Uskotteko siihen että siirrymme kohtuutalouteen?
Kohtuutalouden lähtökohta on, että maapallon kantokyky luo reunaehdot joihin talouden on sopeuduttava. Tavoitteena on talousjärjestelmä, joka tuottaa oikeudenmukaista hyvinvointia ympäristön asettamissa rajoissa.
Suurin osa ympäristöongelmista johtuu markkinatalouden perusajatuksesta, jonka mukaan talouden tulee kasvaa äärettömästi, jotta yhteiskunta ei romahda. Olisiko aika siirtyä kohtuutalouteen?
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Materia ei tuo onnea.
Olen siitä huolimatta mieluummin rikas ja onneton, kuin köyhä ja onneton.
Ekososiaalisesti sivistynyt ihminen ymmärtää että henkiset, sosiaaliset ja kulttuuriset asiat voivat kasvaa rajattomasti, mutta materiaaliselle kulutukselle maapallo asettaa rajat
Kohtuutalous syntyy verotuksen kautta. Kun kaikki on kallista, jää luonnollisesti paljon ostamatta. Tämä ei tietenkään koske rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Ekososiaalisesti sivistynyt ihminen ymmärtää että henkiset, sosiaaliset ja kulttuuriset asiat voivat kasvaa rajattomasti, mutta materiaaliselle kulutukselle maapallo asettaa rajat
No eivät nuo sitten voi kasvaa rajattomasti, koska nuo eivät ole materiaalisesta irrallisia. Aika typerästi ymmärtävä tuollainen henkilö on.
En erityisesti pidä Sanna Marinista, mutta tykkään siitä ajatuksesta 4 päiväisestä työviikosta. Monen etenkin perheellisen elämä kohtuullistuisi ja tehokkuus varmasti kasvaisi. Työtä riittäisi paremmin useammille myös.
Ei ole mitään järkeä uhrata kaikkea aikaansa työlle vähäisen perhe-elämän, terveyden ja vapaa-ajan kustannuksella.
Mitä materiaa sosiaalisiin suhteisiin tai henkiseen kasvuun tarvitsee? Tai kulttuuriin, lauluun tai tanssiin, näyttelemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Kohtuutalous syntyy verotuksen kautta. Kun kaikki on kallista, jää luonnollisesti paljon ostamatta. Tämä ei tietenkään koske rikkaita.
Tai trendien, asennemuutoksen ja vapaan valinnan kautta. Tätä kautta lähtisin itse mieluiten liikkeelle. Jokainen voi valita omalla kohdallaan. Ei osta turhaa krääsää, vaan palveluita, kestävää ja laadukasta tavaraa harvoin sen mitä tarvitsee, ekologista ja laadukasta ruokaa jne. Pyrkii luonnollisempaan elämäntapaan. Ehkä kasvattaa itsekin jotain syötävää. Vaihtaa tai lahjoittaa tarpeetonta eteenpäin. Joka päivä jokainen meistä voi ottaa askelia haluamaansa suuntaan.
Itsekin karsastan sitä, jos jostain ylä- tai ulkopuolelta aletaan määräillä, miten pitäisi elää, tai tehdään vapaa valinta mahdottomaksi. Pysyvä muutos tapahtuu, kun ihmiset itse haluavat sen tehdä, ilman pakottamista ja manipulointia.
Ongelmana on se asenne, että "miksi minäkään tekisin mitään toisin, kun muutkaan ei tee?" Kun koko porukka on tämmöisiä laumasieluja ja muiden seuraajia, niin mikään ei muutu tai muutos on hidasta. Miksi pitää kyylätä, tekeekö naapuri tai työkaveri näin vai noin? Miksi kiinnostaa joku Intia, kun ei siihen voi itse vaikuttaa? Tai temutus, kun sen voi itse jättää väliin? Jos jokainen keskittyisi vain huolehtimaan omista asioistaan ja muuttamaan omaa elämäänsä eikä moralisoimaan muita, niin täällä tapahtuisi näkyvää muutosta, josta seuraisi lisää muutosta. Aloita nyt, tänään!
Pitäisi ehkä ymmärtää tuotteiden kiertokulku alusta loppuun, en usko että moni sisäistää sitä. Otetaan esimerkiksi paidan valmistus. Jos tekisit itse alusta alkaen langan ja valmistat paidan niin luultavasti sitä ei kovin helposti laiteta pois vaan sitä haluaa huoltaa ja hoitaa
Ongelma on siinä, että jos resurssit jaetaan kaikille tasan, niin meidän elintasomme on muisto vain ja kaikilla maailman ihmisillä on asiat huonosti. Paitsi tietenkin sillä eliitillä. Kyllä se aina pitää huolen omasta asemastaan. Ja soraäänet vaijennetaan ankaralla kädellä. Venäjän, Kiinan ja Pohjois-Korean tyyliin. En halua elää siinä maailmassa.
Kyllä, rikkaat rikastuu ja köyhät eli tavalliset kansalaiset pidetään tiukassa otteessa! T petteri ja purra
Lopulta ihmiskunnan on pakko, mutta sen verran tyhmiä ollaan että kun se pakko koittaa niin ollaan käyty läpi monia sotia ja katastrofeja. Siinä kohtaa maa on niin piloilla että kovin paljoa ihmisiä se kohtuu ei elätä.
Siksi ääni menee Vasemmistoliitolle. He ymmärtävät näiden inhimillisten asioiden päälle.
Varmasti on jossain kohtaa siirryttävä, mutta silloin kun se tapahtuu voi olla ns. myöhäistä elinkelpoisen planeetan näkökulmasta ja elämme jatkuvien luonnonkatastrofien keskellä kuumuudessa. Muutos erilaiseen talousjärjestelmään ei tule tapahtumaan riittävän nopeasti, aina on tarpeeksi rikkaita ja vallassa olevia vastustamassa kasvun hidastamista.
Ajatella että raha joka on siis täysin ihmisen keksimä määrittelee ja menee kaiken muun edelle
Valitettavasti en. Tai ehkä todella pahan kriisin kautta on pakko. Niiden, jotka ovat vielä hengissä. Tulevat polvet tulevat nykymenoa kiroilemaan. Kuinka itsekkäät, tuhlaileva sukupolvet käyttivät heidänkin osuutensa resursseista.
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan.
.
No juu en usko kanssa, ainakaan sen perusteella mitä nyt ymmärsin tuosta aloituksesta.
Alussa puhuttiin maapallon kantokyvystä ja seuraavaksi jo talousjärjestelmästä. Olin ihan että wtf?
Jos hyvinvointi jaetaan globaalisti tasan, kuvitteletko että sinulla on kännykkää jolla kirjoitella tänne? Globaali BKT per naama on neljäsosa siitä mitä se on Suomessa.