Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Puoli miljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä, niillä voi olla hurjia haittavaikutuksia, lääkäri ei suosittele

Vierailija
18.02.2025 |

IL laittanut jutun hienosti taas maksumuurin taakse, vaikka ilmiö koskettaa lähes puolta miljoonaa suomalaista.

Allekirjoitan tämän itsekin näitä lääkkeitä käyttäneenä ja haittoja saaneena. Kaikki haitat ei poistuneet lääkkeen käytön alasajon jälkeen ja vasta jälkikäteen olen huomannut, että lääkäri teki ihan selkeän hoitovirheen lääkkeitä määrätessä, sillä osaa niistä lääkkeistä, joita minulle kirjoitti ei saa edes pakkausselosteen mukaan käyttää samanaikaisesti perussairauteni lääkityksen kanssa. Tämä jäi huomaamatta sekä lääkäriltä että farmaseutilta apteekissa. Voi sanoa, ettei ole enää kovin luottavainen olo. 

Olen pitkään jo ollut huolissani, miten näitä lääkkeitä jaellaan kuin karkkia ihmisille, ilman säännöllistä hoitokontaktia, valvontaa ja selkeää hoitosuunnitelmaa. Enkä siis vastusta lääkkeiden käyttöä, vaan minusta pitäisi olla nuo asiat selkeästi tehtynä ja olemassa. Liikaa ihmisiä vaan lähetetään kotiin pilleripurkki kourassa, eihän ne mielialalääkkeet ketään paranna, vaan turruttavat olon hetkeksi. Ainakin itselläni se oli niin, plus lääkehaitat siihen päälle. Minkäänlaista suunnitelmaa siitä, kuinka kauan lääkitystä käytetään ja mitkä lääkehoidon tavoitteet ovat, ei ollut olemassa, eikä ollut mitään säännöllistä ja samaa hoitokontaktia myöskään. 

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oon syönyt Triptyliä jo 11kk.

Toivottavasti ei tulisi mitään pahoja haittoja.

Niistä on jo kokemusta toisten lääkkeiden osalta...

Triptyl on todella vanha ja pitkään käytössä ollut lääke. Käsittääkseni siitä harvemmin tulee haittoja, ainakaan pienellä annoksella.

Sitä en tiedä, mikä on tuo jutun lääkärin lähes haitaton lääke?

Brintellix. Mutta ei sitä minusta kuitenkaan haitattomaksi sanottu ja joku suomalainen kommentoi tätä alun perin ruotsalaisen lääkärin sanomaa, että ei ole kaikilta osin tutkittu ja hintakin on kymmenkertainen muihin verrattuna. Luin aamulla niin en enää tarkkaan muista.

Vierailija
22/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on todella menetetty kansa. Aivan järkyttävää että puoli miljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä. Miksi?

Siksi kun muita lääkkeitä ei saa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksi tällaisen lääkehoidon uhri ja ikuisesti asiasta katkera. Oireet johon lääkkeet alun perin sain olivat pieniä. Oikeastaan vain pelkkää nuoruuden hämmennystä. Ongelma on se, ettei lääkitystäni ole pystytty purkamaan, vaikka ei se mihinkään auta. Kaksi epäonnista yritystä takana ja aina pitänyt aloittaa lääkitys uudelleen, koska oireet ovat olleet niin pahoja. 

Ihmiset pääsevät huumevieroitukseen, mutta kukaan lääkäri ei tiedä miten tällaisia lääkkeitä lopetetaan. Elämä on muuten kunnossa, mutta tämä lääkeriippuvuus painaa mieltä. Mieluiten olisin ilman. Vaikka annokseni on tällä hetkellä pieni, enkä koe sen juuri vaikuttavan elämääni. 

Vierailija
24/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että lääkärit ei edes halua auttaa potilaan elämää useimmiten.

Söin yhtä mielialalääkettä (määrättiin unettomuuteen) viikon ja yritin tappaa itseni. Kaksi muuta on saanut mut itsetuhoiseksi muutamassa viikossa vaikka oli rauhoittavat käytössä. Edellisen kerran kerroin tämän psykiatrilleni, hän meni hiljaiseksi ja vaihtoi aihetta. Hoitaja tiesi että mulla on taustalla pahaa itsetuhokäyttäytymistä, lääkkeet määrättiin silti. Ja niitä on pakko kokeilla ettei ole hoitovastainen. Olisin työkykyinen jos saisin nukkua oikeilla lääkkeillä ja pitää rauhoittavani (mm ptsd) mutta joutuu tappelemaan edes hieman inhimillisemmästä elämästä koko ajan.

Lääkärin vala on täysin unohtunut nykylekureilta. 

Tämä. Itsestäni on kanssa hyvin usein tuntunut siltä, ettei lääkäriä edes kiinnosta, miten sinulle käy, miten elämäsi sujuu, onnistuuko hoito. Haluaa vaan nopeasti eroon. Eikä välitä seurauksista. 

Vierailija
25/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mitäs lääkäri sitten suosittelee, jos ei lääkeyhtiön provikka tuotteita. Ainakaan mitään ravitsemukseen liittyvää ei lääkärin suusta kuule ikinä. Sehän ei ole yhtään niitten ammattialaa.

Vierailija
26/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tunne, että lääkärit saavat jonkinlaisia bonuksia siitä, miten paljon he määräävät tiettyjä, ehkä uudempia lääkkeitä. Itse olen välillä käyttänyt Triptyliä ongelmitta hyvin tuloksin, mutta aina tyrkytetään tuota Mirtatsapiinia ja muita vastaavia, jotka eivät toimi minulla paitsi unilääkkeenä. 

Vierailija
27/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi tällaisen lääkehoidon uhri ja ikuisesti asiasta katkera. Oireet johon lääkkeet alun perin sain olivat pieniä. Oikeastaan vain pelkkää nuoruuden hämmennystä. Ongelma on se, ettei lääkitystäni ole pystytty purkamaan, vaikka ei se mihinkään auta. Kaksi epäonnista yritystä takana ja aina pitänyt aloittaa lääkitys uudelleen, koska oireet ovat olleet niin pahoja. 

Ihmiset pääsevät huumevieroitukseen, mutta kukaan lääkäri ei tiedä miten tällaisia lääkkeitä lopetetaan. Elämä on muuten kunnossa, mutta tämä lääkeriippuvuus painaa mieltä. Mieluiten olisin ilman. Vaikka annokseni on tällä hetkellä pieni, enkä koe sen juuri vaikuttavan elämääni. 

Varsinkin tämä, kun teineille ja nuorille aikuisille määrätään näitä lääkkeitä on pelottavaa. Oireilu voi johtua murrosiän myllerryksestä, tai siitä kun nuorena aikuisena hakee omaa paikkaansa ja ajatusmaailmaansa. Sitten onkin lopunelämän lääkitys ja haitat siinä, voi vaikuttaa tosi negatiivisesti koko loppuelämään. 

Vierailija
28/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihon noin 7kg, kun syön mielialalääkettä. Vie myös päiväksi pois kovan hermokivun.  Mielummin näin kuin itkisin vähän laihempana sysimustassa kuopassa saamatta aikaan yhtään mitään. 

Kokeilin olla ilman. Ei onnistunut. Laihduin toki. Ottaahan lihavatkin lääkettä, ja diabeetikko insuliinin, syöpää ja sydänsairauksien hoidetaan. Jos mun systeemi kaipaa balanssi mielialalääkkeen muodossa - hyväksyn👍🏻. Kukaan ei ole kuolematon. 

No mutta, jos se lääkehoito toimii sinulla ja olet siihen tyytyväinen ja lääkäri suostuu lääkkeitä kirjoittamaan, niin kaikkihan on hyvin. Joskus elämässä joutuu tekemään valintoja, joissa kumpikaan vaihtoehto ei ole täydellinen.

Vierailija
29/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden pillerien syönti pitäisi olla viimeinen vaihtoehto. Varoituksena vaan, että itse söin trauman seurauksena jokusen vuoden mieliala ja unilääkkeitä, ja en oikeastaan muista noista vuosista kovin paljoa mitään. Tämä on kohtuu huolestuttavaa kun muistan esimerkiksi jopa lapsuudesta hyvin tarkasti asioita ja sitten parikymppisenä on pelkkää tyhjyyttä parin vuoden ajan.

Ne sotkee kyllä koko kropan ja laittaa aivot hyllylle. Luojan kiitos en ole vuosiin enää syönyt mitään ja elämän laatu on paljon parempaa.

Vierailija
30/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on maailman onnellisin maa. 

Vierailija
31/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä lääkkeitä oisin varmaan tappanu itteni pari vuotta sitten ilman niitä

Vierailija
32/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaiseen kipuun määrätään mielialalääkkeitä. Siitä pitää osata kieltäytyä. Jos ei ole muita vaihtoehtoja, niin sitten ei ole mitään.

Kipu ei ole mikään masennus. Siinä on yksi yleinen vaiva, mitä ylilääkitään psykiatrialla. Nämä höpinät, että voi olla masennus ilman mielialaoireita ja alakuloa, pitäisi lopettaa. Joku järki tähän touhuun. 

Älkää syökö masennuslääkkeitä, jos teillä ei ole masennusta.

Vierailija
33/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee tunne, että lääkärit saavat jonkinlaisia bonuksia siitä, miten paljon he määräävät tiettyjä, ehkä uudempia lääkkeitä. Itse olen välillä käyttänyt Triptyliä ongelmitta hyvin tuloksin, mutta aina tyrkytetään tuota Mirtatsapiinia ja muita vastaavia, jotka eivät toimi minulla paitsi unilääkkeenä. 

Mirtatsapiini on ihan kauhea aine. Vie voimat ja energian, olet kuin hidastettuna mömmöissä, unet on painajaisia ja jos olet sairastanut syömishäiriön aiemmin ja jo parantunut siitä, se voi laukaista ahmimiskohtaukset uudelleen.

Osa näistä lääkkeistä on suoraan kauhuosaston tavaraa. 

Vierailija
34/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaiseen kipuun määrätään mielialalääkkeitä. Siitä pitää osata kieltäytyä. Jos ei ole muita vaihtoehtoja, niin sitten ei ole mitään.

Kipu ei ole mikään masennus. Siinä on yksi yleinen vaiva, mitä ylilääkitään psykiatrialla. Nämä höpinät, että voi olla masennus ilman mielialaoireita ja alakuloa, pitäisi lopettaa. Joku järki tähän touhuun. 

Kun sitä kipua olisi pakko hoitaa jos ei halua vaan kärsiä tuskissa tai päättää elämäänsä?

Itse olen sen verran onnellisessa asemassa, että saan edes kadulta ostaa oikeaa lääkettä kun lääkäriltä en saa. En suostu kärsimään jos se on mahdollista välttää.

Vierailija
35/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa muuten on jo yksityisiä mielialalääkevieroitusklinikoita. Suomessa aihe on edelleen täysi tabu, siis se miten pahasti nuo lääkkeet koukuttavat. Itsekin helvetin läpi tullut, pääsin kokonaan irti, psykiatreja kohtaan arvostus nykyään pyöreä nolla. Ei niitä kiinnosta + aivopestyjä siihen mitä käypähoidossa sanotaan. 

Vierailija
36/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oon syönyt Triptyliä jo 11kk.

Toivottavasti ei tulisi mitään pahoja haittoja.

Niistä on jo kokemusta toisten lääkkeiden osalta...

Triptyl on todella vanha ja pitkään käytössä ollut lääke. Käsittääkseni siitä harvemmin tulee haittoja, ainakaan pienellä annoksella.

Sitä en tiedä, mikä on tuo jutun lääkärin lähes haitaton lääke?

Brintellix. Mutta ei sitä minusta kuitenkaan haitattomaksi sanottu ja joku suomalainen kommentoi tätä alun perin ruotsalaisen lääkärin sanomaa, että ei ole kaikilta osin tutkittu ja hintakin on kymmenkertainen muihin verrattuna. Luin aamulla niin en enää tarkkaan muista.

Mitenkähän tätä saisi?

Vierailija
37/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialalääkkeistä melskaajat ovat useimmiten samanlaisia hörhöjä kuin antivaxxerit.

T: Neljästi covidia vastaan rokotettu tyytyväinen mielialalääkkeiden käyttäjä

Vierailija
38/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirtatsapiini on ihan kauhea aine. Vie voimat ja energian, olet kuin hidastettuna mömmöissä, unet on painajaisia ja jos olet sairastanut syömishäiriön aiemmin ja jo parantunut siitä, se voi laukaista ahmimiskohtaukset uudelleen.

Osa näistä lääkkeistä on suoraan kauhuosaston tavaraa. 

Vaiha ihmeessä jos ei sovi itselle ei kannata ottaa sellasta jossa olo pahenee

Vierailija
39/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkäri ei viitsi, osaa, kykene tutkimaan potilasta, selvittämään oireiden syytä ja aiheuttajaa, ei osaa tehdä oikeaa diagnoosia, saat masennuslääkkeet.

Minulla lääkittiin kilpirauhasen vajaatoimintaa mielialalääkkeillä useita vuosia ja se pilasi elämäni. Voitte vaan kuvitella, kun on jo valmiiksi väsyttävä ja turvattava perussairaus ja siihen määrätään päälle lisää väsymystä ja hitautta aiheuttavia psyykenlääkkeitä, millaiseksi se elämä menee. Minun elämä oli yhtä tuskaa ja kärsimystä, että sellaiset terveiset minua hoitaneille lääkäreille. 

Vierailija
40/134 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät saa mitään bonuksia, mutta lääkeyhtiöt täydennyskouluttavat psykiatreja. Aika uskomaton kuvio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi