Miten jakaa asumiskulut parisuhteessa, jos vain toinen omistaa asunnon?
Puolisoni on muuttamassa minun omistamaani kerrostalokaksioon. Miten sinun mielestäsi olisi reilua molempien kannalta jakaa asumiskulut jatkossa? Tavoite olisi tietysti, että molemmat hyötyisivät yhteenmuutosta taloudellisesti suht tasapuolisesti. Entä miten tulisi jakaa mahdolliset remppakulut (nyt suunnitelmissa ei ole remonttia)? Olemme molemmat palkkatöissä ja keskituloisia (brutto noin 3000/hlö). Alla lukuja, joita voi määrittelyssä hyödyntää.
hoitovastike 189 €
lainan lyhennys 270 €
lainan korkokulut 230 €
puolison aiemman asunnon vuokra 600 €
omistamani asunnon arvioitu markkinavuokra 700 €
PS. Päätökset teemme toki puolison kanssa yhdessä, mutta mielelläni kuulen muiden mielipiteitä ja myös kokemuksia, jos olet joskus vastaavassa asumisjärjestelyssä ollut.
Kommentit (858)
Vierailija kirjoitti:
Mites tämä yksi joka asuu vanhempien asunnossa maksaen pelkän vastikkeen.. Jos on sisaruksia, saavatko kaikki saman edun? Jos eivät, huomioidaanko tämä asumonen ennakkoperintönä tai muulla tavalla? Huomioidaanko asunnon kuluminen?
Jos tämä henkilö (oletetaan nyt että ainoa lapsi) ottaa tähän vanhempiensa asuntoon kumppaninsa asumaan, maksaako kumppani puolet yhtiövastikkeesta vai tarvitseeko maksaa mitään koska kämppä tulee kumminkin ainokaiselle perintönä? Joutuu maksamaan perintöverot mutta onko sillä väliä?
Ai kumppani voi tulla loisimaan maksamatta mitään jos toinen on perinyt asunnon. Yhtä laillahan toisen ei tarvitsisi koskaan etsiä töitä jos toinen osapuoli on jo työelämässä ja toinen itse vasta opiskelee. Aina voi löytää syyn loisia kun on arvomaailma sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites tämä yksi joka asuu vanhempien asunnossa maksaen pelkän vastikkeen.. Jos on sisaruksia, saavatko kaikki saman edun? Jos eivät, huomioidaanko tämä asumonen ennakkoperintönä tai muulla tavalla? Huomioidaanko asunnon kuluminen?
Jos tämä henkilö (oletetaan nyt että ainoa lapsi) ottaa tähän vanhempiensa asuntoon kumppaninsa asumaan, maksaako kumppani puolet yhtiövastikkeesta vai tarvitseeko maksaa mitään koska kämppä tulee kumminkin ainokaiselle perintönä? Joutuu maksamaan perintöverot mutta onko sillä väliä?
Ai kumppani voi tulla loisimaan maksamatta mitään jos toinen on perinyt asunnon. Yhtä laillahan toisen ei tarvitsisi koskaan etsiä töitä jos toinen osapuoli on jo työelämässä ja toinen itse vasta opiskelee. Aina voi löytää syyn loisia kun on arvomaailma sellainen.
Olen se, joka joskus varmaan perii asunnon, ja kyllä minun puolestani kumppani voi asua luonani ilman mitään lisäkorvauksia. Ei yhdessä asuminen itselleni mitään airbnb-toimintaa ole. Toki voidaan erilläänkin asua, mutta jos yhteen muutetaan, niin en silloin tarvitse lisäkorvauksia.
Eipä kannata puolisosi muuttaa yhteen asumaan kanssasi, kun tarkoituksesi on jo ennen muuttoa saada vain taloudellinen hyöty puolisostasi. Sun pitää oikein saada täältä tukea asiasta jonka pitäisi olla ihan teidän kahdenvälinen juttu eikä minkään vauvasivujen kaikesortin ihmisten mielipe ole tässä kohtaa oikea eikä tärkeä, varsinkaan kun et mitenkään ilmaissut taloustilannetta kummaltaan. Muista sitten verottajalle ilmoittaa saamasi vuokratulot, koska niitähän sinä saat.
Miten niin omistaamaasi asuntoon. Sä mitään vielä omista, kämppäsi "omistaa" tällä hetkellä velkojasi.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin omistaamaasi asuntoon. Sä mitään vielä omista, kämppäsi "omistaa" tällä hetkellä velkojasi.
Kyllä se asunto / kiinteistö rekisteröidään / lainhuudatetaan ostajan nimeen, laina on sitten pankin ja ostajan välinen asia
t. Asunnon ja kiinteistön omistaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se asunto / kiinteistö rekisteröidään / lainhuudatetaan ostajan nimeen, laina on sitten pankin ja ostajan välinen asia
Suomessa asunto-osakeyhtiö eli taloyhtiö omistaa rakennuksen asuntoineen.
Suomessa myös asuntojen epäsuora omistus tapahtuu asunto-osakeyhtiön kautta. Asunnon omistaa yhtiö. Asukas omistaa OSAKKEET, jotka oikeuttavat asunnon eli osakehuoneiston hallintaan. Omakotitalo on sitten asia erikseen.
T. Lakimies
Ainokaiselle on eri asia, hän ei edes omista kämppää vaan asuu todella halvalla vanhempiensa voisi sanoa siivellä. Ap:n taas pitää kerätä pientä puskuria joka kuu koska aina tulee joko julkisivu tai putkiremppa ja silloin kulut voivat tuplaantua.
Minä en muuttaisi kenenkään kämppään ilmaiseksi, en asuisi missään ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs varten vaadit kumppanilta turhaan asumiskuluja kun kerran koko kerrostalo kiinteistön omistat. Onko ihan oma tonttikin, vaiko vuokra sellainen? 🤣🤣🤣 Elähän nyt viitsi ylimitoittaa omaisuuttasi, miksi sulla kämpästäsi velkaa on kun kerran omistat kiinteistön, itsellesekö velan maksat. Ei nyt uppoa toi sun kiinteistön omistaminen. Osakepaperit sulla lienee, vaikka nehän on jo sytykettä kun osakeasunnot on pitänyt jo järjestelmään rekisteröidä. Nyt oot hukassa kun lumiukko kevätauringon paisteessa. Taitaa olla ihan provosoitua koko sun juttua noista liiotteluista päätellen, kun et edes tiedä mitä omistat.
Toi on niin totta, että asunto- osakkessa on vain hallintaoikeus. Jos oikeesti omistaa asunnon ei siitä tartte vastikkeita (eikä vuokraa) maksaa. Myin itse asunto-osakken pois, jatkuvat rempat ja muut lisäkulut alkoi kyllästyttää. Ostin ok talon, omalla tontilla. Täysremppa tehtiin heti alkuun. Kiinteistöverokin on pieni vuotuinen kulu. Vastikkeita ei tietenkään ole, sähköt toki ja kämppä puulämmitteinen, mutta puuta riittää omassa metsässä. 7 v oon asunut eikä kaduta pätkääkään. Juu kyllähän sitä tietysti taloa tulee hoidettua, mutta kun tekee sitä tasaisesti ei pääse repsahtaa, eikä synny jättikuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kaikkien arvomaailma ei ole sellainen, että kulujen pitäisi jakautua tasan. Olen kyllä tässä keskustelussa kertonut mielipiteeni miten paljon tuossa ap:n tapauksessa pitää maksaa, mikäli halutaan jakaa kustannukset reilusti. Mun mielipide oli n.300 e.
Siitä huolimatta en ole puolisoltani "laskuttanut" mitään, vaikka ollaan mun omakotitalossa asuttu viimeiset viisi vuotta. Jaa, miksi en? No siksi, että en näe sitä tarpeelliseksi. Mun mielessäni meillä on yhteiset rahat, vaikka meillä omat tilit. Ja ollaanhan me nykyään naimisissa ilman avioehtoa, niin senkin puolesta jos ero tulee, niin ei ole mitään väliä kuka on maksanut milloinkin ja mitä. Ei mulla ole mitään hajua, kumpi meistä on maksanut yhteisiä menoja enemmän, eikä se mua edes kiinnosta.
Kyllä mä ymmärrän myös tilanteen, jossa ei olla vielä niin vakiintuneita ja halutaan reilusti maksaa oma osuus siipeilemättä. Ja siitähän aloituksessa alunperin oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Eipä kannata puolisosi muuttaa yhteen asumaan kanssasi, kun tarkoituksesi on jo ennen muuttoa saada vain taloudellinen hyöty puolisostasi. Sun pitää oikein saada täältä tukea asiasta jonka pitäisi olla ihan teidän kahdenvälinen juttu eikä minkään vauvasivujen kaikesortin ihmisten mielipe ole tässä kohtaa oikea eikä tärkeä, varsinkaan kun et mitenkään ilmaissut taloustilannetta kummaltaan. Muista sitten verottajalle ilmoittaa saamasi vuokratulot, koska niitähän sinä saat.
Jännä, sun mielestä ilmeisesti taloudellista hyötyä saa vain silloin jos saa rahaa. Ei esimerkiksi siten, että asuu ilmaiseksi. Kyllä niissä molemmissa tapauksissa hyötyy taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, sun mielestä ilmeisesti taloudellista hyötyä saa vain silloin jos saa rahaa. Ei esimerkiksi siten, että asuu ilmaiseksi. Kyllä niissä molemmissa tapauksissa hyötyy taloudellisesti.
Nyt ollaan asian ytimessä.
Mies maksaa puolet hoitivastukkeesta ja ja maksaa teidän ruuat. Eikö se siinä tasaantunut?
Tätä voi miettiä myös taloudellisen riskinoton kannalta. Ota puoliso asumaan siten, että jaatte kaikki menot mukaanlukien hoitovastike mutta poislukien lainan lyhennys ja korot. Vuodessa tai parissa varmaan opitte tuntemaan paremmin ja selviää kantaako suhde pidemmälle. Puhtaasti rahan suhteen häviät tuossa 250-350 kuukaudessa eli noin 3000 - 4000 vuodessa. Jos riski on sinusta tuon arvoinen, niin tee noin. Hyvällä tuurilla se voi kantaa pitkälle.
No lue vaikka uudelleen toi alotus kuinka epäselväks voi jäädä lyhyt teksti? Eiks tää ollut aivan ilmiselvä😂
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kukaan muu oo käyny kuuluisaa keskustelua tulevaisuudesta ja rahasta? Kyl mä teidän onnettomia parisuhteita säälin. Tottakai molemmat haluaa hyötyä, rahaa jää säästöön ja sillä voi yhdessäkin tehdä asioita. Reiluahan vaan on, että jos tulotaso on suht sama molemmat maksaa samaa luokkaa ja toinen ei yhtäkkiä eläkään puolta korkeammalla tulotasolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on hölmöä porukkaa... En ikinä ottaisi ketään nurkkiini asumaan käytännössä ilmaiseksi, jos hän hyötyisi siitä taloudellisesti moninverroin minua enemmän ja maksaisi asumiskuluja vain muutaman satasen vs aiempi 600 e täysin tuntemattomalle vuokranantajalle... Asukoon omassa vuokra-asunnossaan jatkossakin jos oikeudenmukainen säästö hänelle 400 e kk ja minulle 200 e kk vrt ettei asuttaisiin yhdessä. Asunto myös kuluu tuplasti kahden käyttäjän toimesta kuin yhden plus elämisessä tulee ottaa aina se toinen huomioon.
Tämän vuoksi olet ja tulet myös aina olemaan sinkku! Hautaan pääset yksin, ei huolta.
Voi luoja, vuokrasummilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Arvaa AP jäisikö sinulle enemmän rahaa lainan lyhennykseen, jos tuleva kumppani maksaa 50% hoitovastikkesta tai hoitovastikkeen kokonaan ja vaikka sähkölaskunkin?
Itse asuin hetken miehen kanssa minun aso-kämpässä, minkä hinta 25 000e, niin hän maksoi vain 50% vastikkeesta, sain 200e kuukaudessa ENEMMÄN lainan lyhennykseen, kuin yksin asuessa. Kun nostivat ASO vastikkeita liian korkeaksi, muutettiin miehen omistusasuntoon, jossa maksoin sähkölaskun, puolet hoitovastikkeesta ja muista juoksevista kuluista, en lainaa tai sen korkoja. Kaiken tämän jälkeen, hankittiin yhteinen omistusasunto ja homma toimii.
Pieni vinkki, laita nykyinen kämppäsi vuokralle ja muuttakaa yhteiseen vuokrakämppään, jotta näet miten homma tämän miehen kanssa kuluu. Sillä vuokramaksun saanti on sinulle tärkeää.
Olen tuo, jonka tilanteesta tässä puhutaan, ja ei ainakaan minun kohdallani vanhemmat mitään tulisi sanelemaan omaan suhteeseeni liittyviä asioita. Heille on ok, että maksan yhtiövastikkeen, eikä se tilanne olisi eri, vaikka asuisin kumppanin kanssa. Ja itse en pyytäisi mitään vuokria tai lisäkorvauksia kumppanilta. En muuta yhteen kevyin perustein, mikä tarkoittaa sitä, että jos muutan kumppanin kanssa yhteen, on kyse rakkaussuhteesta, jo syventyneestä ja vakiintuneesta suhteesta. Haluan silloin jakaa elämäni ja arkeni hänen kanssaan, ei hänen siitä mitään korvausta tarvitse minulle maksaa. Asumisella on arvo, siinä olet oikeassa - ja minulle hänen asumisensa kanssani olisi jo itsessään arvokasta ja plussaa sellaisenaan. Minun puolestani voisi asua vaikka ilmaiseksi - jos esim. hänen tulonsa olisivat paljon pienempiä tms.