Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
761/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatealan ammattilaisena/sisäänostajana voin kertoa että kukaan ei osta enää mitään paitsi pilkkahinnalla. Uutuudetkin myydään halvalla pois jotta saa laskut maksettua. Suomalaisuudesta tai edes eurooppalaisesta tai edes jossain muualla kuin kiinassa valmistetuista ei suostuta maksamaan. Joka ei nyt myy halvalla, menee konkurssiin. En tiedä mitä asialle voi tehdä mutta kauaa ei ole kauppoja tätä menoa. 

Menin katsomaan tätä Ruusa merkin nettisivua, enkä oikeastaan kyllä ihmettele miksei moni enää osta suomalaista. 229€ kuminauha vyötäröllisistä pellavahousuista. Väri oli lämmin pinkki. Oikein nätit, mutta kai jokainen ymmärtää miksei tavismamma voi ajatella ostavansa kerranvuodessa pinkin värisiä pellavahousuja itselleen tms. Se 230€ on monelle koko vuoden vaatebudjetti.

Suomessa ei voi tehdä vaatteita sillä mentaliteetillä, että ihmiset voivat ostaa yli 200€ housuja, kunhan vaan lapussa lukee, että ne on tehty Suomessa. Rikkaat ostavat merkkituotteita ja nämä kotimaan tuotannon kannattajat ovat keskimäärin liian huonopalkkaisia ostaakseen kaikki vaatteensa tuolla hintatasolla. Lidlistä saa pellavahousuja alle 15€. Ehkei ne ole yhtä hienot, mutta ihminen osaa tyytyä tosiasioiden edessä kun palkkaa tulee tilille ehkä alle 2000€ kuussa ja laskuja ja velkoja on vaikka kuinka paljon.

Meidän pitää olla tyytyväisiä, että on edes suomalaisia vaatefirmoja, vaikka sitten itse valmistus tapahtuu muualla.

Vierailija
762/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla yksilöllinen ja erottuva - niitä trikootunikoita tekee jo tosi moni firma. 

Outi Les Pyy tästä joku aika sitten kirjoittikin: Kokovalikoima! Yhä enemmän on isokokoisia ihmisiä ja mielellään he vaatteita, myös kotimaisia merkkivaatteita, ostaisivat. Vaan kun ei ole kokoja. Monet kotimaiset yritykset tekevät korkeintaan L tai XL. Ja sinnikkäästi ja ilmeisen paljon tuotetaan kokoa S ja XS, ja ne ovat sitten aina viimeisenä alennusmyynnin alennusmyynnissä eli ei ole oikein kysyntää. Itsekin ihmettelen tätä, että miksi tehdään yhä paljon kokoa XS, kun ihan vain verkkokaupan selaajakin huomaa, ettei sille ole niin paljon kysyntää. Sen sijaan vaikka naisten kokoja 50-52 ei tee juuri kukaan. Pitäisi tajuta vastata kysyntään. 

Koska suurten kokojen tekeminen maksaa paljon enemmän. Kankaan leveys on tyypi

Niin, ei yhden vaatteen hintaa ole vaikea laskea. Ongelma on, että kaupoissa siitä syntyy ongelma. Kukaan kokoa 52 ei halua maksaa enempää niistä housuista kuin se koko 36 maksaa. Jos taas se hinta tasoitetaan niiden pientenkin kokojen hinta nousee ja mitä kalliimpi hinta sitä vähemmän niitä myydään. Se kymmenen euron ero on suuri. 29€ ja 39€ vaikuttaa jo ostopäätökseen. Mutta se 10€ ei välttämättä kata sitä kangaskustannusta. 

kun kokoja sarjoitetaan niin määrättyyn kokoon asti se onnistuu helposti. Sen jälkeen joutuu jo suunnilleen tekemään uudet kaavat. Eikä se ole halpaa.

Jos aina tarjoaa samaa mallia se tietysti onnistuu. Kerran tekee kaavat ja vaihtaa sitten vaan kankaat. Siksi suomalaiset vaatteet näyttävät aina vähän samoilta. Teepaitamainen yläosa ja alaosa joku rypytetty mekko tai suorat housut, ilman mitään leikkauksia. Niin ja tietysti se kuminauha vyötärö. Menee todella monelle ja kun siihen laittaa vielä trikooneuleen, niin se joustaa 99% sopivaksi kaikille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En löydä normaaleja, kauniita käyttövaatteita suomalaisilta merkeiltä. Esim. Mangolla on kivoja vaatteita, mutta en halua suosia pikamuotia.

Olin Mangon(kin) asiakas entisessä elämässäni, kunnes sain pikamuotivitutuksen vaikean muodon ja aloin rakentaa kestävän kehityksen vaatekaappia. 

Kävin nyt nostalgiasyistä Mangon verkkosivuilla ja tajusin, miten kauas olen tullut. Nollakoon malleja ja vahvasti fotoshopattuja kuvia polyesterikoltuista, kauniita toki. 

Ekologisten materiaalien ja kiertotalouden huomioimisen lisäksi arvostan uuden polven Suomi-muodissa keskikoon ja pluskoon malleja sekä eri pituisten mallien käyttöä. Kuvista ei sahata photoshopilla naisten kylkiluita ja pehmeitä kohtia pois, materiaalista on usein yksityiskohtakuvat ja vaatteista mitat esillä. 

Olin nuori aikuinen nollaluvulla, ja opin siihen, että hyvännäköisen vaatteen kuuluu kiristää tai pingottaa päällä. Olen palannut mummin oppeihin siitä, miten väljemmin kaavoitetut mallit kestävät pidempään. Hikikään ei pinty samalla tavoin hieman väljempään trikoopaitaan, vaikka malli olisikin tyköistuva.

Tänään lähden Suomen Kulttuurirahaston vuosijuhlaan kokonaan kotimaisten yritysten valmistamassa asukokonaisuudessa, joka on kaunis, mukava päällä, vartalolleni sopiva ja pukukoodin mukainen. En ole ostanut juhlaa varten mitään uutta. Ajattelen mummia.  

Vierailija
764/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatealan ammattilaisena/sisäänostajana voin kertoa että kukaan ei osta enää mitään paitsi pilkkahinnalla. Uutuudetkin myydään halvalla pois jotta saa laskut maksettua. Suomalaisuudesta tai edes eurooppalaisesta tai edes jossain muualla kuin kiinassa valmistetuista ei suostuta maksamaan. Joka ei nyt myy halvalla, menee konkurssiin. En tiedä mitä asialle voi tehdä mutta kauaa ei ole kauppoja tätä menoa. 

Menin katsomaan tätä Ruusa merkin nettisivua, enkä oikeastaan kyllä ihmettele miksei moni enää osta suomalaista. 229€ kuminauha vyötäröllisistä pellavahousuista. Väri oli lämmin pinkki. Oikein nätit, mutta kai jokainen ymmärtää miksei tavismamma voi ajatella ostavansa kerranvuodessa pinkin värisiä pellavahousuja itselleen tms. Se 230€ on monelle koko vuoden vaatebudjetti.

Suomessa ei voi tehdä vaatteita sillä mentaliteetillä, että ihmiset voivat ostaa yli 2

Jos Lidlistä todella saa pellavahousuja alle 15 euron, ne on tehty orjatyövoimalla. 

Vierailija
765/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö suomalaisten alkaa kuluttaa suomalaista? Vai mikä neuvoksi. Temut taitaa pestä suomalaiset tuotteet, ja siinä samassa menee pikku hiljaa sitten koko Suomikin.

Tavallaan me itse siis olemme näin valinneet emmekä välitä omasta maastamme.

Vierailija
766/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsityöalan koulutukseen kuuluu tuotteen hinnan laskeminen kaikkien kulujen mukaisesti plus päälle tekijän palkkio. Jo siinä mennään pieleen, koska sama asenne näkyy myös kirppisten villasukissa. Käsityö mielletään arvokkaaksi, mutta onko se hyvää, kiinnostavaa, riittävän myyvää, laadukasta, järkevästi tuotteistettu, jää harmaalle alueelle. Saati markkinointi, joka on monelle käsityöyrittäjälle vain some. Ihan se ei riitä.

Koska hinnoittelu on haastavaa ja perustellaan yksilöllisyydellä, vaikka sukka on sukka ja pusero on pusero. Omaleimaisuus voi kiinnostaa pientä asiakasmäärää, joka aikansa intoilee ja yrittäjä ei keksi enää uutta. Tuote ei uudistu ja jää auttamattomasti yhden aikakauden edustajaksi.

Onhan Suomessa myös hyviä tekijöitä, jotka ovat täyttäneet tuotteistaminen ja markkinoinnin kriteerit. Kehittäminen ja aktiivisuus markkinoilla on heidän menestyksensä salaisuus. Sille hekään eivät voi mitään, jos k

Vierailija
767/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on ensimmäiset Ruusa merkin vaatteet hankittua. Täydellinen laatu ja väri sekä istuvuus.Ei välttämättä kaikille mutta itse olen tyytyväinen. Eikä tule montaa samaan pukeutunutta vastaan, tulee sellainen exlusive fiilis.

En huolisi edes ilmaiseksi. Hirveitä.

Perus Suomi-designia, ei ole yhtään mietitty, että vaatetta halutaan yleensä käyttää vähän useammin kuin kerran elämässä isomummon 103-vuotisjuhlissa. 

Itsekin ostaisin mielelläni Suomessa laadukkaista luonnonmateriaaleista valmistettuja vaatteita, vaikka olisivat vähän hintavampiakin, jos täältä saisi sellaisia simppeleitä, monikäyttöisiä perusvaatteita. Mutta ei. Jollei ole ihan ihmeellinen malli rumistettuna rusetilla tai muulla hörselöllä, on vähintään aivan hirveän värinen/kuosinen.

Vierailija
768/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on ensimmäiset Ruusa merkin vaatteet hankittua. Täydellinen laatu ja väri sekä istuvuus.Ei välttämättä kaikille mutta itse olen tyytyväinen. Eikä tule montaa samaan pukeutunutta vastaan, tulee sellainen exlusive fiilis.

Perus Suomi-designia, ei ole yhtään mietitty, että vaatetta halutaan yleensä käyttää vähän useammin kuin kerran elämässä isomummon 103-vuotisjuhlissa. 

Itsekin ostaisin mielelläni Suomessa laadukkaista luonnonmateriaaleista valmistettuja vaatteita, vaikka olisivat vähän hintavampiakin, jos täältä saisi sellaisia simppeleitä, monikäyttöisiä perusvaatteita. Mutta ei. Jollei ole ihan ihmeellinen malli rumistettuna rusetilla tai muulla hörselöllä, on vähintään aivan hirveän värinen/kuosinen.

Sitten kun olisi sitä Suomessa valmistettua simppeliä niin syyksi miksi ei osteta olisi nimenomaan kun on niin simppeli, miksi noin kallis.

Vierailija
769/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalainen duunari on niin kallis että siksi firmat teettävät tuotteensa ulkomailla. Joillakin on omat tehtaat siellä ja silloin työn jälki on siistiä. Ammattiliitot ovat ajaneet asiat tähän tilanteeseen kun jatkuvasti pitäisi saada vain lisää liksaa."

Ammattiliittojen vikako se on, että täällä on hintataso niin korkea, ettei edes kokopäivätyön palkalla tahdo tulla toimeen, jollei ole juristi, erikoislääkäri tmv.? 

Jos palkat putoavat, loppuu loppukin kuluttamiben ja kotimainen vaateteollisuus, se mitä siitä on jäljellä, menee kyykkyyn ensimmäisenä.

Vierailija
770/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin automatisoitu tehdas. Robotit hoitaa ompelut ym.

Vierailija
771/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin on herkkää jos se rauha järkkyy parin lauseen kirjoittamisesta. Kyllä sitä taulukkoa voi tarkastella vaikka viikon kaksi kun se saman tien lähetetään chatissä. 

Ehkäpä Ruusan asiakaspalvelu ulottuu ihan tänne Vauvalle asti? :D

Kiitos jälleen, minulla on yllin kyllin valikoimaa vaatteista, joiden mitat saan klikattua auki suoraan valmistajan sivustolta. 

Toivotan menestystä kuitenkin!

Onpa outoa, että taulukko on valmiina chatissa lähetettäväksi, mutta sitä ei voi julkistaa verkkokaupassa!

Ymmärtääkseni firmaa pyörittää yksi tai max kaksi ihmistä.

Sitä suuremmalla syyllä kokotaulukko pitäisi löytyä verkkosivuilta. Miten 1-2 ihmisellä on aikaa lähettää sitä joka asiakkaalle erikseen?

Itse en todellakaan haaskaa aikaa niin itsestäänselvän asian perään kyselemiseen. Jollei kokotaulukkoa löydy, surffaan tilaamaan vaatteeini muualta.

Vierailija
772/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paapiilla on liian lyhyitä ne mekot. Puolen pohkeeseen halusisin. Ja näyttähän ne vähän yöpaitamaisiltakin.

Vierailija
773/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hintavia nuo Ruusat, ei ole rahalle vastinetta mutta hyvä jos ostajia riittää.

Vierailija
774/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän suomalaiset vaatteet ovat pääasiassa aika karmeita rytkyjä. Tunikoita ja merinovillatrikoita eri väreissä, muodottomia mekkoja vahvoilla printeillä, ei-kaupallisia "teoksia". Jos halutaan menestyvää vaateteollisuutta niin ensin pitää tehdä sitä mitä asiakaskunta haluaa ostaa. Kannattaisi ehkä tehdä hyvännäköisiä ja aikaa kestäviä vaatteita arkeen ja työelämään (erit. hyvät työvaatteet loistavat poissaolollaan elle tole kuviksen ope). Materiaaleja löytyy myös muita kuin trikoot. Mekkojen ei tarvitse olla printtihirviöitä, säkkejä eikä isoilla olkapäillä varustettuja.

Olisko sinulla vaikka muutama esimerkki siitä, mikä olisi mielestäsi hyvä tai kaunis työvaate?

Ovatko Andiata ja Voglia näitä mainitsemiasi printtihirviöitä?

Tai Telakka: https://telakka.com/collections/naiset

Telakka näytti hyvältä - jos on ravintola-alalla. Omiin töihini en voisi laittaa. Vähän tulisi pitkiä katseita, jos olisi kokin takissa, kotelomekossa tmv. Menkää toimistoihin katsomaan miten väki pukeutuu. Aika rennosti pukeutuu, pois lukien johtajat. 

Sitten nämä Andiatan vaatteet. Soveltuu tosiaan prinsessa Victorialle, ja vähän parempiin töihin ja arvokkaampiin tilaisuuksiin. Mut mulla on keskimittainen ja sopusuhtainen vartalo samalla tapaa kuin Uuno -leffojen Sörsselssönillä, eli olen lyhyt ja keskeltä tukeva. Ja olen töissä tavallisessa toimistossa, jossa farkut on yleisin housu ja sekalaiset trikoopaidat yleisin yläosa. Pikkutakki joskus pomolla, jos menee asiakaspalavereihin. En oikein tohdi mennä sinne Andiatan jakussa. Valitettavasti Zalandolla ja hooetämmällä on sellaisia keskivartalon kätkeviä kledjuja, jotka eivät saa näyttämään Muumimammalta. 

Kolmantena sitten tämä Voglia. Aika lupaavaa. Mutta mikä tämäkin neule on? https://www.voglia.fi/products/livia-mohairneule-pehmea-turkoosi Näyttää todella huonolaatuiselta. Miksi noin epätasainen ja harva neule? Laadukas materiaali, mutta näyttää ruotsalaisketjun halparätiltä. 

Oli siellä Vogliassa jotain lupaavaa, mutta valtaosa vaatisi, että kroppa olisi paremmassa kuosissa. 

Niin. Ehkä se kiteytyy tässä. Me suomalaiset naiset olemme Muumimammoja. Mutta emme halua näyttää siltä, vaan sellaiselta kuin naiset muotikuvissa. 

Tehkää moderneja vaatteita, joilla on helppo kätkeä kehon virheet.

Kyllä se jonkun heittämä ajatus ompelimosta, jossa voisi kaavoituttaa oman malliston, olisi ihan jees. 

Vierailija
775/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi sanoa, että ei kukaan osta. Mä olen ostanut. 

Olet poikkeus. Olen suuressa yrityksessä sisäänostajana enkä muista että yhtään tuotetta olisi myyty normaalihinnalla ainakaan puoleen vuoteen.

Vierailija
776/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla yksilöllinen ja erottuva - niitä trikootunikoita tekee jo tosi moni firma. 

Outi Les Pyy tästä joku aika sitten kirjoittikin: Kokovalikoima! Yhä enemmän on isokokoisia ihmisiä ja mielellään he vaatteita, myös kotimaisia merkkivaatteita, ostaisivat. Vaan kun ei ole kokoja. Monet kotimaiset yritykset tekevät korkeintaan L tai XL. Ja sinnikkäästi ja ilmeisen paljon tuotetaan kokoa S ja XS, ja ne ovat sitten aina viimeisenä alennusmyynnin alennusmyynnissä eli ei ole oikein kysyntää. Itsekin ihmettelen tätä, että miksi tehdään yhä paljon kokoa XS, kun ihan vain verkkokaupan selaajakin huomaa, ettei sille ole niin paljon kysyntää. Sen sijaan vaikka naisten kokoja 50-52 ei tee juuri kukaan. Pitäisi tajuta vastata kysyntään. 

Koska suurten kokojen tekeminen maksaa paljon enemmän. Kankaan leveys on tyypillisesti noin 150 cm. Jotta housusi laskeutuu suoraa

Siitä XL housunlahkeen vierestä voi leikata toisen pienemmän koon housun lahkeen. Niin silloin siitä 2,2m kangasta saakin vaikkapa XL ja S koon housut. Tai jos tehdään lastenvaatteita samassa firmassa, niin niistä reunapaloista saa läjän lapsille.

Vierailija
777/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan uudet vaatteet (klassiset) silloin kun käyn ulkomailla. Minulla on tietyt liikkeet mistä ne ostan. Ne ovat hinta/laatushteeltaan paljon edullisemmat ja kestävämmät kuin mitä suomen kaupoissa on.

Myöskin kengät, laukut, meikit, vapaa-ajan vaatteet ostan ulkomailta.

Suomessa myytävät vaatteet ovat surkeat. En viitsi tuhlata vapaa-aikani kiertelemässä jossain kaupoissa.

Vierailija
778/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ensinnäkin lähtisi nousuun että suunniteltaisiin muutakin kuin muumeille sopivia halatteja. Mallit ja materiaalit on säkkejä suomalaisissa vaatteissa. Mistään ei tunnu saavan esimerkiksi vihreävalkoista paitapuseroa kevääksi toimistoon. neutraaleja yhdisteltäviä värejä yms. Vaatemallistoissa huomioidaan kaikki eri vartalotyyppien muodot jne ja myydään tyyli kokonaisuutena. 

Itse olen etsinyt hihatonta kauluspaitaa/paitapuseroa ja ohutta ribbineuletta kaakaon värisenä ja valkoisena. Ne valkoiset mitä löytyy ovat liian paljon keinokuitua sisältäviä että niitä voisi värjätä järkevästi kotona itse. 

Vierailija
779/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orjatyövoimaa ehkä Suomen ostovoimaan verraten, mutta jossain maassa ostovoima sillä palkalla on ihan hyvä.

Vierailija
780/1942 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on kadonneet puuvillavaatteet? Ovat ilmastoystävällisempiä kuin pikamuodin tekokuidut, jotka rispaantuu ekassa pesussa. Värit ja pienet kauniit yksityiskohdat puuttuu. Tehdään kaapuja raidoilla, ruuduilla ja karseilla kuoseilla. Ajattomuus ja laatu! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi