En käsitä osinkohehkutusta sijoituksessa
Siis ne firmat jotka maksavat osinkoa tuppaavat olemaan sellaisia, joiden osakkeen hinta on ymmärrettävästi myös kallis.
Kuinka monella muka on rahaa omistaa niin paljon niitä osakkeita, että niitä olisi rittävästi, jotta osingot tuntuisivat yhtään missään? Tarvitaan käytännössä satojen tuhansien edestä sijoituksia.
Tietenkin monilla on sitä rahaa eikä siinä mitään, mutta näin tavallisena palkansaajana en vain käsitä mitä varten minun pitäisi myös innostua erityisesti osingoista. Paljon fiksumpaa on sijoittaa vaikka johonkin matalakuluiseen rahastoon.
Kommentit (66)
Osingot on kuitenkin joillakin yrityksillä vuosittaista pientä tuloa. En kyllä ole aikaihin enää sijoittanut, mutta aikoinan kyllä.
Joukkostrategia jossa kuoritaan kermat päältä, ei ole väliä mitä jää jäljelle yrityksestä sitten kun siitä tullut kansanosake.
Laiskana tykkään rahastoista, kun joku muu sijoittaa rahaston saamat osingot uudelleen. Ei tarvi sitäkään tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä nyt vaan on erilaisia sijoitusstrategioita, elämäntilanteita ja riskinottohaluja. Ei se nyt suoraviivaisesti ole "paljon fiksumpaa", vaikka juuri sinulle sattuu sopimaan paremmin.
On parempia ja huonompia. Osingoista joutuu maksamaan veroa , jos saisit myös siitä summasta arvonousua josta maksat veroa sijoituksesi arvo kasvaa nopeammin.
Ei sinun pidä erityisesti innostua mistään. Saat innostua vaikka sipulipenkin kitkennästä ihan vapaasti.
Osingoista innostutaan siksi, että ne ovat yhtiön tuottaman voiton jakamista omistajille. Omistajalle ne siis ovat se yhtiön omistamisen konkreettinen tuotto.
Verrattuna osakkeen arvonmuutoksiin osingoissa on tietyllä tapaa enemmän reaalista maata jalkojen alla. Pelkkä arvonnousu voi olla kuplailmiö perustuen toiveisiin ja spekulointiin ja keinotteluun ja ties mihin markkinasekoiluun. Yhtiö voi olla velkainen ja tappiota tekevä mutta silti osake nousukiidossa, jos se on joku hypemuoti-ilmiöfirma, tyyliin väittää kehittävänsä syöpiä parantavia tekoälyjä.
Jos taas yhtiö maksaa osinkoja, se tarkoittaa että se tekee oikeasti kannattavaa, tuottoisaa liiketoimintaa ja sikäli on tulevaisuudessa varmemmalla pohjalla. Tietenkin kyky osingonmaksuun leipoutuu myös osakkeen hintaan. Mutta siis jos on kaksi tapaa tienata osakeomistuksella; odottaa vain hinnan nousevan tulevaisuudessa TAI odottaa saavansa vuotuisia osinkoja ja mahdollisesti sen vuoksi myös hinnannousua, niin iso osa ns. järkevistä sijoittajista valitsee jälkmmäisen. Pikavoittopelurit ja keinottelijat ehkä ensimmäisen, koska nopeissa muutoksissa se ostohinta voi olla edullinenkin hyvällä tuurilla, mitä varman osingonmaksajan osake ei koskaan ole.
On totta, että saadakseen edes 1000 euroa kuussa osinkoina, täytyy käytännössä olla sijoitettuna noin puoli miljoonaa - miljoona euroa. Tuohon kykenee vain kourallinen ihmisiä. Siksipä minäkin olen aina ihmetellyt osingoista hehkuttavia.
"Jos taas yhtiö maksaa osinkoja, se tarkoittaa että se tekee oikeasti kannattavaa, tuottoisaa liiketoimintaa ja sikäli on tulevaisuudessa varmemmalla pohjalla."
Ei automaattisesti. Se voi olla myös merkki siitä että yritys ei enää tiedä miten voisi kasvaa tai uudistua ja siksi se ei tarvitse rahaa investointeihin tai yrityskauppoihin vaan jakaa ne osinkoina.
Suhteettoman suuri osingonmaksu suhteessa tulokseen voi kieliä siis jämähtyneisyydestä ja siitä että mitään suurta strategiaa tulevaisuuden varalle ei ole. Ja se voi olla myös aikainen varoitusmerkki vaikka nyt menisikin hyvin. Jokin markkinan äkillinen muutos voi olla tällaiselle yritykselle vakavampi vaara kuin sellaiselle joka koko ajan haistelee tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Laiskana tykkään rahastoista, kun joku muu sijoittaa rahaston saamat osingot uudelleen. Ei tarvi sitäkään tehdä itse.
Tiedätkö tarkemmin miten tästä hyötyy? Itselläni on myös rahastoja. Tuleeko osingot uusiksi omistusosuuksiksi eli tavallaan ostetaan lisää osuuksia?
yleensä niillä on hyvä likviditeetti, mieti jotain nordeaa, laitat myyntiin ja se ostetaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Osingon irtoamispäivänä yhtiön X osakekurssi laskee osingon verran. Eli saat turpaan osinko * omistamiesi osakkeiden määrä. Saat toki osingot mutta maksat niistä sitten verot.
Ainoa toivosi on se, että osakekurssi nousee myöhemmin takaisin tai yli osingon irtoamista edeltävään kurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Suhteettoman suuri osingonmaksu suhteessa tulokseen voi kieliä siis jämähtyneisyydestä ja siitä että mitään suurta strategiaa tulevaisuuden varalle ei ole. Ja se voi olla myös aikainen varoitusmerkki vaikka nyt menisikin hyvin. Jokin markkinan äkillinen muutos voi olla tällaiselle yritykselle vakavampi vaara kuin sellaiselle joka koko ajan haistelee tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Jos yrityksellä on yksi suuri enemmistöomistaja, suuri osingonmaksu voi kertoa myös omistajan rahantarpeesta, ei niinkään itse yhtiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö tarkemmin miten tästä hyötyy? Itselläni on myös rahastoja. Tuleeko osingot uusiksi omistusosuuksiksi eli tavallaan ostetaan lisää osuuksia?
Rahasto-osuuden arvo kasvaa. Ei tule uusiksi omistusosuuksiksi, vaan omistamasi osuus tulee arvokkaammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule omistusosuuksiksi. Saat osingot riihikuivana rahana tilillesi. Sinä voit ostaa niillä vaikka makkaraa tai uudestaan osakkeita. Tai ihan mitä vain.
Kyllähän se juuri näin on. Ei normituloinen rikastumaan pääse elinikänään. Hehkuttajat on aina saanut satojatuhansia perinnöksi yms. niin se on helppo sitten päteä miten tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule omistusosuuksiksi. Saat osingot riihikuivana rahana tilillesi. Sinä voit ostaa niillä vaikka makkaraa tai uudestaan osakkeita. Tai ihan mitä vain.
Tuotto-osuus rahastossa näin. Kasvuosuusrahastossa osingot jää sisään rahastoon.
Osingot kasvattavat vuosittain salkun kokoa, ostan lisää hyvin tuottavia osinko-osakkeita tai sitten nousevia tähtiä. Tähdet nousseet tarpeeksi niin ostan taas myyntituotolla lisää hyviä osinko-osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
On totta, että saadakseen edes 1000 euroa kuussa osinkoina, täytyy käytännössä olla sijoitettuna noin puoli miljoonaa - miljoona euroa. Tuohon kykenee vain kourallinen ihmisiä. Siksipä minäkin olen aina ihmetellyt osingoista hehkuttavia.
5% osingoilla 1000 euroa kertyy 20000 euron salkulla. Mikäli osakkeet eivät ole osakesäästötilillä, niin tuosta tonnista toki menee verot. Verojen jälkeen tonni saa 28200 euron salkulla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se juuri näin on. Ei normituloinen rikastumaan pääse elinikänään. Hehkuttajat on aina saanut satojatuhansia perinnöksi yms. niin se on helppo sitten päteä miten tienaa.
Rikastumaan ei pääse moni, se on totta. Mutta vaurastumaan pääsee vähän ja se on minun tavoitteeni.
Ihmisillä nyt vaan on erilaisia sijoitusstrategioita, elämäntilanteita ja riskinottohaluja. Ei se nyt suoraviivaisesti ole "paljon fiksumpaa", vaikka juuri sinulle sattuu sopimaan paremmin.