Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
801/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin on kadonneet puuvillavaatteet? Ovat ilmastoystävällisempiä kuin pikamuodin tekokuidut, jotka rispaantuu ekassa pesussa. Värit ja pienet kauniit yksityiskohdat puuttuu. Tehdään kaapuja raidoilla, ruuduilla ja karseilla kuoseilla. Ajattomuus ja laatu! 

Puuvilla on ympäristökatastrofi, eikä millään muotoa ilmastoystövällistä. 

Sitä tuotetaan aivan liikaa ja aivan liian huonolaatuisena. Hyviäkin laatuja maailmasta löytyy, mutta vähemmän, ja nekin ovat ympäristölle haitaksi, erityisesti veden valtavan kulutuksen ja maan köyhtymisen takia. 

Tästä huolimatta puuvillaa kyllä saa kaupasta.

Vierailija
802/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä esimerkki rumasta kuosista.

https://fi.ivalo.com/products/melli-ecodesign-aprikoosin-kukka-hoodie-t…

Miksi? Ketä tällainen kuosi ihan oikeasti kaunistaa? Tämä on lähinnä kuin joku vanha sohva tai verhot. Se ei ole muodikas, ei kaunis, ei elegantti ja miksi hupparissa pitäisi olla ruusuja ylipäätään?

Se on vain sinun mielipiteesi. Eihän nyt jokainen vaatevalmistaja voi sinulle soittaa ja kysyä että tykkäisitkö jos ommeltais tällaisia myyntiin. Ihme narsismia tämäkin "minä en tykkää niin ei kukaan muukaan voi tykätä". 

Minusta tuo on kaunis vaate ja voisin ostaa mutta en halua maksaa 90€ yhdestä vaatteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin on kadonneet puuvillavaatteet? Ovat ilmastoystävällisempiä kuin pikamuodin tekokuidut, jotka rispaantuu ekassa pesussa. Värit ja pienet kauniit yksityiskohdat puuttuu. Tehdään kaapuja raidoilla, ruuduilla ja karseilla kuoseilla. Ajattomuus ja laatu! 

Kyllä puuvilla vaatteita on vielä myynnissä mutta halvemmat brändit ovat alkaneet käyttämään viskoosia sen sijaan. Viskoosia on eri laatuja, mutta se ohut liiru ei kestä edes yhtä pesua.

Viskoosi, cupro ja muut muuntokuidut ovat monen vastuullisenkin valmistajan vaihtoehto puuvillalle, ekologisemmalla menetelmällä valmistettuna.

Ero huonon ja hyvän muuntokuidun laadussa on tosiaan aivan valtava. Hyvä kestää ongelmitta vuosia, ja huono rispaantuu ja purkautuu, siis hajoaa käsiin, pahimmillaan muutamassa pesussa. 

Moni viskoosia karttava käyttää iloisena bambua, vaikka se on nimenomaan bambuviskoosia tai muuta muuntokuitua, muu ei ole mahdollista. 

Vierailija
804/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ecovero-viskoosia käytetään paljon, mutta se on venyvää luirua. En siksi osta siitä tehtyjä vaatteita. 

Vierailija
805/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkä suomalainen nainen ja löydän kyllä suomalaisia laadukkaita housuja, jotka on myös tehty Suomessa. Maksaa, joo, mutta onpahan sitten sopivat. Italialaiset ja ranskalaiset ovat auttamatta liian lyhyitä. 

Löydän myös laadukkaita merino-, alpakkavillaisia neuleita, jotka on Suomessa suunniteltu, mutta jostain syystä tehty Latviassa. Olen ymmärtänyt, ettei neulekoneita meillä enää ole, tahi niiden käytön osaajia tarpeeksi. 

Mitä EN löydä Suomesta on yläosat - siis muut kuin nuo neuleet. Kaikki ovat jotain tunikamallisia trikoo kauhukuviollisia telttoja. Niitä voi käyttää kotona ja puutarhatöissä, mutta ei kyllä missään muualla. Marimekko ( jota nyt ei voi enää suomalaiseksi laskea) on ollut edelläkävijä näissä telttamalleissa jo vuosikymmeniä. Yksikään Marimekon mekko tahi muu yläosa ei ole ikinä sopinut minulle. Tämä nyt vain esimerkkinä. 

Kuninkaallisten suosima suomalaismerkki taas on mitoitukseltaan todella kummallinen. Heidän xl kokonsakin on minulle liian pieni - siis hartioista hihoista jne. Ko. merkillä olisi kyllä kauniit värit ja selkeät mallit - eivät vaan istu mahdu jne.  Enkä siis ole mikään pullukka, fitnessbodari tahi tissikka, vaan ihan normi sutjakka.

Niinpä käytän lähinnä noita neuleita, ja / tai mustaa trikoopaitaa, joka on hyvälaatuinen ja Suomessa tehty - tosin firma taisi juuri syksyllä mennä nurin.

Ehkä suunnittelijat ja firmat ovat unohtaneet kaltaiseni ostajat - keski-ikäinen, velat maksettu, mutta töissä pitää käydä vielä 10+vuotta ja pistää vähän siistimpää päälle.

Tai ehkä kaltaiseni ovat jo luopuneet toivosta tarpoessaan muumimammatunika viidakossa. Oudot kuviot+värit ja naurettavat "design"-leikkaukset, luokattomat materiaalit, täysin hatusta vedetyt hinnat - siinä nyt jotain syitä kriisiin.

Ostin juuri 3 paria housuja kaikissa valmistetuissa väreissä, kun malli ja pituus natsasi. Jo ekana päivänä töissä sain kehuja. Olen muutenkin tehnyt periaatepäätöksen: ostan pieniltä toimijoilta, koska heille jokainen kauppa on tärkeä. Annan myös palautetta herkästi, jos laatu ei vastaa odotuksia. Fiksut toimijat ottavat opikseen. 

Vierailija
806/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ecovero-viskoosia käytetään paljon, mutta se on venyvää luirua. En siksi osta siitä tehtyjä vaatteita. 

Eikä ole. Ei ainakaan minun ostamissani vaatteissa. Jos se venyy, se on joko kudottu trikooksi tai siihen on lisätty elastaania, kumpikaan ei ole pakollista. 

Vierailija
807/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkä suomalainen nainen ja löydän kyllä suomalaisia laadukkaita housuja, jotka on myös tehty Suomessa. Maksaa, joo, mutta onpahan sitten sopivat. Italialaiset ja ranskalaiset ovat auttamatta liian lyhyitä. 

Löydän myös laadukkaita merino-, alpakkavillaisia neuleita, jotka on Suomessa suunniteltu, mutta jostain syystä tehty Latviassa. Olen ymmärtänyt, ettei neulekoneita meillä enää ole, tahi niiden käytön osaajia tarpeeksi. 

Mitä EN löydä Suomesta on yläosat - siis muut kuin nuo neuleet. Kaikki ovat jotain tunikamallisia trikoo kauhukuviollisia telttoja. Niitä voi käyttää kotona ja puutarhatöissä, mutta ei kyllä missään muualla. Marimekko ( jota nyt ei voi enää suomalaiseksi laskea) on ollut edelläkävijä näissä telttamalleissa jo vuosikymmeniä. Yksikään Marimekon mekko tahi muu yläosa ei ole ikinä sopinut minulle. Tämä nyt vain esimerkkinä. 

Kuninkaallisten suosima suomalaismerkki taas on

Sympatiat istuvuudesta, alapeukku muiden kehojen nimittelystä. 

Vierailija
808/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain pitöisi saada halvempia ompelijoita. Työvoiman kalleushan meillä aina eniten sakkaa.

Itä-Euroopasta saa vähän halvemmalla. Esim. Nosh valmistaa vaatteita Ukrainassa.

Vierailija
809/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuninkaallisten suosima suomalaismerkki taas on

Oletko katsellut R-Collectionin vaatteita? Hihan pituudesta en osaa sanoa, kun itse olen aika keskimittainen, mutta hartiat on kyllä otettu huomioon aika toisella tavoin kuin monesti Keski-Euroopassa. 

esim. https://www.r-collection.fi/product/5964/elina-puolipellavapaita-vaalea…

Olen ollut todella tyytyväinen kaikkeen, mitä olen R-Collectionilta hankkinut. 

Vierailija
810/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen "vaateteollisuus" = omassa kuplassaan eläviä nuoria "räväköitä" suunnittelijoita, jotka teettävät "designvaatteensa" Kiinassa tai Intiassa ja pyytävät H&M tason laadusta 300 paidasta ja 400 housuista

Vierailija
811/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alv 0% Suomessa valmistetuille tekstiileille. Lisäisi kiinnostusta.

Vierailija
812/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain pitöisi saada halvempia ompelijoita. Työvoiman kalleushan meillä aina eniten sakkaa.

Kyllä se 10.00 euroa tunti onkin hirveän suuri palkka.T:entinen ompelija.

Vierailija
813/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Ketä tällainen kuosi ihan oikeasti kaunistaa? Tämä on lähinnä kuin joku vanha sohva tai verhot. Se ei ole muodikas, ei kaunis, ei elegantti ja miksi hupparissa pitäisi olla ruusuja ylipäätään?

Ai. Minusta toi on just nätti. Voisin vaikka ostaakin.

Vierailija
814/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekko selkeästi tekee monta asiaa oikein, kun porskuttaa ennätyksestä toiseen. Unikkoa on joka mallistossa. Toki Marimekolla on myös esim. kodin tuotteita. Marimekko valmistaa ainakin Kiinassa ja muualla Aasiassa. Marimekkoa ostavat paljon myös turistit, mikä tarkoittanee, että sillä on vetävä brändi. Toki pitkän työn tulos ja suuremman yhtiön resurssit. Monet suomalaiset vaatefirmat nykyisin varsin nuoria ja pienet resurssit. Vaikea tietysti kasvaa tässä taloustilanteessa. 

Moni suomalainen vaatemerkki kyllä valmistaa aika samankaltaisia tuotteita. Jos on yksiväristä, niin on tosi tylsiä värejä, kuten mustaa (kyllä katukuvasta tosin ainakin talvella näkee, että sitä suomalaiset rakastavat - kuinka monta mustaa toppatakkia voi maassa olla?), tummansinistä, beigeä, vaaleansinistä, valkoista. Sitten on näitä tosi voimakkaita printtejä.

Olen samaa mieltä siitä, että ihan mahdotonta löytää vaikka muotoon ommeltuja suoria housuja tai jakkupukua suomalaiselta valmistajalta. Andiata nyt tietysti on lähimpänä tässä valtavirrassa, mutta heidänkin housut usein aika leveälahkeisia (ei nyt toki tarvitsisi pillikään olla) ja usein väreiltään tylsiä. Moni suomalainen merkki ei tee housuja ollenkaan tai ne ovat kuminauhavyötäröllisiä ja liehulahkeisia. Voiko sellaisia edes talvella käyttää? Samoin on vaikea löytää muotoon ommeltuja ihan vaikka valkoisia kauluspaitoja. Sen sijaan tehdään aika paljon oversize-kauluspaitoja. Lyhyenä ihmisenä näytän niissä aika naurettavalta ja vaikka en näyttäisikään, niin oversize-pituinen kaulapaita on vaikea yhdistää vaikka jakkuun. Pitää sitten olla vähintään pitkä villatakki talvella kaveriksi. Villatakeissa taas suomalaiset merkit käyttävät varsin paljon jotain polyamidin ja mohairin sekoitusta, joka sitten nyppyyntyy nopeasti. Mielellään maksan enemmän siitä  että sekoitteet poistuisivat.

Sinänsä ostan mielellään suomalaisia merkkejä, mutta minulla on tosiaan esimerkiksi aika monta kesämekkoa ja Suomessa talvi kestää Etelä-Suomessakin pahimmillaan puoli vuotta. Joten kesämekkokausi on aika lyhyt. 

Vierailija
815/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan tanssivaatteet Suomesta, mutta muuten pukeudun jfashion tyyliin niin ostan vaatteet mielellään joko käytettynä tai ulkomailta. 

Vierailija
816/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että suurin syy siihen, että suomalaiset brändit eivät menesty on se, että suurin osa suomalaisista ei ole valmis maksamaan niin paljon vaatteista. Mikä siis on harmi. Vaatteita ei tarvitsi ostaa usein, jos ostaa kerralla kunnollista. Tällöin vaatteista voi maksaa enemmänkin. 

Toinen syy on se, että kukaan ei tiedä heistä. Olen jo useamman vuoden ostanut melkeinpä vain kotimaisilta merkeiltä vaatteita, mutta silti minulle on tullut tämän ketjun myötä vastaan uusia. 

Vierailija
817/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Simppeleimmän mallisen kaavoitus on vaativinta, koska virheet paljastuvat siinä armotta etenkin jos vaate on yksivärinen.

Ei ole. Jonkun teepaidan, collegehousun, frillahameen, topin, hupparin tai trikoo minihameen kaavoitus ei ole millään tavoin vaikeaa. Ne, hyvä kaavojen piirtäjä piirtää suoraan paperille ihan vapaalla kädellä ulkomuistista. Osa leikkaa suoraan kankaan ilman kaavoja jopa.

Lähtökohtaisesti sanoisin, että mitä enemmän taskuja, vetoketjuja, vuori, kaulus ja huppu ja hihansuut, joissa on nappeja ja vetoketjuja sekä helmassa halkioita ja kangas on tarkoitettu laskeutumaan muuten kuin lankasuoraan ovat sitä vaikeimmat kaavoitettavat ja ehkä vielä tyköistuvaksi tarkoitettu. Suhteet pitää saada lopullisessa vaatteessa oikean näköiseksi ja paloja on paljon ja vaatteen pitää istua hyvin lopulta. Joku harmaa collegekangas antaa kyllä paljon anteeksi virheitä kaavoituksessa. Tosin ei siihen paljon virheitä voi syntyjä, jos ymmärtää edes jotain housujen kaavoittamisesta. 

Vierailija
818/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marimekko selkeästi tekee monta asiaa oikein, kun porskuttaa ennätyksestä toiseen. Unikkoa on joka mallistossa. Toki Marimekolla on myös esim. kodin tuotteita. Marimekko valmistaa ainakin Kiinassa ja muualla Aasiassa. Marimekkoa ostavat paljon myös turistit, mikä tarkoittanee, että sillä on vetävä brändi. Toki pitkän työn tulos ja suuremman yhtiön resurssit. Monet suomalaiset vaatefirmat nykyisin varsin nuoria ja pienet resurssit. Vaikea tietysti kasvaa tässä taloustilanteessa. 

Moni suomalainen vaatemerkki kyllä valmistaa aika samankaltaisia tuotteita. Jos on yksiväristä, niin on tosi tylsiä värejä, kuten mustaa (kyllä katukuvasta tosin ainakin talvella näkee, että sitä suomalaiset rakastavat - kuinka monta mustaa toppatakkia voi maassa olla?), tummansinistä, beigeä, vaaleansinistä, valkoista. Sitten on näitä tosi voimakkaita printtejä.

Olen samaa mieltä siitä, että ihan mahdotonta löytää vaikka muotoon ommeltuja suoria

Kyllä tuo kuminauhavyötärö tai muut kiristysmenetelmät ovat melkeinpä pakollisia teollisessa tuotannossa jos puhutaan materiaaleista, jotka eivät jousta, kuten villa/polyester (suorat housut). Asiakkailla ei tunnu olevan mitään käsitystä alan realiteeteista, vaan odotukset ovat juurikin tuota ateljeeompelu/pientuotanto -tasoa. Sinullakin hyvin spesifit mitat ja mieltymykset, ja kaikilla muilla omansa. Teolliseen tuotantoon kuuluvat kompromissit, variaatiot, sinne päin ja oversize, jotta saadaan tarpeeksi suuret tuotantoerät. Muuten on sitten helpompaa ja halvempaa olla se ateljeeompelija, kuin tehdä edes piensarjaa, jos joutuu metsästämään sitä yhtä asiakasta niillä samoilla mieltymyksillä ympäri suomea

Koittakaa määräilyn ja alan komentelun sijaan keskittyä omiin ammatteihinne ja opetella arvostamaan sitä, mitä on tarjolla. Ruokatuotannossakin syödään sitä, missä sato onnistuu, eikä märinä auta yhtään mitään.

Vierailija
819/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vain sinun mielipiteesi. Eihän nyt jokainen vaatevalmistaja voi sinulle soittaa ja kysyä että tykkäisitkö jos ommeltais tällaisia myyntiin. Ihme narsismia tämäkin "minä en tykkää niin ei kukaan muukaan voi tykätä". 

Minusta tuo on kaunis vaate ja voisin ostaa mutta en halua maksaa 90€ yhdestä vaatteesta.

En yhtään epäile, että sinusta ja jostain muistakin se saattaa olla kaunis vaate, mutta se ei nyt vaan kaunista ketään. Sinä näyttäisit siltä, että sinulla on vanhat verhot päällä, jos kävelisit ympäri se päällä ja se tietysti on oikeutesi.

Se näyttää sohvalta tai verhoilta ja jos menisit kysymään sitä muilta, minkä tuotteen kuosi on kyseessä, niin lähes kaikki sanoisi jotain muuta kuin kauniin ja elegantin 130€ hupparin. 

Se ei ole narsismia, jos minä olen sitä mieltä, että kyseessä on ruma kuosi huppariin. Minusta ihmisillä on oikeus pitää rumia vaatteita. Mutta kun ihmetellään, että miksi suurin osa ei osta jotain tuotetta, niin minä voin kertoa pyydettäessä syyn. Tuo huppari ei normaalihintaisena myynyt ja siksi se on nyt alessa. Jos suurin osa pitäisi sitä todella kauniina se olisi ajat sitten jo myyty loppuun ihan normaalihinnalla. Valitettavasti sinulle ei ole kovin hyvä maku, jos pidät tuota kauniina. Osta ne kukkaset siihen pöydällesi ja nautita niistä kukista siinä. Älä jossain hupparissa.

Vierailija
820/1942 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuvilla on ympäristökatastrofi, eikä millään muotoa ilmastoystövällistä. 

Sitä tuotetaan aivan liikaa ja aivan liian huonolaatuisena. Hyviäkin laatuja maailmasta löytyy, mutta vähemmän, ja nekin ovat ympäristölle haitaksi, erityisesti veden valtavan kulutuksen ja maan köyhtymisen takia. 

Vesi kiertää, ei se katoa. Vesi kulkee kasvin läpi, haihtuu ilmaan, sataa aikanaan alas, valuu maan läpi pohjavedeksi ja nousee taas aikanaan ylös seuraavalle käyttäjälle: juomavedeksi, kastelemaan kasveja ja puita, jne.