Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
261/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?

Miksi niiden pitäisi olla noin kalliita? Nykypäivänä vaatteet tehdään muutenkin pitkälti tehtaissa ja koneet leikkaa kaavat ym. Eikä niitä vaatteita kukaan ihminen alusta loppuun käsin väkerrä. Ainakaan massatuottettua perusvaatetta, jota voi valmistaa liukuhihnalta. Ketjuliikeet tekee voittoa jopa sillä, että myy niitä vaatteita muutamilla euroilla ja kympillä.

Asia erikseen, jos teettää mittatilaustöinä itselleen vaatteita, niin se voi tulla kalliiksi.

Tehtaissakin vaatteita tehdään ihmistyövoimalla.

Vierailija
262/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei olisi ongelma maksaa useampaa satasta mekosta tms. mutta olen selkeästi täällä vähemmistössä. Vaatteen hinnalla maksetaan materiaalien ja valmistuksen lisäksi henkilökunta, valokuvaajat, mallit, meikkaajat, varastokulut... Vaatealan katteet ovat muutenkin jo huonot ihan kalleimpia merkkejä lukuun ottamatta.

Sitä paitsi suomimerkkien nimet aiheuttavat närästystä itselleni: Papu, Paapii, Vimma jne. Menen mieluummin alasti kuin laitan noita päälleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin, mutta valitettavasti kuosit ja tunikat ei miellytä. Suurin ongelma onkin se, että ne vaatteet tehdään mummotyylistä tykkääville mummoille. Mekot on minulle liian lyhyitä, kun en tykkää näyttää polviani ja kuosit on joko liian lapsellisia tai liian mummomaisia. Eli parempaa suunnittelua. Mulla on etsinnässä simppeli yksivärinen polven alapuolelle ulottuva mekko ja yksivärisiä tai hillittykuosisia paitoja - löytyy huonosti kotimaisena. Löytyy kyllä huonosti muutenkin. 

https://toiveshop.com/products/ribbimekko-khaki

Useita värejä. 

Monella kotimaisella valmistajalla on yai on hiljattain ollutyksivärisiä midimekkoja, mm. R-Collection, Aarre, Nakoa. 

Vierailija
264/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään edes se korkea hinta ei ole tae laadusta. Olen ostanut niin suomalaisia kuin ulkomaisia vaatteita ja kaikissa sama ongelma, eivät kestä pidempää käyttöä eivätkä pesua korkeammissa asteissa. Ei ole mitään järkeä ostaa 100€ te-paitaa, jos se pitää pestä 30 asteessa hienopesulla, ei tule puhdasta. Kainalot pinttyy ja paidan käyttöikä jää lyhyeksi. Käytetään kierrätettyä polyesteriä ja viskoosia ja yritetään myydä niitä korkeilla hinnoilla, koska onhan kyseessä suomalainen brändi.

Minä kuulun kategoriaan pihi ja laatutietoinen. Käyttelen tällä hetkellä olemassa olevia vaatteita pois enkä osta uusia ennen kuin on aivan pakko. Rahaa olisi kyllä mutta ei pois viskeltäväksi asti. 200€ viskoosimekosta on hukkaan heitettyä rahaa.

Miksi ostat huonoa laatua? Materiaalin saa selville ennen ostoa. 

Viskoosia on monenlaista. Selected Femmen viskoosimekon saumat purkautuivat ja kangas haipui olemattomiin kolmen pesun jälkeen, kotimaisen brändin kreppiviskoosi kestää kovaa käyttöä vuosia. Hinta aika lailla sama. 

Vierailija
265/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino olisi tuottaa kotimaista kangasta. Puuvilla ei Suomessa kasva eikä puusta valmistetut kuidut kestä, eli ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on kannabis. Kuituhamppua voisi viljellä missä vain kuka tahansa ja samalla hiilinielu pienenisi. Kotimaisena luomutuotteena se olisi oiva vientituote maailman tiedostaville jupeille, koska suomalaisilla sukankuluttajilla ei niihin ikinä olisi varaa. Toki verohelpotuksia voisi hallitus alalle harkita.

Niin kauan kun kangas tuotetaan ulkomailla, ei ole kotimaista vaatetuotantoa. Samasta kankaasta valmistetaan niin "suomalaiset" design-kledjut kuin Sheinin massakrääsä.

Vierailija
266/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on mennyt maku koko kotimaiseen vaateteollisuuteen, kun alalle opiskeltuani tajusin, etten tule ikinä työllistymään sinne. Yritykset joko tuottavat ulkomailla tai työllistävät suunnittelijan ja pari kolme muuta. Moni kierrättää yhä 60-70 -luvun suunnittelua. 

Mitään esimerkiksi elintarvikealan kokoista tekstiilialaa Suomeen ei tule enää koskaan kasvamaan. Harmi, kun tajusin tämän vasta valmistuttuani, nyt maksan opintolainaa työttömyystuesta. Työttömyys, alkupääoman puute ja opintolainan takaisin maksu staivat onneksi unohtamaan yrityshaaveet, niin enempää ei ole tullut takkiin.

Takeista puheenollen - joku kertoi tässä ketjussa ostaneensa saman Nanson takin jo kahdessa värissä ja pohtivansa kolmatta. Itsekin olen näitä oman unelmaminän pönkittämiseksi ostamiani tekstiilisuunnittelijan vaatekertoja myynyt kirppiksellä ihan elämisen rahoittamiseksi.

Nyt en osta enää kuin sukkia ja alusvaatteita ja kulutan olemassa olevat loppuun. En enää samaistu näihin suomimerkkeihin tai kuulu "heimoon". 

Vierailija
267/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyiskin lähteä kaupoille.

Vierailija
268/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin, mutta valitettavasti kuosit ja tunikat ei miellytä. Suurin ongelma onkin se, että ne vaatteet tehdään mummotyylistä tykkääville mummoille. Mekot on minulle liian lyhyitä, kun en tykkää näyttää polviani ja kuosit on joko liian lapsellisia tai liian mummomaisia. Eli parempaa suunnittelua. Mulla on etsinnässä simppeli yksivärinen polven alapuolelle ulottuva mekko ja yksivärisiä tai hillittykuosisia paitoja - löytyy huonosti kotimaisena. Löytyy kyllä huonosti muutenkin. 

https://toiveshop.com/products/ribbimekko-khaki

Useita värejä.&nbsp

Second Chancella näköjään myös tuotanto Suomessa ja yksiväristä midiä tarjolla. 

Noukilla alkaa tänään kevään vaatteiden ennakkotilaus. On smaragdinvihreää, kun joku sitä ketjussa kaipaili. 

Vierailija
269/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivat nuo markettien ostajat ostaa edes vähän myyntiin kotimaista kiinan sijaan. Mutta ei. Ahneus estää. 

Vierailija
270/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.zizzi.fi/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=RF_…

Joudun Zizziztä tilaamaan sellaisia isokokoisia viskoosi paitoja ja legginssi housuja jotka viskoosia ja 5% joustoainetta kun ei suomesta sellaisia löydy tai ei ainakaan nettikaupoista ja kivijalkakaupoissa en ala kiertelemään.

Viskoosi ja 5% joustoainetta on kaikkein parhain materiaali ihoa vasten. Maksan mitä vaan kun vaate hengittää, ei hiosta eikä kiristä mistään.

Vierailija
271/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisivat nuo markettien ostajat ostaa edes vähän myyntiin kotimaista kiinan sijaan. Mutta ei. Ahneus estää. 

Samaa mieltä. Voisi herkemmin ostaa jos pääsisi edes hypistelemään.

Vierailija
272/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on mennyt maku koko kotimaiseen vaateteollisuuteen, kun alalle opiskeltuani tajusin, etten tule ikinä työllistymään sinne. Yritykset joko tuottavat ulkomailla tai työllistävät suunnittelijan ja pari kolme muuta. Moni kierrättää yhä 60-70 -luvun suunnittelua. 

Mitään esimerkiksi elintarvikealan kokoista tekstiilialaa Suomeen ei tule enää koskaan kasvamaan. Harmi, kun tajusin tämän vasta valmistuttuani, nyt maksan opintolainaa työttömyystuesta. Työttömyys, alkupääoman puute ja opintolainan takaisin maksu staivat onneksi unohtamaan yrityshaaveet, niin enempää ei ole tullut takkiin.

Takeista puheenollen - joku kertoi tässä ketjussa ostaneensa saman Nanson takin jo kahdessa värissä ja pohtivansa kolmatta. Itsekin olen näitä oman unelmaminän pönkittämiseksi ostamiani tekstiilisuunnittelijan vaatekertoja myynyt kirppiksellä ihan elämisen rahoittamiseksi.

Nyt en osta enää kuin sukkia ja alusvaatteita ja kuluta

Vähän samanlaiset fiilikset. En tiedä, olisinko aikoinaan lähtenyt opiskelemaan alaa, jos sen työllisyystilanne olisi markkinoitu totuudenmukaisemmin. Voi olla että olisinkin, tykkäsin opiskelusta todella paljon ja siitä jäi paljon käteenkin vaikka päädyin sitten kumminkin eri alalle. Ja täytyy kyllä sanoa, kun olen jonkin verran tehnyt vaatetusalan teollista työtä, että luultavasti en haluaisi työllistyä siihen vaikka Suomessa olisikin vaatetusteollisuutta. Fyysisesti todella kuormittavaa ja yksitoikkoista työtä surkealla palkalla.

Vierailija
273/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää mielipiteitä?

Vierailija
274/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei olisi ongelma maksaa useampaa satasta mekosta tms. mutta olen selkeästi täällä vähemmistössä. Vaatteen hinnalla maksetaan materiaalien ja valmistuksen lisäksi henkilökunta, valokuvaajat, mallit, meikkaajat, varastokulut... Vaatealan katteet ovat muutenkin jo huonot ihan kalleimpia merkkejä lukuun ottamatta.

Sitä paitsi suomimerkkien nimet aiheuttavat närästystä itselleni: Papu, Paapii, Vimma jne. Menen mieluummin alasti kuin laitan noita päälleni.

Mä voisin myös maksaa enemmän Suomessa valmistetusta laadukkaasta vaatteesta. Ongelmaksi saattais muodostua juurikin niiden tyyli: jos ovat kaikki jotain roikkuvia tunikoita, niin en halua sellaisia. Tykkään ns. Klassisesta pukeutumisesta eli suorat housut, neutraali paita, villakangastakki jne...

Vierailija
275/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailta / EUn ulkopuolelta tuoduille pitäisi laittaa tullit CO2/kwh päästöjen mukaan.

Esim Intiassa valmistetaan halvalla vaatteita 800g CO2/kwh energialla, Suomessa sama vaate voitaisiin valmistaa 80g/kwh energialla.

Vierailija
276/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaavoitus kuntoon ja edes kohtuuhyvät materiaalit. Näillä pääsee jo pitkälle. Suominainen haluaa riittävän pitkät hihat sekä paidanhelman (ei mitään leveitä napapaitoja, kiitos) ja kaula-aukot kuntoon eli semmoinen sopiva välimalli "kuristuskauluksen" ja napaan asti vilauttavan v-aukon välille. Housuihin myös järkevyyttä eli enemmän tilaa taka- kuin etupuolelle ja lahkeen pituus riittävän pitkäksi (lahkeita voi aina lyhehtää).

Nanson trikoo- ja kangastuotteet valmistetaan pääosin Turkissa ja Portugalissa. Neuleet ja takit tulevat pääosin Kiinasta.

Vierailija
277/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Canadagoosen takki maksaa 1000€ tai enemmän ja niitä ostetaan. Kyllä Suomessa voisi valmistaa 500€ talvitakkeja ihan hyvin.

Mutta jos se on oudolla mitoituksella, nimeltään joku Tähkä tai Karsta ja markkinointi sellaista vaatimatonta tyyliin pohjoisen hiljainen marraskuinen maisema jossa pyörähtää kehopositiivinen nainen niin ei siitä kansainvälistä menestystä tule

Vierailija
278/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi nimet kuulostaa vammaisten päivätoimintaryhmiltä.

Vierailija
279/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijöiden tuntipalkka muutetaan samalle tasolle kuin Kiinassa!

Vierailija
280/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vosivat tehdä vaatteista naisellisia, seksikkäitö ja hyvännäköisiä. Esim Marimekko täynnä laatikon mallis568ia muumimammavaatteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi