Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaa asumiskulut parisuhteessa, jos vain toinen omistaa asunnon?

Vierailija
19.02.2025 |

Puolisoni on muuttamassa minun omistamaani kerrostalokaksioon. Miten sinun mielestäsi olisi reilua molempien kannalta jakaa asumiskulut jatkossa? Tavoite olisi tietysti, että molemmat hyötyisivät yhteenmuutosta taloudellisesti suht tasapuolisesti. Entä miten tulisi jakaa mahdolliset remppakulut (nyt suunnitelmissa ei ole remonttia)? Olemme molemmat palkkatöissä ja keskituloisia (brutto noin 3000/hlö). Alla lukuja, joita voi määrittelyssä hyödyntää.

hoitovastike 189 €

lainan lyhennys 270 €

lainan korkokulut 230 €

puolison aiemman asunnon vuokra 600 €

omistamani asunnon arvioitu markkinavuokra 700 €

PS. Päätökset teemme toki puolison kanssa yhdessä, mutta mielelläni kuulen muiden mielipiteitä ja myös kokemuksia, jos olet joskus vastaavassa asumisjärjestelyssä ollut.

Kommentit (858)

Vierailija
61/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan yksinkertaista:

- asunnon omistaja maksaa lainan + korot koska kasvattaa sillä omaisuuttaan.

Asumiskulut - vastike, vesi, sähkö, vakuutus puoliksi.

Vierailija
62/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi jos maksaa hoitovastikkeen niin sillä hyvä. Sinä hoidat lainan, koska sinun asunto

Ei ole oikein että mies hyötyy järjestelystä yli 400 € vrt aiemman asunnon vuokra ja ap vain 189 €

Ap kartuttaa omaisuuttaan koko ajan, mies ei

No toinen voi sijoittaa ne rahat ja kartuttaa sillä omaisuuttaan. Ainakin minä sijoittaisin kaikki mitä tuosta järjestelystä hyötyisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri samaa meinasin kirjoittaa, mutta ehditkin ensin.

Vierailija
64/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksaa vaan puolet kuluista, asuu sitten käytännössä ilmaiseksi. Itse ainakin maksaisin pientä korvausta siitä asumisestakin, kun kyllähän se asunto kuluu käytöstä. 

Vierailija
65/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun mun miehen omistamassa velattomassa asunnossa. Maksan sen yhtiövastikkeen. Mies maksaa sähköt ja kotivakuutuksen. 

Vierailija
66/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut että nainen muuttaa miehen asuntoon ja maksaisi siitä jotain.

Vierailija
67/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pari kai tämänkin päättää ihan vaan keskenään? Samoin kuin ikuisuuskysymys yhteiset vai omat rahat... Meillä tilanne on että muuttaessani puolison taloon maksoin puolet remontista joka oli edellytys mun muutolle. Sen jälkeen yleensä oon maksanut puolet sähkölaskusta jos puoliso muistaa sitä pyytää, ja jotain satunnaisia ylimääräisiä talon/-tekniikan kustannuksia. Monen mielestä varmaan oon täysin siivellä mutta mun ehdotus tämä ei ole ollut, hän piti itsestään selvänä etten ole hänen vuokralaisensa vaan kumppani, samat kiinteistöverot sun muut hän maksaisi kuitenkin vaikka olis yksin. Hoidan sitten enemmän kaikkia päivittäisostoksia. Meillä on pelkästään omat tilit ja rahat, avioehto ja mä olen kotirouva joka elää omilla varoillaan. 

Vierailija
68/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon omistaja maksaa tietty kaikki sen kulut. Puoliso maksaa puolet sähköstä, vedestä jne

Vierailija
69/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä ehdottaisin tuossa tilanteessa, että minä maksan vastikkeen, vesiennakot, sähkölaskut (oletan ettei sähkölämmitteinen talo). Jos sähkölämmitteinen, niin sähkölaskut puoliksi ainakin lämmityskaudella. Jos toinen osapuoli alkaa menettämään yöuniaan sen takia, että excel näyttää toisen hyötyvän taloudellisesti muutaman kympin enemmän kuin toinen, skippaisin tuon yhteenmuuton, ja jatkaisin vuokralla asumista.

Vierailija
70/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksaa vaan puolet kuluista, asuu sitten käytännössä ilmaiseksi. Itse ainakin maksaisin pientä korvausta siitä asumisestakin, kun kyllähän se asunto kuluu käytöstä. 

29v miehen kanssa asuneena en pysty sanomaan mikä kotimme kuluneisuudesta on yksin mieheni aiheuttamaa. 

Maksatko miehellesi hyvitystä hänen autonsa käytöstä, sehän kuluu joka kerran kun ajat kauppaan tai kaverin luo kahville?? Kilometrikorvausta?? 

Parisuhteessa ei mennä tuollaiseen pilkunn.ssimiseen

Vierailija
71/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi jos maksaa hoitovastikkeen niin sillä hyvä. Sinä hoidat lainan, koska sinun asunto

Miksi puolison pitää saada asuminen markkinavuokraa halvemmalla? Aikamoista hyväksikäyttöä

Kannattaa harkita muuttamista yhteen ja vuokra-asuntoon jonka kulut jaatte puoliksi ja voit laittaa oman asuntosi vuokralle millä rahalla hoidat lainan lyhennyksen sekä korot ja sinulle jää muutama satanen vielä puhdasta tuloakin jonka voit käyttää vuokra-asunnon kuluihin jolloin asumiskustannuksesi ovat lähes ilmaiset.

Vierailija
72/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on varmaan asunut yksin ja maksanut yksin 600 e. Jos hän olisi asunut siinä vuokralla kahdestaan kulut olisivat olleet 300 e molemmille. Nyt hän asuu kahdestaan, joten ei voi ajatella että hänen kuuluisi maksaa 600 e toisen luona asumisesta.

Vierailija
73/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullut että nainen muuttaa miehen asuntoon ja maksaisi siitä jotain.

Maksaa luonnossa.

Vierailija
74/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kohtuullista on, että mies maksaa puolet vastikkeesta ja muista asumiskuluista eli sähkö vesi jne.

Vierailija
75/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon arvioidulla markkivuikralla tai puolisosi nykyisellä vuokralla ei ole minkäänlaista merkitystä.

Omistaja vastaa lainataan ja siihen liittyvistä riskeistä kuten korosta.

Juoksevat kulut: vastike, vesi, sähkö jne. puoliksi.

Vierailija
76/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon arvioidulla markkivuikralla tai puolisosi nykyisellä vuokralla ei ole minkäänlaista merkitystä.

Omistaja vastaa lainataan ja siihen liittyvistä riskeistä kuten korosta.

Juoksevat kulut: vastike, vesi, sähkö jne. puoliksi.

Jatkan vielä, että asunnon omistaja toki vastaa remonteista koski ne sitten osaketta tai yhtiöremontteja eli hoitovastikkeesta puolet puolison maksettavaksi.

Vierailija
77/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet asumiskuluista eli vastikkeesta, sähköstä, vedestä jne.

Asunnon omistajana sinä kartutat omaisuuttasi maksaessasi lainaa, joten miehen ei tarvitse osallistua lainakuluihin.

Ei omistusasuminen ole mikään lakiin kirjattu automaatti omaisuuden kartuttamisesta. Ei tarvi kuin yksi iso työnantaja siirtää toimintonsa muualle, niin paikkakunnan asunnot ei kelpaa kenellekään juuri millään hinnalla. Pk-seutu on kohtalaisen hyvin turvassa tältä. Tosin nyt tässä maailmantilanteessa en ostaisi minkäänlaista asuntoa sieltä. 2019 möin omani ja muutin pois, nyt sitä saisi kaupitella vuosia, ennen kuin kelpaisi jollekin.

Vierailija
78/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon omistajana sinä kartutat omaisuuttasi maksaessasi lainaa, joten miehen ei tarvitse osallistua lainakuluihin.

Ei omistusasuminen ole mikään lakiin kirjattu automaatti omaisuuden kartuttamisesta. Ei tarvi kuin yksi iso työnantaja siirtää toimintonsa muualle, niin paikkakunnan asunnot ei kelpaa kenellekään juuri millään hinnalla. Pk-seutu on kohtalaisen hyvin turvassa tältä. Tosin nyt tässä maailmantilanteessa en ostaisi minkäänlaista asuntoa sieltä. 2019 möin omani ja muutin pois, nyt sitä saisi kaupitella vuosia, ennen kuin kelpaisi jollekin.

Se on riski josta vastaa asunnon omistaja - aivan kuten muissakin sijoituksissa. Itse on asuntonsa valinnut

Vai veloittaisitko mieheltä hyvitystä jos omavalintaiset  sijoituksesi osakkeisiin ja rahastoihin laskisivat?? 

Vierailija
79/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan ja tuon riskin kantaa vain ja ainoastaan omistaja.

Vierailija
80/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein että mies hyötyy järjestelystä yli 400 € vrt aiemman asunnon vuokra ja ap vain 189 €

Ap kartuttaa omaisuuttaan koko ajan, mies ei

Miksi mies ei voisi sijoittaa vastaavan summa ja vielä hyötyä siitä esim. osakkeiden puolesta, kun ap:n asunto on tuottamattomassa käytössä? Mies maksaa 300e, niin on edes jonkin verran reilua. 

No jos maksat puolison asuntolainaa, se on pois sijoittamiseen käytettävistä varoista. Mitäs jos se avokki päättääkin erota heti kun viimeinen lainanlyhennys on lähtenyt tililtä? Mitään takautuvaa osuutta et saa, se 5-6 nu

Eipä niitä vuokriakaan takautuvasti takaisin saa, vaikka kuinka monta vuotta olisit maksanut.