Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä yhteiset rahat parisuhteessa?

Vierailija
17.02.2025 |

Mua on alkanut vähän ärsyttään eräs asia

Monet tuntemani ihmiset ovat ihmetelleet että kui mulla ja mun miehellä on OMAT rahat 

Muilla tuntuu usein olevan niin että se kummalla on rahaa juuri sillä hetkellä niin se maksaa tai rikkaampi maksaa enemmän

Olen alkanut miettimään että onko suhteeni oikeasti hyvällä mallilla 

Mies haluaa että maksan takaisin jos minulla ei juuri nyt vaikka ole rahaa ostaa jotain ja hän ostaa sen 

Onko se teidän mielestä ok parisuhteessa? 

Kommentit (241)

Vierailija
81/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli yhteiset rahat yli 20 vuoden ajan. Ei tehty mitään papereita kun oltiin avoliitossa ja toiseen luotettiin. Sitten tuon ajan minua vähätuloisempi puoliso päätti lähteä toisen miehen matkaan. 

Yhteiset rahat on ok jos liitto on ikuinen. Mutta kun erolle on joku todennäköisyys niin sen suurituloisemman kannattaa pitää kirjanpitoa menoista ja tuloista ynnä säilyttää se pitkältä ajalta. Helpottaa loppuselvittelyä.

T. Nimim. Petetty ja jätetty mies

Voi ressukkaa. Eikö se jättänyt sulle mitään, paitsi kodin, auton jne.? Sit sä varmaan menit itkemään äidille.

Äitikortti pelattu. Hyvin alleviivaa sitä, että taloudellinen hyväksykäyttö parisuhteessa on normi. Näitä kun lukee, niin muistaa, miksi omat rahat on must. 

Meille tuli ero juuri sen takia että mies tienasi 4 krt enemmän kuin minä ja olo omat rahat ja jouduin maksamaan kaikesta puolet, kaksi lasta. Ei ollut varaa asuntolainaan kun mies halusi ostaa oman asunnon,,olisi mennyt yli puolet nettopalkasta 1800 eurosta siihen, en olisi voinut maksaa lopulla 900 eurolla vielä puoliksi kaikkea. Mies osti sitten asunnon yksin kun halusi onistusasusjaksi. 

Vierailija
82/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika iso ero varmasti siinä jos parisuhde on alkanut vasta reilusti aikuisella iällä. Siinä vaiheessa kun molemmilla on jo merkittävää omaisuutta olisi minusta tosi hassua yhdistää molempien omaisuus. Aika monella kun on sijoitusasuntoja, pörssiosakkeita, metsää, kesämökki, autoja, omakotitalo... Ajatteletteko te todella niin, että parisuhteen vakiintuessa kaikesta pitää itsestäänselvästi tulla yhteistä?

Helppohan se on olla yksi yhteinen tili jossei kumpikaan omista mitään ja rahankäyttö toimii kädestä suuhun periaatteella.

Ne ajattelee, joilla tätä varallisuutta ei ole kertynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole yhteiset rahat eikä tule. Sitä virhettä tuli kokeiltua edellisessä avioliitossa. Sitä vaativat lähinnä ne, joilla on itsellä pienemmät tulot, haluavat hyötyä ja päästä helpommalla. Siinä vedetään kaikki lapsi-, perhe-, rakkaus- ym. kortit esiin vaikka todellinen ydintarkoitus on taloudellinen hyötyminen.

Tämä kertoo enemmän sinusta itsestäsi kuin muista.

Niinpä. Kun kumppani on tyhjentänyt taloustilin omiin pikku kivoihin hankintoihin ja syötät lapislle loppukuun kaurapuuroa, niin kyllähän se pitää vain hyväksyä. Se on sitä rakkautta. 

Katsos kun meitä on sellaisiakin pareja, jotka ovat samaa mieltä raha-asioista, miten ne järkätään. Et varmaan voi kuvitella moista.

Jos yhteinen elämä olisi alkanut VAATIMISELLA ja erimielisyyksillä rahoista, se olisi jäänyt siihen.

Mutta seurustelin minäkin kerran pihin miehen kanssa. Se käytti kaikkia hyväkseen, ei raaskinut kuluttaa rahaa mihinkään, ei antanut mitään kellekään lahjaksi, mutta otti itse sujuvasti hyötyjä. Rasittava. Sitä ei kauan jaksanut katsoa. Se meni naimisiin, erosi, ja nykyään kiukuttelee katkerana facessa miten naiset VIERAANNUTTAVAT erossa lapset isästään. Huh mikä tyyppi, ne lapset on jo aikaa sitten aikuisia, miehellä on tyytymätön ja pihi ilme edelleen. Puistattaa ajatuskin että olisi jäänyt elämään tuollaisen kanssa.

Vierailija
84/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat ja kaksi yhteistä pankkitiliä, toinen laskuille ja toinen säästötili. Ne pitää avata ehdolla TAI eli "Niina Nurminen TAI Niilo Nurminen". Silloin ei pitäisi toisen kuollessakaan tulla ongelmaa. (Paitsi epärehellisen peliongelmaisen kanssa tulee jo eläessä.)

Ei olla koskaan riidelty rahasta, aika samanlaisia kuluttajia ollaan, mutta mies on köyhemmän lapsuutensa vuoksi sen verran nuuka, että yksi yhteinen tili kyllä aiheuttaisi riitoja, kun se haluaa tietää joka sentin käyttötarkoituksen. Ei jaksa selittää joka sukkahousupakettia tai lounasta tai kahvilareissua. Niinpä laskutilille laitetaan se mitä laskuihin menee, kaupassa asioidaan vuoroviikoin ja yhteiselle säästötilille kumpikin laittaa 100-xxx euroa/kk siitä riippuen millainen tili oli. Lomaltapaluurahoista puolet. Niitä on käytetty yhteisiin ostoksiin, niinkuin levinneet pesukoneet jne. Säästöä on ihan mukavasti. Ja rahasta me on aina puhuttu avoimesti. 

Eikä ole tommosta, että jos mulla ei ole rahaa ostaa, niin pitäisi maksaa takaisin. Kun olin hoitovapailla, mies teki ylitöitä ja maksoi laskuja ja minä sitten vuorostani, mieskin piti hoitovapaata. Piti päästä hammaslääkäriin ja lääkäriin, ostaa itselle talvikengät tms. Haluttiin lapset hoitaa kotona. Ihan järkyttävä ajatus, että pitäisi elää parisuhteessa jonkun velkalakanan kanssa,  puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan. Siis järjen rajoissa. Eihän nyt toista voi laittaa tai jättää pulaan. Mihin tämä maailma on itsekkyyden kanssa menossa? 

Vierailija
85/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole yhteiset rahat eikä tule. Sitä virhettä tuli kokeiltua edellisessä avioliitossa. Sitä vaativat lähinnä ne, joilla on itsellä pienemmät tulot, haluavat hyötyä ja päästä helpommalla. Siinä vedetään kaikki lapsi-, perhe-, rakkaus- ym. kortit esiin vaikka todellinen ydintarkoitus on taloudellinen hyötyminen.

Niinpä. Kun kumppani on tyhjentänyt taloustilin omiin pikku kivoihin hankintoihin ja syötät lapislle loppukuun kaurapuuroa, niin kyllähän se pitää vain hyväksyä. Se on sitä rakkautta. 

No tuskin tuollaisen ihmisen kanssa elämä sujuu muutenkaan.

Vierailija
86/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika iso ero varmasti siinä jos parisuhde on alkanut vasta reilusti aikuisella iällä. Siinä vaiheessa kun molemmilla on jo merkittävää omaisuutta olisi minusta tosi hassua yhdistää molempien omaisuus. Aika monella kun on sijoitusasuntoja, pörssiosakkeita, metsää, kesämökki, autoja, omakotitalo... Ajatteletteko te todella niin, että parisuhteen vakiintuessa kaikesta pitää itsestäänselvästi tulla yhteistä?

Helppohan se on olla yksi yhteinen tili jossei kumpikaan omista mitään ja rahankäyttö toimii kädestä suuhun periaatteella.

Niin, tai molemmat on opiskelijoita ja työelämä ja muukin elämä alussa.

En muuten tunne yhtään ihmistä jolla olisi sijoitusasuntoja. Niillä ei paljon tienaa, mutta huolia riittää. Sen sijaan pörssiosakkeita on kyllä. Niillä kumpikin käy kauppaa omalla tilillään. 

Kun hankitaan jotain isompaa, kuten auto, se mietitään erikseen. 

Olen tainnut olla onnekas kun olen löytänyt miehen joka on yhtä taloudellinen ja rento kuin mä. Luottamus on tietysti itsestäänselvä asia.

Vierailija
87/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla omat rahat ja kaikki maksetaan 50/50. Yksi lapsi on. 

Silloin, kun tuloerot ei olleet isot, tämä oli aika itsestään selvää.

Nyt mies on edennyt uralla minua vauhdikkaammin ja tienaa jo lähes tuplasti sen, mitä minä. Yritän koko ajan kyllä kehittyä työssä ja päästä eteenpäin, mutta uusia positioita ei ole ollut tarjolla. Mies ollut siis samassa yrityksessä koko ajan töissä ja noin vuoden välein saanut uuden tittelin.

Välillä ärsyttää, että miehellä on niin paljon enemmän rahaa, ja silti kaikki edelleen maksetaan puoliksi. Mies on myös pihi ja tarkka rahoistaan. Ostaa esimerkiksi ruokakaupasta halvempaa/laaduttomampaa ruokaa. 

Mutta muistutan itseäni kuitenkin silloin tällöin, että rahat ovat miehen omia, eikä hänellä ole mitään velvollisuutta "tasata tilejä" vain siksi, etten ole onnistunut pysymään palkkakehityksessä perässä. Ollaan molemmat asiantuntijatehtävissä tekniikan alalla, eli en ole ns. naisten töissä.

Vierailija
88/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kummallekin jää sitten tässä tapauksessa 20% tuloistaan vaikka sijoitettavaksi osakkeisiin. 3000 euron nettopalkasta jää 600€ ja 1500 euron nettopalkasta 300€."

Aika hiton kovat menot perheellä jos molemmat pistää 2400 € kuukaudessa kuluihin. Yhteensä 4800 € kuukaudessa.

Vierailija
89/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, minulla naisena jää enemmän rahaa käteen ja säästöön. 

Maksetaan menot puoliksi.

Vierailija
90/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAI-tiliä ei jäädytetä. Ainoastaan siinä tapauksessa se voidaan jäädyttää, jos perikunta sitä vaatii. Silloinkin kaikki vainajan nimissä olevat laskut maksetaan ko tililtä.

Tai-tiliä voi käyttää normaalisti, mutta perunkirjoituksessa vainajan omaisuudeksi lasketaan tilin saldon puolikas kuolinpäivänä.

Vierailija
91/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen taloustili, josta maksetaan yhteiset asiat kuten ruoka, sähkö ja yhteiset laskut (yhteiset lapset).. Molemmat siirtävät taloustilille palkastaan saman summan (tämän toki voi keskustella jos toinen tienaa selkeästi enemmän jne.). Lisäksi molemmilla omat tilit, josta maksetaan omat jutut, kuten vaatteet, omat harrastukset ja omat huvitukset. Yhteisellä tilillä on kuukauden menojen verran puskurirahaa jos on tiukempia kuukausia.. esim. hajoaa pesukone tms.

Toimii erittäin hyvin. Ei tarvitse tapella. Jos tulee ero joskus niin molemmilla oma tili. Ei olla naimisissa mutta jos mennään, niin tehdään avioehto. Ollaan toisella kierroksella. Yli 40. Mies kärsi erossaan koska puoliso eli siivellä. Minä en kärsinyt erossa edellisestä, koska oli avioehto ja sama systeemi kuin nyt.

Suosittelen lämpimästi tätä.

Vierailija
92/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet vaatii että naiset maksaa pienemmästä palkastaan kaiken eurolle 50/50. Sitten nainen vielä hoitaa kodin ja lapset siihen päälle. On monella miehellälokoisat oltavat.

Tasa-arvo ei ihan kaikilta isin vieläkään toteudu.

Vierailija
93/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kummallekin jää sitten tässä tapauksessa 20% tuloistaan vaikka sijoitettavaksi osakkeisiin. 3000 euron nettopalkasta jää 600€ ja 1500 euron nettopalkasta 300€."

Aika hiton kovat menot perheellä jos molemmat pistää 2400 € kuukaudessa kuluihin. Yhteensä 4800 € kuukaudessa.

Laskepa uudestaan! Toinen laittaa 2400, toinen 1200, on 3600€. Ei tuo ole iso kuukausibudjetti lapsiperheelle, jolla on lainaa. Ja tuohan oli vain kirjoittajan esimerkki.

Vierailija
94/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, josta maksetaan yhteiset asiat kuten ruoka, sähkö ja yhteiset laskut (yhteiset lapset).. Molemmat siirtävät taloustilille palkastaan saman summan (tämän toki voi keskustella jos toinen tienaa selkeästi enemmän jne.). Lisäksi molemmilla omat tilit, josta maksetaan omat jutut, kuten vaatteet, omat harrastukset ja omat huvitukset. Yhteisellä tilillä on kuukauden menojen verran puskurirahaa jos on tiukempia kuukausia.. esim. hajoaa pesukone tms.

Toimii erittäin hyvin. Ei tarvitse tapella. Jos tulee ero joskus niin molemmilla oma tili. Ei olla naimisissa mutta jos mennään, niin tehdään avioehto. Ollaan toisella kierroksella. Yli 40. Mies kärsi erossaan koska puoliso eli siivellä. Minä en kärsinyt erossa edellisestä, koska oli avioehto ja sama systeemi kuin nyt.

Niin jos toinen osapuoli joutuu joustamaan urastaan yhteisten lasten hoitamisen takia, niin onko silloin reilua, että uraansa panostava pitää kynsin hampain kiinni omistaan?

Vierailija
95/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos toinen sairastuu vakavasti, joutuu ennen aikojaan eläkkeelle?

Mä vaan kysyn. Elämässä kun voi sattua kaikenlaista ja yleensä vuosien varrella sattuukin. 

En muuten käsitä tota puolison elämistä siivellä. Onko mies tyhmä kun ei huomannut sitä? Avioehtohan voidaan tehdä milloin vain. Ja mitä siivellä eläminen tarkoittaa? Eivätkö ihmiset malta tutustua toisiinsa ja sovi elämän säännöistä ennen kuin ryntäävät vihille?

Vierailija
96/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä! Jos kumpikin laittaa tuossa esimerkissä 80% tuloistaan, ei 1500 euroa nettona tienaava voi edes laittaa 2400 euroa!!

Vierailija
97/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun meitä on sellaisiakin pareja, jotka ovat samaa mieltä raha-asioista, miten ne järkätään. Et varmaan voi kuvitella mo

Minä seurustelin kerran sellaisen tuhluri-miehen kanssa ja kyllä siinäkin jo näki että ei meidän elämästä helppoa olisi tullut. Aina oli pikkuvippiä pyytämässä kun omat rahat oli just mennyt johonkin. Aina sillä oli uusin malli puhelimesta ja kaikkea hienoa, mutta jännästi rahat ei riittäneet maksamaan vaikka omaa kahvia tai ruokaa, bussilippua, bensaa, mitä milloinkin. 

Vierailija
98/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös suomalaisessa parisuhteessa ole täysin normaalia, että naisen rahat on naisen rahoja ja miehen rahat on yhteisiä.

Vierailija
99/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet vaatii että naiset maksaa pienemmästä palkastaan kaiken eurolle 50/50. Sitten nainen vielä hoitaa kodin ja lapset siihen päälle. On monella miehellälokoisat oltavat.

Tasa-arvo ei ihan kaikilta isin vieläkään toteudu.

narsisti uhriutuu

Vierailija
100/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös suomalaisessa parisuhteessa ole täysin normaalia, että naisen rahat on naisen rahoja ja miehen rahat on yhteisiä.

Miksi olisi? Ei mua kiinnosta miehen rahat, kun mulla on omaa. Osakepossa on kyllä nykyisin aika hyvällä tolalla ja mies harmittelee ettei ole itse toiminut samoin.