Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
841/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä esimerkki rumasta kuosista.

https://fi.ivalo.com/products/melli-ecodesign-aprikoosin-kukka-hoodie-t…

Miksi? Ketä tällainen kuosi ihan oikeasti kaunistaa? Tämä on lähinnä kuin joku vanha sohva tai verhot. Se ei ole muodikas, ei kaunis, ei elegantti ja miksi hupparissa pitäisi olla ruusuja ylipäätään?

Se on vain sinun mielipiteesi. Eihän nyt jokainen vaatevalmistaja voi sinulle soittaa ja kysyä että tykkäisitkö jos ommeltais tällaisia myyntiin. Ihme narsismia tämäkin "minä en tykkää niin ei kukaan muukaan voi tykätä". 

Minusta tuo on kaunis vaate ja voisin ostaa mutta en halua maksaa 90€ yhdestä vaatteesta.

En yhtään epäile, että sinusta ja jostain muistakin se saattaa olla kaunis vaate, mutta se

Pakko kysyä kun en asio Prismassa, myydäänkö siellä yli satasen maksavia vaatteita?

Vierailija
842/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Ketä tällainen kuosi ihan oikeasti kaunistaa? Tämä on lähinnä kuin joku vanha sohva tai verhot. Se ei ole muodikas, ei kaunis, ei elegantti ja miksi hupparissa pitäisi olla ruusuja ylipäätään?

Se on vain sinun mielipiteesi. Eihän nyt jokainen vaatevalmistaja voi sinulle soittaa ja kysyä että tykkäisitkö jos ommeltais tällaisia myyntiin. Ihme narsismia tämäkin "minä en tykkää niin ei kukaan muukaan voi tykätä". 

Minusta tuo on kaunis vaate ja voisin ostaa mutta en halua maksaa 90€ yhdestä vaatteesta.

En yhtään epäile, että sinusta ja jostain muistakin se saattaa olla kaunis vaate, mutta se

En minä vihaa tuota huoparia, vaan sanon ettei se ole tyylikäs ei kaunis, eikä elegantti ja selkeästi meillä kahdella on todella eroava maku, jos se sinusta kerran on sitä.

Ei, enkä minusta minä anna mitään typerää kuvaa itsestäni, jos olen varma siitä mitä tällä hetkellä pidetään kauniina ja tyylikkäänä. Päinvastoin, sanoisin, että kannattaisi kysyä itseltään, että millä tasolla se oma maku on, jos tuota pitää kauniina.

Ei, eikä sillä oikeastaan ole väliä mihin alle 40 vuotias assosioivat sen, mutta kuten itsekin sanot, puolet väestöstä sen assosioi sohviin ja verhoon. Joten kun istut junassa, puolet ajattelee, että miksi tuolla on verho tai sohvakankaasta tehty huppari päällä. Ehkä tuosta kuosista olisi saattanut saada jonkun tyylisen suht nätin kesämekon tai tosiaan jopa viehättävän sohvan kesämökille. Mutta ihan oikeasti, onko tämö teistä nyt esimerkki kauniista ja tyylikäästä hupparista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään epäile, että sinusta ja josta

Eiköhän siellä jotain merkkitalvitakkeja löydy, jotka maksavat yli 100€

Vierailija
844/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään epäile, että sinusta ja josta

Pakko nyt kysyä, että onko sulla jotain henkilökohtaisesti tätä yrittäjää vastaan?

Suhtaudut kumman intohimoisen vihamielisesti kukkakankaisiin.

Maailman rikkaimmat naiset pukeutuvat kyllä kukkakuosiin. Muistan nähneeni sellaisia ainakin prinsessa Victorian, Madeleinen, kuningatar Elisabetin päällä.

Minä en ole koskaan yhdistänyt kukkakuosia  verhoihin enkä varsinkaan sohviin. Vaan kesämekkoihin. Minusta se on erittäin tervetullut ja piristävä poikkeus suomalaiseen vaatetarjontaan ja värimaailmaan.

Vierailija
845/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mahdollinen saadaan nousuun ostovoimaa ja taloudellista turvaa tuomalla tavalliselle työntekijälle.

Vierailija
846/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla yksilöllinen ja erottuva - niitä trikootunikoita tekee jo tosi moni firma. 

Outi Les Pyy tästä joku aika sitten kirjoittikin: Kokovalikoima! Yhä enemmän on isokokoisia ihmisiä ja mielellään he vaatteita, myös kotimaisia merkkivaatteita, ostaisivat. Vaan kun ei ole kokoja. Monet kotimaiset yritykset tekevät korkeintaan L tai XL. Ja sinnikkäästi ja ilmeisen paljon tuotetaan kokoa S ja XS, ja ne ovat sitten aina viimeisenä alennusmyynnin alennusmyynnissä eli ei ole oikein kysyntää. Itsekin ihmettelen tätä, että miksi tehdään yhä paljon kokoa XS, kun ihan vain verkkokaupan selaajakin huomaa, ettei sille ole niin paljon kysyntää. Sen sijaan vaikka naisten kokoja 50-52 ei tee juuri kukaan. Pitäisi tajuta vastata kysyntään. 

Näissä oversize vaatteissa se xs on minulle, normaalisti L kokoiselle, yllättävän usein sopiva. Kyllä mä väittäisin että

Nimenomaan. Mun ongelmana on se, että suomessa tuntuu pienin koko usein olevan s. Liian iso mulle ja muutenkin muodottoman olosia vaatteita.

Vierailija
847/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisimmeko saada oikeasti tyylikkäitä, naisellisia ja tyköistuvia vaatteita, eikä niitä ihme telttoja ja Muumimamma-tyylisiä tunikoita joissa koko XS vastaa lähinnä kokoa XL? 

Tämä on käsitelty tässä ketjussa moneen kertaan.

Saat sellaisia ompelittamalla vaatteet mittojesi mukaan.

Mikään pieni tai keskisuuri  valmistaja ei sellaisia voi tehdä liukuhihnatyönä, koska vartalon mittoja ja muotoja on niin monenlaisia.

Vierailija
848/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HellyHansen tai vastaava ulkoiluun tarkoitettu takki maksoi yli 100 euroa.

Vierailija
849/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla yksilöllinen ja erottuva - niitä trikootunikoita tekee jo tosi moni firma. 

Outi Les Pyy tästä joku aika sitten kirjoittikin: Kokovalikoima! Yhä enemmän on isokokoisia ihmisiä ja mielellään he vaatteita, myös kotimaisia merkkivaatteita, ostaisivat. Vaan kun ei ole kokoja. Monet kotimaiset yritykset tekevät korkeintaan L tai XL. Ja sinnikkäästi ja ilmeisen paljon tuotetaan kokoa S ja XS, ja ne ovat sitten aina viimeisenä alennusmyynnin alennusmyynnissä eli ei ole oikein kysyntää. Itsekin ihmettelen tätä, että miksi tehdään yhä paljon kokoa XS, kun ihan vain verkkokaupan selaajakin huomaa, ettei sille ole niin paljon kysyntää. Sen sijaan vaikka naisten kokoja 50-52 ei tee juuri kukaan. Pitäisi tajuta vastata kysyntään. 

Jep, juuri tämä. Jos ajatellaan vaikka nykyisiä "nuorten" aikuisten vaatekauppoja (h&m tyyppiset, mitä näitä nyt on, Dresmann jne) niin tosiaan vaatekoot loppuu lähes aina XL, ja jos on koko XXL, niin siinäkin on lähinnä kasvatettu hihojen ja helman ja lahkeiden pituutta.

Minä olen nuorekas suomalainen roteva mies. 176cm, harteikas ja painan 100kg. Katukuvassa ja kauppakeskuksissa minun rakenteisia miehiä on selvästi enemmän kuin niitä H&M vaatteiden tyylisiä 180cm 50kg miehiä. Minun on etsittävä paidat kokoa xxxl, jolloin ne muuten sopivat mutta yleensä hihat ovat selvästi liian pitkät. Samoin takit ja housut, kun muualta on sopivan väljä, niin hihat ja lahkeet roikkuu.

Emme me tämän perinteisen suomalaisen ruumii rakenteen omaavat ole mikään erityisryhmä, vaan valtaväestöä. Haluaisin löytää itselleni sopivia vaatteita jostain kaupasta, ja mielellään vielä ns katumuodikkaita eikä mitään omituisia kuoseja ja erikoiskappaleita.

Ja mielellään ostaisin suomessa tehtyjä vaatteita, mutta en minäkään t paidasta halua maksaa 50-100€. Mutta olisi edes suomalainen firma, joka teettää ja tuo suomeen tyylikkäitä, nuorekkaita, mukavia, hyvistä (eli ei niistä kaikkein halvimmista materiaaleista tehtyjä) suomalaisen ruumiinrakenteen mittojen mukaan tehtyjä vaatteita.

Ainakin pk- seudulla (ja ulkomailla) on näitä eri vaateketjuja; Reserved, NewYorker, Sinsay jne hm tietty, näissä on aina tosiaan vaan pitkille ja luihuille isoja kokoja jos lainkaan on edes. Joku samantyyppinen kauppaketju jossa olisi hyvä lyhyemmille mutta tanakammille mitoitettuja vaatteita saisi minusta (ja varmaan monesta muusta) kanta asiakkaan.

Vierailija
850/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se jonkun heittämä ajatus ompelimosta, jossa voisi kaavoituttaa oman malliston, olisi ihan jees. 

Sen voi tehdä jo nykyäänkin olemassa olevissa ompelimoissa.

Vierailija
851/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nyt kysyä, että onko sulla jotain henkilökohtaisesti tätä yrittäjää vastaan?

Suhtaudut kumman intohimoisen vihamielisesti kukkakankaisiin.

Maailman rikkaimmat naiset pukeutuvat kyllä kukkakuosiin. Muistan nähneeni sellaisia ainakin prinsessa Victorian, Madeleinen, kuningatar Elisabetin päällä.

Minä en ole koskaan yhdistänyt kukkakuosia  verhoihin enkä varsinkaan sohviin. Vaan kesämekkoihin. Minusta se on erittäin tervetullut ja piristävä poikkeus suomalaiseen vaatetarjontaan ja värimaailmaan.

Ei, minulla ei kertakaikkiaan ole mitään yrittäjää vastaan, eikä mitään kytköksiä. Koko juttuhan lähti siitä, että joku pyysi esimerkkiä rumasta kuosista ja tuo nyt vain sattui Googlessa ensimmäisenä vastaan. Kukkakuosi hupparissa 130€ vastasi minusta siihen pyyntöön täydellisesti. 

Mitä tiedän täysin, että lähes kaikista kankaista ja kaikista kuoseista voi ommella vaatteen. Mutta kaikista ei vaan pidä sen takia, siltikään niitä ommella. Maailman on täynnä kauniita kukkakuoseja ja joku niistä saattaisi jopa sopia huppariin, mutta tuo kuosi tuossa hupparissa ei nyt vaan ole kaunis, eikä elegantti ja seison sen väitteen takana. Mutta seiso sinä vaan sen takana, että se on kaunis ja elegantti huppari, se sinun oikeutesi tietysti.

Sinusta se nyt sitten on ja se on tietysti sinun mielipiteesi, mutta seison silti sen takana, ettei Vogue, harpers bazar, Elle tms. sitä pidä sellaisena. Enkä pidä minäkään, enkä edes siksi, ettei ne pidä, vaan koska teidän mitkä trendit ovat voimassa tällä hetkellä. 

Eikä siinä ole mitään henkilökohtaista. Eikä se tarkoita, ettenkö kannata sitä, että kaupoissa on laaja väri, kuosi ja mallivalikoima. Ehkä se on hyvä, että myös rumia vaatteita myydään ihan vaan vaihtelun nimissä. Kohta ehkä näemme miesten huppari ja collegehousumalliston tuosta samasta kukkakankaasta. Ihan vaan koska se on hauskaa nähdä kaupassa vaihtelua.

Vierailija
852/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisimmeko saada oikeasti tyylikkäitä, naisellisia ja tyköistuvia vaatteita, eikä niitä ihme telttoja ja Muumimamma-tyylisiä tunikoita joissa koko XS vastaa lähinnä kokoa XL? 

Laittaisitko esimerkkkejä vaatteista tai valmistajista, joista pidät? Kiitos jo etukäteen!

Vierailija
853/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen työ on jäätävän kallista. Auttaisiko tässä sama kuin mansikoiden poiminnassa? Tule ja poimi omat mansikkasi, niin saat vähän halvemmalla. Jos vaatevalmistajat pitäisi työpajoja, joissa ihmiset saisi ohjatusti ommella omat vaatteensa valmiiksi leikatuista paloista, niin ehkä useampi olisi valmis satsaamaan kotimaiseen vaatteeseen.

Vierailija
854/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä oversize vaatteissa se xs on minulle, normaalisti L kokoiselle, yllät

Nimenomaan. Mun ongelmana on se, että suomessa tuntuu pienin koko usein olevan s. Liian iso mulle ja muutenkin muodottoman olosia vaatteita.

Koko xs on ainakin Aarteen, Kainon, Toiveen, Uhanan ja R-Collectionin valikoimissa, Kaikolla ja Nakoalla osassa tuotteita myös xxs. 

Vierailija
855/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen työ on jäätävän kallista. Auttaisiko tässä sama kuin mansikoiden poiminnassa? Tule ja poimi omat mansikkasi, niin saat vähän halvemmalla. Jos vaatevalmistajat pitäisi työpajoja, joissa ihmiset saisi ohjatusti ommella omat vaatteensa valmiiksi leikatuista paloista, niin ehkä useampi olisi valmis satsaamaan kotimaiseen vaatteeseen.

Eikö tuollaista varten ole työväen kursseja? Mitä jos vain ostaisit ihan sen kaavojen piirtämisoppikirjan. Sen mukaan teet omien mittojensa mukaan ihan peruskaavat. Tai ostat Burdan. Se ei oikeasti ole kovin vaikeaa. Aika metodista hommaa. Sitten ihan vaan pidät huolen lankasuorasta ja saumavaroista ja alat harjoittelemaan. Kyllä se siitä.

Vierailija
856/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ainut millä suomalainen voi kilpailla Kiina-jättejä vastaan on laatu. Laadukkaita raaka-aineita ja suomalaista designia. Minä maksan ilomielin paidasta 100€ jos se on kotimainen ja hyvälaatuinen. Polyesterit tilaan mielellään sieltä Kiinasta jos on pakko. 

Vierailija
857/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä tulisi halvemmaksi?

Olen eri alan yrittäjä, enkä kovin helposti päästä alan harrastajia käsiksi laitteistooni tai työkaluihini edes ohjatusti. 

Olen opettanut omaa alaani ja oppinut, että ihmisille voi pälkähtää päähän tehdä niin järjettömiä temppuja, ettei niitä osaa itse edes kuvitella. Ahkerimpien erikoishenkilöiden aisoissa pitämiseen tarvittaisiin kaksi ohjaajaa kerrallaan. 

Vierailija
858/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole mitään designia. Katsokaa nyt ihan oikeasti noita malleja. Ne ovat kaikki aivan samanlaisia. Näitä frillahelmaisia mekkoja, teepaita tyyppisiä paitoja, tunikoita ja mekkoja. Kuminauha vyötäröhousuja ja shortseja ja yksinkertaisia neuletakkeja ilman napitusta. Jokunen paitapusero ja joku yksinkertainen liivi ja frillaa koristeena.

Vain suuret merkit tekevät monimutkaisempia vaatteita Suomessa. 

Vierailija
859/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisitko esimerkkkejä vaatteista tai valmistajista, joista pidät? Kiitos jo etukäteen!

Näitä ei kuulu, koska lyttäämisestä ja haukkumisesta voimansa saavat kommentoijat pelkäävät, että joku kritisoi heidän valintojaan. 

Kiitos sille reippaalle, joka kertoi pitävänsä Mangosta! Eihän vain ollutkaan niin kamalaa?

Vierailija
860/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että Ruusa on aiemmin tehnyt takkeja juurikin suomenlampaan villasta. Siitä nostan hattua hänelle/heille!

Ketjussa on naurettu ajatukselle, mutta muualla villaa arvostetaan:

Gudrun & Gudrun

https://www.gudrungudrun.com

https://www.instagram.com/gudrungudrun_?igsh=M2RiMHVnODZodXZq

Babáa

https://babaa.es

Minusta nämä molemmat ovat superhienoja!