Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Vierailija kirjoitti:
Mahtava ketju ennen muuta sen vuoksi että olen löytänyt täältä monta uutta suomalaista merkkiä!
Pyrin ostamaan suomalaisia vaatteilla. Etusijalla on täällä valmistelut, mutta Euroopassa ommellut suomimerkit käy, jos ei löydy sopivaa kotimaista. Suomalaiset merkit, jotka teettävät Aasiassa, ovat poissa laskuista.
Vuoden aikana olen ostanut mm Joutsen, Nuppu Print, Alpa, Ommellinen, TamSilk ja joku alusvaatemerkki.
On kyllä kiva ketju!
Laitetaan uudestaan jakoon
kun sivuja on kertynyt ja informaatio hukkuu. Suomikin merkit valmistavat tuotteensa kokonaan Suomessa.
Suomalainen vaateteollisuus voi olla maailman huippua, jos
a) aletaan vihdoin saada kunnon kankaita suomalaisesta puukuidusta isolla volyymilla kilpailukykyiseen hintaan
b) kehitetään tuotantoketju asiakkaan yksilöllisestä vartalon kuvaamisesta tekoälypohjaiseen kaavoitukseen ja robottiompeluun eli luovutaan vihdoin 1800-luvun tuotannon metodeista.
Tällaisessa maailmassa uusi tavaratalo on salonki, jossa asiakkaasta otetaan kokovartalokuvaus, jonka perusteella älykäs järjestelmä tekee kaavoituksen mittojen mukaan asiakkaan valitsemasta mallista (jonka valintaan hän on saanut ammattimaista neuvontaa). Asiakkaan valittavaksi jää mallin lisäksi kankaan valinta kangasnäytteistä, joita hän voi salongissa hypistellä.
Tässä olisi tarjolla vallankumouksellinen hyppäys pois halpavaatteista ja geneerisistä, harvoille sopivista malleista kohti täysin yksilöllistä, ekologis-eettisesti kestävää, suomalaista vaateteollisuutta. Vaatteissa on miljardibisnes. Ihmiset ovat kyllästyneitä halparoskaan. Ihmiset ovat kyllästyneitä siihen, että aina jostain kiristää tai puristaa, ja vaikka maksat vaatteesta maltaita, näistä perusongelmista ei pääse eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?
Itse en tuijota niinkään hintaa vaan kankaan laatua ja istuvuutta. harvemmin ostan alle satasen housuja, jotkut kesähousut ehkä on tuon alle. Kun on hieman rehevämpää sorttia, niin kaikki esim. epähuotoiset t-paidat, joissa ei ole olkasaumat oikealla kohdalla, tekee vaan löysemmän näköiseksi, teltoista puhumattakaan.
Nansoa mä en enää osta. Olen niin harmistunut huonoon laatuun. Aiempina vuosina ostin monen sadan edestä vaatteita mutta sitten viime vuoden ostokset on olleet huonolaatuisia.
Pitää keksiä joku muu, joka tekee puuvillaisia yöpaitoja, pooloja yms.
No ekaksi vaikka sillä, että sitä olisi.
Isot kaupat voisi ottaa valikoimiinsa pienten yritysten vaatteita, niitä mitä kaikenlaiset pikkuputiikit myy netissä. Hyville malleille ja väreille voisi löytyä kysyntää sitten enemmänkin.
Mutta kai se on uskottava, että täällä ei kannata pitää yllä vaateteollisuutta.
Ei vaatteita, mutta kotimaassa painettuja kankaita
(sisältövaroitus: sisältää KUOSEJA)
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan suurempia eriä halvemmalla vaikka kiinasta ja myydään ne kotimaisella imagolla?
1000€ Rukan moottoripyörätakitkin tehdään Kiinassa. Luulisi, että tuossa hintaluokassa olisi jo tilaa suomalaiselle työlle, mutta ei. Leppävirralla suomalaiset naiset ompelee mp-takin puoleen hintaan tuosta.
Nyt olisi silkkimekkoa edullisesti R-collectionin outletissa. Itselle ei osu, mutta jos joku muu löytäisi.
Vierailija kirjoitti:
a) aletaan vihdoin saada kunnon kankaita suomalaisesta puukuidusta isolla volyymilla kilpailukykyiseen hintaan
b) kehitetään tuotantoketju asiakkaan yksilöllisestä vartalon kuvaamisesta tekoälypohjaiseen kaavoitukseen ja robottiompeluun eli luovutaan vihdoin 1800-luvun tuotannon metodeista.
Tällaisessa maailmassa uusi tavaratalo on salonki, jossa asiakkaasta otetaan kokovartalokuvaus, jonka perusteella älykäs järjestelmä tekee kaavoituksen mittojen mukaan asiakkaan valitsemasta mallista (jonka valintaan hän on saanut ammattimaista neuvontaa). Asiakkaan valittavaksi jää mallin lisäksi kankaan valinta kangasnäytteistä, joita hän voi salongissa hypistellä.
Tässä olisi tarjolla vallankumouksellinen hyppäys pois halpavaatteista ja geneerisistä, harvoille sopivista malleista kohti täysin yksilöllistä, ekologis-eettisesti kestävää, suomalaista vaateteol
Vai että robottiompelua.
Oletko koskaan itse ommellut vaatetta? Entä suunnitellut robotteja? Jos tietäisit kuinka hienovaraista osaamista vaaditaan laadukkaan vaatteen ompeluun, ja kuinka vaikeaa robottia on saada tekemään edes yksinkertaisimpia kädentaitoa vaativia suorituksia, ymmärtäisit että tästä ideasta ei ole ratkaisuksi.
Suuressa maailmassa on kyllä joitakin vaatetustuotannon osia pystytty automatisoimaan pidemmälle kuin meillä, mutta niissä tuotannoissa liikkuu todella isot rahat. Esim. kone, joka neuloo puseron valmiiksi kolmeuloitteiseen muotoon on niin kallis hankinta että siihen ei suomalaisten pääomasijoittajien rahkeet veny, eikä hankinnan kustannuksia saa katettua Suomen mittakaavan myynnillä minkäänlaisessa järkevässä ajassa.
On myös laitteita, jotka tekevät automaattisesti kauluspaitojen osasia: kauluksia, nappilistoja, taskuja jne. Näillä laitteilla yksittäisen paidan hintaa saadaan alaspäin, mutta laitteet ovat hinnaltaan suomalaisten yritysten saavuttamattomissa. Suomalaismerkki joutuu siis edelleen teetättämään paidan alusta loppuun asti käsityönä ompelijalla, kymmenine erilaisine työvaiheineen, ja ompelijan palkka + sivukulut tietenkin juoksee jokaisen vaiheen aikana. Nuo isompien tehtaiden käyttämät koneetkaan eivät tee tuotetta alusta loppuun asti itse, vaan ihmistyöntekijä tarvitaan edelleen kangasta asettelemaan ja konetta käyttämään. Lisäksi osasta tuotteita tulee maanantaikappaleita, koska kankaan käyttäytyminen ei ole robotintarkkaa vaan orgaanista, eikä kone osaa tehdä korjausliikkeitä ennakoivasti kun sauma uhkaa mennä ryppyyn tmv. Näissä tuotannoissa syntyy siksi melko paljon sellaista jätettä, joka olisi täysin vältettävissä. Mutta kun yksittäisen tuotteen hinta tällä tekniikalla saadaan riittävän alas, ne roskatuotteet eivät syö kannattavuutta ellei yrityksiä aletaan asettaa taloudelliseen vastuuseen aiheuttamastaan ympäristökuormituksesta.
EU on alkanut laatia sääntelyä tähän asiaan, mutta tietenkään Kiina ei tule seuraamaan perässä vielä vähään aikaan, joten on odotettavissa että kiinalaiskaman ja EU-alueella tuotetun välinen hintaero repeää vielä suuremmaksi kuin se nyt on.
t. alalla
Vierailija kirjoitti:
https://www.serioosi.fi/tietoa-meista/
https://www.serioosi.fi/tuotteet/
Onpa kivoja kuoseja ja muutenkin laadukkaalta vaikuttava putiikki. Kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?
Olen eri, mutta voisin maksaa, jos hinnalla saisi sitten oikeasti kestävää laatua. Kerran olen maksanut satasen farkuista, jotka sitten alle kk ostamisesta ratkesivat juostessani portaat ylös pitkin harppauksin.
Farkut eivät ole juoksuhousut, eli tuossa taisi kyllä vika olla ihan oma. Jos haluat harppoa portaita niin suosittelen sportti- ja vaellushousuja, löytyy leggingsiä ja tuulihousutyyppistä sekä kaikkea siltä väliltä. Monissa on haarassa kiila ja materiaali joustavaa, joka mahdollistaa jalkojen levittelyn ilman repeilemistä
No kyllä farkuissakin täytyy pystyä juoksemaan ja jopa harppaamaan, eihän nyt mitkään tavalliset käyttövaatteet ole tarkoitettu vain kävelemiseen.
Elämässä tulee joskus kumminkin eteen tilanteita, joissa on hypättävä loikattava juostava jne.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Just sitä mitä EN halua.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi silkkimekkoa edullisesti R-collectionin outletissa. Itselle ei osu, mutta jos joku muu löytäisi.
Joo. Masentavaa katsoa noita kuvia. Ei tule yhtään semmosta fiilistä, että hei, tuon vaatteen mä haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun kerrot, emme olisi arvanneetkaan <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun kerrot, emme olisi arvanneetkaan <3
Tiedän. Siksipä kerroinkin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi tarjolla vallankumouksellinen hyppäys pois halpavaatteista ja geneerisistä, harvoille sopivista malleista kohti täysin yksilöllistä, ek
Ranska kielsi jo pikamuodin, toivottavasti muu EU seuraa pian perässä. Saavat sitten tuottaa jätettä keskenään tuolla Kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Masentavaa katsoa noita kuvia. Ei tule yhtään semmosta fiilistä, että hei, tuon vaatteen mä haluaisin.
Minä taas olen katsonut noita silkkimekkoja jo täyshintaisina. Valitettavasti minulla on jo juhlamekkoasiat kunnossa, ja arkeen tuollainen tuntuu hieman fiiniltä. Ehkäpä silkkipaita myöhemmin keväällä :)
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi tarjolla vallankumouksellinen hyppäys pois halpavaatteista ja geneerisistä, harvoille sopivista malleista kohti täysin yksilöllistä, ekologis-eettisesti kestävää, suomalaista vaateteol
Vaikka ompelevan robotin saisikin toimimaan, se leppävirran ihmisompelija taitaa olla vielä pitkään edullisempi vaihtoehto.
Minä olen löytänyt täältä pk-seudulta alan opiskelijan, jolle maksan mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Ei saada mitenkään. Kaikki tekee vain jotain kirjavia trikookolttuja. Kaipaan vuorellisia jakkuja, hameita, kunnollisia villaneuleita. Ai niin, onhan Rils ja Andiata, mutta muita ei taida olla.
Mutta haluat jakkusi ja hameesi trikookoltun hinnalla. Siinä ongelman ydin.
Mahtava ketju ennen muuta sen vuoksi että olen löytänyt täältä monta uutta suomalaista merkkiä!
Pyrin ostamaan suomalaisia vaatteilla. Etusijalla on täällä valmistelut, mutta Euroopassa ommellut suomimerkit käy, jos ei löydy sopivaa kotimaista. Suomalaiset merkit, jotka teettävät Aasiassa, ovat poissa laskuista.
Vuoden aikana olen ostanut mm Joutsen, Nuppu Print, Alpa, Ommellinen, TamSilk ja joku alusvaatemerkki.