Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostaisin mieluummin liikkeestä kuin verkosta. Esim. Toive ja Kaiko on harkinnassa mutta kun ei pääse niitä katsomaan missään, niin en varmaan tilaakaan koskaan. Koska ovat uusia mulle eikä ole mitään kokemusta niistä.
Toivella ja Kaikolla on kyllä jälleenmyyjiä. Ainakin Oulussa Kure ja Tampereella Miela jossa voi sovittaa osaa vaatteista. Varmasti monella paikkakunnalla on.
Liikkeessä maksat aina tavalla tai toisella liiketilasta ja henkilökunnan asiakaspalvelusta.
Mielestäni esim. Mielassa ja Sokoksella tuotteilla on tasan samat hinnat kuin kotimaisten valmistajien verkkosivulla. Tällöin valmistaja saa pienemmän osuuden tuotosta. Tämä hyödyttää kuitenkin kumpaakin osapuolta, kun ostaja pääsee sovittamaan ja hiplaamaan, ja voi jatkossa hakea liikkeestä tai tilata verkosta makunsa mukaan.
Mielalla on tilat nykyään myös Helsingissä Aleksanterinkadulla.
Just juteltiin esim. Myssyfarmin ongelmista. Ne tekee tosi laadukkaita tuotteita villasta, jotka kestää oikein hoidettuina koko eliniän. Ei ole tarvetta ostaa toista samanlaista tuotetta, ikinä. Kun taas "henkkamaukan" pipot menee nukkaisiksi ja rumiksi, kun pipoa yhden talven sulloo takin hihaan ja pois.
Eli "liian laadukkaita" tuotteita saa myytyä vain yhden per henkilö. Samoin laadukkaat lastenvaatteet päätyy kirpparilla aina seuraavalle ja seuraavalle.
No idea: Yrityksellä voisi olla takaisinostokampanja ehjille tuotteilleen, kuten Marimekolla, ja myyvät sitten hyväkuntoisia käytettyjä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
99,5% noista kotimaisista vaatemerkeistä joista tulee konkurssi-ilmoitus, on sellaisia joista et ole ikinä kuullutkaan.
Jos haluaa menestyä, pitää markkinoida tuote niin että melkein kaikki tietää sun nimen.
Eikä silleen että ainoa kohderyhmä on kalasatamassa asuvat 30-38v vegaaniwokettajadinkkupariskunnat.
No mikset sinä persu sitten GOOGLAA ostaessasi, saako haluamasi tuotteen suomalaisena. Kyllä niillä kaikilla on nettisivut. Mutta ei, sinä tilaat Temusta ja syyttelet sitten "vegaaniwokettajadinkkupaiskuntia" suomalaisen vaateteollisuuden hädästä. Käsipäähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös Kaikon culottesit, napakat ja hyvät. Aarrelabelilta olen ostanut monia mekkoja, housuja ja haalarin ja tykännyt kovasti. Heillä on myös outletissa hyviä tuotteita reilulla alennuksella.
Tuolla kun oltiin sitä mieltä, että liikaa on xs-kokoja, niin näen itse pienikokoisena asian ihan toisin. Esim Papu, jolta voisin ostaa villatakkeja tekee yhdistelmäkokoja xs/s, joista tietää kokeilemattakin, että liian pitkät hihat. Tähän olen törmännyt jonkun muunkin kotimaisen merkin neuleissa. Puhumattakaan, että Vuokolla on jotain onesize-mekkoja: ihan kuin 155 tai 175 pitkät ihmiset voisivat aidosti käyttää samankokoista vaatetta.
Samat suosikit minulla, nytkin Aarteen takkimekko työtakkina päällä.
Huvittavaa, että minä olen pluskokojen puolella ja hieman keskiverto
Kävin kurkkaamassa Aarrelabelin sivuilta mekko- ja paitavalikoiman. Ihan hirveitä kuoseja ja yksiväriset taas kummallisia säkkejä. Ei löytynyt mitään mitä haluaisin pukea päälleni. Ihan oikeasti ihmettelen noita rumia kuoseja, onko niille asiakaskuntaa?
esim
https://aarrelabel.com/collections/naisten-paidat/products/chase-paita-
Tuo paita ja kuosi ylipäätään on kyllä sellainen, etten itsekään edes harkinnut. Näytti kuitenkin, ettei mitään kokoja ole jäljellä enää kuin muutamia kappaleita.
Minulla on Aarteelta mm. viininpunaiset dot-housut, kimonotakki ja muutama väljä mekko, jotka sovittaessa laskeutuivat olkapäiltä kauniisti ja väriltään sopivat minulle hyvin. Käytän välillä vyön kanssa ja välillä ilman.
Vaatteet kestävät käyttöä ja pesua esimerkillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?
Kyllähän nyt jo peruslaadukkaat vaatteet maksaa helposti ton verran ja enemmän. Niitä vaan ei osteta edes joka vuosi, kun ne kestää ja voi vieläpä korjatakin. Ihmisten käyttäytyminen ja odotukset on kovin kertakäyttöisiä.
Hyvä. Nämä käsitykset: ruma, trikoo, säkki ym. ja että köyhä ei osta laadukasta ovat loukkaavia suomalaisuuteen liittyen. Voin säästää vaikka vuoden saadakseni haluamani vaatteen, mielestäni eivät ole mauttomia. Trikoovaatteet mieluiten vain kotona.
Siirtämällä tuotanto Kiinaan. Marimekko muka suomalainen tuote, juu suunnittelun osalta ja 7% valmistusta Suomessa, mutta suurin valmistusmaa on Kiina, muut maat Viro, Liettua, Portugali ovat valmistajia. Jotain painatustöitä tehdään Suomessa. Sitte Rukka, muka suomalainen merkki, esim sadetakit ne tehdään Kiinassa. Halti jes senkin tuotteet tehdään Kiinassa. Lista on loputon muka kotimaisia tuotteita, mutta valmistusmaa useimmiten Kiina. Tästä tulikin mieleeni Temu, vihattu halpistuotteiden myyjä. Tuotteet tehdään Kiinassa ja "suomalaiset" vaatemerkit, nekin tuotteet tehdään Kiinassa ja monesti samasta tehtaasta tulee kalliita suomalaisia tuotteita, mutta vaikkapa Marimekon hame, se ei ole myrkyllinen, mutta jos ostat hameen Temusta niin sitte pitää varoa, vaikka sama tehdas tekisi. Ainoa ero Temun kohdalla on hinta, mutta valmistusmaa Kiina.
Uskon, että alalla menee ihan hyvin. Ainakin kommenteista päätellen. Kun uskoo omaan tekemiseen ja pitää lujasti kiinni niistä hyväksi havaituista visioista, niin kyllä se siitä. Taantumaa seuraa nousu ja kevät tulee ja monet varmaankin ostavat jotain kivaa kesäksi.
Puolittamalla työntekijöiden palkat näin ensialkuun.
-Kylmid
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, suosin aina kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Suosi kotimaisia vaatteita, mutta aika vähän sulla raukalla on sitten valinnan varaa, kun valtaosa "kotimaisista" vaatteista valmistetaan Kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sillä että se suomalaiseksi salottu tuote valmistettaisiin suomessa..
Nythän tilanne on että tuote on "suomalainen" mutta se vallistetaan halpamaissa, ja laatu on sontaa, mutta kinta hipoo pilviä. Sama vaikka siis ostaa suoraan sitä ulkomaista .. halvemmalla.
Mielestäni ihan turhaa tuollainen jäykkyys. Eikö se ole hyvä, jos edes suunnittelutyö tehdä Suomessa? Olisiko parempi, jos nekin harvat ammattilaiset olisivat työttöminä? Samalla kun koko muu maailma toimii globaaleilla markkinoilla, niin piskuisen Suomenko pitäisi pärjätä omillaan ja mitään yhteistyötä ei ulkomaiden kanssa saisi tehdä? Ei me voitaisi sellaisessa tilanteessa myydä mitään omia tuotteitakaan muille (vaikka ne olisivat kuinka hyviä), koska miksipä kukaan meiltä ostaisi, jos mekään ei muilta.
Suomalainen duunari on niin kallis että siksi firmat teettävät tuotteensa ulkomailla. Joillakin on omat tehtaat siellä ja silloin työn jälki on siistiä. Ammattiliitot ovat ajaneet asiat tähän tilanteeseen kun jatkuvasti pitäisi saada vain lisää liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Suosi kotimaisia vaatteita, mutta aika vähän sulla raukalla on sitten valinnan varaa, kun valtaosa "kotimaisista" vaatteista valmistetaan Kiinassa.
Katson aina ostaessani missä tuote on valmistettu. Jos Kiinassa, en osta. Euroopan maat kelpaavat.
Vierailija kirjoitti:
Just juteltiin esim. Myssyfarmin ongelmista. Ne tekee tosi laadukkaita tuotteita villasta, jotka kestää oikein hoidettuina koko eliniän. Ei ole tarvetta ostaa toista samanlaista tuotetta, ikinä. Kun taas "henkkamaukan" pipot menee nukkaisiksi ja rumiksi, kun pipoa yhden talven sulloo takin hihaan ja pois.
Eli "liian laadukkaita" tuotteita saa myytyä vain yhden per henkilö. Samoin laadukkaat lastenvaatteet päätyy kirpparilla aina seuraavalle ja seuraavalle.
No idea: Yrityksellä voisi olla takaisinostokampanja ehjille tuotteilleen, kuten Marimekolla, ja myyvät sitten hyväkuntoisia käytettyjä uudelleen.
Miten Marimekon vaatteet on vielä hyväkuntoisia, kun ne suurimmalta osalta valmistetaan Kiinassa.
Tällä hetkellä tuntuu jatkuvasti menevän vaatevalmistajia ja -liikkeitä nurin. Ilmeisesti laadukkaita ja hinnakkaita neulevaatteita valmistava Alpa on ainoa, jolla menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson aina ostaessani missä tuote on valmistettu. Jos Kiinassa, en osta. Euroopan maat kelpaavat.
Kävin vinon pinon läpi vaatteitani. Yhdessäkään tuotteessa ei ole kun kokolappu, pesuohje ja hoito-ohje sekä osassa tuotemerkki. Myös materiaalimerkintä löytyy. Missään ei lue valmistusmaata, se kun ei edes ole pakollinen tieto vaatteissa. Kuka ostais vaikka Marimekon vaatteen, jos siinä lukisi Kiina valmistusmaana? Siitähän tulisi heti Temu-tuote.
Monesti jää tilaamatta kun kokoja ei ole. Esim. Toive, Tamsilk, Nakoa.
Olen katsellut ja katsellut ja halunnut tilata mutta koko M on koko ajan loppu. Samoin kuin L lähes heti.
Sitten se homma unohtuu ja ostan jostain muualta. Taas kun olisi tarve jollekin vaatteelle ja alan katsomaan nettisivuja, niin jälleen mun kokoni on loppu. Ei tule koskaan tilattua kun vaatteita ei ole saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis suosit kotimaista, mutta saat kiinalaista. Hinta kotimaisen mukaan. Hahhaaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sillä että se suomalaiseksi salottu tuote valmistettaisiin suomessa..
Nythän tilanne on että tuote on "suomalainen" mutta se vallistetaan halpamaissa, ja laatu on sontaa, mutta kinta hipoo pilviä. Sama vaikka siis ostaa suoraan sitä ulkomaista .. halvemmalla.
Mielestäni ihan turhaa tuollainen jäykkyys. Eikö se ole hyvä, jos edes suunnittelutyö tehdä Suomessa? Olisiko parempi, jos nekin harvat ammattilaiset olisivat työttöminä? Samalla kun koko muu maailma toimii globaaleilla markkinoilla, niin piskuisen Suomenko pitäisi pärjätä omillaan ja mitään yhteistyötä ei ulkomaiden kanssa saisi tehdä? Ei me voitaisi sellaisessa tilanteessa myydä mitään omia tuotteitakaan muille (vaikka ne olisivat kuinka hyviä), koska miksipä kukaan meiltä ostaisi, jos mekään ei muilta.
Suomalainen duunar
Ai ammattiliittojen syy? Vaatealalla palkat on ihan paskaa. Miten olisi se että elämisen peruskustannukset kuten asumiskulut ja ruoan hinta pidettäisiin kurissa? Suomessa niitä nostetaan ihan vaan huvikseen, rahan kiilu silmässä. Vai oletko kenties orpolaisia: palkalla ei tarvitse tulla toimeen?
En löydä normaaleja, kauniita käyttövaatteita suomalaisilta merkeiltä. Esim. Mangolla on kivoja vaatteita, mutta en halua suosia pikamuotia.