Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
981/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni suomalaisten vaatemerkkien tulisikin tähdätä kansainvälisille markkinoille kuten esim. ruotsalaiset ja tanskalaiset merkit tekee.  Tehdä omaleimaista ja erottuvaa laadukasta vaatetta. Näin volyymit olisi riittävän suuria ja suunnittelu,  kaavoitus ym kustannukset per vaatekappale pienemmät.

Olet oikeassa että vientiin tekeminen mahdollistaisi persoonallisempia tyylivalintoja. Mutta itse en tiedä yhtäkään merkkiä, joka olisi aloittanut suoraan viennillä. Kaikki viennissä onnistuneet ovat ensin saaneet riittävästi myyntiä kotimaan markkinoilla, jolla on voitu rahoittaa vientipyrkimyksiä.

Markkinointi ja myynti kansainvälisille jälleenmyyjille on kallista hommaa ja kv. markkinoilla myös kilpailu on todella kovaa, koska siellä kilpaillaan periaatteessa koko maailman kaikkia muita vaatemerkkejä vastaan. Niinpä kilpailussa ei pärjää joku juuri aloittanut merkki, jolla tuotteet ja prosessit eivät ole vielä hioutuneet huippuunsa. Aluksi pitäisi pystyä kasvamaan kotimaassa, mutta Suomen markkinat ovat todella huono kasvualusta kun suurinta osaa ihmisistä ei muoti kiinnosta, ja niitä joita kiinnostaa, ei kuitenkaan kiinnosta maksaa sellaisia hintoja että aloittava merkki pysyisi pystyssä. Aloittaessahan valmistuskustannukset ovat paljon suuremmat verrattuna isompiin merkkeihin, joilla on isommat volyymit ja kappalehintaa saadaan niiden ansiosta alemmas.

t. alalla

Vierailija
982/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tuo juttu made on china, joka ottaa päähän, ostin Espanjasta vaatteita, joissa luki made in Italy, made on Spain ja made in Portugal. Jos Espanjassa kannattaa myydä Euroopassa tehtyä, niin miksei Suomessa kannata? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tuo juttu made on china, joka ottaa päähän, ostin Espanjasta vaatteita, joissa luki made in Italy, made on Spain ja made in Portugal. Jos Espanjassa kannattaa myydä Euroopassa tehtyä, niin miksei Suomessa kannata? 

Suomesta saa Euroopassa tehtyä. Moni suomalainen teettää Virossa, muutama Portugalissa. Noshilta voisin hyvin ostaa Ukrainassa tehtyä, jos nyt olisi tarvis.

Suomessa valmistetaan lähinnä neuloksia: Tam-Silk, Kaino, Uhanan neuleet esimerkkeinä. Muutama firma tekee myös ompelutyönsä Suomessa. 

Vierailija
984/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun suomimerkit ei myy näitä missään muualla kuin netissä, niin en viitsi ostaa. Se on niin sian ostamista säkissä kun ei yhtään tiedä mitä saa.

Ja olen laiska palauttamaan. Helpompi ostaa kaupasta ja marista sitten täällä 

Mä ostan suomimerkeiltä juuri siksi että tiedän mitä saan kun vaatteen mitat on saatavilla. Ja on monia pieniä jälleenmyyjiä niin pääsee joskus sovittamaankin. Asiakaspalvelut toimii ja ovat luotettavia. 

Vierailija
985/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

***Niinpä. Mä inhoan niitä nansokoukeroita. Ja Marimekolla ja monella muullakin sellaisia on. Miksi ei voi olla yksivärisiä? Eri värisävyissä.

Toiveella on nyt oranssin ja sammalen vihreitä paitoja ja mekkoja. Ihan kiva niille, jotka noista väreistä tykkää. Mä en tykkää. Kirkas oranssi varsinkin on väri, jota en voi edes sietää.***

Nansolla ja R-collectionilla on paljon yksiväristä. Noshista puhumattakaan.  Toiveellakin muitakin värejä kuin inhokkisi, mm. tumma ruskea, vanha roosa ja petrooli. 

Nansolla ja R-collectionilla on tosiaan yksivärisiä mutta ne on kaikki värejä mitkä ei houkuttele. Vitivalkoinen ja hailakka roosa ei sovi mulle yhtään. Eikä myöstään petroli ja tumma ruskea tai musta. Ovat tosiaan onnistuneet valitsemaan värejä, jotka ei mulle sovi.

Ja sitten nanson vaatteiden laatu on heikentynyt. Olen niiltä paljon ostanut mutta enää en viitsi. Kaikki viime vuonna ostamani yöpaidatkin on jo ihan nyppyisiä.

R-collection tekee liian laatikkomaisia vaatteita. Yhdet ulkoiluhousut olen ostanut mutta ne oli liian leveät ja isopeppuiselle, reitevälle ja isovatsaiselle tarkoitetut. En jaksanut palauttaa mutta enempää en viitsi edes kokeilla enää.

Vierailija
986/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Nosh mennyt konkurssiin just?

Vierailija
987/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saneeraukseen. Tilaisin vain laskulla ja maksaisin vasta, kun olen päättänyt pitää. Muulloin maksan aina saman tien. 

Vierailija
988/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

***Niinpä. Mä inhoan niitä nansokoukeroita. Ja Marimekolla ja monella muullakin sellaisia on. Miksi ei voi olla yksivärisiä? Eri värisävyissä.

Toiveella on nyt oranssin ja sammalen vihreitä paitoja ja mekkoja. Ihan kiva niille, jotka noista väreistä tykkää. Mä en tykkää. Kirkas oranssi varsinkin on väri, jota en voi edes sietää.***

Nansolla ja R-collectionilla on paljon yksiväristä. Noshista puhumattakaan.  Toiveellakin muitakin värejä kuin inhokkisi, mm. tumma ruskea, vanha roosa ja petrooli. 

Nansolla ja R-collectionilla on tosiaan yksivärisiä mutta ne on kaikki värejä mitkä ei houkuttele. Vitivalkoinen ja hailakka roosa ei sovi mulle yhtään. Eikä myöstään petroli ja tumma ruskea tai musta. Ovat tosiaan onnistuneet valitsemaan värejä, jotka ei mulle sovi.

Ja sitten nanson vaatteide

Nyt on pakko kysyä, mistä väristä ylipäänsä pidät?

Vierailija
989/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiveella on ruskeaa t-paitaa minkä aion tilata, mutta jos joku merkki tekee ruskean neuleen, se myydään heti enkä ole löytänyt sellaista yrityksistä huolimatta. Nakoalla oli karamelli neule, jonka tilasin ja oli ihastuttava sävy, niitä lisää. En pidä kirkkaista sävyistä kuin vain vähän tehosteena. Juuri joku karamelli ja marjapuuro myyvät hyvin, mutta harvoin tarjolla. Ne sopii monelle vaalealle suomalaiselle. Vihreä on itselleni huonoiten sopiva kun hiukseni ovat oljen väriset vaaleat ja vihreä tekee minusta ihan vihanneksen. Mutta vihreää on kaikki kaupat pullollaan, ainakin suomimerkeillä kaikilla.

Vierailija
990/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nansolla ja R-collectionilla on tosiaan yksivärisiä mutta ne on kaikki värejä mitkä ei houkuttele. Vitivalkoinen ja hailakka roosa ei sovi mulle yhtään. Eikä myöstään petroli ja tumma ruskea tai musta. Ovat tosiaan onnistuneet valitsemaan värejä, jotka

Oikeastiko kysyt? No katsotaanpas. Luonnonvalkoinen, vaaleankeltainen, vaaleanruskea, keskiruskea, vaaleanpunainen ei roosa, beige, turkoosi, taivaansininen, vaalea persikka ei oranssi, vadelmanpunainen, laivastonsininen, vaalea lehdenvihreä jne.

Sävyjä on vaikka kuinka paljon ja tuossa oli nyt muutama mun suosikkini.

Vierailija
991/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saneeraukseen. Tilaisin vain laskulla ja maksaisin vasta, kun olen päättänyt pitää. Muulloin maksan aina saman tien. 

Ot, tai ei ehkä ihan, katsoin Noshin uutuudet, ja naurattaa, kun siellä on ensimmäisenä frillamekkoja. Ilmeisesti frilla myy edelleen. 

Oli Ukrainassa tehty. Ostaisin jos olisi tarvetta. 

Vierailija
992/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saada mitenkään. Kaikki tekee vain jotain kirjavia trikookolttuja. Kaipaan vuorellisia jakkuja, hameita, kunnollisia villaneuleita. Ai niin, onhan Rils ja Andiata, mutta muita ei taida olla.

Vierailija
993/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kymmenen vuotta sitten osteskelin kotimaisia avainlipullisia farkkuja ja hinta oli noin 40 euroa. Hyvännäköisiä ja kestäviä, on vieläkin käytössä. Silti ei kauppa ilmeisesti käynyt, kun ei ole enää näkynyt.

Ilmeisesti 40 oli liian kova raha farkuista tai sitten oli coolimpaa ostaa ulkolaista.

Päin vastoin: tuo 40 euroa ei voi mitenkään sisältää sellaista katetta, että yritystoiminta olisi kestävällä pohjalla. Luultavasti yrittäjä on kokenut kovaa painetta laskea hintoja liian alas ja yritys mennyt sitten nurin heti ensimmäisen vastoinkäymisen tullen, esim. kun yksi työntekijä on jäänyt äitiyslomalle.

Vierailija
994/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveät hinnat. En osta. Piste.

Vierailija
995/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiveella on ruskeaa t-paitaa minkä aion tilata, mutta jos joku merkki tekee ruskean neuleen, se myydään heti enkä ole löytänyt sellaista yrityksistä huolimatta. Nakoalla oli karamelli neule, jonka tilasin ja oli ihastuttava sävy, niitä lisää. En pidä kirkkaista sävyistä kuin vain vähän tehosteena. Juur

Olen itsekin vaalea, mutta minulle sopii vihreä lähes kaikissa sen sävyissä. 

Mutta siis olen huomannut saman ruskeista neuleista! Minulta meni konjakinvärinen Puuvillatehtaan neulemekko sivu suun, kun jäin funtsimaan liian pitkäksi aikaa. Ihan tummanruskeaakin voisin ostaa, sopii monen värin kanssa. Toiveella on nytkin tummanruskeana villaneule ja neulemekko, mutta kumpikaan ei ole ihan minun malliani. 

Vierailija
996/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nansolla ja R-collectionilla on tosiaan yksivärisiä mutta ne on kaikki värejä mitkä ei houkuttele. Vitivalkoinen ja hailakka roosa ei sovi mulle yhtään. Eikä myöstään petroli ja tumma ruskea tai musta.

Oikeastiko kysyt? No katsotaanpas. Luonnonvalkoinen, vaaleankeltainen, vaaleanruskea, keskiruskea, vaaleanpunainen ei roosa, beige, turkoosi, taivaansininen, vaalea persikka ei oranssi, vadelmanpunainen, laivastonsininen, vaalea lehdenvihreä jne.

Sävyjä on vaikka kuinka paljon ja tuossa oli nyt muutama mun suosikkini.

Kiitos vastauksesta! Monia noista väreistä olen nähnyt suomalaisilla firmoilla, mutta luultavimmin sellaisilla, joista et pidä 💁🏼

Vierailija
997/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino on ostovoiman lisääntyminen ja taitava  markkinointi.

Vierailija
998/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Samaa mieltä.Ei se brändi niistä suomalaisia tee kun ne tehdään ulkomailla.

Jos yritys on suomalainen, se maksaa veronsa suomeen ja hallinnoi tietopääomaa suomessa. Se työllistää täällä suunnittelijoita, logistiikan ylläpitäjiä, kirjanpitäjiä sekä muuta "pääomatietoa" hallinnoivia ja toimihenkilöitä. Tämä tietopääoma jää myös Suomeen. Ompelijan rooli on toki vaatteessa suuri, mutta muitakin rooleja on

Suomalainen ompelija ei pysty kilpailemaan ulkomaalaisen halpatyövoiman kanssa. Käykääpä tuolta katsomassa hintatasoa ja tilatkaa, jos haluatte sitä suomessa täysin Suomessa tuotettua

https://papudesign.fi/

Sori mutta Papukin teettää Suomen ulkopuolella, muualla EU:ssa.

Huomasin viikonloppuna että Papun collegekankaiset housut maksaa saman verran kuin Max maran 100% villaa made in italy-lapulla. Että on se suomalainen suunnittelukin ja materiaalihankinta kallista.

Vierailija
999/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino on ostovoiman lisääntyminen ja taitava  markkinointi.

Ja se maksaa, paitsi jos!

Vierailija
1000/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nansolla ja R-collectionilla on tosiaan yksivärisiä mutta ne on kaikki värejä mitkä ei houkuttele. Vitivalkoinen ja hailakka roosa ei sovi mulle yhtään. E

Onhan sitä vaatteelle muutakin vaatimuksia kuin vain väri, tietenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi