Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeistolaisen ja vasemmistolaisen merkittävin ero

Vierailija
19.02.2025 |

Vasemmistolainen ajattelee, että yhteiskunta ja muut ihmiset ovat vastuussa hänen hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.

Oikeistolainen ajattelee, että hän on ITSE puhtaasti vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.

Kommentit (319)

Vierailija
201/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kepussa mitään oikeasti jonkin keskellä olevaa- paitsi nimi? Mun mielestä uskikset maalaiset eivät edusta mitään keskitietä.

Vierailija
202/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikeistolainen on itse vastuussa, sen vuoks perintövero pitää poistaa että oikeistolaiset saa paljon tätä täysin itse ansaitsemaansa omaisuutta

Juu niinpä, ITSE perittyä. Ja ITSE saatua isin ja äidin avustuksella auto. ITSE saatu lapsilisistä säästetty ensiasunto (kun vähävaraisimmilla nuo lapsilist ovat menneet lapsen elatukseen). Ihan ITSE saatu lahjaksi vanhemmilta ja isovanhemmilta osakesalkkuja ja rahastoja.

Mikäs siinä on ollessa oman elämänsä herra, kun ei tarvitse ITSE pahemmin ponnistella.

Olen samaa mieltä kanssasi, enkä itsekään osannut syntyä hyvään sukuun.

Mutta eikö pettymyksen ja katkeruuden oikea osoite ole ne omat vanhemmat ja suku, jotka jättivät osattomuutta perinnöksi? Eivät syyllisiä tilanteeseen ole he, jotka omalta osaltaan kantoivat vastuun ja jotka ovat s

Tämä. Yhteiskunta voi mahdollistaa tasa-arvoa antamalla kaikille samat mahdollisuudet mitä tulee koulutukseen, terveydenhuoltoon, oikeuksiin opiskella, tehdä töitä, yrittää. Ihan jokaista ihmiselämän piiriin kuuluvaa estettä ja kieveä yhteiskunta ei voi eikä sen kuulu poistaa. Ei ole yhteiskunnan tehtävä kompensoida, että Tertulla oli kouluun ylämäki ja Saimalla alamäki ja Timon isä oli ilkeä ihminen ja Tarjan äiti teki kymmenen lasta eri miesten kanssa. Nämä ovat sellaisia asioita, joita jokainen voi korjata suhteessaan omiin lapsiinsa. Tehdä itse paremmin kuin vanhempansa tekivät heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmisto ei tykkää työnteosta. Neljä päivää viikossa on heillä tavoitteena. Ansiotasoa laskematta, totta kai. Täysi palkka myös, vaikka ei töissä olisikaan, vaan sairaslomalla. Lisäksi, jos palkallisella vuosilomalla sairastuu, tulee palkinnoksi saada lisää palkallista sairaslomaa.

Voisiko lakkoilustakin saada palkkaa? Sehän on kuitenkin työnantajan vika, että lakkoillaan.

Sairasta menoa. Työ(tävieroksuvan) väen touhuja.

Vierailija
204/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmisto ei tykkää työnteosta. Neljä päivää viikossa on heillä tavoitteena. Ansiotasoa laskematta, totta kai. Täysi palkka myös, vaikka ei töissä olisikaan, vaan sairaslomalla. Lisäksi, jos palkallisella vuosilomalla sairastuu, tulee palkinnoksi saada lisää palkallista sairaslomaa.

Voisiko lakkoilustakin saada palkkaa? Sehän on kuitenkin työnantajan vika, että lakkoillaan.

Sinä olet itse sairas ja saat sairasta mielihyvää muiden loukkaamisesta, haukkumisesta ja vahingoittamisesta. Sun kaltaisilta ihmisiltä pitäisi kieltää some kokonaan. Tällekään palstalle ei pitäisi olla mitään asiaa.

Vierailija
205/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolaiset ovat innokkaita tekemään kaikkea suvaitsevaa ja tasapäistävää, mutta muiden rahoilla. Siksi ei minuun tuon ideologian hyvyys uppoa.

Oikeistolla raha tulee sieltä taikaseinästä. Siksi on omaa. 

Vierailija
206/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen markkinoille tuomat yritykset lastensuojelu-, vanhushoiva- ja terveyspuolella kuppaavat miljardivoitot verovaroista harvojen taskuun. Ovat vasemmalla nuo edunsaajat todellisuudessa kuim yksikään vasemmistolainen, leikkivät oikeistolaisia veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
207/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolainen on sellainen joka ei tykkää sanasta kilpailu tai kehitys vaan he mielummin menisi kivikaudelle kunhan kaikilla olisi hyvä mieli eikä pahaa puhuttaisi ja kilpailu on vain pahoille tyypeille.

Olipa lapsellinen kommentti.

Sitä paitsi oikeistohallituksemme ajaa meitä kohti kivikautta. Kaikki on lamassa, pysähdyksissä, konkursseja, työttömyyttä, näköalattomuutta. OrpoPurra on loihtinut valtakunnan satavuotiseen uneen.

Vierailija
208/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolaiset ovat innokkaita tekemään kaikkea suvaitsevaa ja tasapäistävää, mutta muiden rahoilla. Siksi ei minuun tuon ideologian hyvyys uppoa.

Oikeisto ei vieläkään ole oppinut tasa-arvon ja tasapäisyyden eroa.

Vierailija
209/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolaiset uskovat valtion kaikkivoipaisuuteen. Oikeistolaiset uskovat markkinoiden kaikkivoipaisuuteen.

Vasemmistolla jokainen ratkaisu mihin tahansa ongelmaan on valtiokeskeinen. Kaikki ratkeaa valtion regulaatiolla ja verotuksella. Ja jos siitä huolimatta asiat kurjistuvat entisestään, niin lääke on lisää regulaatiota ja lisää verotusta.

Oikeistolla jokainen ratkaisu mihin tahansa ongelmaan on markkinakeskeinen. Kaikki ratkeaa verotuksen alentamisella ja deregulaatiolla. Työsuojelua yms. regulaatiotakaan ei tarvita koska markkinat hoitavat senkin. Näkymätön käsi. Ja jos siitä huolimatta asiat kurjistuvat entisestään, niin lääke on lisää veronalennuksia ja lisää deregulaatiota.

Jos oikeistolainen joutuu maksamaan 1k kuussa veroa, se on varastamista ja ihmisoikeusrikos, mutta jos vuokranantaja vie 2,5k kuussa yksiön vuokraa, se on vapautta.

Vierailija
210/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolainen käy koulua, opiskelee, tekee työtä. Vasemmistolainen ei tee työtä, odottaa muiden elättävän hänet ja kiljuu yhteiskunnalta aina vaan lisää, lisää. 

Olen vasemmistolainen, opiskellut, ollut työelämässä ja maksanut veroni. Mitä sinä olet?

Vierailija
211/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolainen käy koulua, opiskelee, tekee työtä. Vasemmistolainen ei tee työtä, odottaa muiden elättävän hänet ja kiljuu yhteiskunnalta aina vaan lisää, lisää. 

Olen vasemmistolainen, opiskellut, ollut työelämässä ja maksanut veroni. Mitä sinä olet?

Ollut työelämässä? TET-harjoittelua ei lasketa. 

Vierailija
212/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeistolainen joutuu maksamaan 1k kuussa veroa, se on varastamista ja ihmisoikeusrikos, mutta jos vuokranantaja vie 2,5k kuussa yksiön vuokraa, se on vapautta.

Sinäkö et ymmärrä mikä ero on palkalla ja palvelun ostamisella?

Vierailija
213/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet itse sairas ja saat sairasta mielihyvää muiden loukkaamisesta, haukkumisesta ja vahingoittamisesta. Sun kaltaisilta ihmisiltä pitäisi kieltää some kokonaan. Tällekään palstalle ei pitäisi olla mitään asiaa.

Mene töihin.

Vierailija
214/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän tuli yksi eroavuus. Vasemmistolainen loukkaantuu henkilökohtaisesti, kun joku osoittaa rakenteellisia epäkohtia, jotka eivät kannusta työntekoon.

Vierailija
215/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaas esimerkiksi uskonto. En huomannut ketjussa sitä vielä käsiteltävän.

Miten vasemmisto tai oikeisto eroaa suhteessa uskontoon. Kyllä niillä on jotain eroa, vaikkakin on itsensä oikeistoon tai vasemmistoon itsensä mieltäjiä ja ovat uskovaisia tai eivät ole.

Mutta suuressa kuvassa miten voisi jakaa. Eli kumpaan lokeroon sijoittaisin uskonnon, oikeistoon.

Tämä sillä että maailman vasemmistolaisimmissa maissa uskontoa ei taideta oikein katsella hyvällä, tai sen harjoittaminen on hyvinkin rajoitettua.

Neukkulan systeemissa uskontoa ei katsottu hyvällä, olikohan joku toteamus että uskonto on oopiu mia kansalle, eli ei hyvä systeemin kannalta.

Eli jos kuulut oikeistoon on uskonto luonnollisemmin osa sinua. Vassariuskovaisena kannatat systeemiä joka yrittää poistaa yhteiskunnasta uskontoa, eli olet hankalassa raossa.

Eihän kommunistisissa maissa suinkaan palvontaa ollut kielletty, se vaan kohdistui johtajiin! Ihmisellä on taipumus etsiä jotain korkeampaa, oikeistolaisilla se on luonnollisesti Jumala ja kommareilla henkilöpalvonta!

Vierailija
216/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kysyy mikä oikeistolaisen ja vasemmistolaisen merkittävin ero.

Tää on oikeesti ihan hyvä kyssäri ja vastauksia on varmaan aika monta erilaista. Sitten vielä sellainen asia kun puolueiden ideologiat on vaihtuneet tässä vuosien aikana. Eli vaikka itse olisit täsmälleen samaa mieltä asioista mitä ennenkin, mutta aina äänestämäsi puolue ei välttämättä enää tue sinun näkemyksiä

Monimutkainen kysymys myös. Pienen maan on hyvä pitää kaikista asukkaistaan huolta, joten kansalaisten hyvinvointi pitäisi olla kaikkien politikoiden asialistalla.

Mutta itte lähtisin tätä purkamaan ihan perusasiasta, toimeentulosta.

Suomalaiset asuivat pitkälti maaseudulla ja elättivät itteensä pientä maatilaa viljellen. Itsensä elättäminen, työllä jolla tulee toimeen on oikeistolaista ajattelua. Nykyaikaan laajennettuna pienyrittäjyys olisi oikeistolaista, kuten palkalla toimeentulo olisi oikeistolaista ajattelua. Kepu perinteisesti oli oikeistolainen puolue.

Kuka tykkää pienistä palkoista, no varsinkin suuryritykset. Sillo tavaran valmistaminen on halvempaa. Ja jos ei palkka riitä toimeentuloon, niin yhteiskunnalta hieman tukia lisäksi. Ketkäs nyt vaatii suurempia tukia ja halpatyövoiman maahantuontia, vassarit!

Kaikkihan haluaa että ostovoima myös olisi korkea. Mutta kuka sen ostovoiman maksaa. Maksaako sen yritys vai yhteiskunta!

Muita oikeiston ja vasemmiston eroja.

Paikallisuuden liittäisin oikeistoon, eli paikallinen päätöksenteko, itsenäiset valtiot. Vihervasemmisto nojaa päätöksissä monesti kansainvälisiin sopimuksiin, joilla tietty rajoitetaan oman maan päätöksentekoa ja viedään se pois maasta. Vasemmistolaisuus on käytännössä kansainvälinen aate.

Perhe. Sitäkään ei ketjussa oikein olla vielä käsitelty. Ja onkin ristiriitainen asia. Nykyajan vasemmisto tekee päätöksiä jotka hajottaa perhettä. No niitä löytyy. Oikeistolainen perhe, isä, äiti ja lapset. Toki oikeiston sukupuolikäsitys on kaksi kpl, vassareilla jotain muuta kuin kaksi.

Uskonnollisuuden liittäisin enemmän oikeistolaisiin.

Siinä mielestäni joitain oikeiston ja vasemmiston eroja nykyään.

Vierailija
217/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kysyy mikä oikeistolaisen ja vasemmistolaisen merkittävin ero.

Tää on oikeesti ihan hyvä kyssäri ja vastauksia on varmaan aika monta erilaista. Sitten vielä sellainen asia kun puolueiden ideologiat on vaihtuneet tässä vuosien aikana. Eli vaikka itse olisit täsmälleen samaa mieltä asioista mitä ennenkin, mutta aina äänestämäsi puolue ei välttämättä enää tue sinun näkemyksiä

Monimutkainen kysymys myös. Pienen maan on hyvä pitää kaikista asukkaistaan huolta, joten kansalaisten hyvinvointi pitäisi olla kaikkien politikoiden asialistalla.

Mutta itte lähtisin tätä purkamaan ihan perusasiasta, toimeentulosta.

Suomalaiset asuivat pitkälti maaseudulla ja elättivät itteensä pientä maatilaa viljellen. Itsensä elättäminen, työllä jolla tulee toimeen on oikeistolaista ajattelua. Nykyaikaan laajennettuna pienyrittäjyys olisi oikeistolaista, kuten palkalla toimeentulo olisi oikeistolaista ajattelua. Kepu perinte

Hyviä huomioita Suomen historiallisessa kontekstissa.

Vierailija
218/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyviä huomioita Suomen historiallisessa kontekstissa."

Kiitti. Tai nuin suunnilleen kuvittelen.

Sitten vielä hieman jatkaisin. Eli sijoitin maalaiset oikealle, koska heillä on tai oli perinteinen elinkeino elättää itsensä. Tosin Kepu puolueena on kadottanut tätä oikeistolaisuuttaan.

Vasemmistolaisuutta esiintyy enempi suurissa kaupungeissa, maalla taas oikeistolaisuus on hallitseva. Tämä tosiaan johtuu mielestäni esille tuomastani perinteistä (maanviljely) että maalaiset elättivät itsensä.

Eli varakkuus ei suinkaan ole oikeastaan se erottava tekijä. Hassua yleistäen, siis että köyhät maalaiset äänestävät oikeistoa ja varakkaat kaupunkilaiset vasemmistoa. Vaikka nämä liitetään mielikuvissa juuri päinvastoin, että oikeistolaiset rikkaat ja köyhät vasemmistolaiset.

Tämä sama oli esillä myös amerikan vaaleissa, missä sisämaa (maalaiset) äänesti oikeistolaista Trumpia ja suuret kaupungit ja rannikot äänesti Harrisia.

Vierailija
219/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaas esimerkiksi uskonto. En huomannut ketjussa sitä vielä käsiteltävän.

Miten vasemmisto tai oikeisto eroaa suhteessa uskontoon. Kyllä niillä on jotain eroa, vaikkakin on itsensä oikeistoon tai vasemmistoon itsensä mieltäjiä ja ovat uskovaisia tai eivät ole.

Mutta suuressa kuvassa miten voisi jakaa. Eli kumpaan lokeroon sijoittaisin uskonnon, oikeistoon.

Tämä sillä että maailman vasemmistolaisimmissa maissa uskontoa ei taideta oikein katsella hyvällä, tai sen harjoittaminen on hyvinkin rajoitettua.

Neukkulan systeemissa uskontoa ei katsottu hyvällä, olikohan joku toteamus että uskonto on oopiu mia kansalle, eli ei hyvä systeemin kannalta.

Eli jos kuulut oikeistoon on uskonto luonnollisemmin osa sinua. Vassariuskovaisena kannatat systeemiä joka yrittää poistaa yhteiskunnasta uskontoa, eli olet hankalassa raossa.

Eihän kommunistisissa maissa suinkaan palvontaa ollut kielletty, se vaan kohdistui j

Voi Pyhä Yksinkertaisuus.

Että mutkat suoriksi vai? Kommarit, neukkula ja vasemmisto. Uskonto kielletty. Oikeisto: uskonto sallittu. Voi Tsiisus. Ei pitäisi oikeasti lukea lainkaan enää tätä palstaa, niin älyvapaita tuumailuja täällä tulee vastaan, ettei oikein jaksaisi. Onko tämän päivän Suomessa oikeasti noin yksinkertaisia ihmisiä? Noin tietämättömiä?

Kuulehan. Vasemmistolaisuus ei päätä ihmisten henkisestä elämästä eikä mistään muustakaan ihmisen ajatusmaailmassa. Jokainen saa uskoa ihan mihin haluaa tai olla uskomatta. Minä olen vasemmistolainen, mutta koko ikäni olen ollut kiinnostunut myös henkisistä asioista - myös hengellisistä. Vasemmistolaisuus ja uskonto/henkisyys eivät millään tavalla ole tosiaan poissulkevia asioita. Päinvastoin kristinusko alkuperäisessä asussaan Kristuksen opetusten viitekehyksessä on lähempänä solidaarisuutta, tasa-arvoa, lähimmäisestä välittämistä ja yhteisvastuuta peräänkuuluttavaa vasemmistolaisuutta. Ihmettelen joidenkin ihmisten kokevan ristiriitaisena nuo kaksi näkökulmaa, vasemmistolaisuus ja kristinusko ovat tosiasiassa kuitenkin lähempänä toisinaan kuin kristinusko ja oikeistolaisuus. Oikeistolaisuus halveksii yhteisvastuuta ja vähävaraisista, köyhistä, heikoista ja sairaista huolehtimista. Oikeistolaisuuteen liittyy itsekkyys ja sitä pidetään jopa hyveenä.Raamatussakin sanotaan, että helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä taivaaseen. Rikasta sitoo rakkaus mammomaan eli tavaraan ja omaisuuteen, rahaan. On mahdotonta palvoa kahta Jumalaa.

Jeesushan oli vasemmistolainen :)

Vierailija
220/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistolaiset on roistoja. Muut ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän