Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Ikääntyessään nainen muuttuu näkymättömäksi

Vierailija
19.02.2025 |

Onko törkeää ikärasismia?

Kommentit (193)

Vierailija
41/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärrän pointtisi, mutta silloin et ole muuttunut näkymättömäksi vaan sinua on alettu arvostaa.

Näkymättömyys on sitä, että vanhempi nainen, hänen tietonsa ja osaamisensa sivuutetaan täysin, ja syynä on se, että vaikkei enää saa seksuaalista huomiota, hänet silti luokitellaan naiseksi ja niin ollen vielä vähäpätöisemmäksi kuin nuoret naiset."

Mutta näin tuntuu käyvän useimmille naisille minun tuttavapiirissäni ainakin, että arvostus ihmisenä ja ammattilaisena lisääntyy sitä myötä kun arvo seksiobjektina laskee. En tiedä onko kyse siitä, että olen akateemisesti koulutettu teknisellä alalla, ehkä korkeasti koulutetut on sen verran fiksumpia, että ei ole koskaan ajatelleet että nainen olisi jotenkin vähäpätöisempi naiseuden takia. Mutta niin kauan kun nainen, työpaikoilla hyvin harvinainen otus, oli seksuaalisesti kiinnostava, ei ikään kuin osattu olla luonnollisesti sen naisen kanssa, vaan meni aina vähän pasmat

Hauska, että esimerkkinä on tekninen ala, josta nimenomaa on useampi tutkimuksia kuinka akateemisista aloista juuri sillä naiset ovat edelleenkin ammattilaisina huomattavasti aliarvostetumpia kuin muilla akateemisilla aloilla.

Vierailija
42/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuisipa. Voisin näkymättömänä tehdä vaikka mitä. Korjata muutaman ulkopoliittisen ongelman näin alkuunsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että naiset, jotka täällä väittävät hyväksi asiaksi teeskentelevät. No suodaan heille tämä puolustusmekanismi käsitellä ikääntymistään. Oikeasti naiset pelkäävät kuollakseen ikääntymistä ja haluttavuutensa menettämistä. 

Puhu vaan omasta puolestasi. Mä olin nuorena ilmeisesti miesten mielestä hyvän näköinen, ja mua ahdisti ihan kamalasti se huomio. Olin ujo ja introvertti, ja oikein pelkäsin niitä lähestymisiä. Opettelinkin sitten semmoisen nyrpeän naama norsunvatulla ilmeen ja pukeutumaan epäseksikkäästi, että pysyisivät pois. 

Ei mua ole koskaan kiinnostanut yhtään mikään haluttavuus miesten silmissä. En ole koskaan halunnut miestä elämääni, enkä halua nytkään. (Sitä paitsi nekin tutut, jotka haluavat, kyllä löytävät esim. vaihdevuosien jälkeenkin seuraa jos heitä sellainen kiinnostaa. Eli on näkymätön lähinnä satunnaisille ohikulkijoille, ja mitä semmoisille näkyvyydellä kukaan tekisikään)

Vierailija
44/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 49v ja edelleen näitä toljottajia riittää. Ei todellakaan ole mukavaa. Ei ole ikinä ollutkaan. Todella ahdistavaa. Nykyään voin kyllä vaikka sanoa, että v i t t u a k o tuijotat.Tai antaa viheasen katseen. Nuorena en uskaltanut.

Vierailija
45/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa miehistä taas on näkymättömiä kehdosta hautaan. 

Näin se nimenomaan on Suomessa. Jos ei ole esim. laatikkoleukainen jääkiekonpelaaja, ei urkkahallilla tiukkatrikoiset mimmit paljoa hymyile. Ujoille ruoka-aikaan kotona olleille heppaneideille pitäisi kumppanikanditaatilla olla maatila-ranchi ja Range Roveri pihassa-omat siis.

Keskikalja-porukoissa en ole ollut enkä mene.

Miten niin 40-50v. naiset ovat näkymättömiä? Näin heitä jatkuvaan mutta sen jälkeen ilmeestä päätellen 112:seen soittaminen on mielessä eikä tavismiehille hymyily.

Vierailija
46/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että naiset, jotka täällä väittävät hyväksi asiaksi teeskentelevät. No suodaan heille tämä puolustusmekanismi käsitellä ikääntymistään. Oikeasti naiset pelkäävät kuollakseen ikääntymistä ja haluttavuutensa menettämistä. 

Olet niiin väärässä kuin vain voi olla. Ihanan vapauttavaa olla rentona ja rauhassa miesseurassa, jossa joka toinen ei yritä iskeä sänkyyn. Olen nyt ollut vuoden meikittä, aahh. Vaikka huomaan kyllä kuinka upeita yli 70-vuotiaat naiset ovat löydettyään oman hillityn tyylin meikata, laittavat hiuksensa kauniisti ja pukeutuvat juuri heille hyvin istuviin vaatteisiin ja väreihin. Ehkä pikkuhiljaa siirryn tuohon joukkoon, mutta nyt nautin huomaamattomuudesta,

Vierailija
47/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehet on näkymättömiä koko ikänsä 

Vierailija
48/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä oon ollut näkymätön enimmäkseen koko iän. Se on enimmäkseen hyvä. Silloin vain huono, kun haluaisi olla jollekin näkyvä. Ainoa muutos mitä olen havainnut on, että törkeät kommentit on vähentyneet huimattavasti, sekä joskus teititellään tai sanotaan rouvaksi.

Vierailija
49/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeasti _suree_ tällaista? 😳 Elämä ei ole mikään Harlekiini-sarja, vaan vaarallinen polku. Ihminen on tuhoisa laji; niin itselleen kuin toisilleenkin. Suurin osa ns huomiosta tulee jotenkin häiriintyneiltä yksilöiltä ja potentiaaliselta uhalta. Mikään ikinä ei ole parempi turva kuin olla huomaamaton ja näkymätön. Kuinka typeriä ihmiset egoineen ja loputtomine huomion tarpeineen onkaan!

Vierailija
50/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosiin kyllästynyt, raiteiltaan suistunut asemapäällikkö toivoo sydänystävää, ei kylmäkiskoinen!

Vierailija
51/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hauska, että esimerkkinä on tekninen ala, josta nimenomaa on useampi tutkimuksia kuinka akateemisista aloista juuri sillä naiset ovat edelleenkin ammattilaisina huomattavasti aliarvostetumpia kuin muilla akateemisilla aloilla."

Omalla ammattinimikkeelläni esimerkiksi naisilla on keskimäärin hieman isommat palkat kuin samanikäisillä miehillä. Tätä selitetään sillä, että naiset jotka alalle hakeutuu on todennäköisesti poikkeuksellisen motivoituneita tai lahjakkaita, että viitsivät lähteä sinne miesten sekaan. Mutta sen se ainakin osoittaa, ettei naiseus itsessään aiheuta tällaista aliarvostusta. (Yksi tekijä tuohon naisten isompaan palkkaan on minusta se, että jos tarvitaan joku esimiesasemaan, usein siihen katsotaan naisia, koska on myytti että naiset olisi parempia ihmisten kanssa, kun taas ns. nörtit miehet huonoja)

Vierailija
52/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku laittaa kuvat jutun naisista tänne, kiitos?

Vierailija
53/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse 49v ja edelleen näitä toljottajia riittää. Ei todellakaan ole mukavaa. Ei ole ikinä ollutkaan. Todella ahdistavaa. Nykyään voin kyllä vaikka sanoa, että v i t t u a k o tuijotat.Tai antaa viheasen katseen. Nuorena en uskaltanut.

Tyyppi voi ihan vaan lauhkeasti todeta että siinäpä mukavan näköinen naisimmeinen ja sun asenteesi on tuo..

Oletkohan tottakaan. Valitettavasti voit ollakin.

Vierailija
54/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se näkymättömyys alkoi nelikymppisenä ja vain vanhemmat miehet vilkaisevat enää jos hekään. Juna meni jo. -n51 (ei ruma mutta ei mitenkään freesikään)

Vierailija
55/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt 48-vuotiaana sellainen hassu ikääntymisen vaihe, että en ole vielä näkymätön, mutta miehet hämmentyy ulkonäöstäni, koska usein luulevat että olen selvästi nuorempi, mutta sitten kuitenkin tajuavat että jotain outoa tuossa on, ja usein uskomus on, että olen väsynyt. Viime perjantaina kun kävin työpäivän jälkeen ravintolassa tuli yksi mies iskumielessä juttelemaan juuri, ja sanoin sille, että taidat olla mulle vähän turhan nuori. Hän sanoi olevansa 28 :D Hän sanoi, että luuli että olisin kolmekymppinen, mutta vaan väsynyt :D Vielä lievähköt ikääntymiset merkit selvästi tulkitaan usein väsymyksen, ei iän merkeiksi. No, eiköhän se pian se ikääntyminen etene niin että tajuavat mistä on kyse, ja pojut pysyy pois kimpusta.

Vierailija
56/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä päivää odotellessa. En olisi uskonut että vielä nelivitosena miehet läähättää perään. Enkä käy edes baareissa.

Vierailija
57/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miehet on näkymättömiä koko ikänsä 

Miten tämä määritellään? Miten pitää katsoa että nähdyksi tulo koetaan?

Kun käyn tuolla ostoksilla katselen itse enemmän tai vähemmän vastaantulijoita, joskus jotakuta silmiinkin. Onko tämä nyt jotain minkä voi kokea kiusallisena? Tai mikä on toivottavaa katsomista?

Vierailija
58/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Olen 67, enkä ole näkymätön!

Vierailija
59/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku laittaa kuvat jutun naisista tänne, kiitos?

Ei voi kun ei niitä näy

Vierailija
60/193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa! Saa vihdoin olla rauhassa. Eikä tarvitse pelätä että jokainen mies jolle erehtyy hymyilemään, luulee että olen häneen ihastunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä