Julia Thurenin dilemma: mökkireissu kaataa perheen talouden
Mutta millainen reissu, siitä on pitkä sepustus Ylen Uutisissa.
Voi taivas, miten vaikeaa ja arvaamatonta on lähteä seurassa mökille. Täytyy säilyttää kasvot ja kuulua ryhmään. Ei voi sanoa ettei ole nyt varaa maksaa jonkun herkkuviiniä ja hanhenmaksaa. Se on maksettava vaan, päättelee Julia, talousnainen ja yrittäjä, 38 v.
Entä jos jollain on matkassa 14-vuotias teini joka syö kuin hevonen. Julian mielestä on arvaamaton juttu, joutuuko koko porukka maksamaan teinin ahmimat sapuskat, vai maksaisiko teinin mutsi ja faija?
Julia Thurenin murheet on kovin erilaisia kuin meidän tavallisten ihmisten, jotka laskemme ostaisiko lääkkeet tai pääsisikö tässä kuussa kampaajalle, vai meneekö kaikki sittenkin sähkölaskuun ja kallistuneeseen ruokaan?
Kommentit (82)
Tolle ei varmaan kukaan voi sanoa vastaan. Heti alkaa huuto.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tällä ollut rahaa kuin roskaa? Jos ei ole varaa mökkeillä niin sitten ei ole .
Ei kait se nyt kirjoita että hänellä ei ole varaa mökkireissuihin. Vaan enemmän siitä, millaisia tilanteita voi tulla vastaan kaveriporukoissa kun ihmisten resurssit vaihtelevat.
Vierailija kirjoitti:
Nillittäjien on parempi pysyä kotona eikä mennä pilaamaan muiden mökkireissuja
Minä teen juuri näin ja elämä on mukavaa. Parilla "sukukimppareissulla" ollut ja juurikin vituttaa, että ostat itsellesi jotain ruokaa ja haluaisit pitää sen vain omana eväänäsi ja sitten on joku siskontytön finnijuippi närppimässä sieltä aamiaislautaselleen. Yök. En kestä yhtään tuollaista enkä halua myöskään maksella toisten ryyppäjjäisiä enkä pihvikinkereitä, koska olen itse hyvin askeetti ja vaatimaton mitä tulee ruoka- ja juomapuoleen.
Ja eipä noilla reissuilla vessapapereitakaan ostettu tasan. Eikä siivottu. Aina joku joutuu maksajan ja siistijän rooliin ja toiset vain loisivat. Never again.
Mun mielestä kolumni oli ihan aiheellinen. Itse en enää suostu mihinkään yhteisreissuihin muuten kuin niin että jokainen maksaa suoraan kaikki omat kulunsa. Muuten se hyvätuloisin snobi asettaa laatutason kulutukselle. Kun itse olisin selvinnyt vaikka toisen kaupungin teatterireissusta satasella, siihen meneekin kolmesataa ja sillä rahalla olisin jo tehnyt kolme reissua. Tai jättänyt 2 tekemättä jos tarvitsen ne 200 e ruokaan ja lääkkeisiin.
Köyhän on vaikea päteä varakkaiden seurassa.
Eikö Julia voi kerätä tyhjiä pulloja ja säästää rahat mökki reissuun?
Thuren se jaksaa valittaa. Menisi töihin.
Tunnistin jutusta itseni. Ollaan mökkeilty kaksi kertaa vuodessa samalla porukalla ja jaettu kulut tasan. Maksoin kiltisti myös juomista senkin jälkeen, kun lopetin alkon käytön, mutta nyt kun kaikki on kallistunut, otin vihdoin itseäni niskasta kiinni ja ilmoitin, etten enää maksa. Ei ollut helppoa olla porukan eka perinteiden rikkoja.
Jos jokainen ottaa omat eväät, yhteisen illallisen rakentaminen on vaikeaa. Siksi tykkään enemmän siitä, että porukasta osa käy kaupassa ja ostaa suunnitellun listan mukaan ruuat kaikille ja lasku jaetaan pääluvun mukaan. Tuntuisi hassulta, jos esim vappubrunssilla jokainen söisi omia eväitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen ottaa omat eväät, yhteisen illallisen rakentaminen on vaikeaa. Siksi tykkään enemmän siitä, että porukasta osa käy kaupassa ja ostaa suunnitellun listan mukaan ruuat kaikille ja lasku jaetaan pääluvun mukaan. Tuntuisi hassulta, jos esim vappubrunssilla jokainen söisi omia eväitään.
Vappubrunssinkin voi suunnitella edulliseksi. Alkoholit saa jokainen maksaa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/c_crop,x_7,y_268,w_5710,h_3211/w…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin rumasta on tullut vaikuttaja? Yleensä ne on kauniita naisia.
Onko neandertalin ihminen?
Kaunis? 😂
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi kerran niin, että tuttavat pyysivät ravintolaan. Joudun nyt vähän peittämään yksityiskohtia, kun en halua tulla tunnistetuksi, mutta menin ajatuksella, että tärkeä tilaisuus ja mennee 50 euroa. Jouduin maksamaan 215 euroa, koska lasku pantiin muka tasan, mutta mukana oli juuri näitä valtavasti syöviä alaikäisiä.
En viitsi selittää tässä, miksi maksoin "oman" osuuteni mukisematta, mutta kyllä tuosta oppi, että joillain on pokkaa jakaa lastensa ravintolailta puolitutun kanssa ja aina avaan nyt suuni etukäteen. Nimittäin siinä vaiheessa iltaa, kun laskut tulivat, en voinit numeroa tekemättä vaikuttaa asiaan ja työjuttujen takia en voinut siinä laajennetussa seurueessa alkaa valittamaan.
Eli minulle tämä kolumni oli täyttä asiaa. Ja tämä mun juttu tapahtui sekaporukalla, missä "hyväksikäyttäjä" oli erittäin hyvätuloinen mies. Että ehkä tämä oli sitä "äijien rentoutta". En voisi kuvitella ihan tä
Et olisi joutunut jos et olisi suostunut, että ollut syönyt ja juonut tolla summalla.
Aikuinen ihminen voi sanoa "ei". Jos ei osaa, kannattaa opetella.
Mutta ehkä te söitte ja joitte parilla sadalla, mistäs mä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Thuren se jaksaa valittaa. Menisi töihin.
Eihän hän valita, eikä edes kerro itsestään vaan yleisesti. Hyvä kolumni, antoi mullekin ajattelemisen aihetta, kun olen usein se kuskaaja ja maksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kannata ottaa niin vakavasti. Toimittaja ja somevaikuttaja nyt kirjoittelee kaikenlaista, kun siitä saa näkyvyyttä ja rahaa. Eihän hän välttämättä edes oikeista ongelmistaan kirjoita.
Somessa voi kirjoittaa mitä haluaa. Mutta Yle julkaisi tämän lätinän.
Kun on pakko saada sopimuksen mukaisesti kolumni ulos ja runosuoni ei syki. Sitten lopputulos on tällaista mitä olisi voinut samantien jättää julkaisematta. No, ehkä kirjoituspalkkion voi sijoittaa jotta on varaa maksaa hanhenmaksoja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen juuri näin ja elämä on mukavaa. Parilla "sukukimppareissulla" ollut ja juurikin vituttaa, että ostat itsellesi jotain ruokaa ja haluaisit pitää sen vain omana eväänäsi ja sitten on joku siskontytön finnijuippi närppimässä sieltä aamiaislautaselleen. Yök. En kestä yhtään tuollaista enkä halua myöskään maksella toisten ryyppäjjäisiä enkä pihvikinkereitä, koska olen itse hyvin askeetti ja vaatimaton mitä tulee ruoka- ja juomapuoleen.
Ja eipä noilla reissuilla vessapapereitakaan ostettu tasan. Eikä siivottu. Aina joku joutuu maksajan ja siistijän rooliin ja toiset vain loisivat. Never again.
Taidat olla oikea "laugh and a half", porukan ilopilleri tuollaisella asenteella. Ehkä tuo ensimmäinen lauseesi kuvastaakin sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä finninaamateinit tekee vanhempiensa vkl-reissuilla. Eikö ne tajua että silloin on hyvä tilaisuus olla kotona omin päin ja pyytää paras kaveri seuraksi tai jotain muuta?
Sehän oli just hauskaa joskus 12-14-vuotiaana.
Kai aikuisetkin haluaa olla rauhassa aikuisten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi kerran niin, että tuttavat pyysivät ravintolaan. Joudun nyt vähän peittämään yksityiskohtia, kun en halua tulla tunnistetuksi, mutta menin ajatuksella, että tärkeä tilaisuus ja mennee 50 euroa. Jouduin maksamaan 215 euroa
Miten tärkeä tilaisuus voisi maksaa 50€?
En ole vähään aikaan syönyt ravintolassa, mut viimeksi pieni alkusalaatti, hyvä pääruoka ja 1 lasi viiniä maksoi jotain 50-60€. Olisko vielä ollut joku minijälkkäri, kuten 1 jäätelöpallo.
Paikka oli Viikinkiravintola Harald. Keskihintainen/edullinen.
En ymmärrä, itse en lähtökohtaisesti edes tekisi tuollaisia reissuja joissa ei makseta omia ruokia. Meillä on kaveriporukalla tehdyt vaellusreissut ym menneet sillä kaavalla, että jokainen ostaa omat ruokansa tai sitten sovitaan etukäteen, kuka tuo mitäkin. Ja sitten taas kun ollaan vuoroin vieraissa toisten luona tai mökillä, niin se tarjoaa jonka luona ollaan, vastavuoroisesti. Ja luonnollisesti myös itse päättää mitä haluaa tarjota, ja mihin on sillä hetkellä varaa.
Hyvin on pärjätty näin, ei ole ollut kiusallisia tilanteita ja jokainen voi käyttää rahaa sen verran kuin pystyy tai haluaa.