Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autistit kertokaa mitä normaalia ette ymmärrä?

Vierailija
19.02.2025 |

Aloitan:

- Kissavideoita

- ns. kaunista balladimusiikkia

- Asioiden joukkohysterisointia tai moraalista pahennusta

- Miten yksin olemisesta voi kärsiä

- Miksi minua pitäisi kiinnostaa mitä muut ajattelevat minusta.

Kommentit (291)

Vierailija
161/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pettämistä ja itsekkyyttä, omaneduntavoittelua, joillaisina normit yleensä näyttäytyvät. Ihmiset pelaavat röyhkeästi omaan pussiinsa. 

Ollessani sinkku, neljä kaverini miestä lähestyi minua illanvietoissa flirttaillen, osa salaillen, osa suoraan. Joka on todella törkeää.

En ikinä voisi kunnioittaa ihmistä, joka pettää. 

Minusta tuntuu, että olen tekemisissäni vastuussa sekä itselleni, että jollekin korkeammalle voimalle.

Näin ajatteli myös Rickard Andersson Örebrossa. 

Tapausta en tiedä. Mutta normien maailman on minusta outo. Ihmiset eivät kunnioita toisiaan. Kieroilevat työ- ja raha-asioissa. Eivät siis välitä rehellisyydestä, vaan tekevät niinkuin itselle on paras ja saavat hyötyä.

Kuvittelevat että sillä ei ole mitään väliä ja eivät joud

Todellisuudessa et toimi aina oikein koska se on sinun käsitys oikeasta ja väärästä, mikä ei ole kenelläkään virheetön. 

Vierailija
162/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pettämistä ja itsekkyyttä, omaneduntavoittelua, joillaisina normit yleensä näyttäytyvät. Ihmiset pelaavat röyhkeästi omaan pussiinsa. 

Ollessani sinkku, neljä kaverini miestä lähestyi minua illanvietoissa flirttaillen, osa salaillen, osa suoraan. Joka on todella törkeää.

Minusta tuntuu, että olen tekemisissäni vastuussa sekä itselleni, että jollekin korkeammalle voimalle.

Tapausta en tiedä. Mutta normien maailman on minusta outo. Ihmiset eivät kunnioita toisiaan. Kieroilevat työ- ja raha-asioissa. Eivät siis välitä rehellisyydestä, vaan tekevät niinkuin itselle on paras ja saavat hyötyä.

Kuvittelevat

Perusteletko sinä ihan oikeasti tiedostaen tekemäsi virheet elämässä siten, että se on _sinun_ subjektiivinen tapasi käsittää oikea ja väärä (että vain sinä hyödyt), ja että kukaan ei ole täydellinen? 😳

Ei jumalauta 😃

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapausta en tiedä. Mutta normien maailman on minusta outo. Ihmiset eivät kunnioita toisiaan. Kieroilevat työ- ja raha-asioissa. Eivät siis välitä rehellisyydestä, vaan tekevät niinkuin itselle

Sinun oikeudentajusi on tietenkin 100% objektiivinen, oi ylhäinen autisti

Vierailija
164/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja esittää kysymykset autistisille ja on ilmeisesti itse autisti. Yhdeksän sivua vastauksia, onko ne kaikki autisteja, jotka vastasivat? Onko autismi näinkin yleistä.

Vierailija
165/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, että miten ihmiset ovat kiinnostuneita toisten ihmisten henkilökohtaisista asioista. Esim. parisuhteessa oleminen, seksuaalinen suuntautuminen tai vaikka seksikumppanien määrä. Jopa täysin tuntemattomien ihmisten, kuten jonkun julkisuuden henkilön mahdollinen homoseksuaalisuus tai että onko hän yhdessä jonkun kanssa ja jos on, niin kenen kanssa?

Sua ei siis kiinnosta toiset ihmiset ja heidän asiat? Olet vain itsestäsi kiinnostunut?

Tämä on hyvin hämmentävä olettamus.

En ole aiempi kommentoija, mutta vastaan silti.

Itse olen kiinnostunut tietyistä, taiteista, luonnosta, tekniikasta, historiasta, jopa sosiologiasta ja psykologiasta. Mutta siitä en ole kiinnostunut mitä naapurin Minttu tykkää touhuta makuuhuoneessa tai onko hänellä värjätyt hiukset. Silti pidän ihmisistä, myös naapurin Minusta ja toivon hänelle hyvää.

Rakastan uusien asioiden oppimista ja siihen käytän paljon aikaa. Muiden henkilökohtaiset asiat tuntuvat heidän yksityisasioiltaan. Eivät ne minulle kuulu.

Vierailija
166/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, että miten ihmiset ovat kiinnostuneita toisten ihmisten henkilökohtaisista asioista. Esim. parisuhteessa oleminen, seksuaalinen suuntautuminen tai vaikka seksikumppanien määrä. Jopa täysin tuntemattomien ihmisten, kuten jonkun julkisuuden henkilön mahdollinen homoseksuaalisuus tai että onko hän yhdessä jonkun kanssa ja jos on, niin kenen kanssa?

Sua ei siis kiinnosta toiset ihmiset ja heidän asiat? Olet vain itsestäsi kiinnostunut?

Itse olen kiinnostunut tietyistä, taiteista, luonnosta, tekniikasta, historiasta, jopa sosiologiasta ja psykologiasta. Mutta siitä en ole kiinnostunut mitä naapurin Minttu tykkää touhuta makuuhuoneessa tai onko hänellä värjätyt hiukset. Silti pidän ihmisistä, m

Myös neurotyypilliset voivat olla sivistyneitä, älykkäitä ja asiakeskeisiä. Eivät nuo ole mitään yksinoikeudella autisteille kuuluvia piirteitä. Autisteja näyttää leimaavan sellainen mustavalkoinen ajattelu, että "koska minä olen autisti niin kaikki piirteeni ovat autistisia, ja jos muilla on näitä piirteitä, niin hekin ovat autisteja".

Vierailija
167/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla autisti (tai voi ollakin) ettei pidä kaikkia asioita normaalina tai ymmärrä, mitä joku muu pitää normaalina tai mihin on aivopeseytynyt. Paitsi tietysti normaalit säännöt ja turvallisuus.

Vierailija
168/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun aloittaja esittää kysymykset autistisille ja on ilmeisesti itse autisti. Yhdeksän sivua vastauksia, onko ne kaikki autisteja, jotka vastasivat? Onko autismi näinkin yleistä.

En tiedä. Minä vastaan lähes aina näihin autisteille esitettyihin kysymyksiin oletusautistina. Mulla on siis Asperger, ja testatessa sekä neuropsykologi että lääkäri sanoivat minun olevan aika klassinen tapaus. Olen nainen.

Vierailija
169/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon ainakin kirjoittanut monta viestiä tähän ketjuun, kun on tullut jotain keskustelua aiheesta x. 

Vierailija
170/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kynnet pitää tosiaan olla lyhyet, niin sormissa kuin varpaissa. Kumpikin tuntuu epämiellyttävästi heti kun kasvavat. En pure, mutta leikkaan usein. Ei puhettakaan mistään pitkistä tekokynsistä, yhh. 

Tämä! Pitkät tekokynnet ovat perustavanlaatuisella tavalla oksettavat. Minun tekee pahaa katsoa, kun joku pitkäkyntinen yrittää tehdä jotain epäkäytännöllisillä sormillaan. Jopa kynän pitämine kädessä näyttää vaikealta.

Vierailija
171/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua kiinnostaa ihmiset, mutta ei minua kiinnosta esimerkiksi julkkisjuorut. Että onko vaikka joku Lady Gaga tai Justin Biebet parisuhteessa ja jos ovat, niin kenen kanssa. Sellaisista asioista kun jossain lehdissä kirjoitetaan. Että vaikka joku julkkispari on eronn

Kammottavaa, että näin kylmät ihmiset myös lisääntyvät. Siis et pidä yhteyttä aikuisiin lapsiisi? Et koskaan kysele kuulumisia etkä ole kiinnostunut heidän elämästään? Voin vain kuvitella, miten ankea lapsuuskin on lapsiparoilla ollut...

Vierailija
172/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kiinnostunut tietyistä, taiteista, luonnosta, tekniikasta, historiasta, jopa sosiologiasta ja psykologiasta. Mutta siitä en ole kiinnostunut mitä naapurin Minttu tykkää touhuta makuuhuoneessa tai onko hän

Myös neurotyypilliset voivat olla sivistyneitä, älykkäitä ja asiakeskeisiä. Eivät nuo ole mitään yksinoikeudella autisteille kuuluvia piirteitä. Autisteja näyttää leimaavan sellainen mustavalkoinen ajattelu, että "koska minä olen autisti niin kaikki piirteeni ovat autistisia, ja jos muilla on näitä piirteitä, niin hekin ovat autisteja".

Sanoinko, että kukaan neurotyypillinen ei voisi olla sivistynyt ja älykäs?

Vastasin väitteeseen, jossa todettiin mustavalkoisesti, että autisti on kiinnostunut vain itsestään jos häntä ei kiinnosta muiden henkilökohtaiset asiat. Kerroin mistä itse olen kiinnostunut. Kenenkään muun kiinnostuksenkohteisiin tai älykkyyteen en ottanut kantaa.

Itseäni en pidä erityisen kiinnostavana tai äkykkäänä. Monista asioista voi olla kiinnostunut vaikkapa ei olisi mikään nero.

Vanha nimitys autistien kiinnostuksenkohtelle on pakkomielteet. Niitä sanottiin pakkomielteiksi niiden voimakkuuden takia.  Kiinnostuksenkohteet on neutraalimpi ja vähemmän loukkaava termi samasta asiasta. Ei sitä kannata kadehtia. 

Vierailija
173/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä neurotyypillisten tapaa heti määritellä kumpi on ylempänä tai alempana arvoasteikossa. Jotenkin kummallista. En myöskään ymmärrä yksin olosta kärsimistä, kun yleensä ihmisistä kärsitään.

Vierailija
174/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua kiinnostaa ihmiset, mutta ei minua kiinnosta esimerkiksi julkkisjuorut. Että onko vaikka joku Lady Gaga tai Justin Biebet parisuhteessa ja jos ovat, niin kenen kanssa. Sellaisista asioista kun jossain lehdissä

Niinkö siinä sinun mielestäsi luki? Jos näin on, niin sinun on parempi jäädä luuloinesi tuohon tilaan ja jatkaa siunailujasi. Kaikkea sitä.

Vierailija
175/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua kiinnostaa ihmiset, mutta ei minua kiinnosta esimerkiksi julkkisjuorut. Että onko vaikka joku Lady Gaga tai Justin Biebet parisuhteessa ja jos ovat, niin kenen

Lainaukset eivät toimi, kommentoin aiemmin viestiä jossa luki:

"Olen eri, mutta duagnosoitu Asperger sekä ADD. Menen vielä astetta pahemmaksi, eli ei (oikeasti) kiinnosta niiden läheistenkään asiat - etenkään ellen voi/tarvitse niihin vaikuttaa. Nykyisin, kun lapset on aikusia, saan jatkuvasti huomautuksia etten pidä yhteyttä koskaan. Vastaan toki heille jos ottavat yhteyttä. Varsinkin, jos olen yhtään kuormittunut, vtuttaa aivan hirveästi edes ajatella muiden asioita - en jaksa niitä! Vihaan kaikkien ihmisten asioita! Paljon! Saan hädin tuskin omat asiani/ajatukseni pidettyä kasassa."

Tämähän on todella kylmää käytöstä ja hirveää vanhemmuutta!

Vierailija
176/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kiinnostunut tietyistä, taiteista, luonnosta, tekniikasta, historiasta, jopa sosiologiasta ja psykologiasta. Mutta siitä en ole kiinnostunut mitä naapurin Minttu tykkää touhuta makuuhuoneessa tai onko hän

Lääketieteessä erityisiä kiinnostuksenkohteita pidetään dignostisena kriteerinä autismille.

Joillekin tieto ja tiedon hankkiminen ovat erityinen kiinnostuksenkohde. 

Vierailija
177/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fanittamista 😳 Etenkin aikuisten ihmisten kohdalla se tuntuu täysin käsittämättömältä käytökseltä.

Muistan, kun joku nainen selitti tv:ssä, että hän pyöräilee Meiju Suvaksen keikkojen perässä ympäri Suomea ja mietin, että tuo ei voi olla mieleltään terve.

Minä olen joskus iät ajat sitten nähnyt dokkarin, jossa keski-ikäiset naiset fanittivat Siltsua (!) niin kovasti, että heidän avioliittonsakin kärsivät siitä. Ohjelmassa näytettiin lähes psykoottista hyllymistä keikoilla, jokaiselle keikalle piti päästä. Nappiverkkareissa harjoiteltiin omien lasten kanssa kotipihassa askelkuvioita tahtiin *ja sydän lyö bum bum bum*. Jotenkin traumatisoiduin siitä, niin totaalisen vieraalta ja _väärältä_ se tuntui. Sairaalta.

Varmasti tuntui, en olisi itse kestänyt edes katsoa. Kuitenkin yksi naisvihan piirteistä on kiukkuinen suhtautuminen kaikkiin naisiin, koska osa heistä on ihan vain ihmisiä: itsekeskeisiä, typeriä, usein keskiarvoa heikompia älyltään. Jokaisen naisen pitäisi olla täydellistä äitivaimomatskua jokaiselle keskenkasvuisesti kiukuttelevalle miehelle tai naisellekin. Tulee mieleen lauantaisen luontofilmin nuori kotka. Rääkyy, kun pitäisi metsästää. Niin, että saaliit juoksevat rääkymistä pakoon. Laskeutuu keskelle gemssilaumaa huutamaan, että antaisivat hänelle ruokaa. Olivathan ne häntä mukavasti isompia ja hiukan samanvärisiä kuin oma äiti.

Vierailija
178/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kiinnostunut tietyistä, taiteista, luonnosta, tekniikasta, historiasta, jopa sosiologiasta ja psykologiasta. Mutta siitä en ole kiinnostunut mitä naapurin

Myös hyvin monilla ei-autistisilla on erityisiä kiinnostuksenkohteita. Perehtyneisyyden leimaaminen autistiseksi piirteeksi on inhottavaa, vaikka kuuluisikin _yhdessä monen muun piirteen kanssa_ autismidiagnoosiin.

Vierailija
179/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että jotkut kertoo porukassa jostain ongelmastaan ja tässä ei ole tarkoituksena saada muilta neuvoja ja apua ongelman ratkaisuun vaan huomiota ja sääliä. Jos ongelmaan ehdottaa ratkaisua, ongelmainen raivostuu.

Empatiaa ja on miesten tunnesokeutta. Google: aleksitymia selitä

Vierailija
180/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, poistettiinko viestini autistien ylemmyydentunteesta? :D Teidänhän ei pitänyt olla herkkähipiäisiä vaan oikein nauttia siitä, kun asiat sanotaan suoraan!

Anteeksi nyt vaan, mutta vertaatte tässä ketjussa itseänne pölkkypäihin, ette "nentteihin". Normaaleissa ihmisissä on ihan yhtä lailla älykkäitä ja fiksuja ihmisiä, eikä pelkkiä julkkisjuoruista ja selfieistä kiinnostuneita taukkeja. 

Onko sinulla todettu adhd ja/tai epävakaa, vai oletko jäänyt ihan ilman apuja ja diagnoosia? 

Nyt ei ollut kovin osuvia sivalluksia - ymmärtäähän sen autistilta toki! :D Kummasti yksikään paikalla päivystävä autisti ei kuitenkaan osaa mitenkään kommentoida tuota mainitsemaani ristiriitaisuutta ja erityisesti sitä, että vertailu tapahtuu aina skaalalla fiksu-tyhmä, ei skaa

On helppo kuvitella olevansa superälykäs kun osaa piirtää muttei kirjoittaa tai laskea. Tai päinvastoin. Muut ei tajuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi