Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!

Vierailija
17.02.2025 |

Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla. 

Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen. 

Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa. 

Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua. 

Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.

Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.

Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.

Kommentit (301)

Vierailija
41/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vttu alustan mänteillä on patistella lapsia (tyttäriä)  huolehtimaan pulivanhuksista ja dementikoista?

Ei ole lakia, joka pakottaisi. Yhteiskunta huolehtii. Kyllä ne osaa terveyskeskuksesta sosiaalitoimen vanhuspalveluihin  yhteyttä ottaa ja mummulle hoitopaikan ja edunvalvojan hommata.

Ap ei vain ole sanonut ei.  Sano niille EI.

Ovat itse vanhoja, jotka olettavat ja edellyttävät, että lapset hoitaa kaiken kun siihen tulee tarvetta.

Vierailija
42/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä asunnottomat lisääntyvät aina talven aikoihin terveydenhuollossa :D

Asiasta tietämättömät yllättyisivät kuinka paljon ihmisiä (vanhuksia) edelleen asuun ihan kaameassa kunnossa olevissa rintsikkataloissa jossain peräkylän laidoilla. 

Itse ensihoitajana aina vuosittain muutama käynti huoli-ilmoituksen vuoksi tulee tehtyä tälläisiin taloihin, ja lattialta löytyykin vaarin ruho, jota kukaan ei ole viikkoihin kaivannut. Surullisia juttuja 

Jep. Ja niissä taloissa on toki pärjätty kun on voimia lämmittää puilla ja kantaa vedet kaivosta mutta sitten kun ei enää ole :(

...mutta on niin lyhytnäköistä menoa ollut vuosikymmeniä, ettei olla sähköpatteria ostettu siihen takan kylkeen, jonka napsauttaisi päälle jos EI jaksa hakea puita ulkoa.

Tiedän tapauksen jossa vanha mies jäätyi taloonsa, kun kaatui kotonaan, mursi jalkansa ja makasi kylmenevässä asunnossa kunnes kuoli. Oli itse kaikki kiinteät sähköpatterit kytkenyt kokonaan irti verkosta etteivät vahingossakaan mene päälle, kun on niin kallista sähköllä lämmittää sitä 70m2 tupaa.

Siinä sitten perikunta yritti myydä taloa, jossa kaikki putket haljenneet pakkasessa ja kellarissa 20cm syvä luistinrata. Jäätyminen oli lopulta "tulpannut" vuodon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä asunnottomat lisääntyvät aina talven aikoihin terveydenhuollossa :D

Asiasta tietämättömät yllättyisivät kuinka paljon ihmisiä (vanhuksia) edelleen asuun ihan kaameassa kunnossa olevissa rintsikkataloissa jossain peräkylän laidoilla. 

Itse ensihoitajana aina vuosittain muutama käynti huoli-ilmoituksen vuoksi tulee tehtyä tälläisiin taloihin, ja lattialta löytyykin vaarin ruho, jota kukaan ei ole viikkoihin kaivannut. Surullisia juttuja 

Jep. Ja niissä taloissa on toki pärjätty kun on voimia lämmittää puilla ja kantaa vedet kaivosta mutta sitten kun ei enää ole :(

Tuollaiset asiat fiksu ihminen miettii valmiiksi ja muuttaa helpompaan asuntoon, mutta ei. Eihän nämä jäävät mihinkään muuta.

jäärät*

Vierailija
44/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päätetty olla työmarkkinan käytettävissä, joten se työmarkkina (EK) sais nyt huolehtia keittämästään sopasta eli vanhustenhoidosta.

Itsekin muutin työn perässä 300 km päähän vanhemmistani.

Kellä edes on aikaa/tilaa/resursseja muuttua hoivapalvelun tuottajaksi 24/7?

Ap varmaan itsekin vielä töissä monta vuotta.

Vierailija
45/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vttu alustan mänteillä on patistella lapsia (tyttäriä)  huolehtimaan pulivanhuksista ja dementikoista?

Ei ole lakia, joka pakottaisi. Yhteiskunta huolehtii. Kyllä ne osaa terveyskeskuksesta sosiaalitoimen vanhuspalveluihin  yhteyttä ottaa ja mummulle hoitopaikan ja edunvalvojan hommata.

Ovat itse vanhoja, jotka olettavat ja edellyttävät, että lapset hoitaa kaiken kun siihen tulee tarvetta.

Vaikea kuvitella niin suurta typeryyttä. Lapsilla on omat elämät elettävänä, työt tehtävänä, omat lapset huolehdittavana.

N59

Vierailija
46/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista että Suomessa ei edes omasta suvusta huolehdita.

Et ymmärrä tilannetta.

Vierailija
47/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on saatava vuokra-asunto, kun kerran pärjää vielä itse. Ei hän useimmissa kunnissa hoivakotiin pääsisikään, jos on niin hyvässä kunnossa. Sano kova sana. Laittavat helposti toimintakyvyttömän petipotilaankin omaisten luo, vaikkei voisi hoitaakaan.

Vierailija
48/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No järjestä sinne kotiin sukulaisten kanssa asiat hyvin (taloon) ja juokseva vesi tai joku systeemi. Tai jotain muuta. Ei äitisi voi jäädä sairaalaan.

Vierailija
49/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella niin suurta typeryyttä. Lapsilla on omat elämät elettävänä, työt tehtävänä, omat lapset huolehdittavana.

N59

Kyllä näitä on. Eivät huoli ulkopuolista apua, vaan hoidattavat asiansa lapsillaan ja pahimmat vielä maksattavatkin.

Ei pidä suostua ei.

Vierailija
50/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N59

...vaikka olen tuota ajattelutapaa nähnyt täälläkin. Tuskin ovat olleet täyspäisiä nämä, jotka syyllistää lapsettomia ja kyselee  "kuka sinut hoitaa vanhana".

No SOSSU HOITAA ja jos ei, niin oikeudessa asia katsotaan. Virkamiehillä on toteutusvastuu ja poliitikoilla rahoitusvastuu.

N59

Vierailija
51/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnalla ei ole enää varaa hoitaa vähäosaisimpia, koska menee sosiaalitukia niin paljon terveiden ja työkykyisten elättämiseen. 

Vierailija
52/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N59

No suuret ikäluokat ovat koko elämänsä vaatineet ja saaneet. Muut ihmiset, kuten lapsetkin ovat vain heitä varten.

Vierailija
53/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljesi on fiksu, kun ei suostu hoitamaan niitä asioita, jotka sossulle kuuluu.

En minäkään suostuisi.

Saat vain pitkän riesan, jos otat iäkkään alkoholistin, joka ollut lonkkaleikkauksessa ja tarvitsee kuntoutusta nurkkiisi, niin olet lirissä. 

Ilmoitat vain että et puutu asiaan lainkaan.

Vierailija
54/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnalla ei ole enää varaa hoitaa vähäosaisimpia, koska menee sosiaalitukia niin paljon terveiden ja työkykyisten elättämiseen. 

Höpö höpö.

Vierailija
55/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No järjestä sinne kotiin sukulaisten kanssa asiat hyvin (taloon) ja juokseva vesi tai joku systeemi. Tai jotain muuta. Ei äitisi voi jäädä sairaalaan.

Ei ole omaisten vastuulla hyysätä. Ja ymmärrän hyvin, ettei varsinkaan juoppoa haluta paimentaa. Itse maksaa hänen mukavuuksiaan että mummu voisi ryypätä lisää.

Asia on kotikunnan sossun vanhuspalvelujen vastuulla piste

Vierailija
56/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N59

Kyllä näitä on. Eivät huoli ulkopuolista apua, vaan hoidattavat asiansa lapsillaan ja pahimmat vielä maksattava

Oma moka jos siihen alat. 

Vierailija
57/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää laittamasta ryyppyrahat säästöön vanhuuden varalle ja hoitaa muutenkin asiat kuntoon esim sopiva asunto?

Vierailija
58/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OOt kova nielemään äärioikeiston paskaa. Ole hyvä ja hoida vanhukset, minä en sitä tee.

Vierailija
59/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N59

Kyllä näitä on. Eivät huoli ulkopuolista apua, vaan hoidatta

En ala en. Enää.

Vierailija
60/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis äitisi asuu talossa jossa ei ole edes vettä ja sinä harmittelet kuinka sinua asiasta vaivataan?!

Äiti kuten tytärkin ovat itsenäisiä, aikuisia ihmisiä ja vastaavat itse asioistaan. Nykyään yritetään vanhukset tunkea sukulaisten vastuulle. Jos äidillä on asumiskykyä, niin kaupungin asunto kerrostalosta. Sairaalan sossu voi auttaa hakemisessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi