Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän, ja olen asunut aiemmin Helsingin keskustassa ja ollut siellä töissä. Mutta nykyään kun on etätyöt ja mahdollisuus asua väljemmin ja mukavammin kauempana, niin ei s
Jos itse asut olemattomien liikenneyhteyksien päässä, kotimainen muotiala ei ole se taho, joka kotiisi sen julkisen liikenteen järjestää.
Stockmannin kanta-asiakaskortilla saa huomattavat edut Stockan alapuoliseen parkkihalliin, vihjeenä autoilijoille.
Sivusta, ei myöskään vaatealalla
Näin tämä maailma nyt kuitenkin on mennyt, että maksukykyisimpiä asiakkaita on muuttanut pois ratikkareittien varsilta. Tavaratalot ja kivijalkaliikkeet ovat vaikeuksissa. Autolla Helsinkiin lähteminen jonkin vaatteen vuoksi tuntuu liian vaivalloiselta, vaikka se Stock
Mikään ei estä laittamasta myymälää Tapiolan Ainoaan jos Jumbossa käyvien rahat ei kelpaa.
Ainoassa on Stocka ja Voglia, jossa ei koskaan näy yhtäkään asiakasta. ByPias myy Ainoassa ja sitten on pari muutakin liikettä, jonka nimiä en muista mutta suomalaisia ne eivät olleet.
^ En saa lainausta toimimaan mutta itse olen tilannut pariin eri otteeseen Sezanelta. Toimitus ja palautus toimii ihan hyvin, sama kuin tilaisi zalandolta tai muilta vastaavilta.
Olen tilannut siis pari eri tilausta. Viimeksi pari ohuempaa pooloneuletta (50% merinovilla, 50% puuvilla) ja ollut niihin tosi tyytyväinen. Sopivat käyttöön vuoden ympäri. Lisäksi olen aiemmin tilannut villamekon sekä 2 merinovillaista neuletakkia. Olen ollut kaikkiin tyytyväinen.
Palautukseen taas lähtivät housut jotka ei istuneet itselle mutta vaikuttivat muuten hyvin tehdyiltä. Kirpparilta löysin kerran Sezanen pellavaisen t-paidan ja se oli selvästi kestänyt jo hyvin aikaa ja itsekin olen pessyt ja käyttänyt sitä ihan surutta.
Sekoiteneuleet (n. 30% kutakin; alpakka, villa, polyesteri/polyamidi) jättäisin hankkimatta - kuten muillakin merkeillä ja satsaisin täysvillaiseen. Mutta ainakin oman kokemuksen mukaan nuo 100% merinotuotteet ovat olleet hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lyhyt mies ostaa vaatteet?
Esimerkiksi Italiasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaksi kannattaa lopettaa käytettyjen rytkyjen ympärille noussut kultti. Moni kehuu ettei ole vuosiin ostanut uutta vaatetta.
Minä taas kaipaisin lisää kiertotaloutta kentälle. Teollisuuden ylijäämää käytetään jo jonkin verran, esim. Kiedo, Hukkasiini ja Second Chance, ja joillakin merkeillä on omia rescue- l. ylijäämä- ja sivuvirtatuotteita.
Moni merkki myy myös omia käytettyjä tuotteitaan itse, toiset taas tekevät yhteistyötä esim. Ninyesin kanssa.
Upcycling käytettyjä vaatteita tuunaamalla taas ei näy ainakaan minulle asti. Voisin hyvin kuvitella investoivani vaikkapa hylätyistä villakangastakeista koottuun uuteen takkiin tai jakkuun. Ehkä näemme vielä ompelimojen nousun tällä alalla.
Mielestäni näissä kierrätysvaatteissa on usein se ongelma että ne on jotenkin nuhjuisia ja sutaisten tehtyjä, esim. Globe Hope. Ajatuksena tietysti kannatettava, mutta mieluummin ostan uuden laadukkaan vaatteen ja käytän sitä pitkään.
Suomalainen vaateteollisuus ei voi miellyttää kaikkia makuja. Itse käytän kotimaisista vain North Outdoorin neuleita. Muuten tyyli onkin sitten täysin ulkomaalaisten vaatteiden varassa ja olenkin käyttänyt samoja merkkejä pari vuosikymmentä. Enkä tosiaan osta vaatteita perusteella minkä maalainen merkki on vaan sillä perusteella miten se sopii jo minulla oleviin vaatteisiin ja miten paljon sille tulisi käyttöä. Ja nyt esimerkiksi tarvitsen uudet sandaalit. Saattaisi olla suomalaisiakin merkkejä, joita voisi kokeilla, mutta vuosia Birkenstockia käyttäneenä suuntaan mielummin sinne, koska pystyn ostamaan varmasti laadukkaat ja jalkaani sopivat sandaalit netistä sen kummempia sovittamatta.
Markkinointiin panostaminen veisi varmaan eteenpäin, kun tässäkin ketjussa on käynyt ilmi, ettei osa ihmisistä osaa tai tajua googlettaa vaan kaikki pitäisi tulla valmiina. En itse edes seuraa spesifisti suomimuotia, mutta silti suurin osa ketjussa maituista merkeistä on tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaksi kannattaa lopettaa käytettyjen rytkyjen ympärille noussut kultti. Moni kehuu ettei ole vuosiin ostanut uutta vaatetta.
Minä taas kaipaisin lisää kiertotaloutta kentälle. Teollisuuden ylijäämää käytetään jo jonkin verran, esim. Kiedo, Hukkasiini ja Second Chance, ja joillakin merkeillä on omia rescue- l. ylijäämä- ja sivuvirtatuotteita.
Moni merkki myy myös omia käytettyjä tuotteitaan itse, toiset taas tekevät yhteistyötä esim. Ninyesin kanssa.
Upcycling käytettyjä vaatteita tuunaamalla taas ei näy ainakaan minulle asti. Voisin hyvin kuvitella investoivani vaikkapa hylätyistä villakangastakeista koottuun uuteen takkiin tai jakkuun. Ehkä näemme vielä ompelimojen nousun tällä alalla.
Mielestäni näissä kierrätysvaatteissa on usein se ongelma että ne on jotenkin nuhjuisia ja sutaisten tehtyjä, esim. Globe Hope. Ajatuksena tietysti kannatettava, mutta mieluummin ostan uuden laadukkaan vaatteen ja käytän sitä pitkään.
Sen lisäksi ne harvoin sopivat esim. kaikille työpaikoille tai kaikkien ihmisten tyyliin. Tulee sellaiset haaremihousuhippi-vaikutelmat hyvin helposti.
Monet (ei suomalaiset) surffityyliset merkit taas käyttävät vaatteissaan paljon kierrätettyjä materiaaleja, mutta vaatteet näyttävät silti uusilta ja siisteiltä ja ovat ajassa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän, ja olen asunut aiemmin Helsingin keskustassa ja ollut siellä töissä. Mutta nykyään kun on etätyöt ja mahdollisuus asua väljemmin ja mukavammin kauempana, niin ei s
Jos itse asut olemattomien liikenneyhteyksien päässä, kotimainen muotiala ei ole se taho, joka kotiisi sen julkisen liikenteen järjestää.
Stockmannin kanta-asiakaskortilla saa huomattavat edut Stockan alapuoliseen parkkihalliin, vihjeenä autoilijoille.
Näin tämä maailma nyt kuitenkin on mennyt, että maksukykyisimpiä asiakkaita on muuttanut pois ratikkareittien varsilta. Tavaratalot ja kivijalkaliikkeet ovat vaikeuksissa. Autolla Helsinkiin lähteminen jonkin vaatteen
Mikään ei estä laittamasta myymälää Tapiolan Ainoaan jos Jumbossa käyvien rahat ei kelpaa.
Ainoassa on Stocka ja Voglia, jossa ei koskaan näy yhtäkään asiakasta. ByPias myy Ainoassa ja sitten on pari muutakin liikettä, jonka nimiä en muista mutta suomalaisia ne eivät olleet.
Niin. Aleksin Alpassa ja Tampereen Mielassa on taas joka kerran käynyt melkoinen hyörinä, kun olen paikalle sattunut. Kampin ND pop-upissa sama homma.
Ehkäpä ne kehätien superkeskukset eivät houkuttelekaan ihan niin paljon ostovoimaa kuin ketjussa vakuutetaan? Ja ehkä keskustasijainti onkin aika loppuun asti mietitty ratkaisu Suomi-brändeiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vaateteollisuus pidä saada laskuun eikä nousuun?
Vettäkin kuluu ziljoona kuutiota ja osa kärsii veden puutteesta ja saatetta syntyy ja työoloja poljetaan...?
Teoriassa kyllä. Taiteellisesta näkökulmasta vaate on tietysti kulttuurin kehityksen kohde siinä missä vaikkapa arkkitehtuurikin. Mutta turhanpäiväisiä kaapuja ei tosiaan tarvita lisää, vaan taiteellisen laadun on kehityttävä
Mutta kehittyykö se tässäkin ketjusa ihannoituun, muutaman vuosikymmenen takaiseen "tyköistuvaan" naisellisia muotoja imartelevaan ja jotain 50-luvun univormupukeutumista matkivaan ateljeeompelimosuuntaan? Tuskin, ainakaan kuin hetkellisesti
Kyllä se vaatteen tulevaisuus on ennemminkin kehoystävällisessä, mukavassa, joustavassa, ilmavassa, niin paljon kuin se tissejään ja pymppyjään esitteleviä mammoja ärsyttääkin. Nousevat trendit ovat sportti ja kaapu. Myös tu
Toivoisin, ettet kirjoittaisi noin rumasti toisten naisten tyylistä.
Kuitenkin sinulla on pointti tuossa, että esimerkiksi joustovyötäröiset housut ovat trendi muuallakin kuin Suomessa, ja muukin mukavuus ja väljyys trendaa. Tunnen itsekin hoikkia nuoria naisia, jotka viihtyvät kaapumekoissa ja laatikkomaisiksi cropatuissa lyhyissä neuleissa (joustovyötäröhousujen kanssa!)
Samoin se, mitä minä en kaupunkikuvassa tai edes työni mukaisissa edustustilaisuuksissa juuri näe, on tyköistuva, räätälöidyn oloinen jakkupukumuoti, jota yllättävän paljon tässä keskustelussa peräänkuulutetaan. Tyylikkäitä bleisereitä ja suoria housuja kyllä, mutta enimmäkseen leikkaukseltaan rentoja.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tämä maailma nyt kuitenkin on mennyt, että maksukykyisimpiä asiakkaita on muuttanut pois ratikkareittien varsilta. Tavaratalot ja kivijalkaliikkeet ovat vaikeuks
No jos ei autoilevia kauppakeskuksissa kävijöitä edes kaivata, niin mikäs hätä näillä yrityksillä sitten on? Senkus myyvät vain tälle valikoituneelle asiakaskunnalle.
Käsitin näköjään aloituksen väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielest
Sen lisäksi ne harvoin sopivat esim. kaikille työpaikoille tai kaikkien ihmisten tyyliin. Tulee sellaiset haaremihousuhippi-vaikutelmat hyvin helposti.
Monet (ei suomalaiset) surffityyliset merkit taas käyttävät vaatteissaan paljon kierrätettyjä materiaaleja, mutta vaatteet näyttävät silti uusilta ja siisteiltä ja ovat ajassa mukana.
Miksi kaiken tarjonnan pitäisi sopia jokaiselle työpaikalle?
Kirjoitin ompelimoista, koska ajattelen itsekin tuunatun tai upcycle-kierrätetyn villakangastakin olevan harvojen herkkua.
Teollisuuden ylijäämämateriaalit ovat uudenveroista tavaraa, toimivat Suomessa ja ulkomailla. Kierrätetty polyesteri taas on usein mainettaan pahempi, sillähän moni surffimerkki surffaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä Aleksanterinkadulla Helsingissä että Hämeenkadulla Tampereella kulkee raitiovaunu.
Suosittelen kokeilemaan! Käveltävää jää korkeintaan muutamia kymmeniä metrejä.
Haluaisin vielä kuulla, onko Mielan verkkokauppakin jotenkin viallinen niin, ettei sitä voi käyttää?
Koko Mielan nimikin on ollut tuntematon. Ei sellaista voi käyttää, eikä edes googlettaa, jonka olemassaolostakaan ei tiedä. Onko sekin ny
Jep. Designit on haukuttu, kuosit on haukuttu, mitoitus on haukuttu, materiaalit on haukuttu, kaikki on haukuttu. Sitten aka moni on innokkaasti ilmoittanut itse ompelevatn jatkossa omat vaatteensa.
Eli olisiko nousu siinä, että aletaan valmistamaan ompelukoneita, niin suomalaiset saavat tehdä itse omat vaatteensa?
Eihän tuo ketjun valittaja-ompelija ole saanut tänä aikana edes omaa konettaan huollettua :D
Moni muu on sillä aikaa tilannut useampiakin vaatteita suomalaisilta brändeiltä, minä itse mukaan luettuna.
Olen samaa mieltä aamusella kirjoittaneen kanssa, että suomalaiset valmistajat tekevät kaiken jo juuri oikein: toimivat verkkosivut on, yhteiset verkkokaupat on, kivijalkaliikkeitä on, bränditunnettuutta on. Ne, jotka eivät halua ostaa, eivät osta - sama koskee kaikkia vaatevalmistajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tämä maailma nyt kuitenkin on mennyt, että maksukykyisimpiä asiakkaita on muuttanut pois ratikkareittien vars
No jos ei autoilevia kauppakeskuksissa kävijöitä edes kaivata, niin mikäs hätä näillä yrityksillä sitten on? Senkus myyvät vain tälle valikoituneelle asiakaskunnalle.
Voin vain arvailla, mihin kirjoitukseen vastaat, kun et viitsi hoitaa lainauksia kuntoon.
Mutta juurihan joku tuossa kirjoitti, että Ainoan Voglia ja Stocka eivät houkuta paikalle ristin sielua -ilmeisesti suomalainen vaate tai laatuvaate ylipäätään ei keskimäärin kiinnosta autoilevaa asiakasta?
Aiemminkin ketjussa joku oli käynyt Jumbossa, ja valitteli, ettei löytänyt mitään ostettavaa. Ei kuulosta kovin hyvältä sijainnilta Suomi-muodille kumpikaan näistä paikoista 💡
Onko meillä kotimaista vaateteollisuutta?
En tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen vaateteollisuus ei voi miellyttää kaikkia makuja. Itse käytän kotimaisista vain North Outdoorin neuleita. Muuten tyyli onkin sitten täysin ulkomaalaisten vaatteiden varassa ja olenkin käyttänyt samoja merkkejä pari vuosikymmentä. Enkä tosiaan osta vaatteita perusteella minkä maalainen merkki on vaan sillä perusteella miten se sopii jo minulla oleviin vaatteisiin ja miten paljon sille tulisi käyttöä. Ja nyt esimerkiksi tarvitsen uudet sandaalit. Saattaisi olla suomalaisiakin merkkejä, joita voisi kokeilla, mutta vuosia Birkenstockia käyttäneenä suuntaan mielummin sinne, koska pystyn ostamaan varmasti laadukkaat ja jalkaani sopivat sandaalit netistä sen kummempia sovittamatta.
Markkinointiin panostaminen veisi varmaan eteenpäin, kun tässäkin ketjussa on käynyt ilmi, ettei osa ihmisistä osaa tai tajua googlettaa vaan kaikki pitäisi tulla valmiina. En itse edes seuraa spesifisti suomimuotia, mutta silti suurin osa ketjussa maituista
Tuo ensimmäinen lause on koko homman pointti ja vie kaiken pointin myös tältä keskustelulta. Nuoret käyttää pitkälti pikamuotia ja muodostavat tyyliänsä. Sitten kun se on muodostunut, niin harvemmin siihen tulee mitään isoja muutoksia vaan päästyään työelämään ostavat sitä samaa tyyliä, mutta ehkä laadukkaammilta merkeiltä. Ehkä suomimuodin pitäisi alkaa panostaa nuoriin, että saisi seuraaviksi vuosikymmeniksi asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tämä maailma nyt kuitenkin on mennyt, että maksukykyisimpiä asiakkaita on muuttanut pois ratikkareittien varsilta. Tavaratalot ja kivijalkaliikkeet ovat vaikeuksissa. Autolla Helsinkiin lähteminen jonkin vaatteen
Ohis, mutta eikö byPias ole ihan huijausmerkki? Tuotteet Aasiasta ja hintalappu Porvoosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tämä maailma nyt kuitenkin on mennyt, että maksukykyisimpiä asiakkaita on muuttanut pois ratikkareittien vars
Eilen kysyit kaikenkattavaa Suomi-muodin verkkokauppaa sekä kivijalkaliikkeitä hyvien liikenneyhteyksien päässä.
Haukuit pystyyn Suomi-brändien hyvien liikenneyhteyksien päässä (JA parkkihallien läheisyydessä) sijaitsevat liikkeet. Sinulle pyynnöstä neuvotusta verkkokaupasta et ole pukahtanut sanaakaan, vaan siirryit haukkumaan toisia kirjoittajia. Puhuttelit vertaiskirjoittajia asiakaspalvelijoina.
Kyllä, olen samaa mieltä kanssasi. Olet käsittänyt aloituksen väärin.
Pitää kehittää uusia kuituja luonnosta, kuten sellusta jne
ja laatua mukaan, niin kyllä se siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse asut olemattomien liikenneyhteyksien päässä, kotimainen muotiala ei ole se taho, joka kotiisi sen julkisen liikenteen järjestää. Stockmannin kanta-asiakaskortilla saa huomattavat edut Stockan alapuoliseen parkkihalliin, vihjeenä autoilijoille.
Näin tämä maailma nyt kuitenkin on mennyt, että maksukykyisimpiä asiakkaita on muuttanut pois ratikkareittien varsilta. Tavaratalot ja kivijalkaliikkeet ovat vaikeuksissa. Autolla Helsinkiin lähteminen jonkin vaatteen vuoksi tuntuu liian vaivalloiselta, vaikka se Stock
Maksukyky on siirtynyt Jumbon käytäville? Hienoa! Millaisia vaatteita sieltä Jumbosta olet viime aikoina hankkinut? Opiksi ja ylösrakennukseksi kotimaisille valmistajille kysyn.
Olen tuo, joka on muuttanut pois Helsingistä eikä enää jaksa asioida siellä. En asioi myöskään Jumbossa. Tilaan netistä tai ostan ulkomailta, käyn työmatkoilla isoissa ostoskeskuksissa olevissa myymälöissä. Ei ne aina mitään tunnettua merkkiä ole, mutta joskus ostan Gantia, koska tykkään siitä tyylistä. Netissä yksi lempisivustojani on Ralp Lauren, https://www.ralphlauren.com/women-clothing
Suomalaiset frillamekot on minusta työkäyttöön jotenkin liian lapsellisia ja jakkupuvut liian jäykkiä. Kotioloissa minulle riittää hyvin paikallisen Prisman ja kirpputorien tarjonta. Asun maalla siksi, että sillä tavalla voin paremmin elää omien arvojeni mukaista elämää. Ilman sarvia ja hampaita :-)