Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!
Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla.
Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen.
Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa.
Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua.
Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.
Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.
Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-vuotias, lonkka leikattu, talo asuinkelvoton, ei juoksevaa vettä, luottotiedoton. Sinne vaan taloon asumaan, kyllä se pärjää, kunhan vaan kiukuttelee turhaan.
Kyllä tuohon ikään mennessä on ollut ruhtinaallisesti aikaa hoitaa vanhuuden asiat kuntoon. Lapsia ei siihen tarvita.
Joo, mutta jos ei ole hoidettu? Mitä sitten?
No sitten makaa kuten petaa. Vastuuttomuudella on seurauksensa.
Jos mieluummin huuhtelee kurkkunsa viinalla kuin juoksevalla vedellä, niin se on mummon oma priorisointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-vuotias, lonkka leikattu, talo asuinkelvoton, ei juoksevaa vettä, luottotiedoton. Sinne vaan taloon asumaan, kyllä se pärjää, kunhan vaan kiukuttelee turhaan.
Onko ne vähän vammaisia siellä terveyskeskuksessa? Käske hoitaa asia sossun kanssa, jääräpää voi myös mennä taksilla kotiinsa ja hoitaa itse itsensä.
En kai minä vierasta ihmistä ala määräilemään ;). Et tajunnut kirjoitustani. Lue uudelleen.
No eikö kotitaloa voi myydä ja hommata äidille vuokra-asunnon. Vai onko taustalla perintöriidat isän kuoleman jälkeen? Eläkettä kuitenkin tuon ikäinen saa ja tarvittaessa asumistukea.
Vaikuttaa oudolta ap:n ajatustapa. Sairaaloissa on sosiaalityöntekijä, joka kyllä auttaa asunnon haussa. Ei sitä sairasta, vanhaa äitiä tietenkään tarvitse tyttären auttaa, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka vaativat lasten hoitavan vanhempansa, kertoisitteko mistä toimeentulo? Jos hoivaa tarvitaan 24/7 ei töissä voi käydä.
Omaishoidontuki
Ja sillähän elättää itsensä ja omat lapsensa eikä joudu työmarkkinoilta pihalle 50+ vuotiaana?
Sivistysvaltioissa ei heitetä vanhuksia kadulle, vaikka olisivatkin alkoholisoituneita. Yllättää tuo, että on tarjottu hoivakotipaikkaa kahdestikin, vaikka niihin ei helposti pääse huonokuntoisetkaan. Tämä äiti on vielä ilmeisesti toimintakuntoinen, vaikka häppä maistuukin.
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."
Vierailija kirjoitti:
Sivistysvaltioissa ei heitetä vanhuksia kadulle, vaikka olisivatkin alkoholisoituneita. Yllättää tuo, että on tarjottu hoivakotipaikkaa kahdestikin, vaikka niihin ei helposti pääse huonokuntoisetkaan. Tämä äiti on vielä ilmeisesti toimintakuntoinen, vaikka häppä maistuukin.
Jos on lonkka murtunut, ei mummo kyllä enää ole toimintakuntoinenmuutoin kuin ap:n muistoissa.
Äiti palvelukotiin ehdottomasti. Ap, älä anna tuumaakaan periksi. Älä vastaa mihinkään viesteihin. Sossu vie mummon palvelukotiin, missä on hyvä olla. Et ole vastuussa äidistäsi, etkä veljestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka vaativat lasten hoitavan vanhempansa, kertoisitteko mistä toimeentulo? Jos hoivaa tarvitaan 24/7 ei töissä voi käydä.
Omaishoidontuki
Juopon vanhemman vuoksi loppuiän köyhyysloukkuun?
Kamalaa luettavaa. Miten voitte olla noin hirveitä omaa äitiänne kohtaan!
Mun tuttavavanhus (ei sukulainen), oli pitkälle dementoitunut ja sitä ei voinut olla huomaamatta, mutta vastusti kysyttäessä hoitokotipaikkaa, niin kärräsivät kotiinsa ja viikossa se kuoli sinne, kun oli kaatunut. Mitä näiltä sitä oikeasti aletaan kyselemään?
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta.
Onko se mamma kaiken lisäksi vielä juoppo?
80-vuotias, lonkka leikattu, talo asuinkelvoton, ei juoksevaa vettä, luottotiedoton, juoppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidontuki
Ja sillähän elättää itsensä ja omat lapsensa eikä joudu työmarkkinoilta pihalle 50+ vuotiaana?
Ei oikein elätä. Työtön työnhakija ei voi saada omaishoidontukea,eikä toki voi toimia omaishoitajanakaan, kun pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. Eläkeläinen voi, mutta hän saa sitten eläkettä myös.
Vanhuksen on valittava hoitokodin ja kodin välillä. Hänelle on tehtävä selväksi, että kuolema korjaa huonosti varustellussa kodissa nopeasti. Ehkä hän sitä haluaakin. Jos ei ole rouva dementoitunut, valinta on hänen.
Ei ole ap:n ongelma.
Kunta hoitaa.
Omat vanhemmat ostivat jo vuosia sitten itselleen mieluisen kerrostaloasunnon vanhuuspäiviensä varuille.
Vaan eivät suinkaan muuttaneet sinne ennenkuin tilanne vanhassa rintamamiestalossa meni kestämättömäksi. Kumpikaan ei enää pystynyt hakemaan lämmityspuita eikä pyykkäämiseen tai siivoamiseen riittänyt energiaa, ruokaostoksillakaan eivät lopulta jaksaneet käydä.
Nyt ovat vuoden asuneet siellä huoneistossa ja alkavat pikkuhiljaa toipua. Eivät halua tulla enää käymäänkään talossaan jossa asuivat liki 50 vuotta.
Nyt sanovat nauttivansa kerrostaloasumisesta, joka toinen päivä napsauttavat sähkösaunan päälle.
Viitisen vuotta viivyttelivät muuttoaan, eivät vaan osanneet luopua...
Tämä onkin fiksu tapa hoitaa asia, ei tule sitten kiirettä asunnon hankkimisessa kun sitä tarvitsee ja uusikin koti tuntuu enemmän omalta kun siihen on jo tutustunut. Ongelma on, ettei kaikilla ole tuohon varaa.
"Sosiaaliturvamenoista 34 miljardia menee eläkeläisiin. Työttömät on vasta viidentenä."
https://thl.fi/-/sosiaaliturvamenot-olivat-80-miljardia-euroa-vuonna-20…
Kun et ole äitisi omaishoitaja/edunvalvoja terkkarit voivat soitella mitä haluavat jotta itse pääsevät helpommalla työssään.
Purkukuntoinen talohan jää jokatapauksessa omaisten riesaksi. Voiko sitä korjata vaatimukset täyttäväksi? Kaivosta ei soten hoitajat ala vesiä kantamaan taloon. Eläkeläinen kyllä saa kunnan vuokra-asunnon koska saa varmasti asumistuen ja toimeentulotuen kunhan vain saa hakemukset oikein.
Omaishoidontuki