IL: Puoli miljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä, niillä voi olla hurjia haittavaikutuksia, lääkäri ei suosittele
IL laittanut jutun hienosti taas maksumuurin taakse, vaikka ilmiö koskettaa lähes puolta miljoonaa suomalaista.
Allekirjoitan tämän itsekin näitä lääkkeitä käyttäneenä ja haittoja saaneena. Kaikki haitat ei poistuneet lääkkeen käytön alasajon jälkeen ja vasta jälkikäteen olen huomannut, että lääkäri teki ihan selkeän hoitovirheen lääkkeitä määrätessä, sillä osaa niistä lääkkeistä, joita minulle kirjoitti ei saa edes pakkausselosteen mukaan käyttää samanaikaisesti perussairauteni lääkityksen kanssa. Tämä jäi huomaamatta sekä lääkäriltä että farmaseutilta apteekissa. Voi sanoa, ettei ole enää kovin luottavainen olo.
Olen pitkään jo ollut huolissani, miten näitä lääkkeitä jaellaan kuin karkkia ihmisille, ilman säännöllistä hoitokontaktia, valvontaa ja selkeää hoitosuunnitelmaa. Enkä siis vastusta lääkkeiden käyttöä, vaan minusta pitäisi olla nuo asiat selkeästi tehtynä ja olemassa. Liikaa ihmisiä vaan lähetetään kotiin pilleripurkki kourassa, eihän ne mielialalääkkeet ketään paranna, vaan turruttavat olon hetkeksi. Ainakin itselläni se oli niin, plus lääkehaitat siihen päälle. Minkäänlaista suunnitelmaa siitä, kuinka kauan lääkitystä käytetään ja mitkä lääkehoidon tavoitteet ovat, ei ollut olemassa, eikä ollut mitään säännöllistä ja samaa hoitokontaktia myöskään.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä. Älkää edes aloittako. Naisella kuulemma orgasminsaantikyky voi heikentyä.
Älä väitä täällä pazkaa. Tämän palstan moni tarvitsisi jonkin mt-diagnoosin sekä vahvat lääkkeet.
Ei voi yleistää mitään mistään.
Netistä löytyy apua.
In general, it can take several months for your brain to regulate itself. Some people have symptoms for longer than a few months. Your best strategy for going off your medicine is to taper your doses down slowly. Your doctor can help you figure out the best tapering schedule for you.10.7.2024
Withdrawal From Antidepressants: Symptoms, Causes, Treatments
Voi perrskele, mitä kuulee lääkärin suusta. Mitä kauheaa kontrollia unilääkkeisiin ja mielialalääkkeisiin kohdistuu.
Hirveä valvonta saa ihmisen jo siitä syystä unettomaksi, kun pelotellaan eikä lääkettä ole varalla.
Sitten kaiken maailman palstalaiset ovat opastamassa unetonta ihmistä ja masennukseen taipuvaista henkilöä.
Niin, että hanki tyyny, tuuleta huone, mene raittiiseen ilmaan, hengitä masentuneena ja samaa pöppöä vaikka millä tavalla.
Uneton kärsii unettomuudesta ja masentunut haluaa pois siitä tilasta. Jotkut asiat yksinkertaisesti tarvitsevat lääkkeitä. Parhaiten psykiatrit osaavat antaa reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Mielialalääkkeistä melskaajat ovat useimmiten samanlaisia hörhöjä kuin antivaxxerit.
T: Neljästi covidia vastaan rokotettu tyytyväinen mielialalääkkeiden käyttäjä
Hienosti yleistetty. En minä ainakaan vastusta rokotteita enkä lääketiedettä, mutta näistä mielialalääkkeistä ja niiden seurauksista ei minusta oli riittävästi nimenomaan tutkittua tietoa olemassa.
Jostain syystä yhä nuorempien syövät ovat myös yleistyneet aivan valtavasti parin vuosikymmenen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no lääketeollisuuden tarkoitus ei ole "parantaa" ketään, vaan myydä lääkkeitä. Masentuneille suosittelen kirjaa masennuksen biologia jossa käsitellään sitä, mistä paha mieli modernissa ihmiskehossa pääosin johtuu
Paha mieli ja masennus ei ole sama asia.
Et ole tainnut sairastaa vaikeaa tai edes keskivaikeaa masennusta. Se on tila joka voi seurata monesta asiasta. Yleensä uupumuksesta.
Tämä on varmaan juuri poliisin pahimpien häiriköiden tavoitteena, järjestää niin paljon ongelmia elämään että uupuisi. Masentuisi ja eristäytyisi. Ehkä sitten olisivat tyytyväisiä vainoharhoissaan.
Masennus- ja ahdistuslääkkeet pelastivat ainakin oman henkeni. Koko elämäni oli yhtä suossa tarpomista ihmissuhteista opiskeluun ja työelämään. Vasta oikealla lääkityksellä sain pääni ja asiani kuntoon.
Ei auttanut psykologian kirjat, psykoterapia, self helpit, terveelliset elintavat tai meditointi jne. Koin siitä vain enemmän syyllisyyttä ja pahaa oloa, kun en pystynyt parantamaan itseäni.
Taustalla vaikea, varhaislapsuudesta alkaneesta kaltoinkohtelusta ja traumoista johtuva C-PTSD. Luulin pitkään kärsiväni ADHD:sta, ennen kuin sain oikeasti toimivan ahdistuslääkkeen, jonka avulla keskittymisongelmani hävisivät.
Englanniksi löytyy paljon infoa ssri-lääkityksen haitoista.
Vierailija kirjoitti:
Kohta se sota alkaa, niin pääsevät nämä mt-ongelmaiset miinanraivaus hommiin etulinjalle.
Teidän jälkeenne
Proviisori osaa neuvoa läkkeitten yhteisvaikutuksesta! Menkää hyvän proviisorin luo ja saatte apua. Miten tuollaista toisen lääkeen kanssa käyttöä voi tapahtua, etkö itse ole ottanut selvää yhteisvaikutuksesta. Kirjoituksesi on todella selkeä ja ajatuskin osittain, mutta itse joutuu toimimaan monessa asiassa.
Oliko lääkkeen määrännyt lääkäri psykiatri vai tavallinen lääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Kohta se sota alkaa, niin pääsevät nämä mt-ongelmaiset miinanraivaus hommiin etulinjalle.
Mikä sulla on hätänä?
Vierailija kirjoitti:
Masennus- ja ahdistuslääkkeet pelastivat ainakin oman henkeni. Koko elämäni oli yhtä suossa tarpomista ihmissuhteista opiskeluun ja työelämään. Vasta oikealla lääkityksellä sain pääni ja asiani kuntoon.
Ei auttanut psykologian kirjat, psykoterapia, self helpit, terveelliset elintavat tai meditointi jne. Koin siitä vain enemmän syyllisyyttä ja pahaa oloa, kun en pystynyt parantamaan itseäni.
Taustalla vaikea, varhaislapsuudesta alkaneesta kaltoinkohtelusta ja traumoista johtuva C-PTSD. Luulin pitkään kärsiväni ADHD:sta, ennen kuin sain oikeasti toimivan ahdistuslääkkeen, jonka avulla keskittymisongelmani hävisivät.
Kuten aloituksessa sanotaan, pointti ei ole vastustaa kaikkia lääkkeitä, vaan hoitoa pitäisi suunnitella ja valvoa paremmin. Sinun kohdallasi löytyi oikea lääke ja hoito onnistui, eli sillä oli jokin tavoite, joka saavutettiin.
Monet syö lääkkeitä vuosikausia ilman mitään parannusta ja saavat niistä haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on todella menetetty kansa. Aivan järkyttävää että puoli miljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä. Miksi?
Itse veikkaan, että siksi kun niiden haittoja vähätellään ja jopa Kela-korvattavaan terapiaan pääsyn ehtona on syödä ensin 3kk mielialalääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Englanniksi löytyy paljon infoa ssri-lääkityksen haitoista.
Entä hyödyt! Aina vaan haittoja ja haittoja.
Joillakin ihmisillä on kehossa sellaista mikä tarvitsee lääkityksen, jotta elimistö ja pääkin voi palata normaaliin elämään. Onhan diebetekseen lääkitys ja onhan korkeaan verenpaineeseen lääkitys. Siksi on tärkeä mielen lääkitykseen joidenkin käyttää tehokasta lääkitystä.
Niinhän se taitaa olla. Olen itsekin syönyt masennuslääkkeitä enemmän tai vähemmän 30 vuotta. Kyllähän ne lääkkeet auttaa. Naisilla voi olla paljon tekemistä masennus hormonien kanssa.
Lääkket pitää työkykyisenä. Jotenkin pitää eläminen maksaa. Viimeinen on, että elämä luisuu niin, että ei pysty elämistä maksamaan tai hoitamaan lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Proviisori osaa neuvoa läkkeitten yhteisvaikutuksesta! Menkää hyvän proviisorin luo ja saatte apua. Miten tuollaista toisen lääkeen kanssa käyttöä voi tapahtua, etkö itse ole ottanut selvää yhteisvaikutuksesta. Kirjoituksesi on todella selkeä ja ajatuskin osittain, mutta itse joutuu toimimaan monessa asiassa.
Nykyään olen todella huolellinen ja tarkistan asian ja pyydän farmaseuttia myös vielä tarkistamaan tietokannasta mahdolliset yhteisvaikutukset. Yleislääkäri hän oli, mutta hänestä kyllä oikein huokui, ettei häntä kiinnostanut vointini ollenkaan, epäilen että oli ihan huolimattomuutta. Halusi potilasta äkkiä eroon, tavalla tai toisella. Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Voit miettiä, miten helppoa on alkaa itse tuollaista selvittämään, kun on jo valmiiksi huonossa kunnossa. Siitähän lääkäri palkkansa saa, että hoitaa työnsä joka hänelle kuuluu.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on todella menetetty kansa. Aivan järkyttävää että puoli miljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä. Miksi?
Itse veikkaan, että siksi kun niiden haittoja vähätellään ja jopa Kela-korvattavaan terapiaan pääsyn ehtona on syödä ensin 3kk mielialalääkettä.
Uupunut kansa joo, mutta suomi on maa missä ihmistä ei hyväksytä. Ihmiset eivät sano päivää, eivät juttele, eivät vastaanotolla sano sanaakaan muille ja junassa lentokoneessa ei missään suomalaiset puhu toisilleen.
Suu mutrussa ja katse suoraan eteenpäin mennään näkemättä ketään. Iloisuus ja silmiin katsominen auttaa ihmisiä selviytymään. Suomalaiset matkustavat paljon joten luulisi muiden maiden iloisuuden ja puheensorinan edes hieman tarttuvan.
Kun asuin suomessa minua suorastaan ahdisti. Nyt kun käyn kotimaassa alan jutella ja nauraa ihmisten kanssa, ja ihmiset ovat hyvillään kun heille puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytyy apua.
In general, it can take several months for your brain to regulate itself. Some people have symptoms for longer than a few months. Your best strategy for going off your medicine is to taper your doses down slowly. Your doctor can help you figure out the best tapering schedule for you.10.7.2024
Withdrawal From Antidepressants: Symptoms, Causes, Treatments
Jopa tämä voi olla hankalaa. Olen kerran ajanut alas yhden lääkityksen nimenomaan annosta asteittain pienentämällä. Sekin oli aivan hirveää, mm lakkasin nukkumasta lähes kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse oon syönyt Triptyliä jo 11kk.
Toivottavasti ei tulisi mitään pahoja haittoja.
Niistä on jo kokemusta toisten lääkkeiden osalta...
Älä syö yli kolmea vuotta. Se lisää dementiariskiäsi 50%.
Ei ikinä. Älkää edes aloittako. Naisella kuulemma orgasminsaantikyky voi heikentyä.