Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!

Vierailija
17.02.2025 |

Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla. 

Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen. 

Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa. 

Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua. 

Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.

Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.

Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.

Kommentit (301)

Vierailija
61/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-vuotias, lonkka leikattu, talo asuinkelvoton, ei juoksevaa vettä, luottotiedoton. Sinne vaan taloon asumaan, kyllä se pärjää, kunhan vaan kiukuttelee turhaan. 

Vierailija
62/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä lonkkansa murtaneet kuolevat hyvin suurella todenmäköisyydellä vuoden sisällä vammasta. Kunta hoitakoon mummon. Loppusuora mitä todennäköisimmin menossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka työttömälle incelille oma pulivanhus hoitoon.

Incel saa naisen/miehen ja mummo/vaari nuoren rakastajan. Win-win.

Vierailija
64/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vttu alustan mänteillä on patistella lapsia (tyttäriä)  huolehtimaan pulivanhuksista ja dementikoista?

Ei ole lakia, joka pakottaisi. Yhteiskunta huolehtii. Kyllä ne osaa terveyskeskuksesta sosiaalitoimen vanhuspalveluihin  yhteyttä ottaa ja mummulle hoitopaikan ja edunvalvojan hommata.

Ap ei vain ole sanonut ei.  Sano niille EI.

Ovat itse vanhoja, jotka olettavat ja edellyttävät, että lapset hoitaa kaiken kun siihen tulee tarvetta.

Yhteiskunnalla ei ole enää varaa hoitaa vähäosaisimpia, koska menee sosiaalitukia niin paljon terveiden ja työkykyisten elättämiseen.

Sepä se. Hallituksen linjaukset on johtaneet massatyöttömyyteen. Kohta on kaikki firmat nurin.

Vierailija
65/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano sinne että tekevät mitä tahtovat äitisi kanssa, sinä et ole velvollinen mitenkään. Heittäkööt kadulle kun ei hoitokotipaikatkaan kelpaa. 

Tämä on itse asiassa oikea vastaus. Äidille on tarjottu asumispalvelupaikkaa, mutta ei ota vastaan. Sossu on hoitanut siis velvollisuutensa. Ap:llä taas ei ole velvollisuutta huolehtia äidistään. Asumiskieltoon käytännössä tuskin koskaan laitetaan asuntoa/taloa (ainoastaan erittäin poikkeuksellisissa tapauksissa tämä on mahdollista), juoksevan veden puute ei ole syy. Joten täysivaltaisena ihmisenä äiti voi sinne palata.

t. sossu

Vierailija
66/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-vuotias, lonkka leikattu, talo asuinkelvoton, ei juoksevaa vettä, luottotiedoton. Sinne vaan taloon asumaan, kyllä se pärjää, kunhan vaan kiukuttelee turhaan. 

Onko ne vähän vammaisia siellä terveyskeskuksessa? Käske hoitaa asia sossun kanssa, jääräpää voi myös mennä taksilla kotiinsa ja hoitaa itse itsensä. 

Vierailija
67/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu hoitaa lopulta. 

Vierailija
68/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että kiitos ilmoituksesta, mutta et aio tehdä asialle mitään, äitisi on itsellinen ihminen ja jos ei pysty itselleen asuntoa hommaamaan, niin sitten pitää mennä sinne, mitä tarjotaan - on se sitten hoitokoti tahi kunnan yksiö. Jos pakkaavat mummun taksiin ja ajavat hoitokotiin, niin tuskin se sieltä mäelle poistuu, kunhan kiukuttelee aikansa. Aina voi sanoa, että hän on hyvä ja hommaa asunnon itselleen, jos täysihoito ei maita.

Vierailija
69/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran on täydessä iskussa, niin vesiasiat kuntoon hänen talollinen ja äiti sinne. 

Vai mitä äitisi itse haluaa. 

Vierailija
70/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä asunnottomat lisääntyvät aina talven aikoihin terveydenhuollossa :D

Asiasta tietämättömät yllättyisivät kuinka paljon ihmisiä (vanhuksia) edelleen asuun ihan kaameassa kunnossa olevissa rintsikkataloissa jossain peräkylän laidoilla. 

Itse ensihoitajana aina vuosittain muutama käynti huoli-ilmoituksen vuoksi tulee tehtyä tälläisiin taloihin, ja lattialta löytyykin vaarin ruho, jota kukaan ei ole viikkoihin kaivannut. Surullisia juttuja 

Eihän niitä saa mihinkään muuttamaan. Haluavat tehdä ja asua juuri niin kuin itse haluavat. Järkipuhe menee kuuroille korville.

Omat vanhemmat ostivat jo vuosia sitten itselleen mieluisen kerrostaloasunnon vanhuuspäiviensä varuille.

Vaan eivät suinkaan muuttaneet sinne ennenkuin tilanne vanhassa rintamamiestalossa meni kestämättömäksi. Kumpikaan ei enää pystynyt hakemaan lämmityspuita eikä pyykkäämiseen tai siivoamiseen riittänyt energiaa, ruokaostoksillakaan eivät lopulta jaksaneet käydä.

Nyt ovat vuoden asuneet siellä huoneistossa ja alkavat pikkuhiljaa toipua. Eivät halua tulla enää käymäänkään talossaan jossa asuivat liki 50 vuotta.

Nyt sanovat nauttivansa kerrostaloasumisesta, joka toinen päivä napsauttavat sähkösaunan päälle.

Viitisen vuotta viivyttelivät muuttoaan, eivät vaan osanneet luopua...

Vierailija
71/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran on täydessä iskussa, niin vesiasiat kuntoon hänen talollinen ja äiti sinne. 

Täysin turhaa maksaa juokseva vesi kuolevalle juoppoäidille muuttotappiokuntaan nolla-arvoiseen taloon. Vai sinäkö maksat?

Vierailija
72/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä lonkkansa murtaneet kuolevat hyvin suurella todenmäköisyydellä vuoden sisällä vammasta. Kunta hoitakoon mummon. Loppusuora mitä todennäköisimmin menossa.

Viimeisen vuoden hoiva on kaikkein kalleinta kunnalle ja kaikkein työläintä omaisille. Testaavat, onko ap pehmeä ja syyllistämällä mummon hoidosta kopin ottava.

Vierailija
73/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi kuoltua kuitenkin myyt maat, jolla se kelvoton talo on. Vai jätätkö perinnön valtiolle.

Vierailija
74/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka vaativat lasten hoitavan vanhempansa, kertoisitteko mistä toimeentulo? Jos hoivaa tarvitaan 24/7 ei töissä voi käydä.

Vierailija
75/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuohon ikään mennessä on ollut ruhtinaallisesti aikaa hoitaa vanhuuden asiat kuntoon. Lapsia ei siihen tarvita.

Vierailija
76/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuohon ikään mennessä on ollut ruhtinaallisesti aikaa hoitaa vanhuuden asiat kuntoon. Lapsia ei siihen tarvita.

Joo, mutta jos ei ole hoidettu? Mitä sitten?

Vierailija
77/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti on hyvä ja laittaa vesiasiansa kuntoon ja maksaa myös.

Vierailija
78/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäydy kaikesta. Nyt on sauma saada äiti suoraan palvelutaloon ja se ratkaisisi tulevatkin ongelmat.

Kertokaas muuten te kaikkitietävät, että miten luottotiedottomalle vuokrataan noin vain asunto

Kaikkitietävät tietää, että luottotiedoton voi hakea -ja saada- kunnan kämpän. Ja usein järjestyy nopsaan jos sossu on mukana kuviossa. 

Vierailija
79/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään sinun tarvitse maksaa toisen kuluja. 

Kait sos.toimi järjestää jos välit muutenkin menneet.

Vierailija
80/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta jos ei ole hoidettu? Mitä sitten?

No sitten makaa kuten petaa. Vastuuttomuudella on seurauksensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi