IL: Puoli miljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä, niillä voi olla hurjia haittavaikutuksia, lääkäri ei suosittele
IL laittanut jutun hienosti taas maksumuurin taakse, vaikka ilmiö koskettaa lähes puolta miljoonaa suomalaista.
Allekirjoitan tämän itsekin näitä lääkkeitä käyttäneenä ja haittoja saaneena. Kaikki haitat ei poistuneet lääkkeen käytön alasajon jälkeen ja vasta jälkikäteen olen huomannut, että lääkäri teki ihan selkeän hoitovirheen lääkkeitä määrätessä, sillä osaa niistä lääkkeistä, joita minulle kirjoitti ei saa edes pakkausselosteen mukaan käyttää samanaikaisesti perussairauteni lääkityksen kanssa. Tämä jäi huomaamatta sekä lääkäriltä että farmaseutilta apteekissa. Voi sanoa, ettei ole enää kovin luottavainen olo.
Olen pitkään jo ollut huolissani, miten näitä lääkkeitä jaellaan kuin karkkia ihmisille, ilman säännöllistä hoitokontaktia, valvontaa ja selkeää hoitosuunnitelmaa. Enkä siis vastusta lääkkeiden käyttöä, vaan minusta pitäisi olla nuo asiat selkeästi tehtynä ja olemassa. Liikaa ihmisiä vaan lähetetään kotiin pilleripurkki kourassa, eihän ne mielialalääkkeet ketään paranna, vaan turruttavat olon hetkeksi. Ainakin itselläni se oli niin, plus lääkehaitat siihen päälle. Minkäänlaista suunnitelmaa siitä, kuinka kauan lääkitystä käytetään ja mitkä lääkehoidon tavoitteet ovat, ei ollut olemassa, eikä ollut mitään säännöllistä ja samaa hoitokontaktia myöskään.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on todella menetetty kansa. Aivan järkyttävää että puoli miljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä. Miksi?
Varmaan siksi, kun LÄÄKÄRIT on niitä määränneet, ei niitä itse saa mistään. Turha se on potilaita syytellä.
ai ihan lääkäri MÄÄRÄSI, eikä lampaalla yhtään raksuttanut päässä että tarviinko mä näitä hullujen pillereitä. Tyhjässä päässä vaan kaikui bääbää ja pillerit naamaan
Mä ainakin yritin itsehoitoa noin 15 vuotta ennenkuin myönsin, että tää ei taida olla normaalia ja saatan tarvita apua. Olin erittäin lääke vastainen enkä tosiaan mukisematta uskonut niihin yhtään ja mulle oli opetettu kotona, että olen ihan normaali ja itse pärjätään.
No mulla meni siinä mm ammattiin opiskelu ja työelämän aloitus. Nyt sit melkein keski-ikäisenä koitan noita paikkailla lääkkeet tukena. Ja mun elämänlaatu on niiden avulla edes hieman parempaa.
Olisin ehkä ihan kunnon veroni maksava kansalainen joka osaa elämän jos olisin suostunut hakemaan apua jo nuorena.
Vai onko se neljän seinän sisällä viiltely ja itsensä alipainoiseksi riuduttaminen ihan ok elämää?
Mulle on sanottu että tuota kaikkea on kestänyttä niin pitkään että olen tehnyt pysyviä muutoksia kehon ja hormonien lisäksi aivotoimintaan.
Ja niistä oikeista lääkkeistä joutuu koko ajan tappelemaan ja niistä syyllistetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin se lääke määrätään vaihdevuosioireisiin.
Mulle olisi määrätty masennuslääkkeet tosi nuorena unettomuuteen. En ottanut. Nyt keski-ikäisenä tajuan että ei tämä ole unettomuutta vaan iltavirkkuutta (ADHD taustalla luultavasti). Ihmeen löperöä oli siis jo silloin, ei mietitä asioiden juurisyitä, eikä luonnollisia keinoja elinympärissä joille voisi tehdä jotain. Toki ymmärrän lääkitykset silloin kun potilas itse kokee niistä hyötyvänsä. Minä hyödyn siitä että saan iltatyössä nukkua pidempään kuin silloin kouluaikana kun oireilin pahasti.
Teineillä kello heittää herkästi. Nykyään on melatoniinia, jota jo 12-vuotias saa ottaa milligramman kuurina jos yörytmi on sekaisin.
... Joka useimmissa tapauksissa ei auta yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no lääketeollisuuden tarkoitus ei ole "parantaa" ketään, vaan myydä lääkkeitä. Masentuneille suosittelen kirjaa masennuksen biologia jossa käsitellään sitä, mistä paha mieli modernissa ihmiskehossa pääosin johtuu
Oma hypoteesi on se, että olemme vieraantuneet itsestämme ja yhteiskuntajärjestelmämme ei tue ihmisten hyvinvointia. Puoli miljoonaa ihmistä mielialalääkityksellä on valtava määrä 5 miljoonan ihmisen valtiossa. Plus ne, jotka voi huonosti, mutta lääkitsevät itsensä lääkkeiden sijaan päihteillä, alkoholilla, ruualla, uhkapelaamisella jne.
Suomessa on valtavasti kipukroonikoita ja tules-vaivaisia. Masennuslääkettä käytetään ihan kipukynnyksen nostamiseen. Se on turvallisempaa kuin kipulääkkeid
Suomessa kuolee vuosittain liikaa ihmisiä liian särkylääkkeiden syönnin aiheuttamiin turhiin suolistoverenvuotoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle olisi määrätty masennuslääkkeet tosi nuorena unettomuuteen. En ottanut. Nyt keski-ikäisenä tajuan että ei tämä ole unettomuutta vaan iltavirkkuutta (ADHD taustalla luultavasti). Ihmeen löperöä oli siis jo silloin, ei mietitä asioiden juurisyitä, eikä luonnollisia keinoja elinympärissä joille voisi tehdä jotain. Toki ymmärrän lääkitykset silloin kun potilas itse kokee niistä hyötyvänsä. Minä hyödyn siitä että saan iltatyössä nukkua pidempään kuin silloin kouluaikana kun oireilin pahasti.
Teineillä kello heittää herkästi. Nykyään on melatoniinia, jota jo 12-vuotias saa ottaa milligramman kuurina jos yörytmi on sekaisin.
Joo, mutta kirjoitinhan että tilanne on ihan sama nyt keski-ikäisenäkin. Juuri tuonkin ns. tiedon viljeleminen totena haittaa minun kaltaisten pärjäämistä ja oikeanlaisen avun saamista. Jos taustalla on neuro-ongelmaa, voi väärät lääkitykset vaan pahentaa oireita ja aiheuttaa riippuvuustaipuvaisille riippuvuuksia, joten aika vaarallisilla vesillä ollaan kun alaikäisenä olisi minunkin kohdalla lähdetty ensimmäisenä sille tielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä pitää syödä 3-4 viikon kuuri, jotta teho olisi täydellinen. Jos ottaa yhden tabletin yhtenä iltana, ei teho ole sama kuin säännöllisesti tabletin ottaminen tunti tai puolitoista ennen aiottua nukkumaanmenoaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oon syönyt Triptyliä jo 11kk.
Toivottavasti ei tulisi mitään pahoja haittoja.
Niistä on jo kokemusta toisten lääkkeiden osalta...
Älä syö yli kolmea vuotta. Se lisää dementiariskiäsi 50%.Faktaa, tutkimuksia? Nyt alkoi nimittäin pelottaa. Söin 10mg triptyliä säännöllisen epäsäännöllisesti ainakin pari vuotta.
Muun muassa BBC uutisoi siitä, että tutkijat olivat havainneet antikolinergien ja erään allergialääkkeen lisäävän dementiaan sairastumista. Antikolinergien listan saat ihan vaikka kysymällä ChatGPT:ltä. Allergialääke on Benadryl, joka on ollut käsikauppalääke. Sitä osa ihmisistä käyttää päihtymistarkoituksessa ja he näkevät hallusinaatioita. Jos Triptyl on s
Aika ikävät haitat silläkin:
Itsemurha-ajatukset ja masennuksen tai ahdistuksen paheneminen
Jos sinulla on todettu masennus ja/tai olet ahdistunut, sinulla saattaa joskus olla ajatuksia vahingoittaa itseäsi tai jopa tehdä itsemurha. Tällaiset ajatukset voivat voimistua masennuslääkitystä aloitettaessa, koska näiden lääkkeiden vaikutuksen alkaminen vie jonkin aikaa, yleensä noin kaksi viikkoa, mutta joskus vieläkin kauemmin.
Saatat olla alttiimpi tällaisille ajatuksille:
jos sinulla on aiemmin ollut ajatuksia, että tekisit itsemurhan tai vahingoittaisit itseäsi
jos olet nuori aikuinen. Kliinisissä tukimuksissa on todettu, että alle 25-vuotiailla psykiatrisilla aikuispotilailla, jotka saavat masennuslääkettä, on lisääntynyt alttius itsemurhakäyttäytymiseen.
Jos sinulla on ajatuksia, että voisit vahingoittaa itseäsi tai tehdä itsemurhan, ota heti yhteyttä lääkäriin tai mene heti sairaalaan.
Sinun voi olla hyvä kertoa jollekin sukulaiselle tai läheiselle ystävälle, että sairastat masennusta tai olet ahdistunut ja pyytää häntä lukemaan tämä pakkausseloste. Voit pyyttää häntä sanomaan, jos hänen mielestään masennuksesi tai ahdistuneisuutesi pahenee tai jos hän on huolissaan käyttäytymisessäsi tapahtuneesta muutoksesta.
Maniavaiheet
Joillakin kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavilla voi alkaa maaninen vaihe. Siihen kuuluvat ajatuksenriento sekä ylenmääräinen iloisuus ja ruumiillinen aktiivisuus. Jos näitä ilmenee, on tärkeää ottaa yhteyttä lääkäriin. Hän vaihtaa todennäköisesti lääkitystä.
Lapset ja nuoret
Noritrenia ei pidä käyttää lasten eikä alle 18-vuotiaiden nuorten masennuksen hoitoon. Tämän ikäryhmän masennuksen hoitoa koskevissa tutkimuksissa trisyklisistä masennuslääkkeistä ei ollut mitään hyötyä. Trisyklisiä masennuslääkkeitä ei saa antaa alle 18-vuotiaille, koska heillä saattaa masennuslääkkeiden käytön yhteydessä olla tavallista suurempi itsemurhayrityksen, itsemurha-ajatusten ja vihamielisyyden (lähinnä aggressiivisuuden, uhmakkuuden ja vihaisuuden) vaara. Lisäksi Noritrenin käytön yhteydessä saattaa kaikissa ikäryhmissä esiintyä sydämeen ja verisuonistoon kohdistuvia haittavaikutuksia.
lääkeinfo.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teineillä kello heittää herkästi. Nykyään on melatoniinia, jota jo 12-vuotias saa ottaa milligramman kuurina jos yörytmi on sekaisin.Joo, mutta kirjoitinhan et
Ennen ei edes kunnolla tiedostettu eikä hyväksytty sitä, että on olemassa aamu- ja iltaihmisiä. Ennen pidettiin maatalousyhteikunnan aikataulua ainoana oikeana aikatauluna. Pitäisihän teinien koulun alkaa loppua nykyäänkin myöhemmin jos haluttaisiin parempaa oppimistulosta ja elämänlaatua heille.
Vierailija kirjoitti:
Mutta! Kun syö rauhoittavia lääkkeitä ripuliin, niin ei yhtään ärsytä vaikka istuisi paskat housussa.
Itse asiassa Imodium on mieto opiaatti, ja saattaa siksi lyhytaikaisesti helpottaa myös henkistä ahdistusta. Nistitkin saattavat oikean tavaran puuttuessa vetää viekkareihin repullisen Imodiumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja HUOM! Tuhoaa pitkäaikaisella käytöllä kehon oman melatoniinituotannon. Ei missään nimessä kannattaisi lapsille antaa kevyin perustein.
Harmittaa ja kaduttaa sekä nykyisin kovasti huolestuttaa se, että nuorempana haksahdin näihin lääkkeisiin. Varsinkin dementian riskin nousu 50%:lla, joka tutkimuksen mukaan säilyy jopa 20 vuotta lääkkeen lopettamisen jälkeen. Ihan suoraan sanottuna, ne lääkkeet ei auttaneet mitään kunnolla ja mahdollisesti tekivät vauriota aivoissa ja elimistössä. Mitään muuta apua ei edes tarjottu kuin vasta vuosien lääkekokeilujen jälkeen mahdollistettiin terapiaan pääsy.
Eikö pitäisi pikemminkin aloittaa niistä kevyemmistä keinoista, etenkin nuorten ihmisten kohdalla, kuten itsekin silloin olin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta se sota alkaa, niin pääsevät nämä mt-ongelmaiset miinanraivaus hommiin etulinjalle.
Mitäs sitten, jos tuleekin sota eikä kaikkia lääkkeitä olekaan saatavilla? Monet ihmiset menee huonoon kuntoon ja ihan sekaisin, kun joutuvat seinään lopettamaan lääkkeiden syönnin.
Suomessa pitää Huoltovarmuuskeskuksen varastoissa olla peruslääkkeiksi laskettuja lääkkeitä varastossa ensimmäiseksi puoleksi vuodeksi.
Niinpä. Pitäisi olla. Mutta kun ei ole.
terv. Asioista tietävä
Yllättäen asia nostetaan julkisuuteen vasta kun uhkana on saatavuusongelmat..
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa ja kaduttaa sekä nykyisin kovasti huolestuttaa se, että nuorempana haksahdin näihin lääkkeisiin. Varsinkin dementian riskin nousu 50%:lla, joka tutkimuksen mukaan säilyy jopa 20 vuotta lääkkeen lopettamisen jälkeen. Ihan suoraan sanottuna, ne lääkkeet ei auttaneet mitään kunnolla ja mahdollisesti tekivät vauriota aivoissa ja elimistössä. Mitään muuta apua ei edes tarjottu kuin vasta vuosien lääkekokeilujen jälkeen mahdollistettiin terapiaan pääsy.
Eikö pitäisi pikemminkin aloittaa niistä kevyemmistä keinoista, etenkin nuorten ihmisten kohdalla, kuten itsekin silloin olin?
Lääkevastainenöyhö onko koronarokoitekkin paha. Öyh öyhh
Olen syönyt monta vuotta 5 mg/vrk escitalopramia. Elämäni on hyvää, en saa voimakkaita paniikkikohtauksia, pahimmillaan pyörryin. En ole zombi, tunnen iloa, onnellisuutta, rakkautta, surua ja murhetta, mutta en hypi seinille. Olen alle 80-v, nautin muutoin terveestä elämästäni, näillä mennään hautaan asti. Kun ihminen on sairas, häntä voi onneksi lääkitä.
Olen lääkevastainen ja en ole. En tykkää siitä, että näitä lääkkeitä määrätään kuin karkkia pieniin masennuksiin. Mutta on myös ihmisiä, joiden elämää nämä lääkkeet helpottavat. En tykkää siitäkään, että sairaita ihmisiä syyllistetään ja liikaa pelotellaan lääkkeiden haitoista.
Itselläni on aika rankka mt-diagnoosi. Pienellä määrällä lääkettä olen pysynyt hyvässä kunnossa ja työkykyisenä, nauttinut elämästä jo vuosia. Joo, varmasti vaikuttaa jotenkin ajatteluun, saattaa lyhentää elinikää, mutta niin lyhentää alkoholi, tupakka ja liikkumattomuuskin.
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkevastainen ja en ole. En tykkää siitä, että näitä lääkkeitä määrätään kuin karkkia pieniin masennuksiin. Mutta on myös ihmisiä, joiden elämää nämä lääkkeet helpottavat. En tykkää siitäkään, että sairaita ihmisiä syyllistetään ja liikaa pelotellaan lääkkeiden haitoista.
Itselläni on aika rankka mt-diagnoosi. Pienellä määrällä lääkettä olen pysynyt hyvässä kunnossa ja työkykyisenä, nauttinut elämästä jo vuosia. Joo, varmasti vaikuttaa jotenkin ajatteluun, saattaa lyhentää elinikää, mutta niin lyhentää alkoholi, tupakka ja liikkumattomuuskin.
Oikeastaan asia on melkoisen selkeä. Ehkä pitäisi herkemmällä korvalla kuunnella niitä potilaita? Jos joku saa avun lääkkeistä, niin hyvä, mutta jos ei saa, tai haitat on suuremmat kuin hyödyt, niin sekin tulisi ottaa huomioon.
Olen silti sitä mieltä, ettei lääkkeiden tulisi olla se ensisijainen hoito jokaisen kohdalla joka tilanteessa, koska ne voivat aiheuttaa vakaviakin riskejä ja haittavaikutuksia osalle ihmisistä. Se vaan on valitettava fakta. Pitää punnita hyödyt ja haitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkevastainenöyhö onko koronarokoitekkin paha. Öyh öyhh
Onpa ikävä ja ilkeä kommentti.
Maailman onnelisin kansa ja apteekin hyllyt syödään tyhjiksi! wuhuu. olen ylpeä tästä maasta kun voidaan näin hyvin
Kuinka monaa lääkäriä kiinnostaa kuunnella potilasta, liukuhihnalta seuraava ja napit mukaan. Nykylääkärien ammattitaito on aika yliarvostettua, tekoäly korvaa heidät aika nopeasti paljon parempana toimijana.
Monille hormonikorvaushoito tehoaa paremmin kuin mikään muu lääkitys. Sehän auttaa kipuihin, virtsatietulehduksiin ja unettomuuteen.