Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
561/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 162 cm pitkä ja useimmat housujen lahkeet on minulle liian pitkät siis aina 5-10 cm liian pitkät. Ajatus on, että voimmehan me aina lyhentää housut. Samalla periaatteella koon XS ja ehkä jopa S voisi jättää pois kun voimmehan aina kaventaa. Ymmärrän jos 155 cm on vaikea löytää vaatteita, mutta itse en ole edes poikkeuksellisen lyhyt mutta tilanne on tämä. Muutamat kotimaiset kuten Ommellinen ja Hujaus ovat kyllä alkaneet tarjota extrapitkää lahjetta, mutta lyhyttä ei ole kuin culottes. Tosin Ommellisella on yksi minulle sopiva malli laskoshousu. Nakoa ei tee vaatteitaan Suomessa mutta katsoin että ovat kunnostautuneet kolmen eri mitan lahkeilla Isabella-housuissaan, mikä on mainiota.

Olen 160cm, viimeisin ostos Andiatan housut jotka ovat 25-30cm liian pitkät. Sopivat 185-190cm pituiselle naiselle. Kalliita housut jotka käytänössä melkein jokainen ostajan tulee lyhentää. Ex

Jos noin paljon joutuu lyhentämään, muuttuu koko housun lahkeiden istuvuus vääräksi, ellei lahje ole aivan täysin suora. 

Minäkin olen saman mittainen. Erityisesti harmittaa yläosien ylipitkät hihat. Hihansuissa usein erilaista napitusta, lippaa ja halkiota, jolloin  lyhentäminen vielä onnettomampaa kuin lahkeiden. Onneksi kaapeissani on vaatteita niiltä ajoilta, kun ei oltu niin pitkäkätisiä.  

Vierailija
562/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitenkään. ei tuo lisäarvoa vaatteelle ja on kallista tuottaa täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 162 cm pitkä ja useimmat housujen lahkeet on minulle liian pitkät siis aina 5-10 cm liian pitkät. Ajatus on, että voimmehan me aina lyhentää housut. Samalla periaatteella koon XS ja ehkä jopa S voisi jättää pois kun voimmehan aina kaventaa. Ymmärrän jos 155 cm on vaikea löytää vaatteita, mutta itse en ole edes poikkeuksellisen lyhyt mutta tilanne on tämä. Muutamat kotimaiset kuten Ommellinen ja Hujaus ovat kyllä alkaneet tarjota extrapitkää lahjetta, mutta lyhyttä ei ole kuin culottes. Tosin Ommellisella on yksi minulle sopiva malli laskoshousu. Nakoa ei tee vaatteitaan Suomessa mutta katsoin että ovat kunnostautuneet kolmen eri mitan lahkeilla Isabella-housuissaan, mikä on mainiota.

Olen 160cm, viimeisin ostos Andiatan housut jotka ovat 25-30cm liian pitkät. Sopivat 185-190cm pituiselle naiselle. Kalliita housut jotka käytän

Erikoista. Olen 167 cm ja juuri jätin ompelijalle lyhennettäväksi muutamat housut. Viisi senttiä taisi enimmillään lähteä. 

Ehkä Andiatalla on korkokenkälisä? Itse käytän välillä paljasjalkakenkiä, joissa pohjaa ei ole nimeksikään. Siksi täytyy lyhentää. 

N46

Vierailija
564/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan vaikka siitä että ei valmisteta niitä ihan järkyttävän ruman mallisia vaatteita rumilla kuoseilla. 

Kuka päättää rumuuden? Kauneus ja varmaan myös rumuus ovat katsojan silmässä. 

Vierailija
565/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Designissa on toivomisen varaa. Valitettavasti. Ehkä yksinkertainen vaate on helppo valmistaa, mutta ei ole kovin houkutteleva. 

Kauniimpia kuoseja. Tämä on minusta mielenkiintoista, koska Suomessa on paljon taidekouluja ja erilaisia visuaalisen alan koulutuksia. Koulutusta löytyy. 

Koulutuksen tasosta en tiedä. Kaveri valmistui vaatesuunnittelijaksi (maisteri)Taikista. Väitti, ettei oppinut edes paitaa ompelemaan siellä kunnolla. Jatkoi ompelukouluun. Kovasti on Suomessa pöhinää ja rahaa lykätään muotoilun opetukseen. Mutta ei tule paljon tuloksia. 

Suomi on toki ihan sairaan pieni maa. Mutta jollakin pitäisi pystyä kilpailemaan. 

Tekniset vaatteet? Älyvaatteet? Miksei yhdistetä insinööriosaamista vaatesuunnitteluun? Aikaisemmin oli insinööriopinnoissa tekstiili-insinöörikoulutus. Siitä on aikaa. Onko Aalto-y

Aallossa on nykyään ihan ihme meininki. Opetuksen käytännön taso on laskenut. Keskustelin tossa vuosi sitten opiskelijoiden kanssa ja nykyään ei pääse käytännössä edes työpajoissa tekemään mitään. Esimerkiksi niillä on lasistudio ja nykyään opettajat valmistavat kaiken ja oppilaat eivät saa edes koskea lasiin. Asia oli päinvastainen muutama vuosi sitten ja sieltä tulleet osasivat puhaltaa lasia edes jotenkuten. Panostivat rahaa uusiin laitteisiin joihin sitten ei pääse käsiksi. Mietin että Lahdessa varmaan parempi opetus suunnittelussa 

Vierailija
566/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Designissa on toivomisen varaa. Valitettavasti. Ehkä yksinkertainen vaate on helppo valmistaa, mutta ei ole kovin houkutteleva. 

Kauniimpia kuoseja. Tämä on minusta mielenkiintoista, koska Suomessa on paljon taidekouluja ja erilaisia visuaalisen alan koulutuksia. Koulutusta löytyy. 

Koulutuksen tasosta en tiedä. Kaveri valmistui vaatesuunnittelijaksi (maisteri)Taikista. Väitti, ettei oppinut edes paitaa ompelemaan siellä kunnolla. Jatkoi ompelukouluun. Kovasti on Suomessa pöhinää ja rahaa lykätään muotoilun opetukseen. Mutta ei tule paljon tuloksia. 

Suomi on toki ihan sairaan pieni maa. Mutta jollakin pitäisi pystyä kilpailemaan. 

Tekniset vaatteet? Älyvaatteet? Miksei yhdistetä insinööriosaamista vaatesuunnitteluun? Aikaisemmin oli insinööriopinnoissa tekstiil

Aallossa on nykyään ihan ihme meininki. Opetuksen käytännön taso on laskenut. Keskustelin tossa vuosi sitten opiskelijoiden kanssa ja nykyään ei pääse käytännössä edes työpajoissa tekemään mitään. Esimerkiksi niillä on lasistudio ja nykyään opettajat valmistavat kaiken ja oppilaat eivät saa edes koskea lasiin. Asia oli päinvastainen muutama vuosi sitten ja sieltä tulleet osasivat puhaltaa lasia edes jotenkuten. Panostivat rahaa uusiin laitteisiin joihin sitten ei pääse käsiksi. Mietin että Lahdessa varmaan parempi opetus suunnittelussa 

Suhtaudun vähän varauksella tämäntapaisiin kertomuksiin. Kävin vastikään Aallossa opettamassa, en tosin lasiasioita, ja kyllä siellä opiskelijat paiskivat ihan käytännön töitä, innoissaan vieläpä. 

Niin taitaa olla, että käytännön kursseille on vaikea päästä, jos ne ovat oman alan ulkopuolella. 

En ole Aallon alumni. 

Vierailija
567/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan vaikka siitä että ei valmisteta niitä ihan järkyttävän ruman mallisia vaatteita rumilla kuoseilla. 

Jos aloitaan siitä, että sinä ostat sellaista, mistä pidät, ja muut taas oman makunsa mukaista. 

Jos mennään kieltojen kautta, mitään ei saa enää valmistaa. Yksi ei halua kuoseja, toinen ei värejä, joku boikotoi mustaa, toinen harmaata, beigeä ja valkoista. Netistä ei haluta ostaa, pikkuliikkeisiin ei ehdi, ja Prismasta ostaminen on liian junttia :D

Paras oli tuo pari sivua sitten kirjoittanut, joka ei halunnut värejä eikä myöskään mustaa, eikä oikeastaan muuta kuin valkoisia pitkiä kalsareita 🥳

Vierailija
568/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaa kiinalaisilta ostaminen ja arvostaa laatua eikä kertakäyttökulutusta.

Aikoinaan oli sanonta: suosi Suomalaista. Se on tainnut unohtua netin huumassa.

Vierailija
569/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekniset vaatteet? Älyvaatteet? Miksei yhdistetä insinööriosaamista vaatesuunnitte

Pääsevätkö ylemmän tutkinnon opiskelijat puhaltamaan? 

Vierailija
570/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?

Olisin, jos ne kestää

Vierailija
571/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän auttaisi sekin, kun muijat täällä kuorossa lakkaisivat haukkumasta kaikkea suomalaista.

Vierailija
572/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muuten lasikoulut erikseen aallosta ja muotoilijoista. nehän tulee idiootit kuivien puumuottien kanssa hyttiin että näistä nyt pitäisi...

Vierailija
573/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä lakanat mssä tehdään, suunnittelu Suomessa, Finlayson, Marimekko?

Vierailija
574/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekniset vaatteet? Älyvaatteet? Miksei yhdistetä insinööriosaamista vaatesuunnitteluun? Aikaisemmin oli insinööriopinnoissa tekstiil

Mä olen opiskellut sekä Lahdessa, että Aallossa muotipuolella. Lahti aivan kaikessa selkeästi Aaltoa parempi. Aalto on ankea. 

Vierailija
575/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä lakanat mssä tehdään, suunnittelu Suomessa, Finlayson, Marimekko?

Ne tehdään Thaimaassa, mutta niitä myydään muka-suomalaisina. Harhaanjohtavaa. Voit hankkia suomessa valmistettua kangasta ja teetättää lakanat ompelijalla. Tässä ei työn osuus ihan kauheesti ole.

Vierailija
576/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halti voisi erikoistua eri pituisiin lahkeisiin. Olin lähdossä laskettelemaan ja törmäsin siihen ettei hauskan värisiä lasketteluhousuja saa kuin yhdellä lahkeen pituudella joka on minulle 5-10cm liian pitkä.

Viimeksi ostin haltilta erittäin hyvät mustat lyhyellä lahkeella, mutta miksi muita värejä ei saa ?

Sepä olisikin hienoa, jos joku kehittelisi niin joustavan sarjatuotannon, jossa pystyttäisiin tekemään mittatilausvaatteita edulliseen hintaan ja yhtä tehokkaasti.  Mitat verkkokauppaan käyttäen jotain avustajaa, ja tuote lähtisi linjalle. Automatiikka hoitaisi muutokset koneisiin ja leikkauksiin.

Silloin se ei tosin ole sarjatuotantoa nähnytkään , jos kaavan jokainen kappale pitää kaavoittaa & leikata erikseen per ostaja. Sarjatuotannossa leikataan useita kappaleita samaan aikaan ja koko läjään, siis vaatteen kaikkiin kappaleisiin & kokoihin tehdään leikkaussuunnitelma. Yksilöllisten mittojen huomioiminen ei tässä olisi mahdollista. Omilla mitoilla toki vaatteita saa, mutta se näkyy hinnoissa sitten.

Mun mielestä yksi ongelma on myös ostajien & tuotepäälliköiden liiallinen varman päälle pelaaminen. Suunnittelija on voinut ideoida ja kokeilla vaikka mitä kivaa, mutta se kaikki lanataan pois koska pelätään riskejä. Tuloksena tylsää, tasapäistä ja kaikkialla samanlaista vaatetta. 

Vierailija
577/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vuosiin ollut mitään vaikeuksia hankkia pääosin Suomessa valmistettuja vaatteita. Välillä menee vähän Viron puolelle, mutta en pidä sitä kovin vakavana. Varmaan joskus 15 vuotta sitten olen viimeksi ostanut jotain euroopan ulkopuolella valmistettua. 

Vierailija
578/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomalaiset vaatteet on jotain helvetin Marimekko kaapuja jotka näyttää ihan kauheelta. Miksi ei voi tehdä ihonmyötäisiä nättejä vaatteita? Marimekon vaatteet näyttää siltä että on tungettu vaan joku värikäs verho päälle. Ja ne suuret geometriset kuviot on hirveitä vaatteissa

Allekirjoitan. Laatu on heikentynyt merkittävästi. Ovat puuvillaa tai puuvillasekoitetta, täysin joustamattomia. Jos ei istu, niin ei istu. Ainakaan minun päälleni eivät istu. 

Design on ok, mallinuken päällä näyttävät fiiniltä. 

Marimekko valmistetaan Turkissa.

Vierailija
579/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helppo on googlata vaikka marimekko valmistusmaa.

Voisi olla terveellistä huomata, missä moni suomalainen brändi valmistetaan, Luullaan vain suomalaiseksi, vaikka vain nimi tai malli on Suomesta.

Vierailija
580/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän suomalaiset vaatteet ovat pääasiassa aika karmeita rytkyjä. Tunikoita ja merinovillatrikoita eri väreissä, muodottomia mekkoja vahvoilla printeillä, ei-kaupallisia "teoksia". Jos halutaan menestyvää vaateteollisuutta niin ensin pitää tehdä sitä mitä asiakaskunta haluaa ostaa. Kannattaisi ehkä tehdä hyvännäköisiä ja aikaa kestäviä vaatteita arkeen ja työelämään (erit. hyvät työvaatteet loistavat poissaolollaan elle tole kuviksen ope). Materiaaleja löytyy myös muita kuin trikoot. Mekkojen ei tarvitse olla printtihirviöitä, säkkejä eikä isoilla olkapäillä varustettuja.