Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julia Thurenin dilemma: mökkireissu kaataa perheen talouden

Vierailija
18.02.2025 |

Mutta millainen reissu, siitä on pitkä sepustus Ylen Uutisissa.

Voi taivas, miten vaikeaa ja arvaamatonta on lähteä seurassa mökille. Täytyy säilyttää kasvot ja kuulua ryhmään. Ei voi sanoa ettei ole nyt varaa maksaa jonkun herkkuviiniä ja hanhenmaksaa. Se on maksettava vaan, päättelee Julia, talousnainen ja yrittäjä, 38 v.

Entä jos jollain on matkassa 14-vuotias teini joka syö kuin hevonen. Julian mielestä on arvaamaton juttu, joutuuko koko porukka maksamaan teinin ahmimat sapuskat, vai maksaisiko teinin mutsi ja faija?

Julia Thurenin murheet on kovin erilaisia kuin meidän tavallisten ihmisten, jotka laskemme ostaisiko lääkkeet tai pääsisikö tässä kuussa kampaajalle, vai meneekö kaikki sittenkin sähkölaskuun ja kallistuneeseen ruokaan?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaudu sä ap omista murheistasi vaikka hesarin mielipidepalstalla tai täällä vauvalla ja anna Julian avautua siellä ylen sivuilla, kun siitä vissiin hänelle maksetaan. Vai onko niin, että kaikkien pitäisi kirjoittaa ap sinua koskevista ongelmista?

Vierailija
22/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on aikaa ja viitseliäisyyttä vahtia, kuka mitäkin suuhunsa ruokapöydässä laittaa? Mahtaa olla hyvät fiilikset ja tunnelma katossa! Kato nyt, Liisa otti sekä ruisleipää ja patonkia, vaikka maksoi vain patongista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole onneksi noin vaikeita mökkireissuja kohdalle sattunut.

Ilmeisesti on osattu sopia asiat helpommin. Esim. siten, että porukan ammattikokki joka halusi kokeilla uusia reseptejä ilmoitti mitä suunnilleen on ruokalistalla. Hinta juomilla ja ilman. Ei ollut ongelmia, kokki sai suoraa palautetta (kehuja) ruoastaan, ja me muut maksoimme kohtuullisen hinnan. 

Ehkä mä viihdyn paremmin miesvaltaisissa porukoissa joissa säännöt on mutkattomat. Sitten ruokaillaan ja viihdytään.

Minun mieheni käy välillä ystäviensä kanssa mökkireissuilla. Heillä oli tapana, että joku kävi kaupassa ja lasku sitten ositettiin kaikkien kesken. Kotiin tullessa hänellä ei ikinä ollut mitään jäljelle jääneitä ruokia. Aloinkin sitten kyselemään, että osaavatko oikeasti ostaa niin ettei mitään jää yli. Mieskin alkoi sitten miettimään, että esim. oluita & siidereitä on aina isot määrät, joita ei kaikkia juoda. Samoin jääkaapissa on vielä lähtöpäivänä ruokaakin, jopa avaamattomia liha- ja makkara

paketteja. Mieheni aloitteesta sitten kaikki alkoivat tuoda omat syömisensä ja juomisensa, jokainen sai mieleistään.

Ruokakulut tippuivat radikaalisti varsinkin kun jotkut joivat alkoholia enemmän kuin toiset. Että kyllä niitä hyväksikäyttäjiä miehissäkin on.

Vierailija
24/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti on osattu sopia asiat helpommin. Esim. siten, että porukan ammattikokki joka halusi kokeilla uusia reseptejä ilmoitti mitä suunnilleen on ruokalistalla. Hinta juomilla ja ilman. Ei ollut ongelmia, kokki sai suoraa palautetta (kehuja) ruoastaan, ja me muut maksoimme kohtuullisen hinnan. 

Ehkä mä viihdyn paremmin miesvaltaisissa porukoissa joissa säännöt on mutkattomat. Sitten ruokaillaan ja viihdytään.

Minun mieheni käy välillä ystäviensä kanssa mökkireissuilla. Heillä oli tapana, että joku kävi kaupassa ja lasku sitten ositettiin kaikkien kesken. Kotiin tullessa hänellä ei ikinä ollut mitään jäljelle jääneitä ruokia. Aloinkin sitten kyselemään, että osaavatko oikeasti ostaa niin ettei mitään jää yli. Mieskin alkoi sitten miettimään, että esim. oluita & siidereitä on a

Just tyypillinen hellapoliisi olet.

Vierailija
25/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nillittäjien on parempi pysyä kotona eikä mennä pilaamaan muiden mökkireissuja

Vierailija
26/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eukot oottaa kielipitkällä miestä kotiin mökkireissulta makkarapaketin kuva silmissä 😂

Vierailija
27/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ihmettelin millaisessa seurassa ihmiset viettävät aikaa, jos eivät voi sanoa suoraan ettei esim ole varaa tehdä yhdessä jotain touhua. Taitaa olla mukavaa yhdessäoloa kun aika menee toisten ihmisten syömisten kyräilemisessä.

Vierailija
28/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä, turhaa mussutusta ja lätinää. Onneksi ei tarvitse kuunnella - eikä kuulu tuttavapiiriin..

Vierailija
29/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämän kokoisia ne murheet Thurenin kohderyhmällä nyt vaan on.

Vierailija
30/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kannata ottaa niin vakavasti. Toimittaja ja somevaikuttaja nyt kirjoittelee kaikenlaista, kun siitä saa näkyvyyttä ja rahaa. Eihän hän välttämättä edes oikeista ongelmistaan kirjoita.

Somessa voi kirjoittaa mitä haluaa. Mutta Yle julkaisi tämän lätinän. 

Aivan! Erittäin kummallinen tyyppi, elää jalat ilmassa pää pilvessä, ei mitään käsitystä oikeasta elämästä. Tarttisi itse apua, turha neuvoa muita.

Vierailija
31/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereitten kanssa kun käydään mökillä, niin jokainen ostaa omat kaljansa ja kerran päivässä käydään kylällä kebapilla ja illalla grillataan makkara, jonka joku tarjoaa. Mökki on yhden kaverin oma. Halvalla päästään.

Monet varakkaat ovat oikeasti aivan pa. ja veloissa, koska luulevat että heidän täytyy esittää varakkaampaa kuin ovat. Hyvä palkka tuhlataan älyttömyyksiin ja osamaksuihin joka kuukausi ja ihmetellään, miksi rahat ei riitä.

Vierailija
32/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin niitä mökkeilijöitä, jotka paistavat Hiillosmakkaraa ja keittävät pannukahvia kaasuliedellä. Ja pilkkivät ahvenia, hyi. Koko tupa haisee kalalle niistä.

Vierailija
33/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni käy välillä ystäviensä kanssa mökkireissuilla. Heillä oli tapana, että joku kävi kaupassa ja lasku sitten ositettiin kaikkien kesken. Kotiin tullessa hänellä ei ikinä ollut mitään jäljelle jääneitä ruokia. Aloinkin sitten kyselemään, että osaavatko oikeasti ostaa niin ettei mitään jää yli. Mieskin alkoi sitten mie

"Just tyypillinen hellapoliisi olet."

No eikös se ole hyvä herätellä jos muut käyttävät hyväksi? Paitsi niiden lokkien mielestä tietysti on ikävää jos ei pysty syömään ja juomaan toisten piikkiin.

Vierailija
34/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ois todella raskaita reissuja tai mökkiviikonloppuja tämän naisen kanssa. Rentoutumisesta ei tietoakaan. Kokoajan vaan lasketaan. 

Vierailija
35/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä kirjoitus se oli. Ja jotenkin loukkaavakin. Siinä tehtiin heti selväksi, että et kuulu keskiluokkaan jos sulla ei ole just tällaisia ongelmia.

Ei tavallisilla ihmisillä ole tuollaisia ongelmia.

Kirjoitus oikein korosti luokkatietoisuutta. Ja tuli fiilis, että Julia Thuren on melkoisen epämiellyttävä ihminen ylimielisellä asenteellaan.

En ihan tajua miksi Yle julkaisee kaikkea sontaa niin paljon nykyään. Tai kyllä mä tajuan, se on sitä riidan ja vastakkainasettelun lisäämistä suomalaisten keskuuteen. Outoa silti, että asialla on juuri Yle.

Olen samaa mieltä thurenin kanssa siitä, että ihmisten pitäisi opetella sanomaan, että nyt ei ole varaa. Jos seurue kuitenkin haluaa sen varattoman mukaan JA seurueella on varaa elättää häntä sen loman ajan, niin kyllähän hänen osallistumisesa onnistuu sitten vaikka yhteisen kolehdin keräämisellä. Sellaisstakin tapahtuu, mutta ei tapahdu, jos se varaton ei uskalla sanoa ettei ole varaa tulla. 

Vierailija
36/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on aikaa ja viitseliäisyyttä vahtia, kuka mitäkin suuhunsa ruokapöydässä laittaa? Mahtaa olla hyvät fiilikset ja tunnelma katossa! Kato nyt, Liisa otti sekä ruisleipää ja patonkia, vaikka maksoi vain patongista!

Jos toinen syö sun ruuat, niin kyllä se kiinnostaa. Itse ollut mökkireissulla, jossa ostettiin yhteiset ruuat. Allergioiden takia ostelin omalla rahalla sitten itselleni vielä täydennystä ja pakostakin kalliimpia tuotteita.  Eräät jäivät mökille päiväksi ja olivat syöneet ruokani. Tekivät sen todennäköisesti tahallaan, koska olivat olleet suunnittelemassa/ostamassa ruokia ja laitoin vielä nimilaput päälle. "Onhan siellä vielä muutakin ruokaa" ei vie nälkää, jos sitä ei voi syödä.  Harmitti opiskelijabudjetilla ihan hirveästi ja piti lähteä vielä pitkän päivän jälkeen uudelleen kauppaan. Pitivät minua nipottajana, koska lisäsin kyseiset tuotteet yhteisiin menoihin. Eihän heidän pitäisi maksaa minun erikoistuotteista...

Tällä reissulla kyseiset henkilöt aiheuttivat muillekin harmistusta ja ihmettelivät miksei mennä yhtä kivalle mökkireissulle uudelleen. Muulla kokoonpanolla homma on toiminut.

Vierailija
37/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on Julian työtä kertoa noista asioista, mutta onhan se aika pikkumaista nillittää muutamasta eurosta. Ehkä sitten, jos närästää, jos joku jatkuvasti siipeilee, voisivat heivata sellaisen pois kaveriporukastaan. 

Vierailija
38/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen syö sun ruuat, niin kyllä se kiinnostaa. Itse ollut mökkireissulla, jossa ostettiin yhteiset ruuat. Allergioiden takia ostelin omalla rahalla sitten itselleni vielä täydennystä ja pakostakin kalliimpia tuotteita.  Eräät jäivät mökille päiväksi ja olivat syöneet ruokani. Tekivät sen todennäköisesti tahallaan, koska olivat olleet suunnittelemassa/ostamassa ruokia ja laitoin vielä nimilaput päälle. "Onhan siellä vielä muutakin ruokaa" ei vie nälkää, jos sitä ei voi syödä.  Harmitti opiskelijabudjetilla ihan hirveästi ja piti lähteä vielä pitkän päivän jälkeen uudelleen kauppaan. Pitivät minua nipottajana, koska lisäsin k

Uli uli. Onneks ei tunneta

Vierailija
39/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen syö sun ruuat, niin kyllä se kiinnostaa. Itse ollut mökkireissulla, jossa ostettiin yhteiset ruuat. Allergioiden takia ostelin omalla rahalla sitten itselleni vielä täydennystä ja pakostakin kalliimpia tuotteita.  Eräät jäivät mökille päiväksi ja olivat syöneet ruokani. Tekivät sen todennäköisesti tahallaan, koska olivat olleet suunnittelemassa/ostamassa ruokia ja laitoin vielä nimilaput päälle. "Onhan siellä vielä muutakin ruokaa" ei vie nälkää, jos sitä ei voi syödä.  Harmitti opiskelijabudjetilla ihan hirveästi ja piti lähteä vielä pitkän päivän jälkeen uudelleen kauppaan. Pitivät minua nipottajana, koska lisäsin k

Näitä on. Minun kimppareissullani eräs ihminen osteli aivan holtittomasti liikaa ruokaa, joka meni lopulta hävikkiin. Lopuksi kaivoi kuitit esiin ja jakoi kaikki kulut tasan osanottajille. Olisi halunnut myös alle vuoden ikäisen vauvani yhdeksi rahoittajaksi, koska vauva söi viiden päivän reissulla hieman kuivaa leipää ja pari hedelmää.

Vierailija
40/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin sitä 20 euron viinipulloa. Julia puhui tiimeistä joissa tehdään eri ruuat. Eli naisia on ilmeisesti vähintään 6. Viinin osuus yhdelle on rapiat kolme euroa. Kaataako se kenenkään taloutta kun harvoin päästään porukalla mökille? 

En tiedä. Minusta niuhot ja saidat ihmiset on muutenkin usein takakireitä ja itsekkäitä lokkeja. Ei voi mitään. Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaikilla on yksi elämä nauttimiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi