Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
541/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Kunhan eivät maksa enempää kuin kaukoidässä tehdyt...

Näin se menee. Ihmiset haluavat kotimaisia ja paikallisia tuotteita, mutta eivät niistä halua maksaa.

Ei 400-500 yhdestä vaatteesta mutta 100-200 kyllä. Vs. Kiinan tms vaate 20-50

Tämä on myös mun hintahaarukka. Vähemmän vaatteita, mutta parempaa, kestävämpää ja kotimaassa valmistettua. 

Suomalaiset erävaatteet ja vastaavat ovat aika kalliita mutta niin ovat muutkin. Sitä en tiedä missä ne valmistetaan. Mihinkään halpatuotantoon ei Suomessa kannata enää lähteä kun se ei ole kannattavaa mitenkään.

Vierailija
542/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hintojen pitäisi olla alhaisemmat. Harvalla on varaa maksaa vaatteista monta sataa euroa 

Niin pitäisi. Mutta voin yrittää tukea Suomessa valmistavia yrityksiä muutaman vaatteen verran silloin tällöin. Mutta hinnat ei saa olla paljon yli satasen, muuten en pysty.

Pähkinänkuoressa siis suomalaista tuotantoa pitäisi myydä tappiolla, että asiakkaat voisivat suosia suomalaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni haluaisi ostaa kotimaista, koska arvostaa vastuullisuutta. Silloin yleensä ei haluta kiinassa valmistettua tuotetta. Jos taas haluaa kiinalaisen tuotteen, ei varmaan halua maksaa siitä satasia kun kympilläkin saisi.

Tai sitten ostetaan kotimaista, jotta saataisiin laadukasta. Mielestäni on naurettavaa, että jotkut viidessä minuutissa saumurilla kyhättävät vaatteetkin pitää lähettää kiinaan valmistettaviksi. Itse oon ostanu tällasia vaatteita ja niistä näkee, että liukuhihnalla nopeasti on tehty. Eräässä yli 100 euron treenivaatteessa oli jotain muoviakin ommeltu sinne sauman sisään.

Vierailija
544/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta! Olen löytänyt monia uusia kotimaisia vaatemerkkejä ja tuli myös pitkästä aikaa googlailtua uusia lisää. Huomasin, että suomalaisia vaatemerkkejä on todella paljon. On jotenkin aina tuntunut siltä, että niitä ei oikein ole. Lisäksi sain muistiin myös useita merkkejä, jotka valmistavat vaatteensa Suomessa. Niitä olen kaivannut.

Ongelma taitaakin olla se, että ihmiset eivät tiedä tarpeeksi tarjontaa. Tarvittaisiin lisää markkinointia ja lisäksi auttaisi, jos joku tavaratalo tai iso marketti ottaisi näitä vaatteita valikoimaansa. Sitä kautta saa tunnettuutta. En ole somessa, joten en sitä kautta saa tietoa uusista merkeistä.

1. Minulle hinta ei ole este. Maksan sen, mitä vaate maksaa, jos haluan sen.

2. Sen sijaan ostan vaatteita harvoin, sillä minulla on jo vaatteita! Tällöin joku kotimainen vaatevalmistaja ei saa minusta mitään kanta-asiakasta, joka ostaa heiltä monta kertaa vuodessa jotain.

3. En osta tekokuituja ja suurin osa vaatteita on tehty tekokuiduista. Nytkin haluaisin ostaa täyspuuvillaisen, kotimaisen trenssin, joka näyttää kivalta, mutta sellaista on vaikea löytää. Kaikkiin on lisätty polyesteria.

4. En haluaisi ostaa kotimaiselta merkiltä vaatetta, joka on valmistettu Kiinassa.

5. Kaipaan siistejä vaatteita, joita voin käyttää töissä ja kaupungilla. En kaipaa trikoota tai laatikkolinjaa. 

6. En halua ostaa vaatteita, jotka ovat hyvin muodikkaita, sillä ne eivät näytä hyvältä enää muutaman vuoden päästä. Sen sijaan kaipaan klassisia, naisellisia ja romanttisia vaatteita. Kenties jopa vintage-henkisiä (jota suomalainen design ei ole).

7. En kaipaa tunnistettavia isoja kuvioita (Marimekko, Uhana, Vimma...).

Vierailija
545/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hintojen pitäisi olla alhaisemmat. Harvalla on varaa maksaa vaatteista monta sataa euroa 

Niin pitäisi. Mutta voin yrittää tukea Suomessa valmistavia yrityksiä muutaman vaatteen verran silloin tällöin. Mutta hinnat ei saa olla paljon yli satasen, muuten en pysty.

Pähkinänkuoressa siis suomalaista tuotantoa pitäisi myydä tappiolla, että asiakkaat voisivat suosia suomalaista.

Pikamuoti tulee kieltää ja vastuullisuusohjelma edellyttää laissa. Asiakkaat lisääntyvät, tuotantoerät kasvavat ja vastuullisten kotimaisten vaatteiden hinnat laskevat jonkin verran. Vitosen t-paidat saavat jäädä historiaan. Käytettyjen vaatteiden kauppaa tulee tukea alv-helpotuksin.

Vierailija
546/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomalaiset vaatteet on jotain helvetin Marimekko kaapuja jotka näyttää ihan kauheelta. Miksi ei voi tehdä ihonmyötäisiä nättejä vaatteita? 

Olen normaalivartaloinen S-koon nainen, enkä silti halua pukeutua ihonmyötäiseen. Mikään kokovartalokondomi minkään värisenä ei mielestäni kaunista ketään. Toiveen ribbimekko esimerkiksi ei mielestäni ole kaunis mallin päällä vaikka mallilla on kaunis vartalo. Makuja on monia ja minulla tällainen. En silti käytä mitään oversizea vaan mieluiten yläosasta kevyesti istuvaa ja lantiolle leveneviä vaatteita. Ihonmyötäisissä vaatteissa kyllä juoksen, ihan vaan koska se on käytännöllisempää kun kangas ei lepata.

Anteeksi, mutta oliko sinulla tässä jotain pointtia, paitsi, että kerrot omasta maustasi? Joku valmistaja tekee väljempiä vaatteita, joku telttoja, joku ihonmyötäisiä - monet useita n

Saman verran minulla oli pointtia kuin niillä jotka haukkuu väljiä vaatteita rumiksi teltoiksi. Sitähän tämä ja kaikki suomaisvaatteisiin liittyvät ketjut on pullollaan. Joten täytyy tuoda toisenlaiset mautkin esiin jotta kohta kaikki tarjolla olevat suomivaatteet ei ole pintaa nuolevia.

Vierailija
547/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetaan vaikka siitä että ei valmisteta niitä ihan järkyttävän ruman mallisia vaatteita rumilla kuoseilla. 

Vierailija
548/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Mahdun hyvin nimenomaan monen pienen suomalaismerkin vaatteisiin, kuten kirjoitin. 

Niiden mitoitus ei aina ole keskenään synkassa, mutta Kaiko, Aarre, jo lopettanut Marita Huurinainen, TamSilk, Nosh, Kaino, monesti myös R-Collection ja varmaan moni muu Suomessa suunnitteleva kaavoittaa niin, että isompikin povi ja pyllyosasto mahtuu, enkä puhu tunikoista tai elastaanitrikoosta. 

Sen sijaan Andiata, Esprit, Vero Moda ja moni muu kivijalkaliikkeistä löytyvä merkki ei myy minulle sopivia vaatteita, vaikka minulla ja monella minua pidemmällä ja leveämmälläkin olisi rahaa kannettavaksi heille. Ihan hyvä näinkin, ei tule turhia heräteostoksia. 

Ai sori, luulin että suurin osa suomalaismerkeistä ei sovi sinulle, ettei sinun rahat kelpaa heille, vain muutama pieni merkki niin mietin että mitä ne on, kun suurin osa suomimerkeistä tekee aika reiluja kokoja. Tämän havainnon minäkin olen tehnyt että ulkomaiset merkit on pienempää kokoa kuin suomalaiset ja suomalaiset tekee melkein kaikki kokoa XXXL joka vastaa ulkolaisten XXXXL joka on jo aikas suuri koko. Sen suuremmat tuskin pitkään jaksaa ulkona edes liikkua joten sama kai mitä päälleen vetää.

Vierailija
549/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalainen työvoima ole noin kovin kallista. Keiteleellä ommeltiin viime vuosiin saakka markettifarkkuja, joiden hinta oli noin 70 euroa. Ei paha.

Ompelu siellä loppui osaavan työvoiman puutteeseen.

Ompelu lopulta ei maksa kovin paljon, mutta se että saa brändättyä ihmisten tietoisuuteen, että nämä markettifarkut on oikeasti ommeltu Suomessa, maksaa. Suurin osa ihmisistä on kanoja, jotka ostavat sen tuotteen, jonka kuva ensimmäisenä ruudulle lävähtää.

Masi Companyn farkkutuotanto Keiteleellä loppui 10 v. sitten ja siirtyi Viroon. Inflaatio on laukannut kovaa tahtia sen jälkeen.

Vierailija
550/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin mutta vaatteiden koko on liian iso useimmiten XS vastaa monesti kokoa 36-38 joka on liian iso minulle ja monelle muulle. Ja mainontaa pitäisi myös lisätä.

Vierailija
551/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin tilata yhden vaatteen yhdeltä suomalaisfirmalta lähiaikoina. Se kylläkin teettää ne ulkomailla mutta Euroopassa sentään kuitenkin.

Olisi kivempi kyllä ostaa kaupasta kuin tilata.

Kieltämättä olen itsekin ostanut ensimmäiset pienten kotimaisten vaatteet  paikan päältä liikkeestä. Helsingissä ja Tampereella on Miela, ja isompien kaupunkien Sokoksilla myös joitakin merkkejä tarjolla. Kannattaa vilkaista, jos on liikkeellä lähiseudulla. 

Ommellisella oli näköjään aika kivoja vakosamettihousuja nyt uutuutena. Olen pitänyt sitä trikoomekkomerkkinä, mutta aion nyt seurailla. 

Ommellisella on vaikka mitä. Niin ihania 100 % huovutetusta villasta tehtyjä takkeja jotka melkein loppuunmyyty, merinovillasta mekkoja, paitoja, neuletakkeja jotka myös vähiin taas jo käymässä kun niin suosittuja, aivan ihanat vakosamettihousut monessa värissä, jotka bongasitkin ja niihin sopivat takit, suomessa neulottua 100 % puuvillaa kohokuviolla ja paljon kaikkea muutakin kuin vain trikoota.

Vierailija
552/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikamuoti tulee kieltää ja vastuullisuusohjelma edellyttää laissa. Asiakkaat lisääntyvät, tuotantoerät kasvavat ja vastuullisten kotimaisten vaatteiden hinnat laskevat jonkin verran. Vitosen t-paidat saavat jäädä historiaan. Käytettyjen vaatteiden kauppaa tulee tukea alv-helpotuksin.

Miksi hinnat laskisivat jos kilpaileva halpatuotanto on poissa pelistä?

Vierailija
553/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ommellisella on vaikka mitä. Niin ihania 100 % huovutetusta villasta tehtyjä takkeja jotka melkein loppuunmyyty, merinovillasta mekkoja, paitoja, neuletakkeja jotka myös vähiin taas jo käymässä kun niin suosittuja, aivan ihanat vakosamettihousut monessa värissä, jotka bongasitkin ja niihin sopivat takit, suomessa neulottua 100 % puuvillaa kohokuviolla ja paljon kaikkea muutakin kuin vain trikoota.

Myös pellavaa ja puuvillasatiinia. 

Vierailija
554/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas Ommellisen vaatteet näyttävät kuin aikuisen kokoisilta lastenvaatteilta. Itse nimenomaan kaipaisin istuvia ja vartaloa imartelevia vaatteita, eikä muodottomia kaapuja.

Vierailija
555/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mahdun hyvin nimenomaan monen pienen suomalaismerkin vaatteisiin, kuten kirjoitin. 

Niiden mitoitus ei aina ole keskenään synkassa, mutta Kaiko, Aarre, jo lopettanut Marita Huurinainen, TamSilk, Nosh, Kaino, monesti myös R-Collection ja varmaan moni muu Suomessa suunnitteleva kaavoittaa niin, että isompikin povi ja pyllyosasto mahtuu, enkä puhu tunikoista tai elastaanitrikoosta. 

Sen sijaan Andiata, Esprit, Vero Moda ja moni muu kivijalkaliikkeistä löytyvä merkki ei myy minulle sopivia vaatteita, vaikka minulla ja monella minua pidemmällä ja leveämmälläkin olisi rahaa kannettavaksi heille. Ihan hyvä näinkin, ei tule turhia heräteostoksia. 

Ai sori, luulin että suurin osa suomalaismerkeistä ei sovi sinulle, ettei sinun rahat kelpaa heille, vain muutama pieni merkki niin mietin että mitä ne on, kun suurin osa suomimerkeistä tekee aika reiluja kokoja. Tämän havainnon minäkin olen tehny

Jos osaat lukea, voisit hellittää hetkeksi läskivihastasi, ja ymmärtäisit selittämättäkin, mitä tarkoitin. 

Mutta kiva, että pidät ketjua yllä trollaamalla. 

Olen muuten löytänyt eteläisemmästä Euroopasta helpommin alaosia, kun asuin siellä muutamia vuosia sitten. Suomalaiset ovat lattapyllyisempiä. Aina sanotaan, että vaatteet ovat samoja samoilla ketjuilla, mutta minulla on eri kokemus. Pariisin Mangosta voi löytää vaatteita, jotka Suomessa eivät koskaan päädy rekkiin. 

Vierailija
556/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas Ommellisen vaatteet näyttävät kuin aikuisen kokoisilta lastenvaatteilta. Itse nimenomaan kaipaisin istuvia ja vartaloa imartelevia vaatteita, eikä muodottomia kaapuja.

Jokainen tuntuu kaipaavan muttei kerro mitä vaatteita ja millainen on istuva vaate. Onko se vartalon jokaista kumpua ja kuoppaa nuoleva kuten Toiven ribbimekko? Minusta esimerkiksi jos mekoista puhutaan, Ommellisen Unelmamekko on istuva ja imarteleva alaosasta levenevä vyöllä sidottava malli. Värejä siitä ei ole jäljellä enää mitään itselleni kelpaavaa, mutta vielä kun niitä sai, nappasin upean musta/kuparin glittermekon itselleni. Mekkoja on vaikea tehdä istuvina kun kaikkien vartalo on erilainen. Anoppini esim on isorintainen ja laihat jalat, eikä mikään mekko imartele häntä. Hän valitsee siksi yläosan ja alaosan erikseen. Samoin voisi olla isolla lantiolla varutetulla naisella.

Vierailija
557/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten löytänyt eteläisemmästä Euroopasta helpommin alaosia, kun asuin siellä muutamia vuosia sitten. Suomalaiset ovat lattapyllyisempiä. Aina sanotaan, että vaatteet ovat samoja samoilla ketjuilla, mutta minulla on eri kokemus. Pariisin Mangosta voi löytää vaatteita, jotka Suomessa eivät koskaan päädy rekkiin. 

Muistan kun kävin Italiassa niin katukuvassa oli todella isopyllyisiä naisia, suht kapeilla vyötäröillä. Kun menin johonkin vaateliikkeeseen sisään, ihmettelin mistä he ostavat esim housunsa kun kaikki farkut olivat todella kapealanteisille tehty.

Vierailija
558/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tässä listattiin muutama itselle uusi brändi. Lähinnä kaupoissa vaatteet on nykyisen trendivärin mukaan. Se tuottaa ongelman koska haluaisin pukea muuta kuin tylsää harmaata, mustaa ja beigeä väriä päälle. Myös ihoni värin kanssa sopii vain lämpimät vaatteet joten jos trendinä on sillä hetkellä kylmät värit niin sinä vuonna ei tule ostettua vaatteita. Toivon myös löytäväni vaatteita muista kuin hiostavista tekokuiduista. Eli ne jää ostamatta. Stockalta vaikea löytää punaisia vaatteita. Myös haluaisin suomalaisilta brändeiltä tyköistyvämpää vaatetta koska noi tunikat ja teltat eivät näytä hyvälle päälläni vaan näytän lihavammalta kuin olenkaan. Myös joskus hinnasta voi jäädä kiinni ostos, kun elämäntilanne ei anna myöten. Pyrin ostamaan laatua 

Vierailija
559/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä ketjusta! Olen löytänyt monia uusia kotimaisia vaatemerkkejä ja tuli myös pitkästä aikaa googlailtua uusia lisää. Huomasin, että suomalaisia vaatemerkkejä on todella paljon. On jotenkin aina tuntunut siltä, että niitä ei oikein ole. Lisäksi sain muistiin myös useita merkkejä, jotka valmistavat vaatteensa Suomessa. Niitä olen kaivannut.

Ongelma taitaakin olla se, että ihmiset eivät tiedä tarpeeksi tarjontaa. Tarvittaisiin lisää markkinointia ja lisäksi auttaisi, jos joku tavaratalo tai iso marketti ottaisi näitä vaatteita valikoimaansa. Sitä kautta saa tunnettuutta. En ole somessa, joten en sitä kautta saa tietoa uusista merkeistä.

1. Minulle hinta ei ole este. Maksan sen, mitä vaate maksaa, jos haluan sen.

2. Sen sijaan ostan vaatteita harvoin, sillä minulla on jo vaatteita! Tällöin joku kotimainen vaatevalmistaja ei saa minusta mitään kanta-asiakasta, joka ostaa heiltä monta kertaa vuodessa jotain.

Polyesteri siirtää kosteutta kuten villa, puuvilla imee sitä. Polyesteri on villaa kestävämpi kuitu. Polyesteri soveltuu siksi hyvin ulkoiluvaatteisiin.   Pieni määrä elastaania, 1-2%, antaa puuvillavaatteelle pienen jouston, usein se koetaan miellyttävänä. Vaikea löytää farkkujakaan ilman elastaania.  Loppuun käytetyn vaatteen uudelleenkäsittelyä sekakuituiset kankaat hankaloittavat.

Vierailija
560/1942 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs riistokapitalisti siellä kirjoittelee?

Moni ostaisi jos olisi varaa. Mutta syödäkin täytyy ja vuokra maksaa.