Mitä mieltä tällaisesta työ"tarjouksesta" yliopistolta?
- Tekisin miljoonan euron rahoitushakemuksen yksin yhdessä kuukaudessa 2500 euron palkkiota vastaan (yleensä tällaiset hakemukset vaativat kuuden kuukauden valmistelun) tutkijan puolesta, eli minä saisin työstä 2500 euroa ja tutkija miljoonan jos hakemus menestyisi
- Tutkija tai yliopisto ei kuitenkaan sitoutuisi ottamaan minua mukaan 1,5 vuoden projektiin vaikka rahoitus tulisi
- Vaikka he ottaisivat minut mukaan 1,5 vuoden projektiin, jonka tavoite on perustaa yritys, niin mitään sitoumusta ei ole että siihenkään pääsisi mukaan
Miksi kukaan lähtisi tuollaiseen mukaan? Tutkija ei kyennyt edes esittelemään projektiaan.
Kommentit (115)
"tarkoitus ei ole, että käytät hakemukseen kuutta kuukautta, vaan että tosiaan käytät sen yhden kuukauden"
Niinpä, aikaa on vain kuukausi. Mutta olen sattunut tekemään näitä rahoitushakemuksia aikaisemmin ja tiedän kokemuksesta, että menestynyt rahoitushakemus tähän instrumenttiin vaatii helposti kuuden kuukauden ajan töitä koko tiimiltä, tietysti omien töiden ohella, eli iltaisin ja viikonloppuisin. Joten jos mitään ei ole tehty tähän mennessä ja aikaa on kuukausi, niin aikajana on täysin epärealistinen onnistuneen hakemuksen valmisteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoituhan nyt hieman, ei tässä varmaankaan kukaan muu kuin tutkija itse ole sinua pyytänyt tekemään ilmaistyötä. Jos työpaikka on yliopisto, pidän täysin asiallisena sitä, että se ei palkkaa yksityispuolen konsultteja yksityispuolen palkkioin kirjoittelemaan hakemuksia. Suomessa kun yliopistot ovat yksityisiä korkeintaan paperilla, rahoitus tulee tosiasiassa kuitenkin verorahoista. Tuolle sinun osaamisellesi ja hintapyynnöllesi on kysyntää yrityksissä, sinun kannattaa siis toimia niiden kanssa ja jättää julkisen puolen projektit muille.
Tajuat kai, että on täysin törkeää edes lähteä ehdottelemaan tuollaista mitä nämä tekivät.
Tajuan hyvin, olen itsekin työskennellyt aikaisemmin yliopistolla ja saanut törkeämpiäkin ehdotuksia eli ihan kirjaimellista ilmaistyötä on tarjottu "jotta joku muu sitten maksaa seuraavasta projektista". Samaten kirjallisen työsopimuksen saaminen oli aikanaan mahdotonta vaikka kuinka oli (silloinen) valtion laitos kyseessä. Mutta tässä jää epäselväksi se, oletko sittenkin enemmän tuohtunut siitä, että täällä ihmiset ovat sitä mieltä ettei julkisen rahan hakemisesta pitäisi ylipäätään maksaa kenellekään sadan tonnin palkkioita.
Teen asiantuntijatyötä laskulla, enkä koskaan ota vastaan millään summalla tehtävää, joka aikataulun puolesta ei voi onnistua. Ilmoitan sen vain työn teettäjälle rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eu-rahoituksen hakemiseen erikoistuneita firmoja on nykyään monissa maissa. Heillä on ehkä jokin tällainen kuvio mielessä - olet yhden ihmisen hakemusfirma? (hinta on toki naurettava)
Näitä rahoituksen hakemiseen erikoistuneita firmoja on useita. Jos haluaisin työkseni tehdä rahoituksen hakemista, voisin helposti tehdä sitä kokopäiväisesti. Mutta rahaa vastaan. Se tosin ei ole kovin kiinnostava homma vaan olen hankkinut rahoitusta omalle tutkimustiimilleni sekä yhteistyökumppaneilleni, joko osana omaa työtäni tai sivutoimisena hommana. Mutta aina niin, että siinä on jokin kunnollinen financial upside ja olen myös ollut tarkka siinä, että projektit ovat hyviä. On loukkaavaa, että yliopisto kuvittelee että lähden tekemään heille hyväntekeväisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoituhan nyt hieman, ei tässä varmaankaan kukaan muu kuin tutkija itse ole sinua pyytänyt tekemään ilmaistyötä. Jos työpaikka on yliopisto, pidän täysin asiallisena sitä, että se ei palkkaa yksityispuolen konsultteja yksityispuolen palkkioin kirjoittelemaan hakemuksia. Suomessa kun yliopistot ovat yksityisiä korkeintaan paperilla, rahoitus tulee tosiasiassa kuitenkin verorahoista. Tuolle sinun osaamisellesi ja hintapyynnöllesi on kysyntää yrityksissä, sinun kannattaa siis toimia niiden kanssa ja jättää julkisen puolen projektit muille.
Tajuat kai, että on täysin törkeää edes lähteä ehdottelemaan tuollaista mitä nämä tekivät.
Tajuan hyvin, olen itsekin työskennellyt aikaisemmin yliopistolla ja saanut törkeämpiäkin ehdotuksia eli ihan kirjaimellista ilmaistyötä on tarjottu "jotta joku muu sitte
Niinpä, itsellänikin kokemusta yliopistosta työn ja ajan riistäjänä. Enkä polttaisi hihojani noin.
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen: miksi kukaan joka kykenee hankkimaan rahoituksen tekisi sen toisille ihmisille eikä itselleen, varsinkin ilman kunnon korvausta?
No niin se projektin johtaja joutuu kuitenkin tekemään. Hän ei saa siitä itse mitään. Ja siksi on tavallaan ihan ymmärrettävää, että hän ajattelee, että joku muukin saattaisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tutkija sitä itselleen saa vaan projektille
Meinasin myös kommentoida, että ei se tutkija mitään milliä saa. Se on projektin budjetti, eikä palkka.
Ei kannata pitää kinni sellaisesta kunniantunnosta, joka saa tuosta kolhun. Se ei ole sinun ongelmasi, se on heidän ongelmansa.
Amkeissa noita tekee johtavat tutkijat 6000e palkalla. En alkaisi.
Vierailija kirjoitti:
"tarkoitus ei ole, että käytät hakemukseen kuutta kuukautta, vaan että tosiaan käytät sen yhden kuukauden"
Niinpä, aikaa on vain kuukausi. Mutta olen sattunut tekemään näitä rahoitushakemuksia aikaisemmin ja tiedän kokemuksesta, että menestynyt rahoitushakemus tähän instrumenttiin vaatii helposti kuuden kuukauden ajan töitä koko tiimiltä, tietysti omien töiden ohella, eli iltaisin ja viikonloppuisin. Joten jos mitään ei ole tehty tähän mennessä ja aikaa on kuukausi, niin aikajana on täysin epärealistinen onnistuneen hakemuksen valmisteluun.
No eihän se sinun ongelmasi ole, tuleeko sitä rahoitusta vai ei. Vertaat että "omien töiden ulkopuolella 6kk", 1kk täyspäivätyössä on 160 tuntia. Siinä ehtii paljon. Sinä olet tottunut eri rytmiin ja tapaan, tässä haetaan toista joka voi olla ihan yhtä menestyksekäs ja jopa tehokkaampi, kun uppoutuu aiheeseen täysin
2500e on silti todella pieni sijoitus noin isoon pottiin ja tekee koko proggiksesta vastenmielisen sellaiselle, joka ei tee sitä ns. hyväntekeväisyytenä, vaan tarvitsee itsekin uramahdollisuuksia. Melkoinen slap in the face niin sanotusti. Joka tapauksessa vaikka pääsisitkin projektiin, todellako haluaisit työskennellä tuollaiselle pomolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuan hyvin, olen itsekin työskennellyt aikaisemmin yliopistolla ja saanut törkeämpiäkin ehdotuksia eli ihan kirjaimellista ilmaistyötä on tarjottu "jotta joku muu sitte
Jaan vastaustani osiin.
Tietenkään verorahoja ei pidä tuhlata. Ja olen hyvin tietoinen rahoitusten ja yliopistojen säännöistä.
Mutta tässä kuitenkin ollaan verorahoja hakemassa, sellaisten henkilöiden toimesta jotka nostavat verorahoista palkkaa joka päivä.
Joten kun tällaiset, verorahoilla elelevät henkilöt, haluavat lisää verorahoja omaksi hyödykseen, niin minusta on aivan äärimmäisen törkeää ja röyhkeää lähteä ehdottelemaan, että joku täysin ulkopuolinen joka ei työskentele yliopistolla eikä elä verorahoilla, ryhtyisi tekemään henkilökohtaista hyväntekeväisyyttä lahjoittamalla omaa aikaansa ja osaamistaan ja työpanostaan ilmaiseksi (sillä 2500 euroa/kk palkkio on käytännössä ilmaistyötä), niin se on aivan uskomattoman törkeää ja härskiä. Siinä nämä ihmiset haluavat sekä nykyiset verorahoilla maksetut etunsa, lisää verorahoja omaksi hyödykseen, SEKÄ vielä muiden ihmisten ilmaista työpanosta.
Miksi kenenkään pitäisi lahjoittaa työtään? Miten yliopisto kehtaa edes kysyä tuollaista?
Ja kun nyt verorahoista puhuit, niin: kun kyseessä on tutkimuksen kaupallistamisprojekti, joka tähtää liiketoiminnan luomiseen, niin miten kuvittelet että tutkija, joka ei kykene edes tekemään hakemusta tätä varten ei tuhlaisi verorahoja täysin epäonnistuneeseen projektiin? Yrittäjyys kun nimenomaan vaatii kykyä hankkia rahoitusta ihan itse, ei niin että lähtee soittelemaan vieraille ihmisille ja kerjäämään että nämä hoitaisivat tämän ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pitää kinni sellaisesta kunniantunnosta, joka saa tuosta kolhun. Se ei ole sinun ongelmasi, se on heidän ongelmansa.
Niin no teoriassa ns. "iso ihminen" joka ei ajattele itseään, voi tehdä huonojakin diilejä toisten eduksi. Mutta kaikille on myös sallittua ajatella omaa etuaan ja laskeskella, mihin todella kannattaa ja haluaa osallistua. Tarjous on röyhkeä ja sellaisten tarjousten tekijöiden kanssa kannattaa olla aina vähän varuillaan, vaikka olisikin ns. "iso ihminen". Saattavat aiheuttaa muitakin ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen: miksi kukaan joka kykenee hankkimaan rahoituksen tekisi sen toisille ihmisille eikä itselleen, varsinkin ilman kunnon korvausta?
No niin se projektin johtaja joutuu kuitenkin tekemään. Hän ei saa siitä itse mitään. Ja siksi on tavallaan ihan ymmärrettävää, että hän ajattelee, että joku muukin saattaisi tehdä.
Väärin. Ensinnäkään hän ei ole projektin johtaja. Hän on tutkija, joka hakee rahoitusta. Hän saa siitä joka kuukausi palkan sekä kaikki työntekijän edut, sillä se kuuluu hänen työtehtäviinsä.
Pääsin vastaavalla diilillä lopulta mukaan valtavaan projektiin.
Tosin mun palkka oli pienempi ja työ vei koko kesän. Sainkohan 1000e hakemuksesta.
Sitten pääsin tekemään toista hakemusta josta sain 1000e.
Molemmat hyväksyttiin, ne olivat yht 50M. Minut palkattiin projekteihin töihin.
Palkan suuruudesta päätellen vaikuttaa tutkimusapulaisen pestiltä. Jos et ole väitellyt, yliopiston palkkausjärjestelmä on sellainen, että enempää et voi saada. Tarjoavat sulle käytännössä kuukauden työsopparia ja tehtävänä on laatia rahoitushakemus. Itse voisin ottaa tuollaisen työn, jos muuta ei ole meneillään ja vaihtoehtona on työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se projektin johtaja saa sen projektipäällikön paikan projektissa ja todennäköisesti myös asiantuntijana yrityksessä, jos sellainen muodostuu, sekä koko ajan juoksevaa palkkaa. Rahoitushakemuksen kirjoittajalle hyöty on tuo 2500e. Kyllähän tuohon varmasti joku suostuu, mutta ehkä se joku on sitten joku vähän epätoivoisempi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuan hyvin, olen itsekin työskennellyt aikaisemmin yliopistolla ja saanut törkeämpiäkin ehdotuksia eli ihan kirjaimell
No ihan varmasti se tutkija kykenisi sen hakemuksen tekemään itsekin, muttei vaan kerkiä. Tutkijan, kenen tahansa tutkijan yliopistolla, perusammattitaitoon kuuluu hakemusten tekeminen. Mutta kun se tosiaan pitää tehdä otona, niin aina välillä sitä toivoo että josko voisi jonkun osan siitä ulkoistaa. Mutta ok, tuli selväksi, että aapeelle sitä ei voi ulkoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan noin. Tutkija on palkkatyösuhteessa yliopistoon, eli saa palkan joka kuukausi. Rahoituksen hakeminen on osa työtehtäviä joista hänelle maksetaan palkkaa. Jos ei sitä viitsi tehdä niin pitää hankkia toinen työpaikka.
Se, että joku joka ei ole palkkatyösuhteessa yliopistoon ryhtyisi ilmaiseksi vapaa-ajallaan tekemään toisen henkilön puolesta on aivan absurdi ajatus.
Ja jos tutkija ei kykene edes tajuamaan eroa sen välillä, että hän tekee hommiaan palkkaa vastaan ja että hän kerjää toista tekemään niitä täysin ilmaiseksi, niin silloin ei tosiaan ole mitään toivoa tuollaisen ihmisen realismin suhteen vaan se on täysin hukassa.
Eu-rahoituksen hakemiseen erikoistuneita firmoja on nykyään monissa maissa. Heillä on ehkä jokin tällainen kuvio mielessä - olet yhden ihmisen hakemusfirma? (hinta on toki naurettava)