IL: Puoli miljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä, niillä voi olla hurjia haittavaikutuksia, lääkäri ei suosittele
IL laittanut jutun hienosti taas maksumuurin taakse, vaikka ilmiö koskettaa lähes puolta miljoonaa suomalaista.
Allekirjoitan tämän itsekin näitä lääkkeitä käyttäneenä ja haittoja saaneena. Kaikki haitat ei poistuneet lääkkeen käytön alasajon jälkeen ja vasta jälkikäteen olen huomannut, että lääkäri teki ihan selkeän hoitovirheen lääkkeitä määrätessä, sillä osaa niistä lääkkeistä, joita minulle kirjoitti ei saa edes pakkausselosteen mukaan käyttää samanaikaisesti perussairauteni lääkityksen kanssa. Tämä jäi huomaamatta sekä lääkäriltä että farmaseutilta apteekissa. Voi sanoa, ettei ole enää kovin luottavainen olo.
Olen pitkään jo ollut huolissani, miten näitä lääkkeitä jaellaan kuin karkkia ihmisille, ilman säännöllistä hoitokontaktia, valvontaa ja selkeää hoitosuunnitelmaa. Enkä siis vastusta lääkkeiden käyttöä, vaan minusta pitäisi olla nuo asiat selkeästi tehtynä ja olemassa. Liikaa ihmisiä vaan lähetetään kotiin pilleripurkki kourassa, eihän ne mielialalääkkeet ketään paranna, vaan turruttavat olon hetkeksi. Ainakin itselläni se oli niin, plus lääkehaitat siihen päälle. Minkäänlaista suunnitelmaa siitä, kuinka kauan lääkitystä käytetään ja mitkä lääkehoidon tavoitteet ovat, ei ollut olemassa, eikä ollut mitään säännöllistä ja samaa hoitokontaktia myöskään.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkäri sitten suosittelee, kun täsmälääkkeitä tai muutakaan hoitoa ei saa?
Pitäis suositella siirtymistä pehmeistä rasvoista koviin rasvoihin. Aivot tarvitsevat kolesterolia.
Miten olisi jos siirtyisit Marttojen sivuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oon syönyt Triptyliä jo 11kk.
Toivottavasti ei tulisi mitään pahoja haittoja.
Niistä on jo kokemusta toisten lääkkeiden osalta...
Älä syö yli kolmea vuotta. Se lisää dementiariskiäsi 50%.
Faktaa, tutkimuksia? Nyt alkoi nimittäin pelottaa. Söin 10mg triptyliä säännöllisen epäsäännöllisesti ainakin pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Lol syökää vaan niitä mt-pillereitä, ihan itse ne niitä suuhunne laitatte joten lopettakaa valitus. Mut sitä se on kun kaikkeen pitää vaan mussuttaa pillereitä ja lääkettä, kun lääkehän auttaa!!!
Mulla se lääke auttoi. Lopetin kun en tarvinnut sitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkäri sitten suosittelee, kun täsmälääkkeitä tai muutakaan hoitoa ei saa?
Pitäis suositella siirtymistä pehmeistä rasvoista koviin rasvoihin. Aivot tarvitsevat kolesterolia.
Ihmisen elimistö muodostaa itse tarvimansa kolesterolin. Ei sitä tarvi suun kautta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kohta se sota alkaa, niin pääsevät nämä mt-ongelmaiset miinanraivaus hommiin etulinjalle.
Mitäs sitten, jos tuleekin sota eikä kaikkia lääkkeitä olekaan saatavilla? Monet ihmiset menee huonoon kuntoon ja ihan sekaisin, kun joutuvat seinään lopettamaan lääkkeiden syönnin.
Joillekin se lääke määrätään vaihdevuosioireisiin.
Miehille todella sopivia, lähtee kuvottavat pllunvinkumiset pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä syö yli kolmea vuotta. Se lisää dementiariskiäsi 50%.Onkoteille tällainen tuttu lääke: Escitalopram ( Cipralex,), tätä minulle määrättiin kun olin ihan lopussa ja jännittynyt. Minun alueella käytetään tätä melko laajalti.
Tuo on uusi lääke. Vanhat antikolinergiset lääkkeet ovat niitä, jotka lisäävät dementiariskiä. Toki siihen omaan riskinsä voi vaikuttaa muun muassa hoitamalla masennustaan, olemalla ihmisten kanssa yhdessä (vaikka netissä), elämällä terveellisesti ja mieluiten ilman päihteitä. Jokapäiväinen tupakointi lisää dementiariskiä enemmän kuin yksikään antikolinergi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on todella menetetty kansa. Aivan järkyttävää että puoli miljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä. Miksi?
Varmaan siksi, kun LÄÄKÄRIT on niitä määränneet, ei niitä itse saa mistään. Turha se on potilaita syytellä.
ai ihan lääkäri MÄÄRÄSI, eikä lampaalla yhtään raksuttanut päässä että tarviinko mä näitä hullujen pillereitä. Tyhjässä päässä vaan kaikui bääbää ja pillerit naamaan
Vierailija kirjoitti:
Mulle olisi määrätty masennuslääkkeet tosi nuorena unettomuuteen. En ottanut. Nyt keski-ikäisenä tajuan että ei tämä ole unettomuutta vaan iltavirkkuutta (ADHD taustalla luultavasti). Ihmeen löperöä oli siis jo silloin, ei mietitä asioiden juurisyitä, eikä luonnollisia keinoja elinympärissä joille voisi tehdä jotain. Toki ymmärrän lääkitykset silloin kun potilas itse kokee niistä hyötyvänsä. Minä hyödyn siitä että saan iltatyössä nukkua pidempään kuin silloin kouluaikana kun oireilin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on todella menetetty kansa. Aivan järkyttävää että puoli miljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä. Miksi?
Varmaan siksi, kun LÄÄKÄRIT on niitä määränneet, ei niitä itse saa mistään. Turha se on potilaita syytellä.
ai ihan lääkäri MÄÄRÄSI, eikä lampaalla yhtään raksuttanut päässä että tarviinko mä näitä hullujen pillereitä. Tyhjässä päässä vaan kaikui bääbää ja pillerit naamaan
Kuule, se lääkärin työ on tietää lääkkeistä, ei potilaan. Itse olen syönyt useita kyseisiä lääkkeitä, mutta lopettanut ne parin vuoden jälkeen, koska vaikka niistä oli jotain hyötyä, oli niistä myös paljon haittaakin. Syntipukkina tässä on lääkärit, jotka eivät kerro potilailleen lääkkeiden haittavaikutuksista tai eivät halua kertoa - kun ei heillä muuta tarjottavaakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millä muulla hoitaisin jännittämistä/paniikkioireita, jos nämä kerran auttaa? Kun lopettaa, ei ne mihinkään ole hävinneet...
Juurisyihin pureutumalla. Nythän vain vaimennat oireet.
Me olemme erilaisia neurobiologisesti. Meitä voi verrata erilaisiin geiger-mittareihin. Huipputeknologiaa oleva mittari hälyttää herkemmin kuin vanha romu. Ihmisellä se herkkä hälytyskyky ei ole nyky-yhteiskunnassa etu, toisin kuin oli metsästäjä-keräilijänä eläessä. Silloin herkemmän hälytyskyvyn yksilöt pärjäsivät ruoanhankinnassa ja vaarojen väittelyssä paremmin kuin ihminen pärjää nykymaailmassa, jossa ympäristö on ylikuormitettu kaiken maailman huomiota pyytävillä jutuilla. Huipputeknologian tuotekin voi mennä vikatilaan kun se hälyttää jatkuvasti täysillä. Siksi huipputeknologian tuotteen kaltaisen kannattaa pohtia tarkkaan, että kuinka paljolla kofeiinilla ja ärsykkeillä itseään kuormittaa ja tuleeko joka päivä niitä levähtämishetkiä?
Tarkoitin siis, että lääkärit ovat oikeasti syyllisiä (syntipukki on väärä sana).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no lääketeollisuuden tarkoitus ei ole "parantaa" ketään, vaan myydä lääkkeitä. Masentuneille suosittelen kirjaa masennuksen biologia jossa käsitellään sitä, mistä paha mieli modernissa ihmiskehossa pääosin johtuu
Oma hypoteesi on se, että olemme vieraantuneet itsestämme ja yhteiskuntajärjestelmämme ei tue ihmisten hyvinvointia. Puoli miljoonaa ihmistä mielialalääkityksellä on valtava määrä 5 miljoonan ihmisen valtiossa. Plus ne, jotka voi huonosti, mutta lääkitsevät itsensä lääkkeiden sijaan päihteillä, alkoholilla, ruualla, uhkapelaamisella jne.
Suomessa on valtavasti kipukroonikoita ja tules-vaivaisia. Masennuslääkettä käytetään ihan kipukynnyksen nostamiseen. Se on turvallisempaa kuin kipulääkkeiden runsas syöminen.
Kuinka niin turvallisempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä syö yli kolmea vuotta. Se lisää dementiariskiäsi 50%.Faktaa, tutkimuksia? Nyt alkoi nimittäin pelottaa. Söin 10mg triptyliä säännöllisen epäsäännöllisesti ainakin pari vuotta.
Muun muassa BBC uutisoi siitä, että tutkijat olivat havainneet antikolinergien ja erään allergialääkkeen lisäävän dementiaan sairastumista. Antikolinergien listan saat ihan vaikka kysymällä ChatGPT:ltä. Allergialääke on Benadryl, joka on ollut käsikauppalääke. Sitä osa ihmisistä käyttää päihtymistarkoituksessa ja he näkevät hallusinaatioita. Jos Triptyl on sinulle tärkeä, pyydä sen tilalle uudemman polven Noritrenia. Ymmärrän, että Triptylistä on vaikea luopua, koska se on ollut hyvä lääke hermo- ja neuropaattiseen särkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta se sota alkaa, niin pääsevät nämä mt-ongelmaiset miinanraivaus hommiin etulinjalle.
Mitäs sitten, jos tuleekin sota eikä kaikkia lääkkeitä olekaan saatavilla? Monet ihmiset menee huonoon kuntoon ja ihan sekaisin, kun joutuvat seinään lopettamaan lääkkeiden syönnin.
Suomessa pitää Huoltovarmuuskeskuksen varastoissa olla peruslääkkeiksi laskettuja lääkkeitä varastossa ensimmäiseksi puoleksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on maailman onnellisin maa.
Itse asiassa ei ole enää. Purra leikkasi tuon pois. Julkaistaan maaliskuun alussa.
Jaha, IL vaihtoi päivittäisen sairauspelottelu-uutisen syövästä mielialalääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle olisi määrätty masennuslääkkeet tosi nuorena unettomuuteen. En ottanut. Nyt keski-ikäisenä tajuan että ei tämä ole unettomuutta vaan iltavirkkuutta (ADHD taustalla luultavasti). Ihmeen löperöä oli siis jo silloin, ei mietitä asioiden juurisyitä, eikä luonnollisia keinoja elinympärissä joille voisi tehdä jotain. Toki ymmärrän lääkitykset silloin kun potilas itse kokee niistä hyötyvänsä. Minä hyödyn siitä että saan iltatyössä nukkua pidempään kuin silloin kouluaikana kun oireilin pahasti.
Teineillä kello heittää herkästi. Nykyään on melatoniinia, jota jo 12-vuotias saa ottaa milligramman kuurina jos yörytmi on sekaisin.
"It is sometimes an appropriate response to reality to go insane."