Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Miten asiakas voi googlettaa, jos ole aavistusta, että a) olisi jotain googletettavaa, tai b) ei tiedä sen merkin nimeä, jota pitäisi googlettaa?
Täällä ensin luettelin Alpan, Northoutdoorin, Toiveen, Versonpuodin, Ommellisen jne ja pitkin ketjua on mainittu monia muita niin ei ole enää kyse, etteikö tietäisi merkin nimeä. Toki jos ketjua ei ole lukenut niin ehkä edelleenkään ei voi löytää.
Hyvä istuvuus ja luonnonmateriaali. Lyhyenä ja hoikkana ihmisenä tarvitsen vähintäänkin xs koon, mielellään jopa xxs. Näitä ei vain löydy vaan tilalla muodotonta säkkiä suuressa koossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä Aleksanterinkadulla Helsingissä että Hämeenkadulla Tampereella kulkee raitiovaunu.
Suosittelen kokeilemaan! Käveltävää jää korkeintaan muutamia kymmeniä metrejä.
Kyllä tiedän, ja olen asunut aiemmin Helsingin keskustassa ja ollut siellä töissä. Mutta nykyään kun on etätyöt ja mahdollisuus asua väljemmin ja mukavammin kauempana, niin ei s
Haluaisin vielä kuulla, onko Mielan verkkokauppakin jotenkin viallinen niin, ettei sitä voi käyttää?
Koko Mielan nimikin on ollut tuntematon. Ei sellaista voi käyttää, eikä edes googlettaa, jonka olemassaolostakaan ei tiedä. Onko sekin nyt sinusta asiakkaan vika? Nyt se joka tapauksessa tuntuu tosi vastenmieliseltä käyttää, koska olet n
Joku kysyi verkkokauppaa, joku toinen (tai sama?) kivijalkaa. Kumpaankin on tullut ketjussa useita vastauksia ja aivan jokainen on haukuttu ja lytätty.
Mielakin verkkokauppoineen on mainittu keskustelussa aiemmin ainakin kerran. Ei kai se ihme ole, jos hermo menee, en ole näköjään ainoa enkä todellakaan lähelläkään tekstiilialaa.
Jos kuvittelet tietäväsi kuka olen tai missä työskentelen, sinulla on harhoja.
Vierailija kirjoitti:
Instassa noi mainostaa. Ei ne missään muualla tule vastaan. Ainakaan mulle. Paitsi Nakoan vaatteita saa Stockalta mutta nekin pitää tilata.
Voisivat nyt pistää jonnekin triplaan tai jumboon jonkut pop-up myymälän edes, että vois ihmiset jossain niihin törmätä. Helsingin keskustaan ei enää viitsi mennä kun liikenne sinne on niin hidasta.
Ok. En käytä instaa. Ilmankos en tiennytkään noista mistään. En kyllä silti jaksa alkaa käyttää instaa. Kannattaisi noita vaatteita olla myynnissä myös Jumbossa tai Sellossa ja ehkä Tapiolassa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä istuvuus ja luonnonmateriaali. Lyhyenä ja hoikkana ihmisenä tarvitsen vähintäänkin xs koon, mielellään jopa xxs. Näitä ei vain löydy vaan tilalla muodotonta säkkiä suuressa koossa.
Niin ja suomimerkkien XS ei ole kovin pieni edes. Minä käytän kokoa M mutta kotimaisilta otan monesti koon S tai tuplakoossa jopa XS joten suomimerkit on varmaan liian suuria pienille. Silti heillä koko XS jää usein pyörimään pitkään varastoon kun ei ole ostajia, joten ei niitä ole järkeä tehdäkään. Niitä pitäs kuitenkin aina tehdä useita, muutamaa ei ole kannattavaa yksittäin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instassa noi mainostaa. Ei ne missään muualla tule vastaan. Ainakaan mulle. Paitsi Nakoan vaatteita saa Stockalta mutta nekin pitää tilata.
Voisivat nyt pistää jonnekin triplaan tai jumboon jonkut pop-up myymälän edes, että vois ihmiset jossain niihin törmätä. Helsingin keskustaan ei enää viitsi mennä kun liikenne sinne on niin hidasta.
Ok. En käytä instaa. Ilmankos en tiennytkään noista mistään. En kyllä silti jaksa alkaa käyttää instaa. Kannattaisi noita vaatteita olla myynnissä myös Jumbossa tai Sellossa ja ehkä Tapiolassa.
Minustakin niitä pitäisi olla jossakin konkreettisesti myytävänä. Täällä pk-seudulla siis missä eniten ihmisiä asuukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kans vasta hiljattain tilannut Toiveelta, joka toimi aiemmin nimellä Riva Clothing. Luulin aiemmin ulkomaiseksi niin en tutustunut vasta kun nyt Toive- nimellä. Ja mikä tän palstan ihmisiä vaivaa? Eivät edes googlettaa osaa. Kaikilla mainitsemillani myymälöillä on kyllä toimivat verkkokaupatkin, mutta tuskin sellaiset mitään tilatakaan sieltä osaa jos eivät osaa googlettaa. Ja kun eivät myymälöihin halua Helsingin räntäsateeseen eikä muuttotappiokunnille niin kulkekoot alasti tai ehkä lahjoitusvaatteissa. Myymälöitä mainitsin muutaman mitä tiedän niille jotka viittasi Haloseen tai Kekäleeseen kun kuvittelin toivovan liikettä missä pääsee sovittamaan jos verkkokauppa tuntuu vieraalle. Suomalaismerkeillä kaikilla huiput verkkokaupat kun tuotteen tarkat mitat esillä ja hyvin kuvia jne. Helppo tilata jos osaa nettiä käyttää. Ainakin vauvafoorumia näkyyvät osaavan käyttää.
Ylimielinen asenteesi on kyllä niin ruma, että et sovellu ollenkaan mihinkään työhön asiakkaiden kanssa. Myös palvelu pitää olla kunnossa.
Hei, tämä on anonyymipalstan vertaiskeskustelu. Muut kirjoittajat eivät ole palvelijoitasi.
Kiitän kaikkia vihjeistä ja ohjeista kotimaisten valmistajien luo! Olen löytänyt monta uutta yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin lainaamasi.
Tässä ketjussa on mainittu kymmeniä valmistajia ja suomikki.fi siihen päälle, useita kertoja, ja usein vielä taivaan tähden linkin kanssa, eikä onnistu copypastetus eikä linkin klikkaaminen? Pakko kysyä, oletko tai oletko ollut työelämässä ja miten siellä selvisit?
Itse olen tutustunut moniin täällä mainittuihin merkkeihin kävelemällä kauppaan, joskus myös räntäsateessa, tai näkemällä hienoja vaatteita tuttavillani, sekä somemainonnan perusteella.
Hyvä. Sittenhän kaikki hyvin, ja vaatetusteollisuus kukoistaa. Ongelmia ei ole. Kaikki jotka jotain muuta väittävät, ovat väärässä ja tyhmiä tumpeloita, eivätkä ansaitse kotimaisia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin niitä pitäisi olla jossakin konkreettisesti myytävänä. Täällä pk-seudulla siis missä eniten ihmisiä asuukin.
Oletko trolli? Niitä on myytävänä pääkaupunkiseudulla. Pari sivua sitten lueteltiin, missä.
Kokoomus ja persut ovat yhteistuumin kaataneet työtä tekevien yrityksiä toimillaan ja siirtäneet miljoonia eliitin rikkaimmille sekä globaaleille jotka eivät luo työpaikkoja suomeen !
Äänestää muita puolueita kuin koksuja ja persuja niin suomalaisilla lopulta on töitä ja varaa ostaa vaatteita lopulta kun tämä koksujen 3 katastrofi kausi päättyy..
Minun elämäni aikana koen 3 kerran koksujen luoman täystuhon. Jokaisen olisi kansa äänestämällä voinut välttää. En vain ymmärrä miksi tuli halu kokea devaju uusiksi ja tämä uusin on todella pahin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan mennyttä maailmaa. Kuka jaksaa asioida räntäsateessa jossain Helsingin Aleksin tai Tampereen Hämeenkadun liikkeissä? Tai Kajaanissa olevassa tehtaanmyymälässä? En minä ainakaan. Enkä edes käy enää nykyään Helsingissä kuin korkeintaan kerran tai pari vuodessa, koska etätyöt. Laittakaa kunnon nettisivut, ja mielellään niin, ettei joka merkillä
Ostoskeskus, josta saisi vain suomalaisia (tai pohjoismaalaisia) merkkejä, joiden tuotteet valmistettu vähintään EU:ssa, olisi aivan mieletön matkailuvaltti!
Ei joka hiton mall of triplan tarvitse myydä sitä samaa tympeää bulkkia.
Tämä on hyvä! Minua ei haittaisi, vaikka sieltä saisi muitakin merkkejä, mutta olisi erittäin järkevää koota suomalaisia merkkejä saman katon alle. Jokin yhteinen nettisivuportaali olisi myös hyvä, varsinkin uusia, aloittelevia merkkejä ajatellen.
Kävin nyt ihan varta vasten vilkaisemassa Nanson mekkotarjontaa. Siellähän on useampi sivu mekkoja. Jokaiselle vartalotyypille jotain. On istuvaa, väljää, lyhyttä, pitkää, puhvihihaista, hihatonta, suorilla pitkillä hihoilla, lyhyillä hihoilla, kirkaan värisiä ja neutraaleja, yksivärisiä ja kuosillisia. Ihmettelen jos tuolta ei löydy jokaiselle ketjuun kriittisesti kirjoittaneelle mekkoa, jossa ei ole mitään niistä vioista joita ko. kirjoittaja ei mekkoonsa halua. Hinnallakaan noita ei ole pilattu. Kokoja on tarjolla useampaan Xään asti.
Katsoin myös Toiveen sivut ja sielläkin näyttäisi olevan mekko poikineen, hieman nuorekkaammalle kohdeyleisölle tehtynä.
Se missä nämä molemmat häviävät kansainvälisille kilpailijoille, on nettisivuilla olevat kuvat. Tuotteet on stailattu köpöisesti ja kuvattu tönkösti, mikä saa ne näyttämään vähemmän houkuttelevilta verrattuna johonkin täysin vastaavaan ison kv. nettikaupan mekkoon. Valitettavasti markkinointibudjetit taitavat Suomi-merkeillä olla pieniä (eikä noista ilmeisen pienistä katteista enempään varmasti riitäkään) ja parhaat valokuvaajat ja stailistit ym. ammattilaiset pakenevat parempien tienestien perässä muihin maihin (aivan kuten suunnittelijatkin).
Tämäkin on yksi ammattilaisen näkökulmasta hankala asia. Jotkut ketjuun kirjoittaneet pyytävät että vaatteita kuvattaisiin isokokoisten ja mahdollisimman tavallisen näköisten mallien päällä, mutta kun kansainvälinen jättikauppa kuvaa vastaavan tuotteen mallivartaloisen kaunottaren päällä niin se sitten kuitenkin myy paremmin, vaikka useimmat asiakkaat itsekin ymmärtävät ettei mekko näytä samalta oman vartalon päällä jos eroa malliin on paljon. Siis osa asiakkaista ikään kuin haluaa tulla huijatuksi. Rehellisellä tuotteiden esittelyllä saa osakseen kritiikkiä jossa tuotteita haukutaan rumiksi, vaikka tuote ei olisi yhtään epärehellisesti esiteltyjä verrokkeja huonompi.
Nykyään tämä epärehellisyys markkinoinnissa yltää myös kuvien tolkuttomaan photoshoppaamiseen, jolla tuotteen laatua kaunistellaan sumeilematta. Jotkut nettikaupat luottavat siihen, että asiakas ei erota tuotteen laatuongelmia, jotka kuvista on editoitu pois, tai ei välitä niistä. Minusta tuote pitäisi esittää sellaisena kuin se todellisuudessa on, mutta tämän tiedetään vähentävän myyntiä, joten mitä enemmän rahkeita kaupalla on siloitella kuviaan, sitä enemmän sitä yleensä tehdään.
t. Alalla
Oletko trolli? Niitä on myytävänä pääkaupunkiseudulla. Pari sivua sitten lueteltiin, missä.
Olen eri. Minusta vaikuttaa, että ilmeisesti nuo vaatemerkit eivät ole tavoittaneet ostajakuntaansa siellä, missä ne nyt ovat myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
L tarkoittaa large eli sanotaan vaikka että kaikk
Olisiko tämän kirjoittaja vielä linjoilla? Mistä löytäisi plussakokoiselle tiimalasille sopivia vaatteita? Olen kyllästynyt outoihin kaapuihin ja tunikoihin.
Olen eri. Tykkään itse Donna Karanin vaatteista. Olen XL, 46 ja tiimalasi, rinta suurempi kuin lantio. Monet tavallisetkin mallit sopivat, ja on myös erikseen plus-mallisia. https://www.donnakaran.com/collections/day-dresses-1?page=2
"Tässä ketjussa on mainittu kymmeniä valmistajia ja suomikki.fi siihen päälle, useita kertoja, ja usein vielä taivaan tähden linkin kanssa, eikä onnistu copypastetus eikä linkin klikkaaminen? "
Kaikki ne on taidettu myös jo haukkua joko kaavoituksen tai kuosien/väriensä takia. :)
Minä olen edelleenkin (anteeksi pienimuotoinen jankkaus) sitä mieltä, että vaateteollisuus saataisiin nousuun - tai ainakin paremmalle tolalle - sillä, että ihmiset käyttäisivät ompelimoita. Vaikka kuinka moni on jo kertonut, että on varaa ostaa kalliitakin vaatteita, mutta silti eivät teetätä mitään itselleen. Tässä on nyt 80 sivua vonkumista siitä, että "just minun maun mukaisia vaatteita ei ole just minun koossa ja väritoiveissa".
Ompelimoiden käyttäminen laajemmin olisi yhteiskunnalle lisävinkki siitä, että täällä luotetaan kotimaisiin tekijöihin.
Myös asenne mainostamiseen ja markkinointiin pitäisi olla kuluttajilla parempi. Ei koko ajan itkua siitä, kuinka lempiohjelmassa on mainoskatkoja, vaan iloa siitä, että näkee ympärillään esim. netissä ja bussipysäkeillä, mitä kaikkea on tarjolla. Pitää lopettaa naiivi usko, että hyvä tuote löytää ostajansa ilman markkinointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä Aleksanterinkadulla Helsingissä että Hämeenkadulla Tampereella kulkee raitiovaunu.
Suosittelen kokeilemaan! Käveltävää jää korkeintaan muutamia kymmeniä metrejä.
Kyllä tiedän, ja olen asunut aiemmin Helsingin keskustassa ja ollut siellä töissä. Mutta nykyään kun on etätyöt ja mahdollisuus asua väljemmin ja mukavammin kauempana, niin ei s
Haluaisin vielä kuulla, onko Mielan verkkokauppakin jotenkin viallinen niin, ettei sitä voi käyttää?
Koko Mielan nimikin on ollut tuntematon. Ei sellaista voi käyttää, eikä edes googlettaa, jonka olemassaolostakaan ei tiedä. Onko sekin nyt sinusta asiakkaan vika? Nyt se joka tapauksessa tu
Jep. Designit on haukuttu, kuosit on haukuttu, mitoitus on haukuttu, materiaalit on haukuttu, kaikki on haukuttu. Sitten aka moni on innokkaasti ilmoittanut itse ompelevatn jatkossa omat vaatteensa.
Eli olisiko nousu siinä, että aletaan valmistamaan ompelukoneita, niin suomalaiset saavat tehdä itse omat vaatteensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin naisten pukeutumista käydessäni töiden jälkeen ostoskeskuksessa. Leggaria, tunikaa, trikoota, mustaa toppatakkia. Suurin osa vaatteista oli mustia tai tummia, ja jotain kirjavaa seassa. Ei näkynyt istuvia leikkauksia, ei tyylikkäitä yksivärisiä laatuvaatteita ja mitä kaikkea nämä ovat täällä kyselleet. Sitä noi suomalaiset valmistajat tekee mitä suominaiset käyttää arjessa. Yleisin koko taitaa olla L ja sekin näkyy kauppaan vaeltavassa kansassa.
En ihan ymmärrä suomalaisten intoa kaikenkirjaviin kolttuihin, mutta kun kerran tykkäävät niistä niin miksipä sitten ei niitä myös myytäisi. Ulkomailla tuota kuosi-ilottelua ei juuri näe. Ehkä se on jotain vastapainoa pitkälle, pimeälle ja kylmälle talvelle.
Ei se väri-iloittelua ole, että pukeutuu vain mustaan. Kuten nyt tapahtuu. Enkä mä mitään kuosi-iloitteluakaan tuolla kauppakeskuksissa näe.
Samaa tässä mietin. Enemmän näkee ihmisiä päästä varpaisiin mustissa. Väripilkkuna saattaa olla valkoinen tai harmaa.
Olen eri kuin lainaamasi.
Tässä ketjussa on mainittu kymmeniä valmistajia ja suomikki.fi siihen päälle, useita kertoja, ja usein vielä taivaan tähden linkin kanssa, eikä onnistu copypastetus eikä linkin klikkaaminen? Pakko kysyä, oletko tai oletko ollut työelämässä ja miten siellä selvisit?
Itse olen tutustunut moniin täällä mainittuihin merkkeihin kävelemällä kauppaan, joskus myös räntäsateessa, tai näkemällä hienoja vaatteita tuttavillani, sekä somemainonnan perusteella.