Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tällaisesta työ"tarjouksesta" yliopistolta?

Vierailija
17.02.2025 |

- Tekisin miljoonan euron rahoitushakemuksen yksin yhdessä kuukaudessa 2500 euron palkkiota vastaan (yleensä tällaiset hakemukset vaativat kuuden kuukauden valmistelun) tutkijan puolesta, eli minä saisin työstä 2500 euroa ja tutkija miljoonan jos hakemus menestyisi

- Tutkija tai yliopisto ei kuitenkaan sitoutuisi ottamaan minua mukaan 1,5 vuoden projektiin vaikka rahoitus tulisi

- Vaikka he ottaisivat minut mukaan 1,5 vuoden projektiin, jonka tavoite on perustaa yritys, niin mitään sitoumusta ei ole että siihenkään pääsisi mukaan

Miksi kukaan lähtisi tuollaiseen mukaan? Tutkija ei kyennyt edes esittelemään projektiaan.

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se tutkija sitä itselleen saa vaan projektille

Projektitiimi on tasan se yksi tutkija. Jota tämä tutkija pyörittäisi, eli hänelle se raha tulisi käyttöön. Osa yliopistolle overheadina, mutta edelleen, itse en kostuisi tuosta miljoonasta euroakaan. Joten miksi hemmetissä hankkisin muille miljoonan mitättömällä palkkiolla, ilman success feetä ja ilman sitoumusta saada osa rahoituksesta itselleni? Joo, en todellakaan. Ihmetyttää vain mitä ajattelevat yliopistolla.

Miksi sinun pitäisi saada tutkimusrahoja jos et ole osa tutkimusta?

Miksi sen tutkimuksen tekijä ei kykene tekemään itse rahoitushakemusta?

Ja kyllä, projektiin vaaditaan ulkopuolinen jotta se täyttää rahoitusvaatimukset.

Miten on niin vaikeaa tajuta asia, että jos haluaa fyrkkaa itselleen niin silloin hankkii sen itse. Jos ei siihen kykene, niin silloin se fyrkka kuuluu muille. Hanki omat fyrkkasi niin ei tarvitse vinkua. Minä kykenen siihen, sinä et eikä tämä tutkija.

Vierailija
42/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluaa fyrkkaa itselleen niin silloin hankkii sen itse

TÄMÄ. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin vastatarjouksen. Jos maksavat markkinatasoisen palkkion (6 kuukauden laskutettava työ + success fee) niin silloin asiaa voi harkita.

Vierailija
44/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi kuulostaisi hyvältä hommalta jollekulle loppuvaiheen opiskelijalle tai ehkä vastavalmistuneelle joka ei ole vielä löytänyt kunnon työtä mutta haluaa kokemusta.

Vaatii hankittua osaamista tehdä hyvä hankehakemus. Loppuvaiheen opiskelijalla sitä ei yleensä ole.

Olet ihan oikeassa, mutta 2 500 eurolla ei saa tarvittavan tason osaamista. 2 500 eurolla saa korkeintaan jonkun tekemään huonon hakemuksen, ja tutkija joutuu sitten itse parantelemaan sitä ennen kun lähettää.

Vierailija
45/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomiona että on monia rahottajatahoja, jotka ei hyväksy projektin kuluihin mitään hakemuskonsultin palkkiota tmv. Sitä ei silloin vain voi maksaa.

Tuo 2500 e on aivan liian vähän tottakai.

Vierailija
46/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sinä saisit 2500 eur jos hakemus menestyy? Jos ei menesty, et saa mitään? En alkaisi noin pienestä rahasta isoon hommaan.

Jep. Ja sellainen hakemus, jonka tekeminen normaalisti vaatii 6 kuukautta. Minun pitäisi tehdä se tuon tutkijan puolesta kuukaudessa, saisin palkkiona 2500 euroa. Ei mitään takuita siitä pääsisinkö projektiin. Todennäköisesti en, sillä tutkijalla on jo sovittuna kaverinsa kanssa että tämä tulisi tekemään projektia jos saisivat rahat. 

Miksi hän ei tee itse hakemusta kaverinsa kanssa? 

Miksi tekisi kun hän voi nakittaa siihen ulkopuolisen?

Nakittaa? Ja kyseessä oman projektin rahoitus... en ikinä uskaltaisi sysätä tuo

Tätä rahoitushakemusta ei ole mahdollista tehdä ilman merkittävää ulkopuolista panostusta. R2B projekti. Tutkija ei osaa tehdä sitä.

Vierailija
47/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka tulee hakemuksen laatimisesta, siihen on varattu kuukausi.

EI se apuraha sinulle kuulu, jos se myönnetään. Sen sijaan saisit kuukauden palkkatyön. Eikö se ole mitään? 

Et ole tehnyt mitään saadaksesi sen apurahan,toisin kuin he, jotka sitä hakevat.

Ei, kyseessä ei ole ensinnäkään palkkatyö vaan palkkio. Joka on 2500 euroa KUUDEN KUUKAUDEN työstä. Tämänhetkinen palkkani on 7000 euroa/kk, jonka lisäksi teen konsultin hommia 120 euroa/t. Ja kun teen rahoitushakemuksia yrityksille, niin siitä maksetaan sekä palkkio että 5-10% success fee rahoituksesta.

Joten kai tajuat että tuo yliopiston ehdotus on enemmän kuin naurettava. Hankkikoon itse rahoituksensa.

Kuulostaa ihan Suomen Akatemian tai jonkin vastaavan julkisen toimijan rahoitukselta. Julkisella rahalla kun tehdään tutkimusta niin joka ikisen euron tulee olla osoitettavissa edistävän itse tutkimusta ja hakemuksen kirjoittaminen, niin välttämätöntä kuin se projektin kannalta onkin, ei tuota yhtä ainutta tutkimustulosta. Nuo tuollaiset "success feet" voivat toimia yksityisen rahan kanssa, mutta olisi täysin absurdi ajatus, että yhteistä verorahaamme käytettäisiin nyt vaikkapa 100 000 euroa siihen, että maksetaan erilliselle hakemuksen kirjoittajalle 10 % haetusta summasta. Valtion näkökulmasta tuo 100 000 euroa on huomattavasti järkevämpää laittaa tutkimukseen kuin hakemuksen kirjoittamiseen.

Siitä olen samaa mieltä, että tuo diili ei ole erityisen houkuttelevan kuuloinen. Yksityisen puolen palkkoihin tottuneelle julkisen rahan projektit harvoin ovat.

Vierailija
48/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi kuulostaisi hyvältä hommalta jollekulle loppuvaiheen opiskelijalle tai ehkä vastavalmistuneelle joka ei ole vielä löytänyt kunnon työtä mutta haluaa kokemusta.

Vaatii hankittua osaamista tehdä hyvä hankehakemus. Loppuvaiheen opiskelijalla sitä ei yleensä ole.

Olet ihan oikeassa, mutta 2 500 eurolla ei saa tarvittavan tason osaamista. 2 500 eurolla saa korkeintaan jonkun tekemään huonon hakemuksen, ja tutkija joutuu sitten itse parantelemaan sitä ennen kun lähettää.

Ongelmana tässä on, että tutkijalla ei ole osaamista tekemään tätä hakemusta. Joten jonkun pitäisi ottaa tuolla rahalla 100% koppi koko hakemuksen laatimisesta.

Vierailija
49/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI se apuraha sinulle kuulu, jos se myönnetään. Sen sijaan saisit kuukauden palkkatyön. Eikö se ole mitään? 

Et ole tehnyt mitään saadaksesi sen apurahan,toisin kuin he, jotka sitä hakevat.

Ei, kyseessä ei ole ensinnäkään palkkatyö vaan palkkio. Joka on 2500 euroa KUUDEN KUUKAUDEN työstä. Tämänhetkinen palkkani on 7000 euroa/kk, jonka lisäksi teen konsultin hommia 120 euroa/t. Ja kun teen rahoitushakemuksia yrityksille, niin siitä maksetaan sekä palkkio että 5-10% success fee rahoituksesta.

Joten kai tajuat että tuo yliopiston ehdotus on enemmän kuin naurettava. Hankkikoon itse rahoituksensa.

Kuulostaa ihan Suomen Akatemian tai jonkin vastaavan julkisen toimijan rahoitukselta. Julkisella rahalla kun tehdää

Kyseessä on Business Finlandin rahoitus Research-to-Business -projektiin. Eli koko hakemus vaatii kaupallista osaamista ja projektista sitä on pakko olla vähintään 50%. Noilla rahoilla ei saa tehdä pelkästään tutkimusta.

Vierailija
50/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jonkinlainen bulvaanihakija? Erikoista.

Vierailija
51/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijan pitää nyt vain hyväksyä että hän ei tule saamaan hanketta.

Vierailija
52/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan Suomen Akatemian tai jonkin vastaavan julkisen toimijan rahoitukselta. Julkisella rahalla kun tehdää

"olisi täysin absurdi ajatus, että yhteistä verorahaamme käytettäisiin nyt vaikkapa 100 000 euroa siihen, että maksetaan erilliselle hakemuksen kirjoittajalle 10 % haetusta summasta"

Eikö sinusta ole täysin absurdi ajatus, että jonkun pitäisi tehdä kuuden kuukauden edestä ilmaiseksi töitä (mitä tuo summa käytännössä on), jotta yhteisistä verorahoista maksettaisiin täysin vieraalle henkilölle kavereineen miljoona euroa? Eikö sinusta ole täysin absurdi ajatus maksaa tuollainen summa edes potentiaalisesti ihmiselle "kaupallistamaan" tutkimusta joka ei kykene tai osaa edes sen verran, että kykenisi hankkimaan projektilleen rahoituksen? Todennäköisyys sille, että verorahat menevät täysin hukkaan on aika 100%. Kyseessä kun ei ole tutkimusprojekti vaan tutkimuksen kaupallistamisprojekti, joten sen toteuttamiseksi vaaditaan kaupallistamisosaamista ja projektista pitää käyttää siihen vähintään 50% rahoituksesta.

Vierailija
53/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkijan pitää nyt vain hyväksyä että hän ei tule saamaan hanketta.

Tavoitteena tässä on liiketoiminnan rakentaminen tutkimuksesta. Tutkijan liiketoimintaidea: "vuonna 1997 julkaistiin artikkeli jonka mukaan tällaista tuotetta tarvitaan jota aion lähteä kehittämään".

En vain tajua, miten nuo edes kehtaavat lähteä soittelemaan ihmisille ja edes kysymään ketään tekemään tuollaista rahoitushakemusta heidän puolestaan.

Vierailija
54/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis Grant Writer? Vai miksi et hae rahaa itsellesi?

Vierailija
55/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Business Finlandin rahoitus on julkista rahaa sekin. Toki BF ja sitä ennen Tekes ovat rahoittaneet verorahoilla myös vähän arveluttavampia projekteja, mutta itse en haluaisi, että valtion miljoonan panostuksesta menisi 100 000 e pelkästään hakemuksen kirjoittajalle. Ja jos menee jo tällä hetkellä nykyisissä projekteissa, niin minulla olisi ehdottaa valtiovarainministerille seuraava leikkauskohde.

Vierailija
56/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Business Finlandin rahoitus on julkista rahaa sekin. Toki BF ja sitä ennen Tekes ovat rahoittaneet verorahoilla myös vähän arveluttavampia projekteja, mutta itse en haluaisi, että valtion miljoonan panostuksesta menisi 100 000 e pelkästään hakemuksen kirjoittajalle. Ja jos menee jo tällä hetkellä nykyisissä projekteissa, niin minulla olisi ehdottaa valtiovarainministerille seuraava leikkauskohde.

Siihenhän minulle nimenomaan on erittäin helppo ja yksinkertainen ehdotus: Business Finlandin rahaa hakevat tutkijat kirjoittelevat ne hakemuksensa ihan omin pienin kätösin, eivätkä vaadi ulkopuolisia tekemään sitä ilmaiseksi heidän puolestaan.

Kerropa, nyt ihan oikeasti käsi sydämellä, että miksi kenenkään pitäisi tehdä töitä ilmaiseksi muiden puolesta? Ihan noin aikuisten oikeasti, miten perustelet sen? Hanki itse omat rahasi tai jos et kykene niin olet ilman. Simple.

Vierailija
57/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grant Writer on siis henkilö, joka on erikoistunut hakemusten kirjoittamiseen, mutta ei itse ole tutkija, vaan rahoitushakemuksen tekninen kirjoittaja. Tutkija tuottaa joka tapauksessa substanssin hakemukseen ja tietenkin toteuttaa sen, koska Grant Writer ei osaa tehdä tutkimusta vaan hakemuksia. Jos osaat tuoda miljoonan euron rahoituksia, työllistyt varmasti tuohon hommaan hyvällä palkalla. Laita cv:hen tuomiasi rahoituksia, jos niitä on.

Vierailija
58/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on maisterin tai tohtorin paperit sä voit hakea sen tutkimusrahan omalle firmalle. Miksi hakisit 1000 000€ jollekkin muulle, oletko ihan tollllo. Haet rahan omaan tutkimukseen ja palkaat siihen sitten jonkun, jos sulla on kerta on tuollainen osaaminen, että voit sitä hakea. Kysyt sitten ne proffat mukaan, ketä haluat. Mieti nyt vähän itseäsi. 

Vierailija
59/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae se raha itselle. Mikään ei estä ja hae toinenkin miljoona. Älä ole tossu. 

Vierailija
60/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan tulee ihan törppöjäkin tarjouksia, nimenomaan yliopistoilta ja yhdistystoimijoilta, heillä kun on vähän rahaa ja usein päässyt hämärtymään työelämäsäännöt. Ei kannata riehaantua vaan vain ohittaa. 

Voihan sitä tehdä jonkun perusvastauksen näille: "olen oman Xalani ammattilainen, enkä valitettavasti ota vastaan projekteja, joissa tosiasiallinen tuntipalkkio jää erittäin vaatimattomaksi. Toivotan kuitenkin onnea hankkeellenne, yhteistyöterveisin XYZ"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi