Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julia Thurenin dilemma: mökkireissu kaataa perheen talouden

Vierailija
18.02.2025 |

Mutta millainen reissu, siitä on pitkä sepustus Ylen Uutisissa.

Voi taivas, miten vaikeaa ja arvaamatonta on lähteä seurassa mökille. Täytyy säilyttää kasvot ja kuulua ryhmään. Ei voi sanoa ettei ole nyt varaa maksaa jonkun herkkuviiniä ja hanhenmaksaa. Se on maksettava vaan, päättelee Julia, talousnainen ja yrittäjä, 38 v.

Entä jos jollain on matkassa 14-vuotias teini joka syö kuin hevonen. Julian mielestä on arvaamaton juttu, joutuuko koko porukka maksamaan teinin ahmimat sapuskat, vai maksaisiko teinin mutsi ja faija?

Julia Thurenin murheet on kovin erilaisia kuin meidän tavallisten ihmisten, jotka laskemme ostaisiko lääkkeet tai pääsisikö tässä kuussa kampaajalle, vai meneekö kaikki sittenkin sähkölaskuun ja kallistuneeseen ruokaan?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kannata ottaa niin vakavasti. Toimittaja ja somevaikuttaja nyt kirjoittelee kaikenlaista, kun siitä saa näkyvyyttä ja rahaa. Eihän hän välttämättä edes oikeista ongelmistaan kirjoita.

Vierailija
2/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kannata ottaa niin vakavasti. Toimittaja ja somevaikuttaja nyt kirjoittelee kaikenlaista, kun siitä saa näkyvyyttä ja rahaa. Eihän hän välttämättä edes oikeista ongelmistaan kirjoita.

Somessa voi kirjoittaa mitä haluaa. Mutta Yle julkaisi tämän lätinän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tavallista joutua laskemaan onko varaa lääkkeisiin. Paljon tavallisempaa on keskituloinen elämä, josta juttu kertoi. Kaiken ei tarvitse käsitellä juuri köyhyyttä, kun se yhä on marginaali-ilmiö ja siitäkin on ihan tarpeeksi omia juttujaan.

Kuinka itsekeskeinen pitää olla, ettei kukaan koskaan saisi puhua mistään just sen oman kokemuspiirisi ulkopuolelta? 

Vierailija
4/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä taas näen tuon enemmän tavallisten ihmisten kuin hyvätuloisten ongelmana. Hyvätuloisille on ihan sama, miten paljon jollain mökkireissulla rahaa kuluu, meillä muilla erikoistilanteissa käytetty raha on poissa arjesta. En ole koskaan perheenä reissannut toisen perheen kanssa, mutta sinkkureissuilla on tullut selvästi esiin, miten jotkut haluavat sitä ja tätä, jos tehdään yhteishankintoja ja lopulta eivät edes itse niitä haluamiaan tuotteita syö. Olen yleensä sanonut, että hoidan omat ruokani. Helpompi lopulta niin, koska itse en pystyisi maksattamaan muilla mitään, mikä tulee vain minulle tai perheenjäsenelleni, mutta toisaalta en jaksa alkaa kinastella muiden ostoksista ja päädyn maksamaan tuplat siitä mitä käytän.

Vierailija
5/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole onneksi noin vaikeita mökkireissuja kohdalle sattunut.

Ilmeisesti on osattu sopia asiat helpommin. Esim. siten, että porukan ammattikokki joka halusi kokeilla uusia reseptejä ilmoitti mitä suunnilleen on ruokalistalla. Hinta juomilla ja ilman. Ei ollut ongelmia, kokki sai suoraa palautetta (kehuja) ruoastaan, ja me muut maksoimme kohtuullisen hinnan. 

Ehkä mä viihdyn paremmin miesvaltaisissa porukoissa joissa säännöt on mutkattomat. Sitten ruokaillaan ja viihdytään.

Vierailija
6/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah. Kannattaa siis pysyä kotona.

Vierailija
7/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kauhee akka

Ja kauheet seurapiirit.

Thurenin mukaan asiaan kuuluu, että äveriäimmät tuovat jotain erikoista extraa "yllätyksenä" kaikille. Uskomatonta! Onko hänellä seurueen jäsenten verotustiedot ja ovatko kaikki 30 mökkeilijää yhtä mieltä Thurenin säännöistä?

Pääsee "äveriäimmät" pätemään seurassa...

Vierailija
8/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkivelka on niin kallis nyt Etta ei jaa varaa ruokaan ja viiniin 

Vierailija
9/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä taas näen tuon enemmän tavallisten ihmisten kuin hyvätuloisten ongelmana. Hyvätuloisille on ihan sama, miten paljon jollain mökkireissulla rahaa kuluu, meillä muilla erikoistilanteissa käytetty raha on poissa arjesta. En ole koskaan perheenä reissannut toisen perheen kanssa, mutta sinkkureissuilla on tullut selvästi esiin, miten jotkut haluavat sitä ja tätä, jos tehdään yhteishankintoja ja lopulta eivät edes itse niitä haluamiaan tuotteita syö. Olen yleensä sanonut, että hoidan omat ruokani. Helpompi lopulta niin, koska itse en pystyisi maksattamaan muilla mitään, mikä tulee vain minulle tai perheenjäsenelleni, mutta toisaalta en jaksa alkaa kinastella muiden ostoksista ja päädyn maksamaan tuplat siitä mitä käytän.

Kyllä hyvätuloistenkin pitää kontrolloida kuluja eikä todellakaan ole ihan sama mitä mihinkin kuluu. On paljon asioita, mm. mökkireissut ja muut matkat, joihin saa kulumaan älyttömästi rahaa ja pitää valita haluaako rahaa käyttää niihin vai johonkin muuhun.

Itsekin kirjoitat että on helpompaa niin että kukin hoitaa suurinpiirtein mm. omat ruokansa. Maksukyky ja -halu ovat aivan eri asia.

Vierailija
10/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti on osattu sopia asiat helpommin. Esim. siten, että porukan ammattikokki joka halusi kokeilla uusia reseptejä ilmoitti mitä suunnilleen on ruokalistalla. Hinta juomilla ja ilman. Ei ollut ongelmia, kokki sai suoraa palautetta (kehuja) ruoastaan, ja me muut maksoimme kohtuullisen hinnan. 

Ehkä mä viihdyn paremmin miesvaltaisissa porukoissa joissa säännöt on mutkattomat. Sitten ruokaillaan ja viihdytään.

"Ehkä mä viihdyn paremmin miesvaltaisissa porukoissa joissa säännöt on mutkattomat. Sitten ruokaillaan ja viihdytään."

No just, olipas siinä naisvihaa. Kyllä kuule miehetkin osaa olla rahasta tarkkoja, ja ei se pelkästään positiivista ole jos jossain ryhmissä miehillä onkin vielä tiukempi sosiaalinen paine maksaa enemmän kuin oma osuutensa valittamatta. Kyllä ne kuule selän takana sitten valittaa siitäkin edestä.

Voisiko jo vuonna 2025 päästä eroon tästä "Naiset tiukkapipoja, miehet rentoja" toksisesta stereotypiasta? 

Vierailija
11/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tykkää yhteiskuluista, kun voivat syödä muiden laskuun. 

Vierailija
12/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I'm not like the other girls.

Ei minullekaan ole tuollaista sattunut, vaikka en ole koskaan mökkeillyt miesporukalla, vaan aina naisten tai sekä naisten että miesten kanssa.

Vierailija
13/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tällä ollut rahaa kuin roskaa? Jos ei ole varaa mökkeillä niin sitten ei ole .

Vierailija
14/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ehkä mä viihdyn paremmin miesvaltaisissa porukoissa joissa säännöt on mutkattomat. Sitten ruokaillaan ja viihdytään."

No just, olipas siinä naisvihaa. Kyllä kuule miehetkin osaa olla rahasta tarkkoja, ja ei se pelkästään positiivista ole jos jossain ryhmissä miehillä onkin vielä tiukempi sosiaalinen paine maksaa enemmän kuin oma osuutensa valittamatta. Kyllä

Joo. Mun mielestä tuo "ah, miehet on niin ihanan rentoja eikä kehtaa nipottaa turhasta<3<3" on sitä samaa kasvojen säilyttämisen ja sosiaalisen kontrollin perinnettä, joka äärimmäisyyksissään johtaa mm. siihen, että miehet tekevät huomattavasti enemmän itsemurhia kuin naiset. Jos tästä yleistyksestä halutaan pitää kiinni, niin eikö se ole hieno asia, että naiset kehtaavat sanoa, että mulla ei oikeasti ole tähän varaa, kuin että miehet hammasta purren maksavat, ja sitten ovat itse loppukuun syömättä tai pahimmillaan jättävät vaikka lastensakin asioita hoitamatta, kun kaikki rahat meni kaveriporukan polttarireissuun? 

Vierailija
15/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyvätuloistenkin pitää kontrolloida kuluja eikä todellakaan ole ihan sama mitä mihinkin kuluu. On paljon asioita, mm. mökkireissut ja muut m

Me määritellään sitten hyvätuloinen eri tavalla. Minulle on ihan sama, paljonko mökkireissulla tai muulla lomamatkalla menee rahaa syömisiin ja juomisiin. Ei sitä niin paljoa mene, että rahat loppuisivat tai pitäisi tinkiä jostakin muusta. 

Vierailija
16/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asioita ei voi sopia avoimesti ja suoraan? On todella kehnoa kehittää ideoita ja reissuja, jos kukaan ei valmistele myös budjettia ja millaisilla päiväsummilla liikutaan. Budjetointi ei ole vaikeaa ja niin voi jättää kaikille mahdollisuuden päättää kestääkö oma talous reissua. Budjetissa voi huomioida myös varakassan äkillisiin menoihin ja jos rahaa jää reissun jälkeen ne jaetaan takaisin osallistujille.

Raha on asia, jolla voi pilata hyvätkin reissut ja ihmisten välit. En ikinä pelleilisi rahan kanssa ja luottaisi siihen,että jossakin TAnsaniassa heitellään dollareita kuppiin sen mukaan kuin kupin pohja näkyy. Vaikuttaa tosi laiskalta ajattelulta.

Vierailija
17/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just, olipas siinä naisvihaa. Kyllä kuule miehetkin osaa olla rahasta tarkkoja, ja ei se pelkästään positiivista ole jos jossain ryhmissä miehillä onkin vielä tiukempi sosiaalinen paine maksaa enemmän kuin oma osuutensa valittamatta. Kyllä

Jep. Ja miehetkin kyllä osaa maksattaa juhlansa sillä, joka on niin avokätinen, että maksaa. Ja uskoo kaikkiin rituaalisääntöihin, mitä vaaditaan. Pitää olla topakka ja asettaa omat rajat! Ei ole reilua vaatia niitä juhlia myöskään oman mielen mukaiseksi. Pitää pyrkiä kompromissiin. Miehet saattaa osata tämän hieman paremmin. Kuinka kävellään vastaan.

Suoraan sanottuna lapsia ei syntyisi ollenkaan, ellei heillä olisi tätä taitoa. Muutama yli-innokas amatsoni synnyttäisi kaikki lapset. 

Vierailija
18/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaveriporukassa ruoka maksetaan yhdessä ja jokainen tuo omat juomat! Helppoa ku heinänteko

Vierailija
19/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyvätuloistenkin pitää kontrolloida kuluja eikä todellakaan ole ihan sama mitä mihinkin k

Tai sitten me arvotetaan asioita erilaisilla painotuksilla.

Vierailija
20/82 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloisuus ei sulje pois ihmistyyppejä, jotka ovat tarkkoja rahastaan ja miten sen käyttävät. Se tarkkuus koskee myös reissuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä