Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Noukin sivulla lukee, että haastavinta on laadukkaan materiaalin löytäminen. Mä olen pohtinut materiaalituotantoa tai hankintaa, koska pellava, nokkonen ja hamppu kiinnostavat niiden laadun ja monipuolisuuden vuoksi. Nämä kasvit ovat sekä ravinto-, että kuitukasveja. Hampusta saa lisäksi päistärettä rakennus- yms. tuotantoon. Kuitutuotannon pitäisi yleistyä ja kehitellä edullisia koneita kuidun irrottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Ostaisitko oikeasti? Lupaatko?
Suomessa tai edes Euroopassa valmistetut vaatteet ovat kalliita. Täällä on minimipalkat, työajat, terveydenhuolto ja ennen kaikkea kova verotus. Nämä näkyvät kaikki suoraan tuotteiden hinnoissa.
Aika harva sitten lopulta haluaa maksaa näistä, kun halvallakin saa.
Tekstiilialan palkat ovat sitä paitsi jo valmiiksi pieniä, mennään vielä selkeästi muka palkkakuopassa olevien alojen alle.
Laittakaa nyt sitten tähän ketjuun suomalaisia muotiyrityksiä, joista olette tykänneet ja joita voitte kehua tai suositella muillekin?
Kaikki tietää Nansot ja Marimekot, mutta niitä pienempiä ja vähemmän tunnettuja olisi kiva kuulla!
Vierailija kirjoitti:
Kai ratkaisu olisi joku sivusto, missä voi tilata vaatteen omilla mitoilla, jotka syötetään sivustolle, ja joiden perusteella sitten tehdään valmis vaate. Valmistaja jos käyttää laadukasta materiaalia, ja valmistaa itse Suomessa, niin luulisi tällaisen toimivan? Eli vähän kuin mittatilaus, mutta massatuotteistetummalla tavalla. Köyhän miehen mittatilaus.
Tuolla menetelmällä saa jonkinlaisen vaatteen, mutta ei laadukasta ja hyvin istuvaa.
Sanna Hopiavuorella on mun kokemuksen mukaan laadukkaita ja ajattomia vaatteita. Väri usein musta eli jos siitä ei tykkää niin sitten ei kannata. Itse tykkään. Vaatteet suunnitellaan ja valmistetaan Pohjanmaalla.
Niinmun tekee myös klassisia, tyylikkäitä vaatteita. Suomessa käsittääkseni koko tuotanto ja suunnittelu. Ihania!
Muitakin värejä kuin iänikuista mustaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?
Minä olisin, mutta valitettavasti kuosit ja tunikat ei miellytä. Suurin ongelma onkin se, että ne vaatteet tehdään mummotyylistä tykkääville mummoille. Mekot on minulle liian lyhyitä, kun en tykkää näyttää polviani ja kuosit on joko liian lapsellisia tai liian mummomaisia. Eli parempaa suunnittelua. Mulla on etsinnässä simppeli yksivärinen polven alapuolelle ulottuva mekko ja yksivärisiä tai hillittykuosisia paitoja - löytyy huonosti kotimaisena. Löytyy kyllä huonosti muutenkin.
Kasvattaa itse pellolla kuin ennen. Ja kutoo itse kankaat koneilla kuin ennen ja värjää ne. Ennen oli värjäämöt. Kalat ei kuole väriin. Puroon meni värivesi. Eikö Finlaysonin kankaan kutomo koneet vielä ole Tampereen tehtaalla. Tai Forssan. Kankaaseen tarvitaan puuvillaa kuin pellavaa. Mitään siemeniä ei edes kuulu syödä vaan kylvää maahan. Meillä on myös luomutuote kuten omena ja viinimarjat mitä hillitä mehustaa kuin että tuodaan puolasta. Vaatteita teki Suomessa ennen kaikki ompelutyöt Nanso kuin luhta. Laatu oli kestävää ja lujaa huolellisesti ommeltu. Nythän vaatteista puuttuu povitaskut usein taskut kokonaan. Koot on outoja ja mallit. Ei osata tehdä resoreita eikä enää olkapäitä oikein. Hihansuut on auki ! Tässä ilmastossa ei käy. Villatakeista puuttuu napit kuin joku kierrätys on jo nukkaantunut valmiiksi käytetty loppuun. Rumia. Et juuri enää kaunista löydä. Jos meillä on osattu kutoa kangasta ja värjäys onnistunut ennen miksei nyt. Entä värit ja kuviot. Rumuus masentaa.
Otettiin Marimekko t paita kauniin vaalean punainen missä vaalean sinistä pehmeä niin se varastettiin ikävä kertoa mut helluntailainen. Niillä on kleptomaanijumala Jahve.
Niin rumaa paskaa turkista tuodaan tänne. Laatu karheaa. Varmaan vanhoja lattiarättejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalainen työvoima ole noin kovin kallista. Keiteleellä ommeltiin viime vuosiin saakka markettifarkkuja, joiden hinta oli noin 70 euroa. Ei paha.
Ompelu siellä loppui osaavan työvoiman puutteeseen.
Ompelu lopulta ei maksa kovin paljon, mutta se että saa brändättyä ihmisten tietoisuuteen, että nämä markettifarkut on oikeasti ommeltu Suomessa, maksaa. Suurin osa ihmisistä on kanoja, jotka ostavat sen tuotteen, jonka kuva ensimmäisenä ruudulle lävähtää.
Tarkoitat kai, että ilmaisen työvoiman puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, jos paita ja housut ovat ajattoman tyylikkäät, tehty laadukkaasti ja hyvistä materiaaleista ja ovat kestäviä käyttää. Se on myös ympäristöteko.
Minulla on tänäänkin ylläni Kaikon Everyday culottesit. Helppo, kestävä ja pukeva malli. Tekevät myös täyspitkää mallia. Alle satasella irtoaa.
Vielä enemmän pidän Noukin Tundra-mallista. Neuloshousut ovat kestäneet helposti satoja käyttökertoja. Nyt minulla on yhdet parsitut ja yhdet uudet. Niistä saa sitten maksaakin vielä vähän lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen valittaa täällä jostakin muodottomista trikootunikoista ja isoista värikkäistä kuvioista, että suomalainen suunnittelu muka olisi vain tällaista.
On varmasti yrityksiä, jotka tekevät tällaisia vaatteita pääasiassa, mutta hyvänen aika, onhan suomalainen vaatesuunnittelu nyt todella paljon jotakin ihan muutakin! Tsekatkaa nyt vaikka Nouki tai Uhana.
Ja sitten ne, jotka valittavat etteivät löydä yksivärisiä, asiallisia "toimistovaatteita" - Minusta Voglia ja Andiata ja Luhdan Ril's ovat ihan alansa huippuja tässä, todella klassisia ja ajattomia, kauniita vaatteita.
Noi ei ole Suomessa valmistettuja.
Esim. Nouki tekee kaiken Suomessa.
https://www.nouki.fi/suomessa-valmistetut-vaatteet-vastEn mä mitään uhoa. Voglia ja Rils teettää ulkomailla. Andiata luullakseni myös. Voit sen itsekin tarkistaa jos et usko.
Noukin suhteen siis valehtelit räikeästi. Uhanan neuleet tehdään myös Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kai ratkaisu olisi joku sivusto, missä voi tilata vaatteen omilla mitoilla, jotka syötetään sivustolle, ja joiden perusteella sitten tehdään valmis vaate. Valmistaja jos käyttää laadukasta materiaalia, ja valmistaa itse Suomessa, niin luulisi tällaisen toimivan? Eli vähän kuin mittatilaus, mutta massatuotteistetummalla tavalla. Köyhän miehen mittatilaus.
Miten massatuotteistat yksilöllisillä kaavoilla vaatteiden valmistamisen?
Kotimainen valmistaja.
Juuh, omistan yrityksen verkkapuvun, mutta nämä verkkapuvut on hoikkavartaloiselle ehkäpä enemmän.
Toki on heillä muitakin tuotteita kuin verkkarit valikoimissa.
Vierailija kirjoitti:
Voglia, Ril's ja Andiata tehdään kaikki suurimmaksi osaksi Virossa.
Se riittää mulle. Ostan ihan hyvällä omallatunnolla.
Miten Rils merkin pesuohjelapussa sitten lukee aina, että China? Olen monta kertaa katsonut. Varsinkin nyt kun Aleksi 13 lopettaa, niin olen ko. merkin vaatteita käsissäni pyöritellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin, mutta valitettavasti kuosit ja tunikat ei miellytä. Suurin ongelma onkin se, että ne vaatteet tehdään mummotyylistä tykkääville mummoille. Mekot on minulle liian lyhyitä, kun en tykkää näyttää polviani ja kuosit on joko liian lapsellisia tai liian mummomaisia. Eli parempaa suunnittelua. Mulla on etsinnässä simppeli yksivärinen polven alapuolelle ulottuva mekko ja yksivärisiä tai hillittykuosisia paitoja - löytyy huonosti kotimaisena. Löytyy kyllä huonosti muutenkin.
Siis näitähän on pilvin pimein ja useilla merkeillä. Itse olen etsinyt vähän lyhyempää, ja päädyin tilaamaan muualta Euroopasta.
Mm. R-Collectionilla on ollut myös paitoja. Jos siis tarkoitat napitettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen valittaa täällä jostakin muodottomista trikootunikoista ja isoista värikkäistä kuvioista, että suomalainen suunnittelu muka olisi vain tällaista.
On varmasti yrityksiä, jotka tekevät tällaisia vaatteita pääasiassa, mutta hyvänen aika, onhan suomalainen vaatesuunnittelu nyt todella paljon jotakin ihan muutakin! Tsekatkaa nyt vaikka Nouki tai Uhana.
Ja sitten ne, jotka valittavat etteivät löydä yksivärisiä, asiallisia "toimistovaatteita" - Minusta Voglia ja Andiata ja Luhdan Ril's ovat ihan alansa huippuja tässä, todella klassisia ja ajattomia, kauniita vaatteita.
Noi ei ole Suomessa valmistettuja.
Esim. Nouki tekee kaiken Suomessa.
htt
Sekoitat nyt jotain. Minä en ole sanonut mistään Noukista sanaakaan. En edes tiedä koko merkkiä. Uhanaa en ole koskaan nähnytkään.
Sanoin vain, että Voglia, Rils ja luullakseni myös Andiata eivät valmista Suomessa. Vogliasta ja Rilsistä olen varma kun olen niitä ostanutkin.
Tai ehkä tämä ei edes ollut tarkoitettu mulle. Aivan sama.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään vanhemmista Andiatan vaatteista, mutta uudemmat on sellaisia trendihirvityksiä monet eikä klassisen naisellisia.