Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaa asumiskulut parisuhteessa, jos vain toinen omistaa asunnon?

Vierailija
19.02.2025 |

Puolisoni on muuttamassa minun omistamaani kerrostalokaksioon. Miten sinun mielestäsi olisi reilua molempien kannalta jakaa asumiskulut jatkossa? Tavoite olisi tietysti, että molemmat hyötyisivät yhteenmuutosta taloudellisesti suht tasapuolisesti. Entä miten tulisi jakaa mahdolliset remppakulut (nyt suunnitelmissa ei ole remonttia)? Olemme molemmat palkkatöissä ja keskituloisia (brutto noin 3000/hlö). Alla lukuja, joita voi määrittelyssä hyödyntää.

hoitovastike 189 €

lainan lyhennys 270 €

lainan korkokulut 230 €

puolison aiemman asunnon vuokra 600 €

omistamani asunnon arvioitu markkinavuokra 700 €

PS. Päätökset teemme toki puolison kanssa yhdessä, mutta mielelläni kuulen muiden mielipiteitä ja myös kokemuksia, jos olet joskus vastaavassa asumisjärjestelyssä ollut.

Kommentit (858)

Vierailija
801/858 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikanaan nykyinen vaimo vain muutti minun luokse asumaan. Ei minulle tullut mieleenkään pyytää mitään rahaa. Myöhemmin möin asunnon ja ostettiin yhdessä uusi tilalle. Omistan 80% ja vaimo 20%. Lainat maksettiin puokkiin. 

Minä en suostuisi maksamaan 50% lainasta, jos omistusosuuteni olisi vain 20%. Ehdottomasti kulutkin samassa suhteessa eli 80/20.

Tuossahan ei kerrota, mikä osuus maksettiin ilman lainaa. Toinen varmaan maksoi selvästi enemmän ja lopulle otettiin yhteinen laina. Muuten 80/20 jaossa ei ole järkeä.

20/80 jaossa on paljonkin järkeä jos toinen (80%) on ensiasunnon ostaja. Sillä välttää isosti veroja ja mikäli laina on 50-50 niin asunnon omistus tulkitaan (avioliitossa) myös 50-50 mikäli jako tulisi. Ottakaa asioista selvää älkääkä huudelko mitä sattuu.

Vierailija
802/858 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikanaan nykyinen vaimo vain muutti minun luokse asumaan. Ei minulle tullut mieleenkään pyytää mitään rahaa. Myöhemmin möin asunnon ja ostettiin yhdessä uusi tilalle. Omistan 80% ja vaimo 20%. Lainat maksettiin puokkiin. 

Minä en suostuisi maksamaan 50% lainasta, jos omistusosuuteni olisi vain 20%. Ehdottomasti kulutkin samassa suhteessa eli 80/20.

Tuossahan ei kerrota, mikä osuus maksettiin ilman lainaa. Toinen varmaan maksoi selvästi enemmän ja lopulle otettiin yhteinen laina. Muuten 80/20 jaossa ei ole järkeä.

20/80 jaossa on paljonkin järkeä jos toinen (80%) on ensiasunnon ostaja. Sillä välttää isosti veroja ja mikäli laina on 50-50 niin asunnon omistus tulkitaan (avioliitossa) myös 50-50 mikäli jak

Tämä jako ei tietysti persaukisilta onnistu koska jos tilillä ei ole pitoa tai massia ei tule kivasti ja tasaisesti, vakuudet ei riitä. Ellei iskä laita nimeä paperiin. Kaikenlaista harmia pienistä tuloista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/858 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo, tietysti muuttaja maksaa enemmän kuin puolet vastikkeesta! Miettikää nyt tilannetta jossa molemmat saa vaikka 2k nettona palkkaa. Tähän mennessä kummallakin on jäänyt asumisen jälkeen sellainen 1300€ käteen. Jos muuton jälkeen mentäisiin niin, että mies maksaa vain puolet vastikkeesta, niin silloin hänellä jäisi käteen 1900€ ja naisella 1400€. Mies sitten voisi vaikka lähteä kerran kuussa poikien reissulle Kanarialle säästöillään, ostella talon täyteen pelikonsoleita sun muita ja syödä vaikka joka päivä lounasravintolassa kun elintason nousun asunnollaan mahdollistava vaimo nakertaa eväsleipiä. 

Vierailija
804/858 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, vuokrasummilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Arvaa AP jäisikö sinulle enemmän rahaa lainan lyhennykseen, jos tuleva kumppani maksaa 50% hoitovastikkesta tai hoitovastikkeen kokonaan ja vaikka sähkölaskunkin?

Itse asuin hetken miehen kanssa minun aso-kämpässä, minkä hinta 25 000e, niin hän maksoi vain 50% vastikkeesta, sain 200e kuukaudessa ENEMMÄN lainan lyhennykseen, kuin yksin asuessa. Kun nostivat ASO vastikkeita liian korkeaksi, muutettiin miehen omistusasuntoon, jossa maksoin sähkölaskun, puolet hoitovastikkeesta ja muista juoksevista kuluista, en lainaa tai sen korkoja. Kaiken tämän jälkeen, hankittiin yhteinen omistusasunto ja homma toimii.

Pieni vinkki, laita nykyinen kämppäsi vuokralle ja muuttakaa yhteiseen vuokrakämppään, jotta näet miten homma tämän miehen kanssa kuluu. Sillä vuokramaksun saanti on sinulle tärkeää.

ASO-asunnon vastike on paljon lähempänä vuokratasoa kuin omistusasunnon hoitovastike. Joten olet käytännössä saanut melkein sen, mitä täälläkin on ehdotettu eli puolet vuokratasosta.

Vierailija
805/858 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, vuokrasummilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Arvaa AP jäisikö sinulle enemmän rahaa lainan lyhennykseen, jos tuleva kumppani maksaa 50% hoitovastikkesta tai hoitovastikkeen kokonaan ja vaikka sähkölaskunkin?

Itse asuin hetken miehen kanssa minun aso-kämpässä, minkä hinta 25 000e, niin hän maksoi vain 50% vastikkeesta, sain 200e kuukaudessa ENEMMÄN lainan lyhennykseen, kuin yksin asuessa. Kun nostivat ASO vastikkeita liian korkeaksi, muutettiin miehen omistusasuntoon, jossa maksoin sähkölaskun, puolet hoitovastikkeesta ja muista juoksevista kuluista, en lainaa tai sen korkoja. Kaiken tämän jälkeen, hankittiin yhteinen omistusasunto ja homma toimii.

Pieni vinkki, laita nykyinen kämppäsi vuokralle ja muuttakaa yhteiseen vuokrakämppään, jotta näet miten homma tämän miehen kanssa kuluu. Sillä vuokramaksun saanti on sinulle tärkeää.

ASO-asunnon

Mutta ei olisi tullut mieleenkään pyytää mitään lainanmaksu lisää.

Vierailija
806/858 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaat siitä mikä on vain sinun omaisuutta , eli asunnon lainaan ja kunnossapitoon liittyvät kulut, kuten maksaisit yksinasuessa. Näin asunto on riidattomasti sinun omaisuutta jatkossakin.

Lainan, korot, yhtiövastikkeen, mahdolliset remontit sinun pussista.

Asunnonkäyttäjä eli mied maksaa osuutensa siitä mitä käyttää, eli sähkö&vesi, netti puoliksi.

Mies voi säästää rahojaan käsirahaksi uuteen yhteiseen ja mahdollisesti isompaan asuntoon.

Toinen vaihtoehto on, että mies ostaa asunnosta osan ja hoitaa sen osan kulut miten parhaaksi näkee.

807/858 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen tätä ketjua nyt kun ei muutakaan tekemistä ole kun menen yöksi töihin.

Ap lainan lyhennys 270 euroa kolmen tonnin tuloilla ihmetyttää. Miksi noin vähän, onko muita lainoja/maksuja?

Toki näissä asumiskuviossa pitää miettiä miten kulut jaetaan, mutta en koskaan ole miettinyt mitä avokki/minä ns. hyödyn. 

Ehkä olen tyhmä.

Vierailija
808/858 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuuko tai haluatko siirtää asunto molempien nimiin, ja menot puoleksi? 

Tosin miehen ehkä kuuluisi myös "ostaa" tähänastisesta maksetusta lainasta puolet, niin asunto on molempien.

Kuka nyt haluaa ostaa puolet jostain paska asunnosta. 

Mitä tarkoittaa ostaa tähäastisesta maksetusta lainasta puolet?

Jos puolet ostaa kämpästä, niin eiköhän se mene ihan markkinahinnan mukaan. 

Sitä, että jos ap on esim maksanut jo 100 000 ja maksamatta on 50 000, mies saisi puolet asunnosta 25 000 Eurolla. 

Minun sisko teki näin, pankissa neuvottiin, kummatkin omistivat sitten asunnosta puolet.

Pankin neuvoja ei kannata kuunnella, kutrn huomaat viestistäsi.

Vierailija
809/858 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Ap lainan lyhennys 270 euroa kolmen tonnin tuloilla ihmetyttää. Miksi noin vähän, onko muita lainoja/maksuja?

Toki näissä asumiskuviossa pitää miettiä miten kulut jaetaan, mutta en koskaan ole miettinyt mitä avokki/minä ns. hyödyn. 

Ehkä olen tyhmä.

Miksi lainaa pitäisi lyhentää enemmän? Oma lapseni otti pitkän laina-ajan ja mitoitti lyhennykset siten, että kuukausikulut pysyvät suunnilleen samoina verrattuna vuokralla asumiseen. Jää rahaa muuhunkin elämiseen.

Vierailija
810/858 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ei oo koskaan tarvinnut miettiä tommosii epäoleellisia asioita ..

Talo on  mun , maksan sen kulut ..

Muut kulut menee miten sattuu, ei niitä jaksa miettiä. Sijoitus asuntoja varten on oma yhteinen tili, se elää omaa elämäänsä.

Vierailija
811/858 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni asuin minun asunnossa aikoinaan. Mies kävi töissä ja minä opiskelin työn ohessa ja maksoin ASP-lainaa, aluksi taisin hyödyntää lyhennysvapaitakin.

Mies maksoi muistaakseni yhtiövastikkeen ja osti ruokaa. Katsottiin miehen menoille joku kohtuullinen kokonaissumma joka kuitenkin oli alle 50% vastaavan asunnon vuokrasta. Molemmat hyötyivät järjestelystä.

Nyt 30 vuotta myöhemmin (monien vaiheiden jälkeen) mies on vaurastunut enemmän kuin minä  ja omistaa suurimman osan yhteisestä paljon arvokkaammasta asunnostamme ja maksaa kaiken elämiseni vaikka en sitä häneltä mitenkään odota.  

Varmaan muutenkin fiksu mies!

Vierailija
812/858 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovastike, sähkö, vesi ym. kulut puoliksi, sinä huolehdit lainasta ja korosta. Parempi vaihtoehto olisi, että puoliso ostaisi sinulta puolet asunnostasi ja maksaisitte asuntoa sitten puoliksi. 

Vierailija
813/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teimme puolisoni kanssa niin, että hän maksoi minulle puolet entisen asuntonsa vuokrasta. Tällöin molemmat hyötyivät saman verran.

Vierailija
814/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20/80 jaossa on paljonkin järkeä jos toinen (80%) on ensiasunnon ostaja. Sillä välttää isosti veroja ja mikäli laina on 50-50 niin asunnon omistus tulkitaan (avioliitossa) myös 50-50 mikäli jak

Ensiasunnon ostajan veroetua ei enää ole ollut useaan vuoteen. Että jos vaikka ite ottasit asioista selvää ennen huutelua.

Vierailija
815/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Ehkä olen tyhmä.

Lyhennyksen päälle oli korko eli yhteensä 500

Vierailija
816/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Ehkä olen tyhmä.

Miksi lainaa pitäisi lyhentää enemmän? Oma lapseni otti pitkän laina-ajan ja mitoitti lyhennykset siten, että kuukausikulut pysyvät suunnilleen samoina verrattuna vuokralla asumiseen. Jää rahaa muuhunkin elämiseen.

Mitä pidempi laina-aika sitä enemmän kuluu euroja korkoihin. Se on syy miksi pankit tarjoaa pitkiä laina -aikoja

Vierailija
817/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitovastike, sähkö, vesi ym. kulut puoliksi, sinä huolehdit lainasta ja korosta. Parempi vaihtoehto olisi, että puoliso ostaisi sinulta puolet asunnostasi ja maksaisitte asuntoa sitten puoliksi. 

Ei välttämättä..  parin vuoden päästä tulee kuitenkin ero niin taas saa säätää omistuksia.

Vierailija
818/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuudesta ei ole väliä kun naisen on aina hyödyttävä miehen rahoista niin miehen on aina maksettava enemmän vaikka asuisi naisen omistamassa asunnossa. Taloudellisen hyödyn takia miehiä otetaan

Vierailija
819/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vähintään koko hoitovastike ja puolet kuluista on hyvä pohja. Pikkasen voi ruokia maksaa enemmän. Jos siis toinen teistä ei ole hyvin varakas ja halua siksi mahdollistaa ilmaisen kodin.

Meillä kumppani säästi 1000€ muuttaessaan mun luo ja maksoi tuon. Minulla oli kuluja enemmän kuin hänellä, koska oma laina. Kumppani hyötyi minun omistamisesta. Ehkä joskus on minun vuoro.

Näissä pitää olla tasapuolisuutta. Jos aina vain toinen hyötyy ja ollaan suurinpiirtein samoissa varoissa, jokin on pielessä.

Vierailija
820/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka omistaa maksa lainan. Toinen maksaa puolet yhtiövastikkeesta, eei rahoitus vastiketta. Remontti kuuluu omistajalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä