Julia Thurenin dilemma: mökkireissu kaataa perheen talouden
Mutta millainen reissu, siitä on pitkä sepustus Ylen Uutisissa.
Voi taivas, miten vaikeaa ja arvaamatonta on lähteä seurassa mökille. Täytyy säilyttää kasvot ja kuulua ryhmään. Ei voi sanoa ettei ole nyt varaa maksaa jonkun herkkuviiniä ja hanhenmaksaa. Se on maksettava vaan, päättelee Julia, talousnainen ja yrittäjä, 38 v.
Entä jos jollain on matkassa 14-vuotias teini joka syö kuin hevonen. Julian mielestä on arvaamaton juttu, joutuuko koko porukka maksamaan teinin ahmimat sapuskat, vai maksaisiko teinin mutsi ja faija?
Julia Thurenin murheet on kovin erilaisia kuin meidän tavallisten ihmisten, jotka laskemme ostaisiko lääkkeet tai pääsisikö tässä kuussa kampaajalle, vai meneekö kaikki sittenkin sähkölaskuun ja kallistuneeseen ruokaan?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin sitä 20 euron viinipulloa. Julia puhui tiimeistä joissa tehdään eri ruuat. Eli naisia on ilmeisesti vähintään 6. Viinin osuus yhdelle on rapiat kolme euroa. Kaataako se kenenkään taloutta kun harvoin päästään porukalla mökille?
En tiedä. Minusta niuhot ja saidat ihmiset on muutenkin usein takakireitä ja itsekkäitä lokkeja. Ei voi mitään. Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaikilla on yksi elämä nauttimiseen.
Tässähän on kyse siitä, että eri ihmisillä oli erilaisia kulttuureita. Toiset ovat aivan anaalisen tarkkoja yhteisistä menoista, eikä siinäkään ole mitään pahaa, jos säännöt ovat selvillä.
Olen omassa taloudenpidossani melko pihi, valitsen rinnakkaisista tuotteista aina edullisimman, kilpailutan remontit, odotan alennusmyyntejä jne. En ryve rahoissa.
Mutta sitten kun olen ystävien kanssa, tarjoan mielelläni. Ehkä se on ylpeyttä, ehkä se on näyttämisen halua, ehkä karjalaisuutta. Itse ajattelen, että näen ystäviä niin harvoin, että silloin irrottaudun arjen tavoista, otan rennosti ja tilaan sen tapaslajitelman kyselemättä, kuka lähtee mukaan tai montako oliivia kukin syö.
Herkästi sitten jos joku tämä jälkeen alkaa laskeskella kuka joi montakin lasia hänen maksamastaan viinipullosta, koen että hän ei arvosta yhteistä aikaa samalla tavalla kuin minä.
Mulle kävi kerran niin, että tuttavat pyysivät ravintolaan. Joudun nyt vähän peittämään yksityiskohtia, kun en halua tulla tunnistetuksi, mutta menin ajatuksella, että tärkeä tilaisuus ja mennee 50 euroa. Jouduin maksamaan 215 euroa, koska lasku pantiin muka tasan, mutta mukana oli juuri näitä valtavasti syöviä alaikäisiä.
En viitsi selittää tässä, miksi maksoin "oman" osuuteni mukisematta, mutta kyllä tuosta oppi, että joillain on pokkaa jakaa lastensa ravintolailta puolitutun kanssa ja aina avaan nyt suuni etukäteen. Nimittäin siinä vaiheessa iltaa, kun laskut tulivat, en voinit numeroa tekemättä vaikuttaa asiaan ja työjuttujen takia en voinut siinä laajennetussa seurueessa alkaa valittamaan.
Eli minulle tämä kolumni oli täyttä asiaa. Ja tämä mun juttu tapahtui sekaporukalla, missä "hyväksikäyttäjä" oli erittäin hyvätuloinen mies. Että ehkä tämä oli sitä "äijien rentoutta". En voisi kuvitella ihan tällaista perseilyä naisporukalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin sitä 20 euron viinipulloa. Julia puhui tiimeistä joissa tehdään eri ruuat. Eli naisia on ilmeisesti vähintään 6. Viinin osuus yhdelle on rapiat kolme euroa. Kaataako se kenenkään taloutta kun harvoin päästään porukalla mökille?
En tiedä. Minusta niuhot ja saidat ihmiset on muutenkin usein takakireitä ja itsekkäitä lokkeja. Ei voi mitään. Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaikilla on yksi elämä nauttimiseen.
Olen saanut ystäväporukan mökkiviikonlopuista monen sadan euron laskuja perään, kun on ajateltu just noin, että tämäkin hyvä viini tai ruokalajin lisuke maksaa vain pari euroa enemmän per osallistuja. Osa on tosi varakkaita, osa taas sellaisia perfektionisteja, joille pienetkin yksityiskohdat merkitsevät kovin paljon. Ja osa on taipuvaisia hienosteluun, eli esimerkiksi tavallinen järkevän hintainen pihviliha ei käy, vaan halutaan ostaa lähiluomutilan erityisen spessua rotukarjan lihaa, joka maksaa aivan järkyttävän paljon.
Kun sinne mökille ei ole pakko lähteä. Vai onko tässä nyt taustalla, että jos ei itse voi lähteä, niin muutkaan kaverit eivät saa lähteä?
Ollaan nyt mökillä ja ei täällä syömiseen kulu yhtään enempää kuin kotonakaan. Tietysti jos pitää olla kaviaarit ja samppanjat, niin sitten voi tehdä taloudellisesti tiukkaa.
mökkeillään vaan omalla väellä ilman somepaineita niin on kovin iisiä. ja edukasta
Huh huh. Onneksi olen erakko ja elän yksin omalla mökilläni.
Kiitos ap:lle, että muistutti, millaisia ihmiset ovat.
Miten noin rumasta on tullut vaikuttaja? Yleensä ne on kauniita naisia.
Vierailija kirjoitti:
Miten noin rumasta on tullut vaikuttaja? Yleensä ne on kauniita naisia.
Onko neandertalin ihminen?
Lukekaa se kolumni ennen kuin kommentoitte. Sen pointti kun oli, että ihmisten pitäisi avoimemmin uskaltaa puhua rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Kun sinne mökille ei ole pakko lähteä. Vai onko tässä nyt taustalla, että jos ei itse voi lähteä, niin muutkaan kaverit eivät saa lähteä?
Ollaan nyt mökillä ja ei täällä syömiseen kulu yhtään enempää kuin kotonakaan. Tietysti jos pitää olla kaviaarit ja samppanjat, niin sitten voi tehdä taloudellisesti tiukkaa.
Luitko koko kolumnia? Nyt voitte mökillänne keskustella, miten ihanaa, et teidän porukassa ei ole mitä, jotka haluaa syödä kaviaaria ja jakaa nämä kulut kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko koko kolumnia? Nyt voitte mökillänne keskustella, miten ihanaa, et teidän porukassa ei ole mitä, jotka haluaa syödä kaviaaria ja jakaa nämä kulut kaikille.
Joo luin. Luitko sinä?
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa se kolumni ennen kuin kommentoitte. Sen pointti kun oli, että ihmisten pitäisi avoimemmin uskaltaa puhua rahasta.
Kyllä siinä myös kritisoitiin luksusmökkelijöitä. Kaveripiirin vaihtaminen auttanee.
Vierailija kirjoitti:
En itse juo viiniä enkä alkoholia ylipäätään, mutta minun käsittääkseni ei ole kovinkaan yleistä jakaa 1 viinipullo kuudelle. Eiköhän niitä 20e pulloja ole siis ostettu useampi kappale. Siihen jos vielä valitsee ns parempaa lihaa 60e kilo vs 30e, paremmat kahvit ja valmissalaatit kerän sijaan, tulee yhdelle helposti lisähintaa "paremmasta" useita kymppejä, joka voi olla monelle liikaa.
Julia ei ole kovinkaan nätti eikä myöskään Tiki.
Kannattaa googlata semmonen kuin covert contract tohon viimeseen kappaleeseen liittyen...
Etukäteen suunnitellaan ruuat pääpiirteittäin. Jotkut käy kaupassa, ja lasku jaetaan niin että lapset maksaa puolet aikuisten kuluista (ei ole vielä teinipoikia). Jokainen tuo omat juomat. Useita reissuja tehty sopuisasti. Ravintolassa jokainen tilaa, mitä haluaa ja samalla systeemillä jaetaan lasku. Joskus voitat, joskus häviät. Ei ole hirveistä summista kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole onneksi noin vaikeita mökkireissuja kohdalle sattunut.
Ilmeisesti on osattu sopia asiat helpommin. Esim. siten, että porukan ammattikokki joka halusi kokeilla uusia reseptejä ilmoitti mitä suunnilleen on ruokalistalla. Hinta juomilla ja ilman. Ei ollut ongelmia, kokki sai suoraa palautetta (kehuja) ruoastaan, ja me muut maksoimme kohtuullisen hinnan.
Ehkä mä viihdyn paremmin miesvaltaisissa porukoissa joissa säännöt on mutkattomat. Sitten ruokaillaan ja viihdytään.
Minun mieheni käy välillä ystäviensä kanssa mökkireissuilla. Heillä oli tapana, että joku kävi kaupassa ja lasku sitten ositettiin kaikkien kesken. Kotiin tullessa hänellä ei ikinä ollut mitään jäljelle jääneitä ruokia. Aloinkin sitten kyselemään, että osaavatko oikeasti ostaa niin ettei mitään jää yli. Mieskin alkoi sitten miettimään, että esim. oluita & siidereitä on a
Tuo on yllättävän yleinen ilmiö. Meillä on mökkeilyporukassa yksi, joka tykkää laittaa hirveän monimutkaisia ruokia, joihin tulee kalliita puolivalmiita aineksia. Kuten lemon curdia tai chorizo-makkaraa. Semmoisesta purkista tai paketista kuluu yhteen ruokaan vain pieni osa, mutta koko purkki on sitten mukana yhteisellä laskulla. Jos yrittää sanoa, että tehtäisiin vähän yksinkertaisempaa ruokaa, hän suhtautuu hyvin halveksivasti junttiin, joka ei ymmärrä ruokakulttuuria.
Sitähän luulisi, että viime vuosien korkojen nousun, inflaation ja sähkön hinnan moninkertaistumisen jne. jälkeen entistä useammalla on tilanne, ettei ole varaa aivan mihin vaan, vaikka palkka olisikin ihan hyvä.
Entä jos sopisi etukäteen yhteisille tekemisille ja menoille budjetin?
On ihmisiä jotka matkustaa aina toisten autolla. Tapaamisissa syö aina toisten tuomia herkkuja. Majoittuvat aina toisten nurkissa eri kaupungeissa.
Hyvin toimeentulevia ihmisiä ketkä laittaa kaikki rahat itseen, ei ikinä toisiin. Eikä edes huomaa itse miten hyväksikäyttää toisten kiltteyttä.
Suurimmalle osalle on jo lapsena opetettu sosiaalinen taito vuoroin vieraissa. Tänään ajetaan minun autolla huomenna sinun. Olen kuski nyt, sinä seuraavalla kerralla. Minä tuon tätä ja sinä tuota. jne.