Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!
Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla.
Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen.
Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa.
Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua.
Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.
Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.
Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Surullista että Suomessa ei edes omasta suvusta huolehdita.
Jos joku ryyppää ja rellestää elämänsä eikä huolehdi asioistaan, niin minkäpä sille muut mahtaa.
Mikä siinä on, että pojalla "on oikeus" kieltäytyä äitinsä asioiden hoitamisesta, mutta tyttärellä muka ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis äitisi asuu talossa jossa ei ole edes vettä ja sinä harmittelet kuinka sinua asiasta vaivataan?!
Kenenkään ei tartte juoppoa aikuista vastuulleen ottaa edes sukulausuuden takia.
Ap voit ilmoittaa, ettet ala asiaa hoitamaan, hoitakoon sossu.
Eikä tarvi ottaa vaikka olisi absolutisti.
Mistä muuten tietää että vanhus on saamassa vanhainkotipaikan? Läheiselle soitetaan super syyllistävä "emme täällä kunnalla voi ymmärtää miksi sinä et ala äitisi omaishoitajaksi, olemme jopa miettineet pitäisikö teistä tehdä lastensuojeluilmoitus jos ette lapsistanne sen enempää välitä kuin äidistänne"-haukkumispuhelu. Kun tuohonkin sanot "ei kiitos", tulee sitten päätös että nyt on myönnetty vanhainkotipaikka.
Pitäs nyt ottaa se vanhainkotipaikka, hyvänen aika. En ottais missään nimessä alkoholistia luokseni, vaikka olis äiti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että pojalla "on oikeus" kieltäytyä äitinsä asioiden hoitamisesta, mutta tyttärellä muka ei?
On. Kunhan kieltäytyy. Ei se muuta vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Mussun mussun. Riippuu ihan TAPAUKSESTA. eri
Sano sinne että tekevät mitä tahtovat äitisi kanssa, sinä et ole velvollinen mitenkään. Heittäkööt kadulle kun ei hoitokotipaikatkaan kelpaa.
Mikä vttu alustan mänteillä on patistella lapsia (tyttäriä) huolehtimaan pulivanhuksista ja dementikoista?
Ei ole lakia, joka pakottaisi. Yhteiskunta huolehtii. Kyllä ne osaa terveyskeskuksesta sosiaalitoimen vanhuspalveluihin yhteyttä ottaa ja mummulle hoitopaikan ja edunvalvojan hommata.
Ap ei vain ole sanonut ei. Sano niille EI.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se, kun mulkku tekee ihmisestä älyttömän.
Vierailija kirjoitti:
Nämä asunnottomat lisääntyvät aina talven aikoihin terveydenhuollossa :D
Asiasta tietämättömät yllättyisivät kuinka paljon ihmisiä (vanhuksia) edelleen asuun ihan kaameassa kunnossa olevissa rintsikkataloissa jossain peräkylän laidoilla.
Itse ensihoitajana aina vuosittain muutama käynti huoli-ilmoituksen vuoksi tulee tehtyä tälläisiin taloihin, ja lattialta löytyykin vaarin ruho, jota kukaan ei ole viikkoihin kaivannut. Surullisia juttuja
Jep. Ja niissä taloissa on toki pärjätty kun on voimia lämmittää puilla ja kantaa vedet kaivosta mutta sitten kun ei enää ole :(
Sillä äidillä on itsellään ollut 80 vuotta aikaa järjestellä vanhuuden asiansa. Ei ole sinun tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Täysin ymmärrettävää jos on huonot välit ja huonosti kohdeltu lapsia. Jos sinulla on hyvät välit ja olet rakastettu lapsi, et voi koskaan ymmärtää miksi hylätään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten tietää että vanhus on saamassa vanhainkotipaikan? Läheiselle soitetaan super syyllistävä "emme täällä kunnalla voi ymmärtää miksi sinä et ala äitisi omaishoitajaksi, olemme jopa miettineet pitäisikö teistä tehdä lastensuojeluilmoitus jos ette lapsistanne sen enempää välitä kuin äidistänne"-haukkumispuhelu. Kun tuohonkin sanot "ei kiitos", tulee sitten päätös että nyt on myönnetty vanhainkotipaikka.
Vanhainkoteja ei ole enää olemassakaan.
Elä missään nimessä ota päiväksikään kotiisi etkä ala asuntoa järjestämään saatika maksamaan.Sen kun teet niin alkaa loputon asioiden hoitaminen ja olet ihan lirissä pyyntöjen kanssa.Pahin virhe että ottaisit tilapäisesti kotiisi asumaan, samantien kaikki vastuu on hups kokonaan sinulla.Tämä on nähny niin monesti.Eläkä välitä syyllistämisestä, sanot että sossu hoitakoon, en hoida hänen asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asunnottomat lisääntyvät aina talven aikoihin terveydenhuollossa :D
Asiasta tietämättömät yllättyisivät kuinka paljon ihmisiä (vanhuksia) edelleen asuun ihan kaameassa kunnossa olevissa rintsikkataloissa jossain peräkylän laidoilla.
Itse ensihoitajana aina vuosittain muutama käynti huoli-ilmoituksen vuoksi tulee tehtyä tälläisiin taloihin, ja lattialta löytyykin vaarin ruho, jota kukaan ei ole viikkoihin kaivannut. Surullisia juttuja
Jep. Ja niissä taloissa on toki pärjätty kun on voimia lämmittää puilla ja kantaa vedet kaivosta mutta sitten kun ei enää ole :(
Tuollaiset asiat fiksu ihminen miettii valmiiksi ja muuttaa helpompaan asuntoon, mutta ei. Eihän nämä jäävät mihinkään muuta.
Vastaava tilanne ja sanoin ei ole minun asia! Hoitakaa parhaalla katsomallanne tavalla.Siirtyi palvelutalon, Sossu hoiti.
Aloituksen tyyppinen problematiikka on periaatteessa hyvin mahdollinen tilanne, mutta sanoisin kuitenkin lähes varmasti, että juuri tämä tarina on provo.
Kyllä ihmisellä on vapaus suhtautua vanhempaansa niin epäkunnioittavasti kuin ap esittää, kun ei ilmeisesti muuhun kykenisi. Ei tarvitse vaivautua ajattelemaan häntä, kun vain lopettaa ajattelemisen. Iäkkäällä äidillä on oikeutensa kansalaisena, joten sosiaali- ja terveysviranomaiset kyllä tekevät työnsä hänenkin asioidensa panemiseksi mahdollisimman hyvin kohdalleen.
Kenenkään ei tartte juoppoa aikuista vastuulleen ottaa edes sukulausuuden takia.
Ap voit ilmoittaa, ettet ala asiaa hoitamaan, hoitakoon sossu.