Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lopettanut ostamasta sellaisia vaatteita, mitkä ei kestä normaalia 40 asteen konepesua. Meillä nimittäin likaiset vaatteet laitetaan pyykkikoppaan, ja useammin kuin kerran on käynyt, että mies on pessyt sieltä minun villamekon muun pyykin mukana. Kalliiksi tulee ja harmittaa
Meillä niitä vaatteita ei viskota kaikkia samaan koppaan, vaan lajitellaan jo siinä vaiheessa, kun ne laitetaan pyykkiin. Lakanat ja pyyhkeet, tummat, värikkäät, vaaleat, villa/hienopesu sekä urheiluvaatteet. Lapset on opetettu lajittelemaan pyykkinsä jo taaperosta. Nyt alakoululaisena osaavat pestä pyykkiä ja jos eivät muista miten mikäkin koneellinen pestään, siitä on kirjalliset ohjeet. Mies taas osaa pestä vaatteet tuhoamatta niitä, vaikka ei ollut koskenutkaan pyykkikoneeseen, kun muutti minun kanssa yhteen aikanaan suoraan vanhempien luota. Miehetkin voivat oppia, JOS haluavat.
No ei meidän kylpyhuoneessa ole tilaa kuudelle eri pyykkikopalle! Aika tavalla rajaa ostajakuntaa, jos tuotanto on suunnattu vain niille, joilla on niin hulppeat kodinhoitotilat, että mahtuu kuusi pyykkikoppaa. Meille mahtuu yksi koppa. Vaatteet lajitellaan sitten kun ne laitetaan koneeseen. Näin suurin osa tekee.
Isoimmat syyt, miksi mulla ei ole kotimaisia vaatteita varmaan yhtään:
- hinta, ylläripylläri. Suomessa työ on kallista. Toisaalta kotimaiset vaatteet on nykyään (ainskin mielikuvissani) "designia", joka sekin maksaa. Kun ei ole itsellä töitä, niin ei viitsisi kuukauden ruokarahoja heittää yhteen puseroon.
- tietoisuus. Ei noita tule vastaan, jos ei etsimällä etsi tai liiku alan putiikeissa. "Designed in Finland" -tarraa näkee kyllä joskus tekstiileissä, mutta se on lähes varma merkki ulkomaalaisuudesta, jossain Aasiassa se on todennäköisesti tehty. Tai on mulla alennusmyynnistä ostettu DiF-takki, joka on pesulapun mukaan valmistettu Baltiassa.
- voiko laatuun luottaa nykyaikana? Kalliin vaatteen pitää kestää pesusta pesuun ja olla korjattavissa.
Notta mihin hintaan Suomessa voisi tehdä hyvälaatuisia perusvaatteita, jotka eivät haalistu, nyppyynny tai kulu puhki alta aikayksikön arkikäytössä ja kirjopesu 40 -rutiinissa... Jos saan joskus kohtuupalkkaisen työpaikan (voittaa sitä jotkut lotossakin...) niin voisin jopa maksaakin perusvaatteiden uusimisesta.
Itse tykkään väreistä ja kuvioista, toisaalta en kikertävän kukertavista. Joskus hillityt värit ovat paikallaan.
Pari juttua, jotka naisten vaatteissa pännii:
- minipienet tai puuttuvat taskut
- isot kaula-aukot (talvella palelee, kesällä kärähtää dekoltee)
Ostelen vaatteita tästä syystä miesten puolelta, mutta sitten väri- ja kuviovalikoima on tylsä. Ja mulla on naisen perse.
Se, että olen pulska, onkin sitten toinen ongelma. Siitä on tullut kehonkuvan ongelmia, eikä hahmota, mikä koko menee päälle ja mikä edes näyttäisi kivalta. Niinko mitä väliä, mitä mun päällä on, mutta kun pitäisi jotain rääsyjä ostaa vanhojen reikäisten tilalle. Ja jos pääsis työhaastatteluun, niin pitäisi sielläkin näyttää siistiltä eikä joltain resuliisalta, mutta tämänmuotoisena paraskin puku on kuin jätesäkki. Kun ei tuo varasto tuosta ole mihinkään vapaaehtoisesti lähdössä (paitsi että tulevana vuonna voi taloustilanteeseen liittyvä pakkolaihis iskeä). Isoja kokoja ei juuri kirppiksiltä löydy jos kaupastakaan. Mä en edes ole vielä luokassa pallovalas vaan ennemmin hylje, että mistä ne kadulla vastaan tulevat pallon muotoiset ihmiset sitten löytää teltan kokoiset vaatteensa. Netistä?
Se on ollut jo vuosikymmenien ajan mennyttä. Täällä ollaan liian hitaita, varovaisia ja konservatiivisia tekemään toimivia ratkaisuja. Sitten vielä viime vuosien tilanne jolloin kansa riisutaan viimeisimmistä rahoista kun lauman johtajat ovat amatöörejä joilla ei oikeaa kokemusta. Verotus on sellainen joka pakottaa hintojen olemaan pilvissä jotta jäisi jotain käteen ja sekin verotetaan loppuvaiheessa. Vieläkö joku luulee että tällaisessa tilanteessa voi edes ajatella suomalaisesta vaateteollisuudesta? Lauman johtajien on ajateltavaa laumaansa etusijalla mutta ne ajattelevat ei olmilla aivoilla ja retrasloivat heille heitettyjä dogmeja itse tajuamatta mihin tämä johtaa.
Täysin samaa mieltä. Ne valmistetaan ikään kuin Muumeille. Näyttävät lähinnä työkeskuksen pajassa valmistetuilta terapiatyönä eikä niitä voi ottaa vakavasti ja suhtautua kuin vaatteisiin.
Onko suomalaista vaateteollisuutta vielä olemassa?
Mä olen luullut, että se on kuollut jo ajat sitten.
Siis aidosti kotimaista, ei mitään ulkomailla tehtyä, johon läntätään leima, että "Suomessa suunniteltu"
Vähintään materiaalit tulee ulkomailta, joten täysin kotimaistahan se ei ainakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Yleiskäyttöinen robotiikka, 3d-tulostus, yms voimakas automatisaatio millä tuotteet saadaan suunnittelijan tietokoneelta ilman manuaalisia vaiheita postipakettiin.
Palkat ja verotus eivät ole kilpailukykyisiä kiinalaisten ja intialaisten erityistalousalueiden kanssa.
Suomalaiselle työntekijälle ei riitä kupillinen riisiä päivässä. Pitää olla omakotitalo, auto ja säännöllinen palkka.
En osta jos vaate maksaa yli kaksikymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Entä lakanat mssä tehdään, suunnittelu Suomessa, Finlayson, Marimekko?
Finlaysonin kodintekstiilit ovat laadukkaita ja turvallisia koko perheen tuotteita. Tuotetiedot: Tuotemerkki: Finlayson; Valmistusmaa: Turkki. GTIN-koodi ...
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän suomalaiset vaatteet ovat pääasiassa aika karmeita rytkyjä. Tunikoita ja merinovillatrikoita eri väreissä, muodottomia mekkoja vahvoilla printeillä, ei-kaupallisia "teoksia". Jos halutaan menestyvää vaateteollisuutta niin ensin pitää tehdä sitä mitä asiakaskunta haluaa ostaa. Kannattaisi ehkä tehdä hyvännäköisiä ja aikaa kestäviä vaatteita arkeen ja työelämään (erit. hyvät työvaatteet loistavat poissaolollaan elle tole kuviksen ope). Materiaaleja löytyy myös muita kuin trikoot. Mekkojen ei tarvitse olla printtihirviöitä, säkkejä eikä isoilla olkapäillä varustettuja.
Olisko sinulla vaikka muutama esimerkki siitä, mikä olisi mielestäsi hyvä tai kaunis työvaate?
Ovatko Andiata ja Voglia näitä mainitsemiasi printtihirviöitä?
Tai Telakka: https://telakka.com/collections/naiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleiskäyttöinen robotiikka, 3d-tulostus, yms voimakas automatisaatio millä tuotteet saadaan suunnittelijan tietokoneelta ilman manuaalisia vaiheita postipakettiin.
Palkat ja verotus eivät ole kilpailukykyisiä kiinalaisten ja intialaisten erityistalousalueiden kanssa.
Suomalaiselle työntekijälle ei riitä kupillinen riisiä päivässä. Pitää olla omakotitalo, auto ja säännöllinen palkka.
Kyllä, ja vieläpä iso talo, jossa tilaa kuudelle pyykkikopalle, jotta ne vaikeasti pestävät suomalaiset vaatteet voi lajitella kaikki erikseen heti kun likaantuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän suomalaiset vaatteet ovat pääasiassa aika karmeita rytkyjä. Tunikoita ja merinovillatrikoita eri väreissä, muodottomia mekkoja vahvoilla printeillä, ei-kaupallisia "teoksia". Jos halutaan menestyvää vaateteollisuutta niin ensin pitää tehdä sitä mitä asiakaskunta haluaa ostaa. Kannattaisi ehkä tehdä hyvännäköisiä ja aikaa kestäviä vaatteita arkeen ja työelämään (erit. hyvät työvaatteet loistavat poissaolollaan elle tole kuviksen ope). Materiaaleja löytyy myös muita kuin trikoot. Mekkojen ei tarvitse olla printtihirviöitä, säkkejä eikä isoilla olkapäillä varustettuja.
Olisko sinulla vaikka muutama esimerkki siitä, mikä olisi mielestäsi hyvä tai kaunis työvaate?
Tai Telakka:
Siistin näköisiä nuo Telakan mekot, mutta liian kalliita ovat siihen nähden, että ovat ihan todella perusmalleja ilman omaleimaisuutta. Eri.
Kuluttajille pitäisi saada hinnat alemmas (verotus, mitä muuta?). Ei noilla hinnoilla vaan pysty ostamaan kotimaista, vaikka haluaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Onko suomalaista vaateteollisuutta vielä olemassa?
Mä olen luullut, että se on kuollut jo ajat sitten.
Siis aidosti kotimaista, ei mitään ulkomailla tehtyä, johon läntätään leima, että "Suomessa suunniteltu"
Vähintään materiaalit tulee ulkomailta, joten täysin kotimaistahan se ei ainakaan ole.
Mitä ajattelet esim. Finlaysonin tehtaiden kulta-ajasta? Finlayson muuttui puuvillatehtaaksi 1828. Kutsuisitko sen tuolloista toimintaa kotimaiseksi teollisuudeksi? Jos et, niin miksi?
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Finlayson
Finlayson työllisti vuonna 2019 169 ihmistä ja sen liikevaihto oli n. 30 miljoonaa. Ei aivan mitätön tekijä Suomen taloudessa nytkään.
Ketjun alkupuolella joku kirjoitti hyvin, miten varsinaisen tuotantopuolen ohella vaateyritys tuottaa mm. suunnittelun, markkinoinnin ja logistiikan kautta työpaikkoja, lisäarvoa ja osaamista. Sillä on väliä, missä maassa nämä tapahtuvat.
Robotit ompelemaan vaatteet? Onnistuisiko? Muuten ollut kuollut ala 90-luvulta, kun idän kauppa meni jne. Hyvää yrittämistä on ollut sen jälkeen, mutta ei tähän maahan mahdu montaa menestyjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai Telakka:
Siistin näköisiä nuo Telakan mekot, mutta liian kalliita ovat siihen nähden, että ovat ihan todella perusmalleja ilman omaleimaisuutta. Eri.
Tuo firma tekee työasuja, siis esim. kokille tai tarjoilijalle töihin sopivia asuja, jotka työnantaja yleensä kustantaa.
Se ei myy ensisijaisesti kuluttajalle, mutta tuottaa nimenomaan työvaatteita. Suunnittelu Suomessa, tuotanto 90% Virossa ja 10% Suomessa.
Jes, lempiaiheeni.
Kapitalismi (voiton tavoittelu mahdollisimman pienillä kustannuksilla) tappoi Suomen ja muiden globaalin pohjoisen maiden vaateteollisuuden, ja niin kauan kun täytyy pelata kapitalismin pelikirjan säännöillä, ei oikeasti Suomessa valmistetut tuotteet pysty kilpailemaan hinnoilla. Kohtuulliset palkat, työolot ja ehdot nostaa tuotteen hintaa. Ja potentiaalisilla asiakkailla eli suurimmalla osalla kansalaisista palkkataso on niin huono ettei sillä ole varaa ostaa.
Eli ensin pitäisi päästä eroon siitä normista että epäeettisiä ja epäekologisia vaatteita ensinnäkin valmistetaan orjatyöllä yhtään missään. Vaateteollisuuden osaamisen ja koneiston palauttamisessa menee oma aikansa. Ja ihmisillä täytyy olla varaa maksaa vaatteista.
Jos mennään ihan kangastasolle, niin suomalaisten olisi hyvä oppia luopumaan puuvillasta joka ei täällä päin edes kasva, ja korvata esim. hampulla tai nokkosesta valmistetusta kankaasta.
Vierailija kirjoitti:
Jes, lempiaiheeni.
Kapitalismi (voiton tavoittelu mahdollisimman pienillä kustannuksilla) tappoi Suomen ja muiden globaalin pohjoisen maiden vaateteollisuuden, ja niin kauan kun täytyy pelata kapitalismin pelikirjan säännöillä, ei oikeasti Suomessa valmistetut tuotteet pysty kilpailemaan hinnoilla. Kohtuulliset palkat, työolot ja ehdot nostaa tuotteen hintaa. Ja potentiaalisilla asiakkailla eli suurimmalla osalla kansalaisista palkkataso on niin huono ettei sillä ole varaa ostaa.
Eli ensin pitäisi päästä eroon siitä normista että epäeettisiä ja epäekologisia vaatteita ensinnäkin valmistetaan orjatyöllä yhtään missään. Vaateteollisuuden osaamisen ja koneiston palauttamisessa menee oma aikansa. Ja ihmisillä täytyy olla varaa maksaa vaatteista.
Jos mennään ihan kangastasolle, niin suomalaisten olisi hyvä oppia luopumaan puuvillasta joka ei täällä päin edes kasva, ja korvata esim. hampulla tai nokkosesta valmistetusta kankaa
Muuten hyvä mutta puuvillasta en voi luopua. Mitään hamppua en pue päälleni. Nokkonenkin on epävarmaa. Puuvilla kun on kesävaatteissa paras pellavan ohella.
Tähän olisi varsin yksinkertainen ratkaisu, mutta valitettavasti Suomessa ei oteta mallia nyt vaikkapa naapurimaista. Pitäisi tehdä laaja verouudistus, jolla tuetaan yksilöiden ostovoimaa. Palkkoja ei voida nostaa, koska tällä tiputamme itsemme kansainvälisestä kilpailusta. On muistettava, että ne palkkakulut näkyvät aina siellä tuotteen tai palvelun hinnassa, kilpailemme asiakkaista globaalisti. Työn verotusta ja arvonlisäveroa tulisi laskea huomattavasti. Lisäksi ulkoa tulevalle halpamuodille tulisi lisätä tuontivero, toki Suomi ei tätä pysty itse tekemään, koska EU...
No jos keskustelussa on kyse siitä miksi suomalaiset vaatemerkit eivät menesty niin onhan se ongelma jos eivät ole riittävän kaupallisia. Näiden nykykuosien ja malliem ystävät eivät ole riittävä joukko pitämään yrityksiä pystyssä. Joten nimenomaam pitää tehdä ja myydä sitä mitä enemmistö ostaa.
Jos kukertava ei myy riittävästi niin kukertava ei ole se millä vaateteollisuus suomessa pärjää. Asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä yksilö haluaa tai saa ostaa. Jokainen voi vaikka värjätä kalsarinsa itse vapaasti mutta ei sillä oikeudella ole mitään tekemistä suomalaisen vaateteollisuuden liiketoiminnan kasvun kanssa.