Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
1581/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tässä ketjussa on mainittu kymmeniä valmistajia ja suomikki.fi  siihen päälle, useita kertoja, ja usein vielä taivaan tähden linkin kanssa, eikä onnistu copypastetus eikä linkin klikkaaminen? "

Kaikki ne on taidettu myös jo haukkua joko kaavoituksen tai kuosien/väriensä takia. :)

Minä olen edelleenkin (anteeksi pienimuotoinen jankkaus) sitä mieltä, että vaateteollisuus saataisiin nousuun - tai ainakin paremmalle tolalle - sillä, että ihmiset käyttäisivät ompelimoita. Vaikka kuinka moni on jo kertonut, että on varaa ostaa kalliitakin vaatteita, mutta silti eivät teetätä mitään itselleen. Tässä on nyt 80 sivua vonkumista siitä, että "just minun maun mukaisia vaatteita ei ole just minun koossa ja väritoiveissa". 

Ompelimoiden käyttäminen laajemmin olisi yhteiskunnalle lisävinkki siitä, että täällä luotetaan kotimaisiin tekijöihin.

Myös asenne mainostamiseen ja markkinointiin pitäisi o

Yksi oleellinen osa pukeutumista on aina ollu muoti, ja se tarkoittaa sitä että uniformuja ei haluta. Halutaan erottautua. Tämän ratkaisee ompelimo, mutta nämä tämänkin ketjun jankkaajat ovat todennäköisesti jotain vähävaraisia, kenellä ei ole varaa design-vaatteisiin mistään ompelimoista puhumattakaan. Heidän vaihtoehtonsa on tehdä itse tai ostaa tokmannilta. Ja näissä sitten vituttaa se, että se huono laatu näkyy ja kuuluu kilometrien päähän

Aina on olemassa porukka, jotka toivottavat tervetulleeksi äitiyspakkauksen ja käyttävät niitä vauvojen univormuvaatteita. Sitten on porukka, jotka sanovat "hyi, rahvaiden vaatteita" ja tietoisesti haluavat ostaa sitä kalliimpaa ja erikoisempaa, ulkomailta ja mitä vaikeammin saatava, sen parempi. 

Minun mielestäni vaateala on järjestäytynyt juuri oikein. Kaikkia (maksavia asiakkaita) palvellaan. Jos ei maksa vaan räkyttää vaan niin sitäkin saa tehdä ihan rauhassa.

Teollistuminen on yksi vaihe yhteiskunnan kehitystä. Suomi on jo post-teollisessa ajassa, informaatioajassa, immateriaaliajassa. Teollistuminen kuuluu siihen kehitysvaiheeseen, kun siirrytään kirjaimellisesti pellolta tehtaaseen. Se meni jo. Ketju on siis itsessäänkin vanhentunut, vähän kuin kysyisi että miten saisi julkiset teloitukset takaisni? Ei vaan ole relevanttia enää nykypäivänä. Meni jo ja päästiin yli siitä

Vierailija
1582/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostetaan suurempia eriä halvemmalla vaikka kiinasta ja myydään ne kotimaisella imagolla?

Kaupat sovittu suomessa, eli made in Finland.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus ja persut ovat yhteistuumin kaataneet työtä tekevien yrityksiä toimillaan ja siirtäneet miljoonia eliitin rikkaimmille sekä globaaleille jotka eivät luo työpaikkoja suomeen !

Äänestää muita puolueita kuin koksuja ja persuja niin suomalaisilla lopulta on töitä ja varaa ostaa vaatteita lopulta kun tämä koksujen 3 katastrofi kausi päättyy..

Minun elämäni aikana koen 3 kerran koksujen luoman täystuhon. Jokaisen olisi kansa äänestämällä voinut välttää. En vain ymmärrä miksi tuli halu kokea devaju uusiksi ja tämä uusin on todella pahin.

Joillakin on tuhovimma. Ennen nämä lähetettiin sotaan ulkomaille tuhoamaan, nyt ollaan ilmeisesti katsottu että on parempi pitää heidät paskomassa omalla tontilla. Onko tässäkään nyt sitten järkeä. Ehkä parempi kun ei liiemmin kiinnitä huomiota siihen mitä tuhovimmaiset puuhastelevat vaan rakentaa omaa onneaan ihan muiden asioiden varaan

Vierailija
1584/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vaateteollisuus pidä saada laskuun eikä nousuun?

Vettäkin kuluu ziljoona kuutiota ja osa kärsii veden puutteesta ja saatetta syntyy ja työoloja poljetaan...?

Vierailija
1585/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri kuin lainaamasi.

Tässä ketjussa on mainittu kymmeniä valmistajia ja suomikki.fi  siihen päälle, useita kertoja, ja usein vielä taivaan tähden linkin kanssa, eikä onnistu copypastetus eikä linkin klikkaaminen? Pakko kysyä, oletko tai oletko ollut työelämässä ja miten siellä selvisit?

Itse olen tutustunut moniin täällä mainittuihin merkkeihin kävelemällä kauppaan, joskus myös räntäsateessa, tai näkemällä hienoja vaatteita tuttavillani, sekä somemainonnan perusteella. 

Hyvä. Sittenhän kaikki hyvin, ja vaatetusteollisuus kukoistaa. Ongelmia ei ole. Kaikki jotka jotain muuta väittävät, ovat väärässä ja tyhmiä tumpeloita, eivätkä ansaitse kotimaisia vaatteita. 

Niin tosiaan, vaateteollisuus eli tehdastyö kukoistaa maissa, missä siirrytään pelto-orjuudesta teollisuusyhteiskuntaan. Vaateteollisuutta ei pysty automatisoimaan tai ei ole ainakaan vielä automatisoitu samanlaiseksi, kuin muu tehdastyö, jossa koneet tekevät 90% työstä ja 10% koneenajajista on mahdollista maksaa kunnon palkkaa. Sen takia se ei ole kannattavaa

Ja tosiasia on myös se, että maailma on pullollaan rättejä. Sitä ei yksinkertaisesti tarvita enempää, ihan niinkuin rakennusteollisuuttakaan. Maailma on jo vaatetettu ja rakennettu. Nyt kannattaisi alkaa miettimään sen sijaan, että mitä tällä kaikella rakennus- ja rättikannalla voitaisiin tehdä

Tai sitten niiden voi vaan antaa olla. Kuin linnunpönttö, joku ottaa ne käyttöön aikanaan. Mutta jos edellisiäkään ei saada kaupaksi eikä edes ilmaiseksi käyttöön, niin kannattaako tehdä lisää? Eipä kannata

Vierailija
1586/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lyhyt mies ostaa vaatteet?

Vierailija
1587/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on säännelty korporaatiotalous. Yrittäminen on tarkoituksella tehty kannattamattomaksi. Ostakaa niitä ulkolaisia rättejä.

Vierailija
1588/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vettäkin kuluu ziljoona kuutiota ja osa kärsii veden puutteesta ja saatetta syntyy ja työoloja poljetaan...?

Teoriassa kyllä. Taiteellisesta näkökulmasta vaate on tietysti kulttuurin kehityksen kohde siinä missä vaikkapa arkkitehtuurikin. Mutta turhanpäiväisiä kaapuja ei tosiaan tarvita lisää, vaan taiteellisen laadun on kehityttävä

Mutta kehittyykö se tässäkin ketjusa ihannoituun, muutaman vuosikymmenen takaiseen "tyköistuvaan" naisellisia muotoja imartelevaan ja jotain 50-luvun univormupukeutumista matkivaan ateljeeompelimosuuntaan? Tuskin, ainakaan kuin hetkellisesti

Kyllä se vaatteen tulevaisuus on ennemminkin kehoystävällisessä, mukavassa, joustavassa, ilmavassa, niin paljon kuin se tissejään ja pymppyjään esitteleviä mammoja ärsyttääkin. Nousevat trendit ovat sportti ja kaapu. Myös tuossa univormupukeutumisessa ollaan menty siihen suuntaan, että vyötäröllisen jakkupuvun sijaan tytöt kiskaisevat jalkaansa ja heittävät harteilleen isoisän bisnes-puvun ja keho peitetään

Vierailija
1589/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Instassa noi mainostaa. Ei ne missään muualla tule vastaan. Ainakaan mulle. Paitsi Nakoan vaatteita saa Stockalta mutta nekin pitää tilata.

Voisivat nyt pistää jonnekin triplaan tai jumboon jonkut pop-up myymälän edes, että vois ihmiset jossain niihin törmätä. Helsingin keskustaan ei enää viitsi mennä kun liikenne sinne on niin hidasta.

Ok. En käytä instaa. Ilmankos en tiennytkään noista mistään. En kyllä silti jaksa alkaa käyttää instaa. Kannattaisi noita vaatteita olla myynnissä myös Jumbossa tai Sellossa ja ehkä Tapiolassa. 

Pikkubrändeillä ei todennäköisesti ole varaa kilpailla paikoista joidenkin kansainvälisten jättien kanssa. Tietystihän se "kannattaisi" tulla vikka asiakkaan ovelle ja tarjota ihan henkilökohtaista palvlua, mutta liiketalouden realiteetit tulevat vastaan.

Vierailija
1590/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aivan mennyttä maailmaa. Kuka jaksaa asioida räntäsateessa jossain Helsingin Aleksin tai Tampereen Hämeenkadun liikkeissä? Tai Kajaanissa olevassa tehtaanmyymälässä? En minä ainakaan. Enkä edes käy enää nykyään Helsingissä kuin korkeintaan kerran tai pari vuodessa, koska etätyöt. Laittakaa kunnon nettisivut, ja mielellään niin, ettei joka merkillä

Sekä Aleksanterinkadulla Helsingissä että Hämeenkadulla Tampereella kulkee raitiovaunu.

Suosittelen kokeilemaan! Käveltävää jää korkeintaan muutamia kymmeniä metrejä. 

Asenteesi on ikävän ylimielinen. Asiakasko tässä on väärässä, kun kauppa ei käy? Mieti asiaa. Kuuntele asiakasta, äläkä yritä pakottaa asiakasta tottelemaan sinua. 

Kyllä se tässä tapauksessa on, jos puhutaan teollisuudesta ja kuluttajat puhuvat kustomoidusta ateljeeompelusta ja jopa kankaiden värjäämisestä heidän yksilöllisten toiveidensa mukaisesti. Se ei ole teollisuutta. Teollisuuden "asiakas" on vähittäismyyjä, joka ostaa kymmenillä ja sadoilla tuhansilla euroilla kerralla

Vierailija
1591/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tiedän, ja olen asunut aiemmin Helsingin keskustassa ja ollut siellä töissä. Mutta nykyään kun on etätyöt ja mahdollisuus asua väljemmin ja mukavammin kauempana, niin ei s

Jos itse asut olemattomien liikenneyhteyksien päässä, kotimainen muotiala ei ole se taho, joka kotiisi sen julkisen liikenteen järjestää. 

Stockmannin kanta-asiakaskortilla saa huomattavat edut Stockan alapuoliseen parkkihalliin, vihjeenä autoilijoille. 

Sivusta, ei myöskään vaatealalla

Näin tämä maailma nyt kuitenkin on mennyt, että maksukykyisimpiä asiakkaita on muuttanut pois ratikkareittien varsilta. Tavaratalot ja kivijalkaliikkeet ovat vaikeuksissa. Autolla Helsinkiin lähteminen jonkin vaatteen vuoksi tuntuu liian vaivalloiselta, vaikka se Stockan kanta-asiakaskortti ehkä edelleen varmaan jostai

Maksukyky on siirtynyt Jumbon käytäville? Hienoa!

Millaisia vaatteita sieltä Jumbosta olet viime aikoina hankkinut? Opiksi ja ylösrakennukseksi kotimaisille valmistajille kysyn. 

Vierailija
1592/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienellä volyymilla ja ihmisarvoisissa työoloissa valmistettu kestävä vaate on parempi kuin massoittain orjatyöllä teetetty ultrapikaroska. 

Jotain on kuitenkin päälle puettava. On parempi ostaa vuosia kestävä vaate kotimaiselta tai vastuulliselta eurooppalaiselta yritykseltä kuin pikamuotia globaaleilta jäteiltä. 

Vierailija
1593/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tiedän, ja olen asunut aiemmin Helsingin keskustassa ja ollut siellä töissä. Mutta nykyään kun on etätyöt ja mahdollisuus asua väljemmin ja mukavammin kauempana, niin ei s

Jos itse asut olemattomien liikenneyhteyksien päässä, kotimainen muotiala ei ole se taho, joka kotiisi sen julkisen liikenteen järjestää. 

Stockmannin kanta-asiakaskortilla saa huomattavat edut Stockan alapuoliseen parkkihalliin, vihjeenä autoilijoille. 

Sivusta, ei myöskään vaatealalla

Näin tämä maailma nyt kuitenkin on mennyt, että maksukykyisimpiä asiakkaita on muuttanut pois ratikkareittien varsilta. Tavaratalot ja kivijalkaliikkeet ovat vaikeuksissa. Autolla Helsinkiin lähteminen jonkin vaatteen vuoksi tuntuu liian vaivalloiselta, vaikka se Stock

Olen eri mutta osti Kekäleeltä kivan paidan. Ei ollut suomalainen. On kestänyt jo yhden pesun, joten jäänee käyttöön.

Sitä vaan, että eikö kannattaisi laittaa niitä vaatteita myyntiin paikkoihin missä ihmiset liikkuu?

Vierailija
1594/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksia näin pienikokoisena kolmekymppisenä. Itselleni Suomibrändien ongelma on aina ollut se etteivät leikkaukset ja mallit sovi vartalolleni. Joku täällä mainitsikin että monien brändien XS sopii tavallisesti M-kokoa käyttävälle. Ketä tämä palvelee että koot seilaavat miten sattuu.

Katselin paria eri verkkokauppaa ja siellä valikoima jakautuu aika selkeästi tosi simppeleihin puuvillatrikoomekkoihin (joko vartaloa nuolevia ribbimekkoja tai sitten vähän laatikkomaisia t-paitamekkoja) sekä riemunkirjaviin kukka- ym. printteihin. Moni varmasti tykkää kirkkaanvärisistä ja isoista printeistä mutta sellaisia kokeiltuani näytin naamasta lähinnä sairaalta. :D En usko täysin värianalyysiin, mutta toiset värit saavat toiset hehkumaan ja toiset näyttämään valjuilta; itse kuuluin selvästi jälkimmäisiin.

Pisti myös silmään miten epäimartelevia leikkauksia monissa vaatteissa on. Sauma/leikkaus kulkee obelixin muotoja jäljitellen rinnan alla ylävatsan päällä korostaen sitä ja takapuolella valuen pepun alla saaden takakontin muistuttamaan valuvaa vaippaa.

Jotkut mekot on kaavoitettu jopa suoraan säkeiksi, ketä ne pukevat? Kai isompikokoisetkin haluaisivat jotain kauniisti istuvaa eikä vaan jotain perunasäkin mallista pukinetta, jolla on hintaa 400€. (Ehdin jo poistua sivulta mutta tällaisia design säkkejä oli mm. Mielalla.)

Iso ongelma lienee myös se, etteivät nämä nykyiset överit oversize mitoituksen tuotteet ole ajattomia. Viiden vuoden päästä todennäköisesti halutaan taas jotain muita kuin säkkimäisiä puhvihihaisia frillamekkoja, jolloin nämä näyttävät auttamatta vanhentuneilta. Täysin ajatonta vaatetta toki ei ole, mutta nämä riemunkirjavat kuosit harvoin myöskään kestävät aikaa, kun asiakas törmää johonkin toiseen kivaan kuosiin, ja sitten se vanha mekko ei näytäkään enää kovin kivalta. Tai sitten se ihana kirjava kuosi haalistuu pesussa, vaikka pesisi kuinka varoen tai oikein.

Ostin syksyllä kaksi Suomessa valmistettua neuletta Nouki-nimiseltä merkiltä ja olin hyvin pettynyt ompelujälkeen. Ommel kiersi ihan miten sattuu ja vaaleassa kankaassa musta lanka mutkitteli kuin humalaisen askel perjantai-iltana. Laitoin ystävällisen palautteen tästä kauppaan ja sieltä vastattiin etteivät näe tuotteessa mitään vikaa, joten se riitti. En tilaa toiste, jos laatu on tuota ja reklamaatioihin ei reagoida.

Kaipaisin jotain naisellisempia ja klassisempia mekkoja ja neuleita, puseroita ym. Esim. ranskalainen Sezane on sen tyylistä mutta suomalaista vastinetta en ole vielä löytänyt. 

Vierailija
1595/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksia näin pienikokoisena kolmekymppisenä. Itselleni Suomibrändien ongelma on aina ollut se etteivät leikkaukset ja mallit sovi vartalolleni. Joku täällä mainitsikin että monien brändien XS sopii tavallisesti M-kokoa käyttävälle. Ketä tämä palvelee että koot seilaavat miten sattuu.

Katselin paria eri verkkokauppaa ja siellä valikoima jakautuu aika selkeästi tosi simppeleihin puuvillatrikoomekkoihin (joko vartaloa nuolevia ribbimekkoja tai sitten vähän laatikkomaisia t-paitamekkoja) sekä riemunkirjaviin kukka- ym. printteihin. Moni varmasti tykkää kirkkaanvärisistä ja isoista printeistä mutta sellaisia kokeiltuani näytin naamasta lähinnä sairaalta. :D En usko täysin värianalyysiin, mutta toiset värit saavat toiset hehkumaan ja toiset näyttämään valjuilta; itse kuuluin selvästi jälkimmäisiin.

Pisti myös silmään miten epäimartelevia leikkauksia monissa vaatteissa on. Sauma/leikkaus kulkee obelixin muotoja jäljitellen r

Mulle kävi Nanson kanssa niin, että aluksi ihastuin kun sain niiltä hyviä vaatteita mutta sitten ne viime vuonna veti laadun alas enkä ole enää viitsinyt tilata mitään.

Ei kotimaisuus ole laadun tae. Samalla tavalla niistä voi löytyä kritisoitavaa.

Sezanen tyylisiä vaatteita kaipaan minäkin.

Vierailija
1596/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä istuvuus ja luonnonmateriaali. Lyhyenä ja hoikkana ihmisenä tarvitsen vähintäänkin xs koon, mielellään jopa xxs. Näitä ei vain löydy vaan tilalla muodotonta säkkiä suuressa koossa. 

Minkä ihmeen takia tämä kommentti saa niin paljon alapeukkuja? Ihan asiallinen näkemys kuluttajalta ja potentiaaliselta asiakkaalta, näitähän tähän keskusteluun kaivattiin. 

Sanottakoon vielä, että olen valmis maksamaan sellaisesta vaatteesta kalliin hinnan. Kai se on sitten  mentävä ompelijan luokse teettämään vaatteensa. 

Vierailija
1597/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pisti myös silmään miten epäimartelevia leikkauksia monissa vaatteissa on. S

Mulle kävi Nanson kanssa niin, että aluksi ihastuin kun sain niiltä hyviä vaatteita mutta sitten ne viime vuonna veti laadun alas enkä ole enää viitsinyt tilata mitään.

Ei kotimaisuus ole laadun tae. Samalla tavalla niistä voi löytyä kritisoitavaa.

Sezanen tyylisiä vaatteita kaipaan minäkin.

Jo kaksi Sézane-fania - ovatko heidän vaatteensa kestäviä? Kauniita ovat. Oletteko tilanneet vai ostaneet esim. Pariisista?

Vierailija
1598/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tässä ketjussa on mainittu kymmeniä valmistajia ja suomikki.fi  siihen päälle, useita kertoja, ja usein vielä taivaan tähden linkin kanssa, eikä onnistu copypastetus eikä linkin klikkaaminen? "

Kaikki ne on taidettu myös jo haukkua joko kaavoituksen tai kuosien/väriensä takia. :)

Minä olen edelleenkin (anteeksi pienimuotoinen jankkaus) sitä mieltä, että vaateteollisuus saataisiin nousuun - tai ainakin paremmalle tolalle - sillä, että ihmiset käyttäisivät ompelimoita. Vaikka kuinka moni on jo kertonut, että on varaa ostaa kalliitakin vaatteita, mutta silti eivät teetätä mitään itselleen. Tässä on nyt 80 sivua vonkumista siitä, että "just minun maun mukaisia vaatteita ei ole just minun koossa ja väritoiveissa". 

Ompelimoiden käyttäminen laajemmin olisi yhteiskunnalle lisävinkki siitä, että täällä luotetaan kotimaisiin tekijöihin.

Myö

Yksi oleellinen osa pukeutumista on aina ollu muoti, ja se tarkoittaa sitä että uniformuja ei haluta. Halutaan erottautua. Tämän ratkaisee ompelimo, mutta nämä tämänkin ketjun jankkaajat ovat todennäköisesti jotain vähävaraisia, kenellä ei ole varaa design-vaatteisiin mistään ompelimoista puhumattakaan. Heidän vaihtoehtonsa on tehdä itse tai ostaa tokmannilta. Ja näissä sitten vituttaa se, että se huono laatu näkyy ja kuuluu kilometrien päähän

Aina on olemassa porukka, jotka toivottavat tervetulleeksi äitiyspakkauksen ja käyttävät niitä vauvojen univormuvaatteita. Sitten on porukka, jotka sanovat "hyi, rahvaiden vaatteita" ja tietoisesti haluavat ostaa sitä kalliimpaa ja erikoisempaa, ulkomailta ja mitä vaikeammin saatava, sen parempi. 

Minun mielestäni vaateala on järjestäytynyt juuri oikein. Kaikkia (maksavia asiakkaita) palvellaan. Jos ei maksa vaan räkyttää vaan niin sitäkin saa tehdä ihan rauhassa.

Teollistuminen on yksi vaihe yhteiskunnan kehitystä. Suomi on jo post-teollisessa ajassa, informaatioajassa, immateriaaliajassa. Teollistuminen kuuluu siihen kehitysvaiheeseen, kun siirrytään kirjaimellisesti pellolta tehtaaseen. Se meni jo. Ketju on siis itsessäänkin vanhentunut, vähän kuin kysyisi että miten saisi julkiset teloitukset takaisni? Ei vaan ole relevanttia enää nykypäivänä. Meni jo ja päästiin yli siitä.

Hyvä pointti teollistumisesta, selittää, miksi tietotyö kuten design ja markkinointi tehdään useammin kotimaassa kuin vaatteiden kokoaminen.

(Sivuhuomiona: se on rahvaan, ei rahvaiden - rahvas on merkitsee joukkoa samaan tapaan kuin kansa. )

Vierailija
1599/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tilaa kiinasta vaatteet ja paljon muutakin.

Kiinan tuotanto olisi lopetettava, mikäli suomen tuotanto nousisi.

Vierailija
1600/1942 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaksi kannattaa lopettaa käytettyjen rytkyjen ympärille noussut kultti. Moni kehuu ettei ole vuosiin ostanut uutta vaatetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän