Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaa asumiskulut parisuhteessa, jos vain toinen omistaa asunnon?

Vierailija
19.02.2025 |

Puolisoni on muuttamassa minun omistamaani kerrostalokaksioon. Miten sinun mielestäsi olisi reilua molempien kannalta jakaa asumiskulut jatkossa? Tavoite olisi tietysti, että molemmat hyötyisivät yhteenmuutosta taloudellisesti suht tasapuolisesti. Entä miten tulisi jakaa mahdolliset remppakulut (nyt suunnitelmissa ei ole remonttia)? Olemme molemmat palkkatöissä ja keskituloisia (brutto noin 3000/hlö). Alla lukuja, joita voi määrittelyssä hyödyntää.

hoitovastike 189 €

lainan lyhennys 270 €

lainan korkokulut 230 €

puolison aiemman asunnon vuokra 600 €

omistamani asunnon arvioitu markkinavuokra 700 €

PS. Päätökset teemme toki puolison kanssa yhdessä, mutta mielelläni kuulen muiden mielipiteitä ja myös kokemuksia, jos olet joskus vastaavassa asumisjärjestelyssä ollut.

Kommentit (858)

Vierailija
841/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskisin yhteen hoitovastikkeen 189 ja lainan korot 230, eli 419 euroa, ja jakaisin sen kahdella. Silloin maksatte yhtä paljon kuluja asumisesta. Lainan lyhennys taas tulee sinun hyväksesi, joten sen maksat itse.

Oman, asunnossa kiinniolevan pääoman vaihtoehtoiskustannus olisi myös perusteltua laskea mukaan kuluksi.

Vierailija
842/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista, se joka omistaa asunnon on velvoitettu maksamaan velat, korot ja vastikkeet, toinen voisi maksaa ruokia, sähköä ym yhteisiä kuluja. Muuten käy niin että omistaja maksattaa velvoitteitaan toisella osapuolella joka ei saa käytännössä mitään omistuksesta. Näin minä tekisin tai sitten omat asunnot molemmille.

Ei mitään kulujen puoliksi jakoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kotivakuutus kuuluu omistajan maksettavaksi. Hän saa vahingoista korvauksetkin vai pitäisikö mielestäsi korvauksetkin puolittaa toisen asukin kanssa, sitten ei korjailla yhtään mitään, koska korvaussumma ei riitä kattamaan esim. vesivahinkoja parketille." 

--------

Jos kotivakuutus korvaa molempien aiheuttamat vahingot niin tietysti molemmat sitä maksavat. 

Vierailija
844/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet hoitovastikkeesta, sähköstä ja vedestä. Asunnon omistajana vastaat itse lainasta ja sen koroista.

Vierailija
845/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun puolison omistamassa asunnossa. En maksa mitään. Puoliso sanoi hän tienaa tarpeeksi rahaa, ei tarvise minun rahoja. Teen ruuat, siivoan. Siinäkin on aivan liikaa, kuulemma

Vierailija
846/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia sellaiset tulot että tuollaiset pikkusummat ei vaikuta kummankaan elämiseen piirun vertaa. Sitten on mukavampaa elellä. 

Vierailija
847/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi jos maksaa hoitovastikkeen niin sillä hyvä. Sinä hoidat lainan, koska sinun asunto

Ei ole oikein että mies hyötyy järjestelystä yli 400 € vrt aiemman asunnon vuokra ja ap vain 189 €

Pitää sopia myöa siitä että jos mies lähtee lätkimään, että kuinka monta kuukautta hänen pitää maksaa kulut tämän jälkeen. Vähintää 8 kk mielestäni.

Vierailija
848/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hankkia sellaiset tulot että tuollaiset pikkusummat ei vaikuta kummankaan elämiseen piirun vertaa. Sitten on mukavampaa elellä. 

Suuremmalla tulotasolla asutaan kalliimmissa asunnoissa. Problematiikka on sama, mutta summat suurempia.

Vierailija
849/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittömät asumiskulut puoliksi, mikä tarkoittaa, että puolisosi maksaa 94,50 euroa/kk kuluja. Lainojesi lyhentäminen on oma asiasi korkoineen.

Asunnon vuokratasolla ei ole asiassa merkitystä eikä myöskään sillä, mitä puoliso on enne asumisestaan maksanut.

Jaatte tietysti myös muut asumiseen liittyvä kulut puoliksi, kuten sähkön, vakuutusmaksut jne.

Vierailija
850/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä ota stää puolisoo asumaa sinne nauti elämästä useamman puolison kans😘 mää assuin kerra yhen puolison kans ja ku tuli ero, ni alako itkee kui on maksanu  sähköö ja vettä ja kui vähä niitä käyttäny laitoin ämpärillisen vettä ja säkillisen sähköö häne muuttokärryy, että sujut ollaa👍😂

Vierailija
851/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen omistaa asunnon, niin hän voi toimia perheen sisäisenä vuokranantajan. Jos käypä vuokra asunnosta olisi esim puolet, niin parisuhdehuojennuksen jälkeen sen voisi olettaa olevan luokkaa 600€. Toinen siis puolikkaasta asunnosta vuokraa toiselle puolet, eli 300€, ja "vuokranantaja" sitten maksaa tästä puolestaan kaikki vuokranantajalle kuuluvat kulut, kuten vastikkeet, remontit ja lainanhoitokulut. Loput asumiskulut pistetään sitten puoliksi tai jaetaan jollain muulla tavalla, aivan samoin kuin tehtäisiin vuokralla asuttaessa. 

Vierailija
852/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista, se joka omistaa asunnon on velvoitettu maksamaan velat, korot ja vastikkeet, toinen voisi maksaa ruokia, sähköä ym yhteisiä kuluja. Muuten käy niin että omistaja maksattaa velvoitteitaan toisella osapuolella joka ei saa käytännössä mitään omistuksesta. Näin minä tekisin tai sitten omat asunnot molemmille.

Ei mitään kulujen puoliksi jakoja!

Eli ok muuttaa maksamalla puolet ruuasta ja sähköstä sekä muusta. Toinen maksaa kaikki asumisen kulut. Toiselta jäisi vuokrat pois ja säästöön satoja euroja kuukaudessa. Sanoiko joku että loinen on saapunut kehiin. Onneksi me saimme sovittua että asunto yhteisomistukseen eikä loista kummankaan elätettävänä. Mielenkiintoinen ajatus että ulkopuoliselle vuokranantajalle voi maksaa vaikka tonnin kuukaudessa mutta puolisolle ei edes vaikka 300 euroa. Vaikka itse hyötyisi 700 euroa joka kuukausi muutoksesta. 

Vierailija
853/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko näin sanoa, että 16 vuotta sitten olin sitä mieltä ettei miehen tartte maksaa mun omistamasta asunnosta. 3 lapsen jälkeen olen aivan helvetin katkera. Mies käyttää rahat itseensä. Minä meidän perheen kotiin. En enään asiasta meinaa päästä yli ja tämän vuoksi tullaa eroamaan.  Mieti tarkkaan mihin ryhdyt. 

Vierailija
854/858 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko näin sanoa, että 16 vuotta sitten olin sitä mieltä ettei miehen tartte maksaa mun omistamasta asunnosta. 3 lapsen jälkeen olen aivan helvetin katkera. Mies käyttää rahat itseensä. Minä meidän perheen kotiin. En enään asiasta meinaa päästä yli ja tämän vuoksi tullaa eroamaan.  Mieti tarkkaan mihin ryhdyt. 

Näin tapahtuu todella helposti jos mahdollista ja yleensä nainen on se joka hyväksikäyttää tilannetta kuten vastauksista huomaa ketjussa. Hyvä jos vihdoin teet asialle jotain koska eihän se miksikään muutu. 

Vierailija
855/858 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies asuu mun omistusasunnossa. Se on nyt velaton.

Meidän kanssa asuu mun lapset, joen asumme isommassa talossa kuin muuten olisi tarve jos olisimme kahden. 

Mies maksaa puolet kuluista, eli sähkö, vesi, netti, ruoka puoliksi (josta hyötyvät myös mun lapset). Minä maksan talon vakuutukset ja remonttitarpeet jos niitä tulee. Näin talo on vastaisuudessakin vain minun. Jos pesukone tai muu vastaava hajoaa, sen toki ostamme yhdessä. Minusta tämä on suunnilleen reilu molemmille.

Sinä hyödynnät kämppistä ja voit sen laittaa kengän kuva persuuksissa ulos. Kuka mies on tuollaiseen suostunut ja taitaa olla melkoinen ressukka. Ei ole reilua kun sinä kartutat omaisuuttasi ja toisella ei ole muuta kuin tuulenhuuhtoma perä. Olet hyväksikäyttäjä!

No ei sekään minusta ole reilua, että mies maksaa vain veden ja sähkön ja kaikki muu vastuu jäisi mulle? Että mä huolehdin remppatarpeet ja hän kuitenkin myös asuu mukavammin omakotitalossa kuin jossain vuokraluukussa josta joutuisi myös maksamaan vuokraa. Nyt ei maksa mitään vuokraa (edes mulle) vaan osallistuu kustannuksiin jotka omakotitalossa tulevat (se sähkö, vesi ja netti). Kompensoi "vuokraa" osallistumalla lasten ruokaan eli maksamme nämä yhteiseltä taloustililtä. Talo oli jo maksettu ennenkuin mies muutti tähän, joten en  "kasvata miehen kustannuksella" omaisuuttani. Se mikä on minun, on minun edelleen. En minä sitä ilmaiseksi miehelle luovutakaan. Ei kai se minun syyni ole jos mies ei ole aikanaan säästänyt ja minä olen?

T.826

Vierailija
856/858 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi: hoitovastike, vesi, sähkö, parkkipaikka (jos on).

Asunnon omistaja maksaa: lainan lyhennyksen ja koron.

Vierailija
857/858 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva korvaus asumisesta on 250-350. Asunnon omistaja maksaa hoitovastikkeen, lainan lyhennykset ja korot. Kaikki muut menot puoliksi paitsi kumpikin maksaa omat henkilökohtaiset menot kuten vaatteet, harrastukset yms. Huonekalut ja muut kodin hankinnat maksetaan yhdessä. Pienet pintafiksaukset kuten maalaukset ja tapetoinnit maksetaan yhdessä, mutta isommat remontit maksaa asunnon omistaja. Jos tulee oikein isoja remontteja, asunnon arvo nousee ja korvausta asumisesta nostetaan. Jos kiinteäsi asuntoon kuuluva kodinkone vaihdetaan, sen maksaa asunnon omistaja.

Vierailija
858/858 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi jos maksaa hoitovastikkeen niin sillä hyvä. Sinä hoidat lainan, koska sinun asunto

Miksi puolison pitää saada asuminen markkinavuokraa halvemmalla? Aikamoista hyväksikäyttöä

Jos markkinavuokra on 700€, niin hän maksaa 350€ ja sähkö, vesi, netit, kotivakuutukset, sanomalehti ymv. joita käytetään yhdessä, maksetaan siihen lisäksi puoliksi. Näin me teimme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan