Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tällaisesta työ"tarjouksesta" yliopistolta?

Vierailija
17.02.2025 |

- Tekisin miljoonan euron rahoitushakemuksen yksin yhdessä kuukaudessa 2500 euron palkkiota vastaan (yleensä tällaiset hakemukset vaativat kuuden kuukauden valmistelun) tutkijan puolesta, eli minä saisin työstä 2500 euroa ja tutkija miljoonan jos hakemus menestyisi

- Tutkija tai yliopisto ei kuitenkaan sitoutuisi ottamaan minua mukaan 1,5 vuoden projektiin vaikka rahoitus tulisi

- Vaikka he ottaisivat minut mukaan 1,5 vuoden projektiin, jonka tavoite on perustaa yritys, niin mitään sitoumusta ei ole että siihenkään pääsisi mukaan

Miksi kukaan lähtisi tuollaiseen mukaan? Tutkija ei kyennyt edes esittelemään projektiaan.

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Business Finlandin rahoitus on julkista rahaa sekin. Toki BF ja sitä ennen Tekes ovat rahoittaneet verorahoilla myös vähän arveluttavampia projekteja, mutta itse en haluaisi, että valtion miljoonan panostuksesta menisi 100 000 e pelkästään hakemuksen kirjoittajalle. Ja jos menee jo tällä hetkellä nykyisissä projekteissa, niin minulla olisi ehdottaa valtiovarainministerille seuraava leikkauskohde.

Siihenhän minulle nimenomaan on erittäin helppo ja yksinkertainen ehdotus: Business Finlandin rahaa hakevat tutkijat kirjoittelevat ne hakemuksensa ihan omin pienin kätösin, eivätkä vaadi ulkopuolisia tekemään sitä ilmaiseksi heidän puolestaan.

Kerropa, nyt ihan oikeasti käsi sydämellä, että miksi kenenkään pitäisi tehdä töitä ilmaiseksi muiden puolesta? Ihan noin aikuisten oikeasti, miten perustelet sen? Hanki itse omat rahasi tai jos et kykene niin olet ilman. Simple.

Ja tämän lisäksi: jos tutkija ei kykene edes tekemään hakemusta itse, niin miten - siis oikeasti miten - kukaan voisi kuvitella hänen kykenevän suoriutumaan projektista niin etteivät verorahat menisi hukkaan? Olen nähnyt ihan liian monta näitä projekteja joissa verorahat tuhlataan täysin suruttomasti ilman että lopputuloksena on yhtään mitään muuta kuin vähän kivoja taskurahoja sille tutkijalle. Se on aivan törkeää, röyhkeää verovarojen tuhlausta.

Joten kerropa tosiaan, miksi kyvyttömän tutkijan puolesta pitäisi jonkun kykenevämmän tehdä ilmaista työtä, jotta yliopisto saisi verorahaa projektille joka vain tuhlaa sen koska tutkija oli alunperin täysin kykenemätön?

Vierailija
62/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinusta ole täysin absurdi ajatus, että jonkun pitäisi tehdä kuuden kuukauden edestä ilmaiseksi töitä (mitä tuo summa käytännössä on), jotta yhteisistä verorahoista maksettaisiin täysin vieraalle henkilölle kavereineen miljoona euroa? Eikö sinusta ole täysin absurdi ajatus maksaa tuollainen summa edes potentiaalisesti ihmiselle "kaupallistamaan" tutkimusta joka ei kykene tai osaa edes sen verran, että kykenisi hankkimaan projektilleen rahoituksen? Todennäköisyys sille, että verorahat menevät täysin hukkaan on aika 100%. Kyseessä kun ei ole tutkimusprojekti vaan tutkimuksen kaupallistamisprojekti, joten sen toteuttamiseksi vaaditaan kaupallistamisosaamista ja projektista pitää käyttää siihen vähintään 50% rahoituksesta.

On, koko kuvio on täysin absurdi. Jos tutkijalla ja hänen kaverillaan ei ole kaupallistamisosaamista, heidän ei tuolla kokoonpanolla pitäisi saada rahaa tuohon projektiin ollenkaan. Eivätkä tule saamaankaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se tutkija sitä itselleen saa vaan projektille

Projektitiimi on tasan se yksi tutkija. Jota tämä tutkija pyörittäisi, eli hänelle se raha tulisi käyttöön. Osa yliopistolle overheadina, mutta edelleen, itse en kostuisi tuosta miljoonasta euroakaan. Joten miksi hemmetissä hankkisin muille miljoonan mitättömällä palkkiolla, ilman success feetä ja ilman sitoumusta saada osa rahoituksesta itselleni? Joo, en todellakaan. Ihmetyttää vain mitä ajattelevat yliopistolla.

Se projektin johtaja käyttää rahan palkatakseen tutkijoita. Joihin sinä ehkä kuuluisit. Takuita siitä ei voi olla, koska ei ole takuita siitäkään, että sitä rahaa tulee. Omaa palkkaansa projektin johtaja ei voi korottaa, eikä maksaa mitään osuutta tuosta rahoituksesta itselleen millään muullakaan tavalla.

Vierailija
64/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko aikaa vain 1 kk? Eli tekisit luultavasti 75-tuntisia työviikkoja? Jaksaisitko?

kuinka monta tuntia yhden hakemuslomakkeen täyttö kestää suomalaiselta suojatyöpaikkoihin tottuneelta byrokraatilta?

Vierailija
65/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Projektitiimi on tasan se yksi tutkija. Jota tämä tutkija pyörittäisi, eli hänelle se raha tulisi käyttöön. Osa yliopistolle overheadina, mutta edelleen, itse en kostuisi tuosta miljoonasta euroakaan. Joten miksi hemmetissä hankkisin muille miljoonan mitättömällä palkkiolla, ilman success feetä ja ilman sitoumusta saada osa rahoituksesta itselleni? Joo, en todellakaan. Ihmetyttää vain mitä ajattelevat yliopistolla.

Se projektin johtaja käyttää rahan palkatakseen tutkijoita. Joihin sinä ehkä kuuluisit. Takuita siitä ei voi olla, koska ei ole takuita siitäkään, että sitä rahaa tulee. Omaa palkkaansa projektin johtaja ei voi korottaa, eikä maksaa mitään osuutta tuosta rahoituksesta itselleen millään muullakaan tavalla.

90-luvulla ilmeisesti voi käyttää puolisonsa konsulttifirmaa huomattavassa määrin.

Vierailija
66/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grant Writer on siis henkilö, joka on erikoistunut hakemusten kirjoittamiseen, mutta ei itse ole tutkija, vaan rahoitushakemuksen tekninen kirjoittaja. Tutkija tuottaa joka tapauksessa substanssin hakemukseen ja tietenkin toteuttaa sen, koska Grant Writer ei osaa tehdä tutkimusta vaan hakemuksia. Jos osaat tuoda miljoonan euron rahoituksia, työllistyt varmasti tuohon hommaan hyvällä palkalla. Laita cv:hen tuomiasi rahoituksia, jos niitä on.

En ole Grant Writer, vaan nimenomaan onnistunut jo aiemmin urallani hankkimaan useampia miljoonarahoituksia aloittaville yrityksille joiden kanssa teen yhteistyötä. Minkä takia minua oltiin suositeltu näille henkilöille, jotka nyt pyysivät apuani myös tähän. Mutta miksi ihmeessä lähtisin tekemään tuota kun voin käyttää saman ajan yritysten kanssa jotka maksavat moninkertaisesti? 

Ja niin, olen myös itse tutkija ja olen siihenkin hankkinut urallani rahoituksen.

Miksi minun pitäisi auttaa muita ilmaiseksi? Siis oikeasti, miksi? En vain tajua miten voivat olla noin delusional. Jos tutkija ei kykene itse hankkimaan rahoitusta niin ei ole kyvykäs tutkija eikä silloin ansaitse rahoitusta.

Grant Writerit taas ovat yliopistojen palveluksessa palkkatyösuhteessa olevia henkilöitä. Joten miksi yliopisto ei kääntynyt heidän suuntaansa jos tutkija ei osaa? 

Vierailija
67/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinut halutaan palkata valmistetelemaan rahoitushakemusta, mutta ei olle kiinnostuneita palkkaamaan projektiin. Ei enää nykyään välttämättä outoa, sen verran työläitä haut ovat.

Vierailija
68/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grant Writer on siis henkilö, joka on erikoistunut hakemusten kirjoittamiseen, mutta ei itse ole tutkija, vaan rahoitushakemuksen tekninen kirjoittaja. Tutkija tuottaa joka tapauksessa substanssin hakemukseen ja tietenkin toteuttaa sen, koska Grant Writer ei osaa tehdä tutkimusta vaan hakemuksia. Jos osaat tuoda miljoonan euron rahoituksia, työllistyt varmasti tuohon hommaan hyvällä palkalla. Laita cv:hen tuomiasi rahoituksia, jos niitä on.

En ole Grant Writer, vaan nimenomaan onnistunut jo aiemmin urallani hankkimaan useampia miljoonarahoituksia aloittaville yrityksille joiden kanssa teen yhteistyötä. Minkä takia minua oltiin suositeltu näille henkilöille, jotka nyt pyysivät apuani myös tähän. Mutta miksi ihmeessä lähtisin tekemään tuota kun voin käyttää saman ajan yritysten kanssa jotka maksavat moninkertaisesti? 

Ja niin, olen myös itse tutkija ja olen siihenkin hank

Mikä ongelma siis on? Sanot ettei onnistu.

Vierailija
69/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Business Finlandin rahoitus on julkista rahaa sekin. Toki BF ja sitä ennen Tekes ovat rahoittaneet verorahoilla myös vähän arveluttavampia projekteja, mutta itse en haluaisi, että valtion miljoonan panostuksesta menisi 100 000 e pelkästään hakemuksen kirjoittajalle. Ja jos menee jo tällä hetkellä nykyisissä projekteissa, niin minulla olisi ehdottaa valtiovarainministerille seuraava leikkauskohde.

Siihenhän minulle nimenomaan on erittäin helppo ja yksinkertainen ehdotus: Business Finlandin rahaa hakevat tutkijat kirjoittelevat ne hakemuksensa ihan omin pienin kätösin, eivätkä vaadi ulkopuolisia tekemään sitä ilmaiseksi heidän puolestaan.

Kerropa, nyt ihan oikeasti käsi sydämellä, että miksi kenenkään pitäisi tehdä töitä ilmaiseksi muiden puolesta? Ihan noin aikuisten oikeasti, miten perustelet sen? Hanki itse omat rahasi tai jos et kykene niin olet ilman. Simple.

Eihän sinulta kukaan ole mitään vaatinutkaan. Sulle on esitetty ehdotus. Kukaan ei silti vaadi että suostut siihen. Voi myös olla, että tarkoitus ei ole, että käytät hakemukseen kuutta kuukautta, vaan että tosiaan käytät sen yhden kuukauden. Tai vähän vajaan. Ja että oikeasti sillä tutkijalla on hyvinkin paljon enemmän osaamista kuin luulet, että ettähän tuo sen prosessiin mukaan mutta sinä olet ymmärtänyt tämän ajatuksen väärin jostain syystä y.

Myös Business Finland rahoitusmuotoon success fee kuuluu huonosti, koska rahoituksia ei koskaan saa käyttää ennen niiden myöntämistä syntyneisiin kuluihin. Ja sellainenhan success fee olisi.

Vierailija
70/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole tutkimusprojekti vaan tutkimuksen kaupallistamisprojekti (Business Finlandin R2B-rahoitus). 

Ja ei, tietenkään takuita rahantulosta ei ole. MUTTA ihmettelen vain sitä, miksi kukaan lähtisi mukaan edes tekemään hakemusta jossa joutuu itse tekemään lähes 100% työstä, ilman takeita siitä että olisi mukana jos rahoitus tulee, samaan aikaan kun sillä tutkijalla on nuo takuut.

En todellakaan aio hommaan lähteä, olen vain ällistynyt siitä miten realiteeteista vieraantuneita jotkut yliopiston palkkalistoilla olevat ovat.

Ja niin, btw, juuri näihin tehtäviin joihin minua pyydeltiin, rekrytoidaan ihmisiä lupauksilla että heistä tulisi deeptech startup CEOs, vaikka edes sitoutumista projektiin ei ole vaan homma olisi vain sen ankean ja rankan rahanhaun tekeminen naurettavalla palkkiolla ja naurettavassa ajassa, ilman mitään sitoumuksia mihinkään.

En ole koskaan kuullut noin huonoa tarjousta ja ihmettelen, miten yliopistot eivät tätä tajua vaan valittavat jatkuvasti miten näihin tehtäviin on vaikea löytää ammattilaisia - miksiköhän.

Vierailija
71/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoituhan nyt hieman, ei tässä varmaankaan kukaan muu kuin tutkija itse ole sinua pyytänyt tekemään ilmaistyötä. Jos työpaikka on yliopisto, pidän täysin asiallisena sitä, että se ei palkkaa yksityispuolen konsultteja yksityispuolen palkkioin kirjoittelemaan hakemuksia. Suomessa kun yliopistot ovat yksityisiä korkeintaan paperilla, rahoitus tulee tosiasiassa kuitenkin verorahoista. Tuolle sinun osaamisellesi ja hintapyynnöllesi on kysyntää yrityksissä, sinun kannattaa siis toimia niiden kanssa ja jättää julkisen puolen projektit muille.

Vierailija
72/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sillä tutkijalla on hyvinkin paljon enemmän osaamista kuin luulet"

Ei esitysmateriaaleja, ei pitch deckiä, ei projektisuunnitelmaa, koko bisnesidea perustuu siihen että vuonna 1997 julkaistussa artikkelissa joku oli kirjoittanut että tällaista tarvitaan.

Ja joo, voi olla että on supernero, joten silloin ihan vain lycka till, varmaan noin supernero pystyy kaverinsa kanssa rakentamaan miljardifirman kerjäämättä apua muualta.

Olen vain pöyristynyt, että kehtasivat edes kysyä ja tuhlata aikaani.

Vierailija
73/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoituhan nyt hieman, ei tässä varmaankaan kukaan muu kuin tutkija itse ole sinua pyytänyt tekemään ilmaistyötä. Jos työpaikka on yliopisto, pidän täysin asiallisena sitä, että se ei palkkaa yksityispuolen konsultteja yksityispuolen palkkioin kirjoittelemaan hakemuksia. Suomessa kun yliopistot ovat yksityisiä korkeintaan paperilla, rahoitus tulee tosiasiassa kuitenkin verorahoista. Tuolle sinun osaamisellesi ja hintapyynnöllesi on kysyntää yrityksissä, sinun kannattaa siis toimia niiden kanssa ja jättää julkisen puolen projektit muille.

Tajuat kai, että on täysin törkeää edes lähteä ehdottelemaan tuollaista mitä nämä tekivät.

Vierailija
74/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan eka ketju, jossa palstalaiset puolustelevat henkilöä, jonka palkka on 7000/kk. Sen tutkijan palkka on ehkä puolet tuosta, jollei satu olemaan professori.  

Vierailija
75/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se projektin johtaja käyttää rahan palkatakseen tutkijoita. Joihin sinä ehkä kuuluisit. Takuita siitä ei voi olla, koska ei ole takuita siitäkään, että sitä rahaa tulee. Omaa palkkaansa projektin johtaja ei voi korottaa, eikä maksaa mitään osuutta tuosta rahoitukse

90-luvusta on kauan. Nykyään pitää käytää hanselin kilpailuttamia kumppaneita.

Vierailija
76/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä asiaa tältä tutkijalta. Olet laittanuy nyt monta samaa asiaa pöyristelevää viestiä, mutta me emme täällä osaa tyhjentävää vastausta antaa, kun emme ole tuo tutkija.

Vierailija
77/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla nyt vaan on sellainen kulttuuri, esim. pienituloisilla jatko-opiskelijoilla teetetään koko ajan kaikenlaista ilmaistyötä tai lähes-ilmaistyötä. He repivät sen sitten selkänahastaan, kun eivät uskalla suututtaa ylempiään. Ja jatko-opinnot hidastuu.

Vierailija
78/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summista viis, mutta jos dedis on maaliskuussa ja tutkija ei pysty tällä hetkellä edes esittelemään projektiaan, mitä mahdollisuuksia sulla olisi saada hakemus aikaan? Eikö se tutkijan projekti ole aika oleellinen osa hakemuksen sisältöä? 

Vierailija
79/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se projektin johtaja käyttää rahan palkatakseen tutkijoita. Joihin sinä ehkä kuuluisit. "

Tämähän se on juuri se, mistä olen pöyristynyt ja suuttunut. Se, joka hankkii rahat, johtaa projektia. Niin se menee tutkimuksessa(kin). Joten on absurdi ajatus, että ulkopuolinen henkilö hankkii rahoituksen omalla osaamisellaan ja sitten täysin toinen henkilö ottaa ne rahat ja leikkii isoa johtajaa. Ja sitten "ehkä" palkkaa sen rahoituksen hankkineen.

Jos yliopistoissa työskentelevät ihmiset eivät kykene tajuamaan mikä tuossa ajatuskuviossa on pielessä, niin sitten ei ole mitään toivoa. Tuo on kuin sen vaatiminen, että joku ulkopuolinen rakentaisi sinulle firman (mitä tässä tarkalleen tavoitellaankin) ja sinä silti leikkisit sen suurta johtajaa.

Ja edelleen: miksi kukaan joka kykenee hankkimaan rahoituksen tekisi sen toisille ihmisille eikä itselleen, varsinkin ilman kunnon korvausta?

Vierailija
80/115 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Summista viis, mutta jos dedis on maaliskuussa ja tutkija ei pysty tällä hetkellä edes esittelemään projektiaan, mitä mahdollisuuksia sulla olisi saada hakemus aikaan? Eikö se tutkijan projekti ole aika oleellinen osa hakemuksen sisältöä? 

No niinpä ... Tässä on niin monta asiaa pielessä ettei mitään rajaa. Ja silti yliopiston innovaatiopalvelut edistää tätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi