Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
241/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös Kaikon culottesit, napakat ja hyvät. Aarrelabelilta olen ostanut monia mekkoja, housuja ja haalarin ja tykännyt kovasti. Heillä on myös outletissa hyviä tuotteita reilulla alennuksella. 

Tuolla kun oltiin sitä mieltä, että liikaa on xs-kokoja, niin näen itse pienikokoisena asian ihan toisin. Esim Papu, jolta voisin ostaa villatakkeja tekee yhdistelmäkokoja xs/s, joista tietää kokeilemattakin, että liian pitkät hihat. Tähän olen törmännyt jonkun muunkin kotimaisen merkin neuleissa. Puhumattakaan, että Vuokolla on jotain onesize-mekkoja: ihan kuin 155 tai 175 pitkät ihmiset voisivat aidosti käyttää samankokoista vaatetta.

Vierailija
242/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa halpakin työvoima on niin kallista, että laadukas ja kohtuuhintainen vaate on mahdoton yhdistelmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka toinen valittaa täällä jostakin muodottomista trikootunikoista ja isoista värikkäistä kuvioista, että suomalainen suunnittelu muka olisi vain tällaista. 

On varmasti yrityksiä, jotka tekevät tällaisia vaatteita pääasiassa, mutta hyvänen aika, onhan suomalainen vaatesuunnittelu nyt todella paljon jotakin ihan muutakin! Tsekatkaa nyt vaikka Nouki tai Uhana.

Ja sitten ne, jotka valittavat etteivät löydä yksivärisiä, asiallisia "toimistovaatteita" - Minusta Voglia ja Andiata ja Luhdan Ril's ovat ihan alansa huippuja tässä, todella klassisia ja ajattomia, kauniita vaatteita.

Noi ei ole Suomessa valmistettuja.

Esim. N

Sekoitat nyt jotain. Minä en ole sanonut mistään Noukista sanaakaan. En edes tiedä koko merkkiä. Uhanaa en ole koskaan nähnytkään.

Sanoin vain, että Voglia, Rils ja luullakseni myös Andiata eivät valmista Suomessa. Vogliasta ja Rilsistä olen varma kun olen niitä ostanutkin.

Tai ehkä tämä ei edes ollut tarkoitettu mulle. Aivan sama.

Olisit heti sanonut, ettet lue viestejä, joita lainaat ja kommentoit. 

Väität viestissäsi, ettei Uhana, Nouki, Andiata, Voglia eikä Rils valmista vaatteitaan Suomessa. Näkyy ihan selaamalla lainaushistoriaasi. 

Vierailija
244/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös Kaikon culottesit, napakat ja hyvät. Aarrelabelilta olen ostanut monia mekkoja, housuja ja haalarin ja tykännyt kovasti. Heillä on myös outletissa hyviä tuotteita reilulla alennuksella. 

Tuolla kun oltiin sitä mieltä, että liikaa on xs-kokoja, niin näen itse pienikokoisena asian ihan toisin. Esim Papu, jolta voisin ostaa villatakkeja tekee yhdistelmäkokoja xs/s, joista tietää kokeilemattakin, että liian pitkät hihat. Tähän olen törmännyt jonkun muunkin kotimaisen merkin neuleissa. Puhumattakaan, että Vuokolla on jotain onesize-mekkoja: ihan kuin 155 tai 175 pitkät ihmiset voisivat aidosti käyttää samankokoista vaatetta.

Samat suosikit minulla, nytkin Aarteen takkimekko työtakkina päällä. 

Huvittavaa, että minä olen pluskokojen puolella ja hieman keskivertoa pidempi, eikä minullekaan sovi Papu taikka Vuokko! Mahtuisi kyllä, vaan ei näytä hyvältä. 

se toinen Kaikon culottes-nainen

Vierailija
245/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Mutta et kuitenkaan ole valmis maksaa takista sitä 1200€ mitä tuotantoon sit menis jos se olisi suomessa

Vierailija
246/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessakin tehtyjä vaatteita löytyy. Pitää  nähdä vähän vaivaa. Itse olen nykyään käyttövaatteet ostanut kotimaisilta tekijöiltä. Löytyy todella laadukkaita ja hyviä. Juhlavaatteista en vielä tiedä, minkälaisia tarjolla, vanhoilla olen pärjännyt. Olen valmis maksamaan reilusti enemmän . Täällä kun on tuotantokulut, työvoima yms kalliimpaa.

Tämähän se onkin Suomalaisten vaatemerkkien ongelma, kun eivät osaa markkinoida. Itsekkin olen monta kertaa kuulut brändi:in vasta kun luen konkurssista.

Vierailija
247/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Univormuille alkaa olla markkinat. Laadukkaatkin kelpaavat.

Vierailija
248/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Mä olisin valmis maksamaan sen satasen paidasta ja housuista ylikin, KUNHAN ne olisivat istuvia ja LAADUKKAITA, niin että kestäisivät käytössä vuosikausia, kuten vaatteet ennenvanhaan kestivät. Mulla esim. kirppiksiltä haalittuja vintagevaatteita 50-80 -luvuilta, ja on kyllä suuri ero nykyajan lörppöihin, nukkaantuviin, muodottomiin ohuisiin riepuihin.

Ja sitten just se, että vaatteiden tulisi oikeasti olla tyylikkäitä, ryhdikkäitä ja istuvia, eikä mitään muodottomia college- säkkitunikoita ja joogahousuja kuviokankaista tehtyinä! En todellakaan pistä sellasia päälleni, ellen vietä kotipäivää neljän seinän sisällä...

N43

ja kävisit kunnon vaatekaupassa, löytäisitkin jotain sopivaa. Mutta ainiin, oletkin liian köyhä ja pihi maksamaan oikeasti laadukkaista vaatteista.

Vierailija
249/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielelläni osta Pakistanissa, Intiassa, Kiinassa tehtyjä vaatteita. Ihmiset tekevät töitä ankarissa tehtaissa. Kotimaista tai pohjoismaista vaatetta niin tukee omia alueita.

Vierailija
250/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään edes se korkea hinta ei ole tae laadusta. Olen ostanut niin suomalaisia kuin ulkomaisia vaatteita ja kaikissa sama ongelma, eivät kestä pidempää käyttöä eivätkä pesua korkeammissa asteissa. Ei ole mitään järkeä ostaa 100€ te-paitaa, jos se pitää pestä 30 asteessa hienopesulla, ei tule puhdasta. Kainalot pinttyy ja paidan käyttöikä jää lyhyeksi. Käytetään kierrätettyä polyesteriä ja viskoosia ja yritetään myydä niitä korkeilla hinnoilla, koska onhan kyseessä suomalainen brändi.

Minä kuulun kategoriaan pihi ja laatutietoinen. Käyttelen tällä hetkellä olemassa olevia vaatteita pois enkä osta uusia ennen kuin on aivan pakko. Rahaa olisi kyllä mutta ei pois viskeltäväksi asti. 200€ viskoosimekosta on hukkaan heitettyä rahaa.

Vierailija
251/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan yli kalliilla hinnoilla. Ei ole köyhänä varaa ostaa Finnish design hinnoissa olevia vaatteita.

Vierailija
252/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään edes se korkea hinta ei ole tae laadusta. Olen ostanut niin suomalaisia kuin ulkomaisia vaatteita ja kaikissa sama ongelma, eivät kestä pidempää käyttöä eivätkä pesua korkeammissa asteissa. Ei ole mitään järkeä ostaa 100€ te-paitaa, jos se pitää pestä 30 asteessa hienopesulla, ei tule puhdasta. Kainalot pinttyy ja paidan käyttöikä jää lyhyeksi. Käytetään kierrätettyä polyesteriä ja viskoosia ja yritetään myydä niitä korkeilla hinnoilla, koska onhan kyseessä suomalainen brändi.

Minä kuulun kategoriaan pihi ja laatutietoinen. Käyttelen tällä hetkellä olemassa olevia vaatteita pois enkä osta uusia ennen kuin on aivan pakko. Rahaa olisi kyllä mutta ei pois viskeltäväksi asti. 200€ viskoosimekosta on hukkaan heitettyä rahaa.

Sitä olen ihmetellytkin, että kalliit merkit myy ihan samantuntuisia ja samoista materiaaleista olevia vaatteita kuin halvemmatkin.

Onko polyesterissa laatueroja? Ostanko viidenkympin paidan vai 150e maksavan paidan? Polyesteri mikä polyesteri. Tuskin se sen kummempaa on. No en ostanut kumpaakaan. Ihmettelin vain.

Vierailija
253/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessakin tehtyjä vaatteita löytyy. Pitää  nähdä vähän vaivaa. Itse olen nykyään käyttövaatteet ostanut kotimaisilta tekijöiltä. Löytyy todella laadukkaita ja hyviä. Juhlavaatteista en vielä tiedä, minkälaisia tarjolla, vanhoilla olen pärjännyt. Olen valmis maksamaan reilusti enemmän . Täällä kun on tuotantokulut, työvoima yms kalliimpaa.

Esimerkikki kotimaisesta tekijästä, kiitos.

Vierailija
254/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?

Miksi niiden pitäisi olla noin kalliita? Nykypäivänä vaatteet tehdään muutenkin pitkälti tehtaissa ja koneet leikkaa kaavat ym. Eikä niitä vaatteita kukaan ihminen alusta loppuun käsin väkerrä. Ainakaan massatuottettua perusvaatetta, jota voi valmistaa liukuhihnalta. Ketjuliikeet tekee voittoa jopa sillä, että myy niitä vaatteita muutamilla euroilla ja kympillä.

Asia erikseen, jos teettää mittatilaustöinä itselleen vaatteita, niin se voi tulla kalliiksi.

Vierailija
255/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen laatu on pelkkä myytti, sellaista ei oikeasti edes ole olemassa. Suomalainen työntekijä tee yhtään sen parempaa laatua kuin esim. tanskalainen tai ruotsalainen, jotka myyvät helvetin hyvää vaatetta kohtuuhinnalla. Marimekon paita 300 euroa ai jaa !

Mielenkiintoista! En tiennyt yhtään firmaa, joka ompeluttaisi Ruotsissa tai Tanskassa. Kerrotko muutaman suosikkisi?

Vierailija
256/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.Ei se brändi niistä suomalaisia tee kun ne tehdään ulkomailla.

Jos yritys on suomalainen, se maksaa veronsa suomeen ja hallinnoi tietopääomaa suomessa. Se työllistää täällä suunnittelijoita, logistiikan ylläpitäjiä, kirjanpitäjiä sekä muuta "pääomatietoa" hallinnoivia ja toimihenkilöitä. Tämä tietopääoma jää myös Suomeen. Ompelijan rooli on toki vaatteessa suuri, mutta muitakin rooleja on

Suomalainen ompelija ei pysty kilpailemaan ulkomaalaisen halpatyövoiman kanssa. Käykääpä tuolta katsomassa hintatasoa ja tilatkaa, jos haluatte sitä suomessa täysin Suomessa tuotettua

https://papudesign.fi/

Kävin katsomassa. Suomessa suunniteltua, Euroopassa tuotettua.

Vierailija
257/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värit ainakin itselle suurin ongelma. Mustan ja valkea lisäksi löytyy tummia punaisia, sinisiä, vihreitä. Sitten hyppää suoraan kirkkaisiin. Ainoat ns.pehmeä värit ovat beige ja harmaa. Ehkä jotain oliivinvihreää löytyy. Värikkäät kankaat ovat joko eläkeikäisten kukkaa tai leikki-ikäisten eläinteemaa. 

Aivan. Minä en pidä harmaasta enkä kirkkaista yksivärisistä vaatteista. Mun mielestä monellakin valmistajalla on kivoja kuoseja kyllä. Esimerkkinä mikä ei ole lapsellinen eikä mummokuosi on Versonpuodin Salaisuus. Ommellisen Babuska Roses on upea neuleissa, paljon kivempi kuin joku yksivärinen. Jos nyt jostain löytyy vaikkapa marjapuuron tai kuparin sävyä niin ne viedään käsistä. Silti niitä harvoin tehdään vaikka kysyntää olisi. Omituista.

Vierailija
258/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino olisi tuottaa kotimaista kangasta. Puuvilla ei Suomessa kasva eikä puusta valmistetut kuidut kestä, eli ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on kannabis. Kuituhamppua voisi viljellä missä vain kuka tahansa ja samalla hiilinielu pienenisi. Kotimaisena luomutuotteena se olisi oiva vientituote maailman tiedostaville jupeille, koska suomalaisilla sukankuluttajilla ei niihin ikinä olisi varaa. Toki verohelpotuksia voisi hallitus alalle harkita.

Vierailija
259/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-luvulla oli se suuri tehtaiden lopetusaalto, nyt menee loputkin. Ihmiset haluaa halpaa pikamuotia, en kyllä usko että kalliille designille  on isoa yleisöä. Tuo design-lastenvaatebuumikin meni jo. Ei hyvältä näytä.

Vierailija
260/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa vaatteita mitkä valmistetaan Suomessa?

Ainakin Ommellinen valmistaa, ja Hujaus, Paapii myös, mutta siellä harvoin mitään minulle. Melli Ecodesing, mutta ei ole siitäkään kokemusta. Metsolalla on ainakin joku Suomessa tehty neuletakki ja North Outdoorilla myös osa vaatteista tehty Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme