Onko teillä yhteiset rahat parisuhteessa?
Mua on alkanut vähän ärsyttään eräs asia
Monet tuntemani ihmiset ovat ihmetelleet että kui mulla ja mun miehellä on OMAT rahat
Muilla tuntuu usein olevan niin että se kummalla on rahaa juuri sillä hetkellä niin se maksaa tai rikkaampi maksaa enemmän
Olen alkanut miettimään että onko suhteeni oikeasti hyvällä mallilla
Mies haluaa että maksan takaisin jos minulla ei juuri nyt vaikka ole rahaa ostaa jotain ja hän ostaa sen
Onko se teidän mielestä ok parisuhteessa?
Kommentit (241)
Meillä on yhteiset vaikka mies tienaa minua enemmän. Hänen päätöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi yhteinen pankkitili.
Rahat voi olla yhteiset mutta kuoleman sattuessa yhteinen pankkitili on huono valinta.
Yhteiset rahat, mutta eri pankkitilit. Rahasta ei ole riitaa, koska me ei kumpikaan käytetä rahoja holtittomasti, vaan meillä on yhteinen ajatus siitä, että rahat käytetään perheen hyväksi ja sitten muuhun, jos riittää.
Meillä on osin yhteiset kulut, mutta omat rahat. Jossain vaiheessa kokeltiin yhteisiä rahoja niin, että meillä oli yhteinen pankkitili, mutta se ei toiminut meillä.
Sekä minun että miehen vanhemmilla on ollut omat tilit ja omat rahat. Asia selvisi perunkirjoitusten yhteydessä. En tiedä ystävienikään kohdalla miten heillä hoidetaan raha-asiat.
On meillä yhteiset rahat, mutta alussa ei ollut. Se on vain liukunut tähän, mutta se vaati, että toisen rahankäyttöön oppi luottamaan, että toinen myös toimii yhteisen edun mukaisesti.
Omat tilit ja omat rahat. En voisi kuvitellakaan mitään muuta.
Se on ok, mitä pariskunta yhdessä haluaa.
Meillä on yhteiset rahat, vaikka minä tienaan neljä kertaa sen mitä mies. Eikä edes avioehtoa.
Niin, ja mulla on parisuhteesta ja perheestä sellainen käsitys, että kumppanilta ei peritä velkoja. Kumppani ja lapset ovat yhtä tärkeitä kuin rahojen omistaja itse, joten rahat käytetään kaikkien hyväksi. Tämä on kuitenkin vain minun käsitykseni asiasta, enkä mene sanomaan muille, miten heidän pitää toimia suhteessaan.
Ei todellakaan ole yhteiset rahat eikä tule. Sitä virhettä tuli kokeiltua edellisessä avioliitossa. Sitä vaativat lähinnä ne, joilla on itsellä pienemmät tulot, haluavat hyötyä ja päästä helpommalla. Siinä vedetään kaikki lapsi-, perhe-, rakkaus- ym. kortit esiin vaikka todellinen ydintarkoitus on taloudellinen hyötyminen.
Eiköhän se ole jokaisen parisuhteen sisällä sovittava asia. Meillä on ollut yhteiset rahat ihan yhdessäolon alusta lähtien. Koskaan ei ole tarvinnut mitään "maksaa takaisin". Ja vuoron perään on toinen opiskellut ym, vaihdellut kumpi tienaa enemmän, mutta ihan sama. Rahasta ei myöskään koskaan ole tarvinnut riidellä, ei niinäkään vuosina kun on ollut taloudellisesti tosi tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole yhteiset rahat eikä tule. Sitä virhettä tuli kokeiltua edellisessä avioliitossa. Sitä vaativat lähinnä ne, joilla on itsellä pienemmät tulot, haluavat hyötyä ja päästä helpommalla. Siinä vedetään kaikki lapsi-, perhe-, rakkaus- ym. kortit esiin vaikka todellinen ydintarkoitus on taloudellinen hyötyminen.
Tämä kertoo enemmän sinusta itsestäsi kuin muista.
Ei missään nimessä. On omat rahat. Maksamme puoliksi asumiskulut ja ruoat.
Oli yhteiset rahat yli 20 vuoden ajan. Ei tehty mitään papereita kun oltiin avoliitossa ja toiseen luotettiin. Sitten tuon ajan minua vähätuloisempi puoliso päätti lähteä toisen miehen matkaan.
Yhteiset rahat on ok jos liitto on ikuinen. Mutta kun erolle on joku todennäköisyys niin sen suurituloisemman kannattaa pitää kirjanpitoa menoista ja tuloista ynnä säilyttää se pitkältä ajalta. Helpottaa loppuselvittelyä.
T. Nimim. Petetty ja jätetty mies
Meillä minä hoidan lapsille lelut,vaatteet yms mitä tarvitsevat. Lisäksi kirppareilta ostelen itselleni joskus uusia vaatteita.
Mies sen sijaan ostelee itselleen uusia merkkikuteita ja millon mitäkin kallista ITSELLEEN.
Ei tunnu mies ymmärtävän tilanteen olevan vähintäänkin outo.
Mies elää rikkaana ja muu perhe köyhänä.
Omat rahat ja eri tilit mutta tietenkin usein on niin että isommissa asioissa se maksaa jolla on silloin siihen paremmin rahaa.
Ei omat rahat tarkoita että kaikki jaetaan jollain Exelillä aina jonkun saman kaavan mukaan vaan silloinkin voidaan katsoa hyvin joustavasti että miten milloinkin kulut jaetaan.
Eri tilit, mutta laskut maksetaan molemmilta, jäljelle jää samat summat. Kuun lopussa tyhjennetään yhteiselle tilille.
Yhteiset rahat siitä alkaen kun muutettiin yhteen. Helppoa. Hyvin riitti, riitaa tuli ihan muista asioista.
Yhteiselle taloustilille joka kuukausi tietty summa. Sieltä maksetaan lähes kaikki normaalin elämisen kulut.
Se mitä jää omaa rahaa yli niin saa käyttää miten huvittaa. Vaikka se sitten olisi joku typerä moottoripyörä tai mikä ikinä.
Meillä tämä on toiminut tosi hyvin. Kyllä minusta aikuisella ihmisellä kuuluu olla omat rahat. Molemmilla on omia säästöjä ja sijoituksia ihan merkittävästi. Olisi omituista käydä osakekauppaa yhteisillä rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat voi olla yhteiset mutta kuoleman sattuessa yhteinen pankkitili on huono valinta.
Tämä. Yhteinen pankkitili jäädytetään kuolinpäivänä eikä sen rahoja pääse leski käyttämään esimerkiksi asunnon vaatikkeiden, hautajaiskulujen tai perukirjoituksen kulujen maksamiseen ennen kuin perukirjoitus on suoritettu.