa myötäilevä, ei liian ohutta tai läpinäkyvää puuvillaa, mutta ei myöskään jäykkää ja paksua puuvillaa. Liiallinen elastaanin määrä voi tehdä paidasta epämiellyttävän kumimaisen. 

Vierailija
1653/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, Helsingin keskustassa on kyllä autoilu tehty vaikeaksi. Mutta jos siellä nyt on riittävästi kiinnostavia liikkeitä, niin ehkä sinne jaksaa joskus lähteä julkisillakin

Aleksanterinkadun suositukset eräältä työmatkalaiselta:

Alpa 

Nanso

Miela

Cocktail tai mocktail Bouchon Carêmessa baarin puolella

Pikamuotia Arket, Other Stories, Skechers

Wolford Boutique

Okra Shop: pieniä suomalaisia artesaanivalmistajia

Café Engel

North Outdoorilla on myymälä Katariinankadulla, muutama askel Aleksilta etelään.

Stockalla kurkistaisin Reloveen. Henna Lampinen x Noom löytyy myös  

Minna Minna on jo muuttanut Uudenmaankadulle, huomasin kun tarkistin osoitetta  👠🤯

Kiitos! Okra vaikuttaa mielenkiintoiselta. Alpa ei ole minun juttu. Baari, Café Engel tai pikamuoti ei kiinnosta, mieluummin Bulen puolelle Ekbergille jne. Pitää miettiä.

Vierailija
1654/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon unisextyylisiä vaatteita. 

Vierailija
1655/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paljon unisextyylisiä vaatteita. 

Ei mitään unisexiä. En halua näyttää mieheltä.

Vierailija
1656/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus yleisesti aiheeseen, kannattaisin mieluusti kotimaista mutta käytännössä näitä olen ite pohtinut:

Vaatteet ovat usein kovin kalliita ja designia, tuntuu ettei niitä ole edes suunnattu minulle. Realiteetit iskee, rahaa ei vain ole.

Kuosit, mallit ja kuviot ovat usein sellaisia että tuntuu että ne on suunnattu varakkaille design-ihmisille tai nuorille hipstereille. Tulee se olo etteivät ole suunnattu mulle.

Pienistä merkeistä ei kuule, joten en edes tiedä olisiko siellä minulle sopiva. 

Isoissa laatu on laskenut siitä mitä se oli joskus.

Useat vaatteet tehdään ulkomailla, joten kotimaisuusaste näissä jää monasti suunnittelun tasolle. Jos on tuntematon merkki, sitä ei heti edes osaa mieltää kotimaiseksi tai erottaa mikä on oikeasti kotimainen. Tai edes sitä mikä on ns merkkituote ja mikä ei, vertaa jotkut halvemmat maahantuontimerkit esim tavaroissa joissa ei ole muuta kotimaista kuin nimi.

Vierailija
1657/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus yleisesti aiheeseen, kannattaisin mieluusti kotimaista mutta käytännössä näitä olen ite pohtinut:

Vaatteet ovat usein kovin kalliita ja designia, tuntuu ettei niitä ole edes suunnattu minulle. Realiteetit iskee, rahaa ei vain ole.

Kuosit, mallit ja kuviot ovat usein sellaisia että tuntuu että ne on suunnattu varakkaille design-ihmisille tai nuorille hipstereille. Tulee se olo etteivät ole suunnattu mulle.

Useat vaatteet tehdään ulkomailla, joten kotimaisuusaste näissä jää monasti suunnittelun tasolle. Jos on tuntematon merkki, sitä ei heti edes osaa mieltää kotimaiseksi tai erottaa mikä on oikeasti kotimainen. Tai edes sitä mikä on ns merkkituote ja mikä ei, vertaa jotkut halvemmat maahantuontimerkit esim tavaroissa joissa ei ole muuta kotimaista k

Tai sitten ei edes nimi. En esimerkiksi tiennyt North Outdoorin olevan suomalainen merkki, kun merkki oli mulle tuntematon ja katselin jotain villapökiä ja paitoja ja totesin niiden olevan reilusti halvempia kuin vastaavat retkeilyliikkeissä. Muistan vielä että ois ollu joku made on turkey tai vastaavaa. Mutta siis suomalainen firma ainakin nettisivujen mukaan.

Vierailija
1658/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat vaatteet tehdään ulkomailla, joten kotimaisuusaste näissä jää monasti suunnittelun tasolle. Jos on tuntematon merkki, sitä ei heti edes osaa mieltää kotimaiseksi tai erottaa mikä on oikeasti kotimainen. Tai edes sitä mikä on ns merkkituote ja mikä ei, vertaa jotkut halvemmat maahantuontimerkit esim tavaroissa joissa ei ole muuta kotimaista k

Jep. North Outdoor teettää osan vaatteista Kiinassa. Samoin Nanso. Turkissa ja Kiinassa. Tamsilk Suomessa mutta laatu ei ole hääviä.

Mä en erityisesti jaksa suosia suomalaista jos se ei vastaa sitä mitä haen. Ja mitä suomalaisuutta se on, että kiinalainen sen vaatteen valmistaa? Hyödymmekö me kansana siitä jotain?

Mut ihan kiinnostavaa keskustelua. Merkille pantavaa on, että  suomalaismerkkien vaatteet on käsittämättömän kalliita vs. joku muu eurooppalainen merkki, joka valmistuttaa myös vaikka Turkissa tai Kiinassa.

Vierailija
1659/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pisti myös silmään miten epäimartelevia leikkauksia monissa vaatteissa on. S

On meillä täällä Suomessakin nuoria naisia. Ja jopa hoikkia. Vanhemmissakin ikäryhmissä.

Vierailija
1660/1946 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://

Löysit ainakin yhden vaatteen, jossa on hyvä malli muuten, mutta kaula-aukko ei ole oikein kiva. 

Hehee :D

Minusta tämä on kaunis, mutta en itse voisi pitää:

https://www.mieladesignroom.fi/collections/mekot/products/sarah-dress?v…

Tämänmallinen minulla on itselläni

https://www.mieladesignroom.fi/collections/mekot/products/wrap-dress-ch…

(löytyy näköjään myös xxs, Kaikolla on se osassa tuotteistaan)