Oikeistolaisen ja vasemmistolaisen merkittävin ero
Vasemmistolainen ajattelee, että yhteiskunta ja muut ihmiset ovat vastuussa hänen hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.
Oikeistolainen ajattelee, että hän on ITSE puhtaasti vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
AP kysyy mikä oikeistolaisen ja vasemmistolaisen merkittävin ero.
Tää on oikeesti ihan hyvä kyssäri ja vastauksia on varmaan aika monta erilaista. Sitten vielä sellainen asia kun puolueiden ideologiat on vaihtuneet tässä vuosien aikana. Eli vaikka itse olisit täsmälleen samaa mieltä asioista mitä ennenkin, mutta aina äänestämäsi puolue ei välttämättä enää tue sinun näkemyksiä
Monimutkainen kysymys myös. Pienen maan on hyvä pitää kaikista asukkaistaan huolta, joten kansalaisten hyvinvointi pitäisi olla kaikkien politikoiden asialistalla.
Mutta itte lähtisin tätä purkamaan ihan perusasiasta, toimeentulosta.
Suomalaiset asuivat pitkälti maaseudulla ja elättivät itteensä pientä maatilaa viljellen. Itsensä elättäminen, työllä jolla tulee toimeen on oikeistolaista ajattelua. Nykyaikaan laajennettuna pienyrittäjyys olisi oikeistolaista, kuten palkalla toimeentulo olisi oikeistolaista ajattelua. Kepu perinte
Voi apua näitä järjenjättiläisiä...
Oikeisto tarvitsee vasemmistoa ja vasemmisto oikeistoa. Äärilaitoja ei tarvitse kukaan. Oikeisto tarvitsee ostovoimaa ja työntekijöitä, vasemmisto tarvitsee samoin ostovoimaa ja työtä jolla sitä ostovoimaa saa. Se on ikään kuin symbioosi. Joskus tulevaisuudessa ehkä nämä kuviot muuttuvat ja lakataan kutsumasta näitä tahoja vasemmistoksi ja oikeistoksi mutta se vaatii sitä että ihmiskunta viisastuu vielä aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeisto ajattelee, että geenit määrittävät ihmiskohtalon, kun taas vasemmisto ajattelee, että kulttuuri, yhteiskunta ja ympäristö määrittävät ihmiskohtalon.
Vasemmisto ruikuttaa muille kohtaloaan ja saamattomuuttaan. Oikeistolainen toimii parantaakseen omaa elintasoaan.
Oikeistolaisessa tuo pitää paikkansa, hän ei kaihda keinoja parantaakseen OMAA elintasoaan! Muista ihmisistä, koko valtiosta viis, kunhan hän porskuttaa menemään ja voi hyvin. Siihen ei tarvitse aatesuuntausta, oikeistolainen on vain termi ahneelle ja itsekkäälle ihmiselle.
Niin, ennenhän maalaiset elätti itsensä. Toki kävivät myös tilan ulkopuolella töissä.
Maataloustuet. Mutuilua. Nythän maataloutta tuetaan jottei ruoka olisi niin kallista kaupoissa. Pidetään kansa tyytyväisempänä kun on massu täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia oikeisto ei piittaa ihmisistä
Eikä tasa-arvosta
Ei toisten rahojen pöllimisellä (progressiivinen verotus) ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa. Tasavero olisi tasa-arvoista. Harkinnanvaraiset tulonsiirrot eivät myöskään ole tasa-arvoisia. Sinulla on käsitteet vähän sekaisin.
Persujen äänestäjät vihasivat Soinia, koska hän oli liian "oikeistolainen" Sipilän hallituksessa, nyt fanittavat historian oikeistolaisinta hallitusta ja libertaari Purraa.
Vihasivat liberaali Stubbia, mutta äänestivät pressaksi ho#mofobiassaan, vaikka Stubb avoimesti nauroi persuille esim. politiikka-Suomessa.
On tänä weird-porukkaa.
Vasemmistolaiset YMMÄRTÄÄ, että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja että ilman toisiamme emme pärjää, ja että tämän päivän menestyjä voi olla huomisen syrjäytynyt.
Oikeistolaiset LUULEE, että kaikki on itsestä kiinni ja että köyhät ovat laiskoja tai muuten itse aiheuttaneet tilanteensa.
"
Voi Pyhä Yksinkertaisuus.
Että mutkat suoriksi vai? Kommarit, neukkula ja vasemmisto. Uskonto kielletty. Oikeisto: uskonto sallittu. Voi Tsiisus. Ei pitäisi oikeasti lukea lainkaan enää tätä palstaa, niin älyvapaita tuumailuja täällä tulee vastaan, ettei oikein jaksaisi. Onko tämän päivän Suomessa oikeasti noin yksinkertaisia ihmisiä? Noin tietämättömiä?
Kuulehan. Vasemmistolaisuus ei päätä ihmisten henkisestä elämästä eikä mistään muustakaan ihmisen ajatusmaailmassa. Jokainen saa uskoa ihan mihin haluaa tai olla uskomatta. Minä olen vasemmistolainen, mutta koko ikäni olen ollut kiinnostunut myös henkisistä asioista - myös hengellisistä. Vasemmistolaisuus ja uskonto/henkisyys eivät millään tavalla ole tosiaan poissulkevia asioita. Päinvastoin kristinusko alkuperäisessä asussaan Kristuksen opetusten viitekehyksessä on lähempänä solidaarisuutta, tasa-arvoa, lähimmäisestä välittämistä ja yhteisvastuuta peräänkuuluttavaa vasemmistolaisuutta. Ihmettelen joidenkin ihmisten kokevan ristiriitaisena nuo kaksi näkökulmaa, vasemmistolaisuus ja kristinusko ovat tosiasiassa kuitenkin lähempänä toisinaan kuin kristinusko ja oikeistolaisuus. Oikeistolaisuus halveksii yhteisvastuuta ja vähävaraisista, köyhistä, heikoista ja sairaista huolehtimista. Oikeistolaisuuteen liittyy itsekkyys ja sitä pidetään jopa hyveenä.Raamatussakin sanotaan, että helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä taivaaseen. Rikasta sitoo rakkaus mammomaan eli tavaraan ja omaisuuteen, rahaan. On mahdotonta palvoa kahta Jumalaa.
Jeesushan oli vasemmistolainen :)"
Juurikin yksinkertaisuus. Jos siis uskonto on laitettava jommalle kummalle puolelle, laitan sen oikeistoon.
No osaat varmaan valaista meitä mikä oli tai on uskontojen asema näissä vasemmistolaisissa kommunistimaissa. Ok ei tarvitse, asema oli oikeasti huono. Voin ottaa erään esimerkin, että Raamattuja salakuljetettiin suomestakin neuvostoliittoon, niitä ei passannut viedä julkisesti. Kertoo varmaan tarpeeksi kommunistisen maan uskonnon vapaudesta.
Katse meidän kirkon tilaan. Siellähän on vallalla melkein kaikki muut paitsi perinteinen uskonto. On tarjolla joogaa ja sateenkaarimenoa (pervoilua). Meidän nykyinen kirkko edustaa melkein Jumalanpilkkaa. Vasemmistolainen väki on ottanut kirkossakin vallan.
Vasemmistolla on myös tyylinä määritellä mikä on yhteiskunnassa oikein ja mikä väärin. Tosin määrittelemättä näitä tarkasti, jotta voi tarpeen tullen muuttaa mieltään ja syyttää muita väärämielisyydestä.
Mikäpä se on toisten ansaitsemilla rahoilla ja velaksi maailmaa halatessa.
Vaemmistolainen kokee että hänen oikeutensa on tuhlata muidenkin rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vaemmistolainen kokee että hänen oikeutensa on tuhlata muidenkin rahat.
Siellä on aamukahvit hörpitty ja aloitettu päivän vasemmistourputus. Nönnönnöö öyhön öyhön öyh. Katsohan ulos välillä, siellä vähitellen hieno kevät tekee tuloaan.
Minä vasemmistolaisena en ole tuhlaamassa sinun enkä kenenkään muunkaan rahoja. Omianikaan en tuhlaa, olen varsin tarkka ja säästeliäs rahan kanssa.
Mitä valtiontalouteen tulee, niin me vasemmistolaiset emme halua, että isiemme ja äitiemme rakentama hyvinvointivaltio romahtaa täysin ja palaamme kehityksessä taaksepäin. Aikaan, jolloin vain varakkailla oli etuoikeuksia ja köyhempien ihmisten mahdollisuudet hyvin mitättömät. On ihmisresurssien, lahjakkuuksien tuhlaamista, mikäli vain paksun lompakon kautta yksilöllä on mahdollisuus niitä käyttää.
Työstä on saatava kunnollinen palkka, sellainen jolla elää eikä tarvitse hakea sen päälle yhteiskunnan tukia. Toki se palkanmaksuhaluttomille pomoille (ei kaikki ole sellaisia) sopii, että yhteiskunta osallistuu palkanmaksuun. Enemmän kuin parjattua työhaluttomuutta, on Suomessa tällä hetkellä palkanmaksuhaluttomuutta. Sen lisäksi kilpailua työpaikoista, työttömyys on ennätyslukemissa. Koulutuskaan ei takaa, että etenee elämässä tai ainakaan että voi rakentaa elämää varman päälle. Ostaa oma asunto, perustaa perhe, kiinnittyä paikkakunnalle. Myös korkeakoulutettujen työttömyys on suurta.
Minä tunnen valtavan jouko vireitä vasemmistolaisia nuoria ja vanhempia, jotka ovat hyvin aktiivisia elämässään, opinnoissaan, työssään, eläkkeellä ja työttöminä eivät todellakaan syljeskele kattoon (koska sehän on todella tylsää!) - joten puheet laiskoista vasemmistolaisista ovat täyttä puppua ja tarkoitushakuista kampanjointia. Totta puhuen, energisempiä ihmisiä saa hakea.
Hyvää torstaita sinullekin :)
Ketjun pointtina oli se, että oikeistolainen ottaa itse VASTUUN siitä, että menestyy.
Jos ei menesty, hän ei ala uhriutumaan ja syyttelemään muita ihmisiä, yhteiskuntaa, poliitikkoja jne. vaan työskentelee, kouluttautuu ja miettii vaihtoehtoisia ratkaisuja entistä ahkerammin ja ennen kaikkea tekee joka päivä käytännön toimenpiteitä, jotka vievät kohti tavoitetta.
Vasemmistolainen työtön ja ajatukset perustuvat ideologiaan, oikeistolainen työssä ja perustaa ajatuksensa numeroihin ja muuhun faktaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun pointtina oli se, että oikeistolainen ottaa itse VASTUUN siitä, että menestyy.
Jos ei menesty, hän ei ala uhriutumaan ja syyttelemään muita ihmisiä, yhteiskuntaa, poliitikkoja jne. vaan työskentelee, kouluttautuu ja miettii vaihtoehtoisia ratkaisuja entistä ahkerammin ja ennen kaikkea tekee joka päivä käytännön toimenpiteitä, jotka vievät kohti tavoitetta.
No mutta kun persut!!!!
Vasemmisto kannattaa Venäjää, oikeisto ei.
Öyhö vs hihhuli. Kyllä siinä eroavaisuuksia on.
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko Pohjois-Koreassa?
Ketjujen mielipiteet päätetään jo valmiiksi ja poikkeaville näkemyksille, faktoille, perusteluille suututaan.
Jos SINÄ päätät, " että oikeistolainen ottaa itse VASTUUN siitä, että menestyy" se ei välttämättä ole koko totuus, se on vain sinun värittynyt painotus. Jos sinä olet ketjun aloittaja, niin sinun pitäisi jo aloituksessa tuoda esiin se, että vastakkaiset näkökulmat ovat kielletty.
Juuri tuossa edellä nimittäin suht pitkässä kommentissa tuotiin esille sitä, kuinka aktiivista ja vireää porukkaa vasemmistopiireissä on. Minä vasemmistolaisena en tunne ketään ns. "uhriutujaa" - näihin tällaisiin herneprinsessoihin olen törmännyt kyllä työelämässä ja heitä tuntuu olevan enemmänkin juuri oikeistopiireissä. Sitä valitusta, kaunaisuutta, draamaa, surkuttelua ja oman napanöyhtän ympärillä pyörimistä... Ja eräskin tällainen prinsessa ei millään tavalla ottanut omaa vastuuta elämästään (ihmettelin millä meriiteillä hän oli kyseisen työpaikan saanut). Oli varakkaasta perheestä, isin tyttö, lellitty piloille ja isin tilalle tuli sitten hemmottelemaan aviomies.
VAsemmistolaiset todellakin ovat eteenpäin pyrkivää sakkia. Minä tulkitsen yhtenä polttoaineena sen, että kun on joutunut ihan ITSE ponnistelemaan alusta alkaen, koska ei ole varakasta perhettä taustalla, niin se selviytymismoodi on jäänyt päälle, siitä on tullut tapa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolainen työtön ja ajatukset perustuvat ideologiaan, oikeistolainen työssä ja perustaa ajatuksensa numeroihin ja muuhun faktaan.
Voi PÖLVÄSTI sinuakin.
Sinun tunkkainen kommenttisi jos mikä kertoo juurikin puhtaasta ideologiasta. Olet ideologiasi sumentama, maailmasi on hyvin, hyvin, jopa poikkeuksellisen mustavalkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto kannattaa Venäjää, oikeisto ei.
Valheita, valheita, valheita.
Persut on venäjämyönteisin puolue.
Myös kokoomuksen lähihistoriasta löytyy tiivistä yhteistyötä Putinia tukevan Yhtenäinen Venäjä puolueen kanssa.
Mites ne maataloustuet?