Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autistit kertokaa mitä normaalia ette ymmärrä?

Vierailija
19.02.2025 |

Aloitan:

- Kissavideoita

- ns. kaunista balladimusiikkia

- Asioiden joukkohysterisointia tai moraalista pahennusta

- Miten yksin olemisesta voi kärsiä

- Miksi minua pitäisi kiinnostaa mitä muut ajattelevat minusta.

Kommentit (291)

Vierailija
121/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, poistettiinko viestini autistien ylemmyydentunteesta? :D Teidänhän ei pitänyt olla herkkähipiäisiä vaan oikein nauttia siitä, kun asiat sanotaan suoraan!

Anteeksi nyt vaan, mutta vertaatte tässä ketjussa itseänne pölkkypäihin, ette "nentteihin". Normaaleissa ihmisissä on ihan yhtä lailla älykkäitä ja fiksuja ihmisiä, eikä pelkkiä julkkisjuoruista ja selfieistä kiinnostuneita taukkeja. 

Tiedän että olet jonkin sortin trolli, mutta jotkut autismin kirjoilla olevat itseasiassa voi olla hyvinkin "herkkähipiäisiä" kuten asian ilmaisit. Itse otan tosi herkästi itteeni ja huomaan helposti pienetkin muutokset ilmapiirissä tms. 

Mutta silti et ole kiinnostunut käyttäytymissäännöistä, vaan mielihyvin loukkaat normoja tökeryydelläsi?

Vierailija
122/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, poistettiinko viestini autistien ylemmyydentunteesta? :D Teidänhän ei pitänyt olla herkkähipiäisiä vaan oikein nauttia siitä, kun asiat sanotaan suoraan!

Anteeksi nyt vaan, mutta vertaatte tässä ketjussa itseänne pölkkypäihin, ette "nentteihin". Normaaleissa ihmisissä on ihan yhtä lailla älykkäitä ja fiksuja ihmisiä, eikä pelkkiä julkkisjuoruista ja selfieistä kiinnostuneita taukkeja. 

Tiedän että olet jonkin sortin trolli, mutta jotkut autismin kirjoilla olevat itseasiassa voi olla hyvinkin "herkkähipiäisiä" kuten asian ilmaisit. Itse otan tosi herkästi itteeni ja huomaan helposti pienetkin muutokset ilmapiirissä tms. 

Mutta silti et ole kiinnostunut käyttäytymissäännöistä, vaan mielihyvin loukkaat normoja tökeryydelläsi?

Normipoisto ja ignore. Trollit pois ketjusta. Muuten kivaa keskutelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miksi monet naiset on niin kiinnostuneita ulkonäöstään. Minua asia ei ole koskaan kiinnostanut ollenkaan. Älyn tasolla ymmärrän eron - he haluavat niiltä ihmisiltä jotain, esim. miehiltä seksiä tai seuraa, tai vaikka ystävällisempää kohtelua. Minä taas en halua ihmisiltä mitään, joten ei mua kiinnosta niiden silmää miellyttää, ei ole koskaan kiinnostanut. Hyvä vaan jos olen niin ruma että karkotan rauhani häiritsijät.

Vierailija
124/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että miksi monet naiset on niin kiinnostuneita ulkonäöstään. Minua asia ei ole koskaan kiinnostanut ollenkaan. Älyn tasolla ymmärrän eron - he haluavat niiltä ihmisiltä jotain, esim. miehiltä seksiä tai seuraa, tai vaikka ystävällisempää kohtelua. Minä taas en halua ihmisiltä mitään, joten ei mua kiinnosta niiden silmää miellyttää, ei ole koskaan kiinnostanut. Hyvä vaan jos olen niin ruma että karkotan rauhani häiritsijät.

Hieman ohi aiheen, mutta voimakas kiinnostus ulkonäköön voi olla merkki autismista.

Kuten tiedetään, autismi on ollut pitkään alidiagnosoitu naisilla, koska miestyypillinen autismi tunnetaan paremmin. Näin stereotypisesti autistimiesten syvä kiinnostus juniin nähdään helpommin autismin oireena kun autistinaisten syvä kiinnostus ulkonäköön ja meikkeihin taas vain pinnallisuutena ja turhamaisuutena.

Vierailija
125/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vammaiset yhdessä ketjussa 🤣

Vierailija
126/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt miten naiset voi pitää korkkareita. Et vapaaehtoisesti laittaa semmoiset jalkaan ja pilaa jalkansa? Monella naisella on isovarvas kääntynyt sisäänpäin ja muutenkin varpaat koukussa tai kierossa. Onko pakko käyttää niin kapeita kenkiä? Just jotkut korkokengät, ballerinat tms joissa varpaat menee suppuun. En vaan tajua. 

Vierailija
127/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen autisti. Myöskään suihkussa käymisestä et pidä. 

Vierailija
128/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistina en tajua miksi jonkun kuolema on kauhea asia. 

https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/05/21/study-fin…

Vierailija
129/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettämistä ja itsekkyyttä, omaneduntavoittelua, joillaisina normit yleensä näyttäytyvät. Ihmiset pelaavat röyhkeästi omaan pussiinsa. 

Ollessani sinkku, neljä kaverini miestä lähestyi minua illanvietoissa flirttaillen, osa salaillen, osa suoraan. Joka on todella törkeää.

En ikinä voisi kunnioittaa ihmistä, joka pettää. 

Minusta tuntuu, että olen tekemisissäni vastuussa sekä itselleni, että jollekin korkeammalle voimalle.

Vierailija
131/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla todettu adhd ja/tai epävakaa, vai oletko jäänyt ihan ilman apuja ja diagnoosia? 

Vierailija
132/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on joku, jolla on niin kurja elämä että pitää peukuttaa omia viestejä.

Vierailija
133/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pettämistä ja itsekkyyttä, omaneduntavoittelua, joillaisina normit yleensä näyttäytyvät. Ihmiset pelaavat röyhkeästi omaan pussiinsa. 

Ollessani sinkku, neljä kaverini miestä lähestyi minua illanvietoissa flirttaillen, osa salaillen, osa suoraan. Joka on todella törkeää.

Minusta tuntuu, että olen tekemisissäni vastuussa sekä itselleni, että jollekin korkeammalle voimalle.

Näin ajatteli myös Rickard Andersson Örebrossa. 

Vierailija
134/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on joku, jolla on niin kurja elämä että pitää peukuttaa omia viestejä.

Saatko meltdownin kun kaikki eivät ole samaa mieltä kanssasi?

Vierailija
135/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ennen tajunnut, että normot esiintyy tietyllä tavalla koska ne ovat kopioineet sen joltain muulta. Ei siis täysin tietoisesti, vaan lapsesta saakka ovat luonnostaan matkineet tietynlaista puhetyyliä, ilmeitä ja muuta sosiaalista käyttäytymistä. Tämän takia he ystävystyvät helposti ja nopeasti keskenään.

Tämän takia mua on aina pidetty outona heti kättelyssä, koska en ole luonnostaan oppinut tuota kaikkea. Mun pitää tietoisesti tarkkailla mitä muut tekee ja ottaa siitä mallia, mutta se tuntuu epäaidolta ja siksi vaivaannuttavalta ja väärältä. Tätä en ymmärtänyt ennen, mutta nyt tajuan, että ns. normaalit ihmiset ei myöskään osaa luonnostaan noin vain olla oikein sosiaalisissa tilanteissa, vaan he ovat matkineet toisia ja oppineet siten. Se matkiminen vain tulee heille luonnostaan. Näin olen siis päätellyt, mutta voin olla väärässäkin.

Olet täysin oikeassa. Ihminen matkii tiedostamattaan kaverinsa puhetyyliä, sanoja tai sanontoja, ideoita ja liikkeitä.

Vierailija
136/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla todettu adhd ja/tai epävakaa, vai oletko jäänyt ihan ilman apuja ja diagnoosia? 

Nyt ei ollut kovin osuvia sivalluksia - ymmärtäähän sen autistilta toki! :D Kummasti yksikään paikalla päivystävä autisti ei kuitenkaan osaa mitenkään kommentoida tuota mainitsemaani ristiriitaisuutta ja erityisesti sitä, että vertailu tapahtuu aina skaalalla fiksu-tyhmä, ei skaalalla autisti-nentti. Ette jotenkin kykene hyväksymään sitä, että myös neurotyypillisissä on eroja älykkyydessä, vaan pidätte kaikkia nenttejä tyhminä ja fiksuus on aina merkki autismista :::DDD

Vierailija
137/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penny Lame kirjoitti:

Yhteinen hypetys. Ihan oikeasti on saatanut käydä niin että olen ollut todella kiinnostunut jostain sarjasta/kirjasta/elokuvasta mutta kun se menee yleiseen vauhdikkaaseen fanitukseen siten että siitä kuulee koko ajan, mielenkiinto lakkaa ja jätän asian sikseen. Ehkä jatkan sitten kun hypepöly on laskeutunut.

Eikä kyse ole siitä että "en halua olla kuin muut" tai "mä tykkäsin tästä ennen kuin se oli cool", se on vaan jotenkin liikaa. Pystyn yhdessä jonkun hyvän kaverin kanssa syväsukeltamaan johonkin mistä tykkään, mutta muutoin nautin spessuintrestit yksin.

Niin ja parisuhteet. Miten te sen teette?? Haluisin.

Sama juttu. En halua keskustella erityismielenkiinnonkohteistani sellaisen kanssa, joka ei ole yhtä perehtynyt. Tai miten sen selittäisi... Voin jutella joko kertoen aiheesta kiinnostuneelle tietämättömälle, tai sitten yhtä syvälle tai syvemmälle uponneen kanssa. Mutta sellainen, joka luulee tietävänsä, mutta on enemmän innokas kuin asiantunteva, on raskas.

Vierailija
138/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysit oikean paikan. Tervetuloa! 🤗

Vierailija
139/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ajatteli myös Rickard Andersson Örebrossa. 

Tapausta en tiedä. Mutta normien maailman on minusta outo. Ihmiset eivät kunnioita toisiaan. Kieroilevat työ- ja raha-asioissa. Eivät siis välitä rehellisyydestä, vaan tekevät niinkuin itselle on paras ja saavat hyötyä.

Kuvittelevat että sillä ei ole mitään väliä ja eivät joudu ikinä vastuuseen kenellekkään. 

Minusta taas tuntuu, että kerään jotain oikein tekemisen cv:tä elämästäni. 

Vierailija
140/291 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penny Lame kirjoitti:

Yhteinen hypetys. Ihan oikeasti on saatanut käydä niin että olen ollut todella kiinnostunut jostain sarjasta/kirjasta/elokuvasta mutta kun se menee yleiseen vauhdikkaaseen fanitukseen siten että siitä kuulee koko ajan, mielenkiinto lakkaa ja jätän asian sikseen. Ehkä jatkan sitten kun hypepöly on laskeutunut.

Eikä kyse ole siitä että "en halua olla kuin muut" tai "mä tykkäsin tästä ennen kuin se oli cool", se on vaan jotenkin liikaa. Pystyn yhdessä jonkun hyvän kaverin kanssa syväsukeltamaan johonkin mistä tykkään, mutta muutoin nautin spessuintrestit yksin.

Niin ja parisuhteet. Miten te sen teette?? Haluisin.

Sama juttu. En halua keskustella erityismielenkiinnonkohteistani sellaisen kanssa, joka ei ole yhtä perehtynyt. Tai miten sen selittäisi... Voin jutella joko kertoen aiheesta kiinnostuneelle tietämättömälle, tai sitten yhtä syvälle tai syvemmälle upon

Minä en _halua_ puhua niistä. En ole kiinnostunut ihmisten _näennäisestä_ kiinnostuksesta asioita kohtaan, josta itse lähinnä elän. Mainitsen toki että tämä kiinnostaa, ja tämän asian kanssa puuhastelen, mutta on todella huonoja kokemuksia siitä, kun joka alkaa esittää kiinnostuneempaa kuin onkaan - motiivinaan aivan muu asia kuin se todellinen kiinostus asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän