Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaa asumiskulut parisuhteessa, jos vain toinen omistaa asunnon?

Vierailija
19.02.2025 |

Puolisoni on muuttamassa minun omistamaani kerrostalokaksioon. Miten sinun mielestäsi olisi reilua molempien kannalta jakaa asumiskulut jatkossa? Tavoite olisi tietysti, että molemmat hyötyisivät yhteenmuutosta taloudellisesti suht tasapuolisesti. Entä miten tulisi jakaa mahdolliset remppakulut (nyt suunnitelmissa ei ole remonttia)? Olemme molemmat palkkatöissä ja keskituloisia (brutto noin 3000/hlö). Alla lukuja, joita voi määrittelyssä hyödyntää.

hoitovastike 189 €

lainan lyhennys 270 €

lainan korkokulut 230 €

puolison aiemman asunnon vuokra 600 €

omistamani asunnon arvioitu markkinavuokra 700 €

PS. Päätökset teemme toki puolison kanssa yhdessä, mutta mielelläni kuulen muiden mielipiteitä ja myös kokemuksia, jos olet joskus vastaavassa asumisjärjestelyssä ollut.

Kommentit (858)

Vierailija
81/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin vaan vastikkeen 285 euroa ja puoliso huolehti muista kuluista. Hän ei olisi halunnut minun maksavan mitään kuluja, mutta ehdotin, jos saisin edes vastikkeen maksaa. Ostin sitten itselle sijoitusasunnon, jonka laitoin vuokralle. Eron jälkeen muutin itse asuntoon. 

Vierailija
82/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja maksaa asuntolainan, mikäli sellainen on.  Muut kulut puolitetaan, mikäli tulotaso on suunnilleen sama. Muuten juoksevat kulut jaetaan tulojen suhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatko miehellesi hyvitystä hänen autonsa käytöstä, sehän kuluu joka kerran kun ajat kauppaan tai kaverin luo kahville?? Kilometrikorvausta?? 

Parisuhteessa ei mennä tuollaiseen pilkunn.ssimiseen

Oletko siis sitä mieltä, että auton omistajana maksat kaikki auton kulut, vaikka puoliso käyttäisi autoa tasavertaisesti kanssasi eli puolet ajoista? Toki se on ok, jos teillä on yhteiset rahat ja kulut. Mutta jos teillä on kustannusperusteinen jako kuluissa, niin olet hyväksikäytetty.

Vierailija
84/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti myös avioehto, mikäli naimisiin menossa. 

Vierailija
85/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asumme perheenä omistamassani vanhassa omakotitalossa. Meillä menot kuukaudessa näin:

Lainan lyhennys: 300

Lainan korot: 500

Muut asumiskulut (lämmitys, sähkö, vesi, pikkuhankinnat): 500

Mies maksaa nuo muut ja minä lainan elikkä molemmat maksaa juoksevia kuluja saman verran.

Sitten ne remontit: Meillä on vanha talo, jota pitää isosti rempata. Molemmat säästävät 200 e/kk tätä varten. Minä maksan sitten ylimääräiset. Esim. salaojaremontista puoliso maksoi 2 400 ja minä 11 000. Toki saamme myös täyden kotitalousvähennyksen tuosta eli puoliso jää siitä oikeastaan voitolle.

Mielestämme reilua. Vastaava vuokra-asunto maksaisi varmaan 1500 e/kk. Eli mies maksaa aika samaa, mitä vuokralla maksaisi. Meillä myös tulot aika samat. Sekin tietysti vaikuttaa.

Vierailija
86/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyt sen pois ja ostatte yhteisen asunnon jonka  maksatte puoliksi.

Typerä neuvo vasta yhteenmuuttaville. Muutamassa kuukaudessa voi selvitä, että yhdessä asumisesta ei tule mitään ja sitten ollaan nalkissa yhteisessä asunnossa.

Vierailija
87/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asumme perheenä omistamassani vanhassa omakotitalossa. Meillä menot kuukaudessa näin:

Mies maksaa nuo muut ja minä lainan elikkä molemmat maksaa juoksevia kuluja saman verran.

Sitten ne remontit: Meillä on vanha talo, jota pitää isosti rempata. Molemmat säästävät 200 e/kk tätä varten. Minä maksan sitten ylimääräiset. Esim. salaojaremontista puoliso maksoi 2 400 ja minä 11 000. Toki saamme myös täyden kotitalousvähennyksen tuosta eli puoliso jää siitä oikeastaan voitolle.

Mielestämme reilua. Vastaava vuokra-asunto maksaisi varmaan 1500 e/kk. Eli mies maksaa aika samaa, mitä vuokralla maksaisi. Meillä myös tulot aika samat. Sekin tietysti vaikuttaa.

Toivottavasti mies säästää kaikki kuitit remontteihin laitetuista rahoistaan niin voi eron tullen periä ne sinulta takaisin.

Vierailija
88/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ollaan kylläkin naimisissa, eli lain silmissä puolet talosta ja lainasta on minun."

Ei ole.

Ei, mutta eron sattuessa omaisuus puolitetaan ja kuoleman tapahtuessa leski saa tasinkoa. 

Vierailija
89/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä suostuisi maksamaan toisen omistaman asunnon remontteja. Lasketko sinä lainan korot juokseviksi kuluiksi?

Vierailija
90/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosi maksaa

hoitovastike 189 € + lainan korkokulut 230 € jaettuna puoliksi eli 209,5 € ja mahdolliset remonttikulut puoliksi

tai

omistamasi asunnon arvioitu markkinavuokra 700 € / 2 eli 350 € (ja sinä maksat kaikki remonttikulut)

molemmissa tapauksissa sähkö ja vesi puoliksi

ja sinä maksat loput eli lainan lyhennyksen molemmissa tapauksissa. (kartuttaa sun omaisuuttasi)

Vierailija
91/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"omistamani asunnon arvioitu markkinavuokra 700 €"

Kannattaa ehkä ajoissa kertoa, että kyseessä on avoliiton sijaan vuokrasuhde.

Vierailija
92/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä omistan asunnon, koska mies on tehnyt konkurssin ja velkajärjestely on kesken. Olemme naimisissa. Maksamme kaikki kulut puoliksi. Tai, meillä on yhteiset rahat, kuka nyt maksaa mitäkin.

Vierailija
93/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin vastikkeesta, vesimaksusta ja sähkölaskusta puolet. Tyttöystäväni kartutti omaisuuttaan omalla rahallaan.

Vierailija
94/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ihmisillä hassusti korvamerkittyjä rahoja. Jos vaikka ajatellaan että puolison on kohtuullista maksaa vaikka 300€ kuukaudessa, niin hän "ei missään nimessä saa maksaa asunnon kuluja, koska ei omista asuntoa. Lainat ym maksaa aina se joka asunnon omistaa".

Ei tarvitse olla näin tiukkapipoista. Meillä esimerkiksi mies maksaa mun talon = meidän kodin remonttilainan, koska se on hänen mielestään kohtuullista ja etenkin se on helppoa. Paljon helpompaa kuin alkaa puolittaa kaikkia elämisen laskuja, kuten sähköt, vedet, vakuutukset ym. Mitä väliä mitä hän käytännössä maksaa, kun euroissa ei korvamerkkejä ole ja summa on kohtuullinen ja yhdessä sovittu? Meillä tämä vieläpä miehen itsensä ehdotus. Ja yhdessä remontti tehtiin, kuten myös siihen liittyvät päätökset. Yhdessä tässä asutaan, myyntiin talo ei mene, vaan aikanaan se päätyy yhteisille lapsille perintönä.

Vierailija
95/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi jos maksaa hoitovastikkeen niin sillä hyvä. Sinä hoidat lainan, koska sinun asunto

jos puoliso alkaa lyhentää lainaa, silloin myös hän on osa-omistaja. erossa risoisi,että sinne män kämppä jota rahoitin. eli vastike ok häneltä. olet vastuussa omasta lainasta. luovu asunnosta. ottakaa yhteinen uusi vuokrakoti. kun elämä tasaantuu,harkitkaa sitten yhteistä lainaa ja asuntoa.

Vierailija
96/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi maksaa

hoitovastike 189 € + lainan korkokulut 230 € jaettuna puoliksi eli 209,5 € ja mahdolliset remonttikulut puoliksi

tai

omistamasi asunnon arvioitu markkinavuokra 700 € / 2 eli 350 € (ja sinä maksat kaikki remonttikulut)

molemmissa tapauksissa sähkö ja vesi puoliksi

ja sinä maksat loput eli lainan lyhennyksen molemmissa tapauksissa. (kartuttaa sun omaisuuttasi)

Tätä korvamerkitsemistä juuri ihmettelen. Että puoliso voisi hyvin maksaa toiselle 350€+puolet sähkö- ja vesilaskusta esim.100€ = 450€, mutta ne pitää maksaa vaikka siirtämällä ne toisen tilille. Ja toinen voi maksaa sillä lainanlyhennyksen.

Kun on AIVAN SAMA lopputulos, jos se puoliso maksaa tuolla suoraan lainanlyhennystä. 

Mitä väliä? Summat ratkaisee.

Vierailija
97/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet asumiskuluista eli vastikkeesta, sähköstä, vedestä jne.

Asunnon omistajana sinä kartutat omaisuuttasi maksaessasi lainaa, joten miehen ei tarvitse osallistua lainakuluihin.

Ei omistusasuminen ole mikään lakiin kirjattu automaatti omaisuuden kartuttamisesta. Ei tarvi kuin yksi iso työnantaja siirtää toimintonsa muualle, niin paikkakunnan asunnot ei kelpaa kenellekään juuri millään hinnalla. Pk-seutu on kohtalaisen hyvin turvassa tältä. Tosin nyt tässä maailmantilanteessa en ostaisi minkäänlaista asuntoa sieltä. 2019 möin omani ja muutin pois, nyt sitä saisi kaupitella vuosia, ennen kuin kelpaisi jollekin.

Aivan ja tuon riskin kantaa vain ja ainoastaan omistaja.

Siksi kannattaakin myydä se asunto pois ja muuttaa yhteiseen vuokraluukkuun.

Vierailija
98/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyt sen pois ja ostatte yhteisen asunnon jonka  maksatte puoliksi. 

Tämä on ehdottomasti ainoa järkevä ratkaisu. Uusi asunto luultavasti pienempi kun toisella ei varaa. Sinulla jäisi rahaa yli. Sen määrän sijoittaminen on sitten kysymys erikseen.

35 vuoden kokemus kysymyksen aihepiiristä

Vierailija
99/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

300€ on mielestäni hyvä korvaus + juoksevat kulut puoliksi, molemmilla asumiskulut puolittuu ja toinen saa laitettua sen puolikkaan osaa sijoitukseen ja toinen saa maksettua lainaansa.

Vierailija
100/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni olettaa että puoliso automaattisesti mies?

Asunnon omistaja maksaa lainansa ja sen kulut niin kauan kun omistaa asunnon yksin. Toinen maksaa vaikkapa hoitovastikkeen verran "vuokraa" sinulle. Tai voitte päätyä esimerkiksi 300 euroon yhtä hyvin. Lainan ja korot maksat sinä tietysti koska vain sinun asunnostasi kyse ja kerrytät koko ajan omaa omaisuuttasi. Korot laskevat taas pian. Eivät ole puolisolle kuuluva asia. Asunnon isommat remontit maksat sinä koska kyse sinun omaisuudestasi. Jos päädytte tekemään pintaremonttia niin puoliso voi osallistua maksamiseen. Eihän asumiskulut mene tasan mutta miksi menisivät? 

Meillä ratkaisu oli toisenlainen eli puoliso otti osan lainasta ja samalla omistuksesta puolet eikä tarvinnut miettiä asiaa. Melko nopeasti ostimme sitten yhteisen "oman" ja isomman asunnon.

Saman ratkaisun mekin teimme. Ensimmäisessä asunnossa asuimme viitisen vuotta ja sen jälkeen ostimme omakotitalon. Yhdessä.