Voiko kieltäytyä lapsenhoidosta?
Miehelläni on lapsenlapsi, jota on kovasti tarjottu meille hoitoon. En ole tähän halukas, sillä en ole lapsi-ihminen, enkä ole koskaan halunnut omia lapsia. Miten tästä voisi kauniisti kieltäytyä? Mieheni toki voisi lapsen ottaa hoitoon, mutta hänkin epäröi hoitotaitojaan. Lapsi on 2-vuotias. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapsi vanhempineen käy kylässä, mutta lapsen yökyläily yksinään onkin sitten eri juttu.
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Surettaa miehen puolesta. Lapset ja varsinkin lapsenlapsi ovat hänelle varmasti kovin rakkaita.
No mies voi ottaa lapsen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa perheellisen miehen, tulee ymmärtää, että siinä mukana tulevat lapset ja ex puoliso jossakin muodossa, joiden kanssa vain pitää opetella tulemaan toimeen. Hyväksyä koko paketti jos aikoo pärjätä.
Kyllähän ap on hyväksynyt. Mies saa hoitaa lasta, mutta hän itse epäröi.
Miksi monet kommentoi, että APn mies ei ole omia lapsiaan aikoinaan hoitanut? Siksi, koska on vähän epävarma tämänhetkisistä taidoistaan? Siitä on varmaan 20-30 vuotta kun mies on joutunut oman 2-vuotiaan kanssa olemaan tekemisissä, joten miksi ihmeessä taidot eivät olisi vähän ruosteessa?
Itselläni on melkein 2-vuotias ja minun piti näyttää vanhemmilleni miten vaippa laitetaan, vaikka ovat kolmen lapsensa vaipat aikoinaan vaihtaneet monta kertaa. Käytännötkin muuttuneet paljon siitä, kun itse olin taapero 90-luvun alussa.
Terveyskin pitää ottaa huomioon. Kuten jotkut toiset kommentoijat ovat sanoneet, 2-vuotiasta pitää vahtia vielä paljon. En itse antaisi lastani vanhemmilleni moneksi tunniksi sillä heidän kunto ei ole parhaimmasta päästä ja lapseni on erittäin vilkas.
APlle sanon, että kannattaa puhua avoimesti asiasta miehensä ja myös hänen lapsen+puolison kanssa asiasta. Hyvä tapa aloittaa olisi juurikin se, että mies menisi lapsensa luo yöksi lapsenlasta kaitsemaan sen sijaan, että lapsenlapsi tulisi teille.
Olet kuitenkin miehen, jolla on lapsia ja lapsenlapsia, kanssa suhteessa ja jos ovat läheisiä ovat niin sanottu "package deal".
Vierailija kirjoitti:
Sekö oikeuttaa estämään puolison osallistumasta omien lastenlasten hoitoon, kun itse on päässyt omien lasten hoidosta, kuin koira veräjästä. Voi sitä itsekkyyden määrää.
Ei ole kukaan estämässä vaan puoliso saa aivan vapaasti ottaa niskoilleen lapsenlapsensa kunhan sitten kanssa hoitaa sen eikä tyrkkää aloittajalle kun huomaa ettei se olekaan kivamukavaa.
Tekisin ainakin itse alkuun niin, että mies hoitaa sen lapsen kokonaan itse ja menisin ystävän luo tai hotelliin siis ajaksi. Tai miksei mies voisi mennä hoitamaan sitä lasta vaikka heidän kotiinsa yön yli? Näin hoitovastuu ei ikinä kaatuisi minulle, en osallistuisi siihen myöhemminkään, vaikka olisin kotona.
Tietysti voit, ei ole sinun jälkikasvuasi
Harva näyttää huomanneen miten mukava on lasten kanssa olla. Ihana nähdä kun oppivat ja oivaltavat uutta. Kun on lapsi hoidossa voi unohtaa ikävät asiat, siivoukset yms. Niiden aika tulee kyllä.
Totta kai saa kieltäytyä.
Mutta on kyllä vaikea ymmärtää tällaisia ihmisiä. Tuo lapsi on siis miehesi lapsenlapsi. Eikö sinua yhtään kiinnosta tutustua siihen pieneen ihmiseen? Tai miestäsi? Sehän on etuoikeus voida olla turvallinen aikuinen tälle uudelle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mutta on kyllä vaikea ymmärtää tällaisia ihmisiä. Tuo lapsi on siis miehesi lapsenlapsi. Eikö sinua yhtään kiinnosta tutustua siihen pieneen ihmiseen? Tai miestäsi? Sehän on etuoikeus voida olla turvallinen aikuinen tälle uudelle ihmiselle.
Tarkoitit kai sanoa ilmainen 24/7 -hoitopalvelu ja pankkiautomaatti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit kai sanoa ilmainen 24/7 -hoitopalvelu ja pankkiautomaatti..
Kannattaa opetella asettamaan rajoja, jos on suoraan tällainen olo. Jos nyt joskus ottaa miehen lapsenlapsen hoitoon, ei se tarkoita, että tarvitsee alkaa jatkuvasti niin tehdä. Ja rahaahan tässä hommassa ei pitäisi liikkua mihinkään suuntaan. Mutta jokainen toki tavallaan.
Voihan olla, ettei lapsi edes viihdy yökylässä. Hän saattaa illalla itkeä, että haluaa äidin luo, etenkin kun on vielä pieni. Sitten joutuisitte soittamaan ja pyytämään, että hakevat lapsen pois.
Yökyläilyn pitäisi olla vapaaehtoisesti sovittu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla, ettei lapsi edes viihdy yökylässä. Hän saattaa illalla itkeä, että haluaa äidin luo, etenkin kun on vielä pieni. Sitten joutuisitte soittamaan ja pyytämään, että hakevat lapsen pois.
Yökyläilyn pitäisi olla vapaaehtoisesti sovittu juttu.
Meille näet kävi näin, kun vietiin pieni lapsi mummolaan yökylään. Päivällä kaikki oli hyvin, mutta iltakymmeneltä tuli soitto, että lapsella on kova koti-ikävä.
Et tietenkään voi kieltäytyä!
Jos sinulle tarjotaan kauppakeskuksessa puhelinliittymää hintaan 100 e/kk niin otat sen.
Jos lähikaupassa on jauhelihaa 30 e/kilo niin ostat, kun kauppias kehuu.
Not.
Nyt vähän valoja päälle. Jos teistä molemmat on epävarmoja kyvyistänne hoitaa 2-v lasta, niin kerrotte tämän lapsen vanhemmille, ettekä ota. Hätätilanteet on erikseen, mutta tässä käsittääkseni oli kyseessä muu tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset voi pelätä ottaa toisen lapsesta vastuuta.
Se on tekosyy kun ei oikeasti haluta hoitaa. Ja sen ymmärrän hyvin.
Ei ole tekosyy. Jos minulla on ei-oma lapsi hoidossa, niin kollaan sen tarkemmin kuin omani.
Voi kieltäytyä. Minulla ei ole omia lapsia, mutta pari kummilasta. Silloin kun ne oli pieniä, niin kummankin vanhemmat yritti nakittaa minua ilmaiseksi lapsenvahdiksi. Pari kertaa pidin yökylässä, mutta kun toisen vanhemmilta lipsahti vahingossa, että "kiva kun on järjestynyt näin helppo lapsenvahtipaikka ja kummillehan ei tarvitse maksa mitään, eihän?" niin siihen loppui se sitten.
Kaksivuotiaat ovat vaan niin ihania! Meidän lapsenlapsemme on ollut usein yökylässä ja pappa on hänelle niin tärkeä, niin tärkeä. Mummi kelpaa laittamaan ruokaa ja lukemaan iltasatua, muuten on pappa kaikki kaikessa. Eilenkin soitti videopuhelun isänsä kanssa ja kysyi, että koska minä pääsen mummolaan, koska pappa hakee minän? Ikävä on molemminpuolinen, kun olemme olleet reissussa pari kuukautta emmekä ole livenä nähneet. Heti, kun pääsemme kotiin, haemme hänet meille.
Minusta lapsenlapset ovat suuri rikkaus ja tuovat elämään sisältöä, paljosta jäävät vaille he, jotka kieltäytyvät lapsenlapsiaan hoitamasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä hoidin 14-vuotiaana 2- ja 4- vuotiaita serkkujani, joista toisella oli vieläpä paha astma ja nenäverenvuotoja, sekä dysfasia. Sain tädiltä ohjeet, jos käy niin ja näin, niin toimit niin ja näin, ei ollut vaikeaa. Kuinka helkatin avuttomia ihmiset ovat nykyään?
Minä myös 16 vuotiaana 80 luvun alussa hoidin kahta alle 2 vuotiasta ja yhtä 3 vuotiasta noin 9 tuntia päivässä.
Ja hyvin pärjäsin. Eikä ollut sen kummenpaa kokemusta lapsenhoidosta.Tykkäsin ja lapset tykkäsi !
Tässä on suuri mahdollisuus sille että mies sälyttää lapsen sinun hoidettavaksesi, kato kun olet nainen ja niiltä se sujuu paremmin :) ja luottaa siihen ettet viitsi kieltäytyä kun lapsi on jo siellä
Myös minun miehelläni on pieniä lastenlapsia. Muutamia kertoja heitä on ollut meillä yökylässä, mutta aina on tullut jotain ongelmaa, kuten ruoka ollut "pahaa" (ei haettu pizzaa vaan tehtiin kotona ruokaa), meillä ei näy heidän lemppari (maksulliset) TV-kanavat eikä tabletilta löydy heidän mielipelejään. Joskus on alkanut keskellä yötä pelottaa ja silloin alkanut hirveä huuto, että pitää päästä kotiin just nyt. Kotiin ei tietekään lähdetty viemään, kun tiedettiin,ettei siellä ole ketään kotona vaan yh-äiti reissussa.
Nyt ei pariin vuoteen ole yökyläilyjä olut ja hyvä niin.
Ei ap ole sanonut etteikö puoliso saisi lasta hoitaa.