Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alpan liike on Aleksilla Helsingissä. Miela, myös Aleksilla pop-upina ja Tampereen Hämeenkadulla pysyvästi, myy monia mainittuja merkkejä, samoin Helsingin Kampin kauppakeskuksessa sijaitseva ND pop-up shop. Nansollakin on liike Aleksilla, varmaan muuallakin. R-Collectionilla on liike Fredalla Helsingissä ja tehtaanmyymälä Kajaanissa.
Mainitsemiani merkkejä saa usein Sokokselta ja Stockalta, mutta ilmeisesti värit eivät ole nyt ainakaan Stockalla houkutelleet
Tuo on aivan mennyttä maailmaa. Kuka jaksaa asioida räntäsateessa jossain Helsingin Aleksin tai Tampereen Hämeenkadun liikkeissä? Tai Kajaanissa olevassa tehtaanmyymälässä? En minä ainakaan. Enkä edes käy enää nykyään Helsingissä kuin korkeintaan kerran tai pari vuodessa, koska etätyöt. Laittakaa kunnon nettisivut, ja mielellään niin, ettei joka merkillä ole eri sivut, vaan että samasta saa noita kaikkia
Sekä Aleksanterinkadulla Helsingissä että Hämeenkadulla Tampereella kulkee raitiovaunu.
Suosittelen kokeilemaan! Käveltävää jää korkeintaan muutamia kymmeniä metrejä.
Nanson yöpaidat olleet itsellä luottoyöpaitoja jo pari vuosikymmentä, just tilasin täydennystä lämpimille säille eli lyhythihaisia yöpaitoja vain huomatakseen että näihin käytetty kangas on ohentunut hyvin paljon..palautukseen meni, ei ne tulisi varmaan vuottakaan hyvänä kestämään kun aiemmin on kestänyt yksi yöpaita useamman vuoden.
Tän vuoden hyvä löytö oli north outdoorin alesta merinoneule, joka on kunnon semipaksu villaneule ja tulee todennäköisesti kestämään hyvin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiveella en ole nähnyt kyllä nyt korallia, mahonkia on. Northoutdoorilta ostin ihastuttavan Eva t-paidan ensin korallin värissä alesta ja nyt uutuutena rubiinin ja villiruusun väreissä, upeat! FeelK:lla on korallia ja muitakin ihania värejä. Alpalta ostin kanelin väriä poistoalesta. Alpan koko valikoima vielä tänään -10 %, joka aktivoituu automaattisesti kassalla ja ilmainen postnord-kuljetus. Alpalla liike Jyväskylässä ja Tampereella myös ja ensi kuun loppuun asti popup Oulussa. Oulussa on myös Nanso ja Kure jälleenmyy monia suomimerkkejä. Jyväskylässä on Ommellinen ja Toive. Northoutdoorilla on kans Oulussa tehtaanmyymälä, mutta suppeat aukioloajat. Versonpuoti on Oulun kupeessa Kempeleessä.
Tämä vadelman nimellä kulkeva sävy on minusta koralli, oranssinpuoleinen sellainen.
Kaunis! Voisin ostaa, eikä ole liian kalliita. En aiemmin tiennyt, että on olemassa Toiveshop, nyt törmäsin ensimmäistä kertaa. Miksette mainosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiveella en ole nähnyt kyllä nyt korallia, mahonkia on. Northoutdoorilta ostin ihastuttavan Eva t-paidan ensin korallin värissä alesta ja nyt uutuutena rubiinin ja villiruusun väreissä, upeat! FeelK:lla on korallia ja muitakin ihania värejä. Alpalta ostin kanelin väriä poistoalesta. Alpan koko valikoima vielä tänään -10 %, joka aktivoituu automaattisesti kassalla ja ilmainen postnord-kuljetus. Alpalla liike Jyväskylässä ja Tampereella myös ja ensi kuun loppuun asti popup Oulussa. Oulussa on myös Nanso ja Kure jälleenmyy monia suomimerkkejä. Jyväskylässä on Ommellinen ja Toive. Northoutdoorilla on kans Oulussa tehtaanmyymälä, mutta suppeat aukioloajat. Versonpuoti on Oulun kupeessa Kempeleessä.
Tämä vadelman nimellä kulkeva sävy on minusta koralli, oranssinpuoleinen sellainen.
Kaunis! Voisin ostaa, eikä ole liian kalliita. En aiemmin tiennyt, että on olemassa Toiveshop, nyt törmäsin ensimmäistä kertaa. Miksette mainosta?
Toive mainostaa minulle somessa. Näin muutaman tutun yllä Toiveen vaatteita ja uskalsin tilata. Vaate vastasi täysin ilmoitettua kokoa ja vartalonmittataulukon mukaan minulle sopiva koko todellakin sopi.
Kohtuullinen hinta selittyy silläkin, ettei mainoksiin laiteta jättisummia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan mennyttä maailmaa. Kuka jaksaa asioida räntäsateessa jossain Helsingin Aleksin tai Tampereen Hämeenkadun liikkeissä? Tai Kajaanissa olevassa tehtaanmyymälässä? En minä ainakaan. Enkä edes käy enää nykyään Helsingissä kuin korkeintaan kerran tai pari vuodessa, koska etätyöt. Laittakaa kunnon nettisivut, ja mielellään niin, ettei joka merkillä
Sekä Aleksanterinkadulla Helsingissä että Hämeenkadulla Tampereella kulkee raitiovaunu.
Kyllä tiedän, ja olen asunut aiemmin Helsingin keskustassa ja ollut siellä töissä. Mutta nykyään kun on etätyöt ja mahdollisuus asua väljemmin ja mukavammin kauempana, niin ei se auta yhtään, jos Aleksilla kulkee raitiovaunu. Raitiovaunu ei kulje kotoa. Autolla pitää kuitenkin tulla kun matka on pitkä eikä julkisia yhteyksiä kotoa, eikä Aleksille saa autoa. Liian vaivalloista, ei sitä vain tule tehtyä. Eikä asia inttämällä muuksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan mennyttä maailmaa. Kuka jaksaa asioida räntäsateessa jossain Helsingin Aleksin tai Tampereen Hämeenkadun liikkeissä? Tai Kajaanissa olevassa tehtaanmyymälässä? En minä ainakaan. Enkä edes käy enää nykyään Helsingissä kuin korkeintaan kerran tai pari vuodessa, koska etätyöt. Laittakaa kunnon nettisivut, ja mielellään niin, ettei joka merkillä
Asenteesi on ikävän ylimielinen. Asiakasko tässä on väärässä, kun kauppa ei käy? Mieti asiaa. Kuuntele asiakasta, äläkä yritä pakottaa asiakasta tottelemaan sinua.
Mä olen kans vasta hiljattain tilannut Toiveelta, joka toimi aiemmin nimellä Riva Clothing. Luulin aiemmin ulkomaiseksi niin en tutustunut vasta kun nyt Toive- nimellä. Ja mikä tän palstan ihmisiä vaivaa? Eivät edes googlettaa osaa. Kaikilla mainitsemillani myymälöillä on kyllä toimivat verkkokaupatkin, mutta tuskin sellaiset mitään tilatakaan sieltä osaa jos eivät osaa googlettaa. Ja kun eivät myymälöihin halua Helsingin räntäsateeseen eikä muuttotappiokunnille niin kulkekoot alasti tai ehkä lahjoitusvaatteissa. Myymälöitä mainitsin muutaman mitä tiedän niille jotka viittasi Haloseen tai Kekäleeseen kun kuvittelin toivovan liikettä missä pääsee sovittamaan jos verkkokauppa tuntuu vieraalle. Suomalaismerkeillä kaikilla huiput verkkokaupat kun tuotteen tarkat mitat esillä ja hyvin kuvia jne. Helppo tilata jos osaa nettiä käyttää. Ainakin vauvafoorumia näkyyvät osaavan käyttää.
Tää on ihan hullu idea, mutta jos tuettais työllistymistä niin, että ihmisillä ois töitä ja sellainen palkka, että ois varaa ostaa kotimaista. I know, crazy idea. Tuskin tulee tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän, ja olen asunut aiemmin Helsingin keskustassa ja ollut siellä töissä. Mutta nykyään kun on etätyöt ja mahdollisuus asua väljemmin ja mukavammin kauempana, niin ei se auta yhtään, jos Aleksilla kulkee raitiovaunu. R
Haluaisin vielä kuulla, onko Mielan verkkokauppakin jotenkin viallinen niin, ettei sitä voi käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Nanson yöpaidat olleet itsellä luottoyöpaitoja jo pari vuosikymmentä, just tilasin täydennystä lämpimille säille eli lyhythihaisia yöpaitoja vain huomatakseen että näihin käytetty kangas on ohentunut hyvin paljon..palautukseen meni, ei ne tulisi varmaan vuottakaan hyvänä kestämään kun aiemmin on kestänyt yksi yöpaita useamman vuoden.
Tän vuoden hyvä löytö oli north outdoorin alesta merinoneule, joka on kunnon semipaksu villaneule ja tulee todennäköisesti kestämään hyvin aikaa.
Ai, että joku muukin on kokenut Nanson laadun huonontuneen, ettei vain mulle ole sattunut maanantaikappaleita.
Uusiin merkkeihin olisi helpompi tutustua jossain kaupassa. Vaikka jotkut kokee tilaamisen helpoksi, niin minusta se on rasittavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti. Yksi haukkui nettikaupat ja nyt seuraava kivijalkaliikkeet 🥳
Mielalla on kuin onkin myös verkkokauppa:
https://www.mieladesignroom.fi/collections/naisten-vaatteet
Sieltä voi aloittaa, jos ei halua katsella yritysten omia sivuja.
Miela on ainakin minulle taas yksi aivan uusi nimi. Kiitos tästä linkistä. Eikä yritysten omien sivujen katselukaan sinänsä olisi minulle ongelma, kun vain tietäisi, mistä ja mitä voisi katsella. Suurin osa täällä kerrotuista nimistä on ollut minulle tähän asti täysin tuntemattomia.
Kyllä tätä palstaa kun lukee niin piirtyy kuva suomalaisista jotka osaavat ostaa vain Prismasta tai Citymarketista kun ne on kaikkialla ja pääsee autolla lähelle ja vaatteet ostetaan ruokaostosten lomassa. Ajatuksetkin otetaan annettuna Yleltä ja mainoskanavilta. Kaikki muu on liian vaivalloista ä, jopa googlen käyttö. Suomalaista vaatealaa ei taida pelastaa mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenteesi on ikävän ylimielinen. Asiakasko tässä on väärässä, kun kauppa ei käy? Mieti asiaa. Kuuntele asiakasta, äläkä yritä pakottaa asiakasta tottelemaan sinua.
En ole vaatealalla, vaan tyytyväinen asiakas. Jos ihminen perää hyviä liikenneyhteyksiä, ja liikkeisiin on hyvät liikenneyhteydet, eikö sitä saisi mainita?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kans vasta hiljattain tilannut Toiveelta, joka toimi aiemmin nimellä Riva Clothing. Luulin aiemmin ulkomaiseksi niin en tutustunut vasta kun nyt Toive- nimellä. Ja mikä tän palstan ihmisiä vaivaa? Eivät edes googlettaa osaa. Kaikilla mainitsemillani myymälöillä on kyllä toimivat verkkokaupatkin, mutta tuskin sellaiset mitään tilatakaan sieltä osaa jos eivät osaa googlettaa. Ja kun eivät myymälöihin halua Helsingin räntäsateeseen eikä muuttotappiokunnille niin kulkekoot alasti tai ehkä lahjoitusvaatteissa. Myymälöitä mainitsin muutaman mitä tiedän niille jotka viittasi Haloseen tai Kekäleeseen kun kuvittelin toivovan liikettä missä pääsee sovittamaan jos verkkokauppa tuntuu vieraalle. Suomalaismerkeillä kaikilla huiput verkkokaupat kun tuotteen tarkat mitat esillä ja hyvin kuvia jne. Helppo tilata jos osaa nettiä käyttää. Ainakin vauvafoorumia näkyyvät osaavan käyttää.
Miten asiakas voi googlettaa, jos ole aavistusta, että a) olisi jotain googletettavaa, tai b) ei tiedä sen merkin nimeä, jota pitäisi googlettaa? Olen osannut tähän asti googlettaa vain Marimekon, Nanson ja Finlaysonin, koska ne tiedän ja ne tulevat mieleen kun alkaa etsimään vaatetta. Ei ole asiakkaan vika, jos suomalaiset vaatemerkit ovat tuntemattomia. Ylimielinen asenteesi on kyllä niin ruma, että et sovellu ollenkaan mihinkään työhön asiakkaiden kanssa. Myös palvelu pitää olla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän, ja olen asunut aiemmin Helsingin keskustassa ja ollut siellä töissä. Mutta nykyään kun on etätyöt ja mahdollisuus asua väljemmin ja mukavammin kauempana, niin ei se auta yhtään, jos Aleksilla kulkee raitiovaunu. R
Jos itse asut olemattomien liikenneyhteyksien päässä, kotimainen muotiala ei ole se taho, joka kotiisi sen julkisen liikenteen järjestää.
Stockmannin kanta-asiakaskortilla saa huomattavat edut Stockan alapuoliseen parkkihalliin, vihjeenä autoilijoille.
Sivusta, ei myöskään vaatealalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän, ja olen asunut aiemmin Helsingin keskustassa ja ollut siellä töissä. Mutta nykyään kun on etätyöt ja mahdollisuus asua väljemmin ja mukavammin kauempana, niin ei s
Haluaisin vielä kuulla, onko Mielan verkkokauppakin jotenkin viallinen niin, ettei sitä voi käyttää?
Koko Mielan nimikin on ollut tuntematon. Ei sellaista voi käyttää, eikä edes googlettaa, jonka olemassaolostakaan ei tiedä. Onko sekin nyt sinusta asiakkaan vika? Nyt se joka tapauksessa tuntuu tosi vastenmieliseltä käyttää, koska olet niin ilkeä. Olet huonoa mainosta Mielalle ja häpeäksi koko suomalaiselle vaatetusteollisuudelle.
Instassa noi mainostaa. Ei ne missään muualla tule vastaan. Ainakaan mulle. Paitsi Nakoan vaatteita saa Stockalta mutta nekin pitää tilata.
Voisivat nyt pistää jonnekin triplaan tai jumboon jonkut pop-up myymälän edes, että vois ihmiset jossain niihin törmätä. Helsingin keskustaan ei enää viitsi mennä kun liikenne sinne on niin hidasta.
Täällä on kerrottu monia nimiä mitä googlettamalla löytää kyllä verkkokaupat joka merkille ja sitten esim mainittu Miela ja lisäksi Kure ja Kotodesignmarket myyvät kotimaisilta merkeiltä hajanaisesti kaikenlaista. Ja niillä on tosiaan ainakin Oulussa (Kure), Tampereella (Miela) ja Jyväskylässä (Kotodesignmarket) myymälätkin. Ommellinen myy vaatteensa itse eikä sillä ole jälleenmyyjiä joten se on joko reissu Jyväskylään tai verkkokauppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän, ja olen asunut aiemmin Helsingin keskustassa ja ollut siellä töissä. Mutta nykyään kun on etätyöt ja mahdollisuus asua väljemmin ja mukavammin kauempana, niin ei s
Jos itse asut olemattomien liikenneyhteyksien päässä, kotimainen muotiala ei ole se taho, joka kotiisi sen julkisen liikenteen järjestää.
Stockmannin kanta-asiakaskortilla saa huomattavat edut Stockan alapuoliseen parkkihalliin, vihjeenä autoilijoille.
Sivusta, ei myöskään vaatealalla
Näin tämä maailma nyt kuitenkin on mennyt, että maksukykyisimpiä asiakkaita on muuttanut pois ratikkareittien varsilta. Tavaratalot ja kivijalkaliikkeet ovat vaikeuksissa. Autolla Helsinkiin lähteminen jonkin vaatteen vuoksi tuntuu liian vaivalloiselta, vaikka se Stockan kanta-asiakaskortti ehkä edelleen varmaan jostain löytyykin. Ei kannata taistella tuulimyllyjä vastaan. Eikä kannata pillastua, jos joku kertoo, mistä kiikastaa. Sitähän tässä kai nyt kuitenkin haluttiin tietää.
Sisäänostajat torppaavat, he ottavat myyntiin vain varman päälle, mustaa ja harmaata, ne on laman värit. Ehkä noissa keskustan tavarataloissa ei muu mene kaupaksi. Myykäähän muuallakin, ja mainostakaa! Ei noista muuten kukaan tiedä.