Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä yhteiset rahat parisuhteessa?

Vierailija
17.02.2025 |

Mua on alkanut vähän ärsyttään eräs asia

Monet tuntemani ihmiset ovat ihmetelleet että kui mulla ja mun miehellä on OMAT rahat 

Muilla tuntuu usein olevan niin että se kummalla on rahaa juuri sillä hetkellä niin se maksaa tai rikkaampi maksaa enemmän

Olen alkanut miettimään että onko suhteeni oikeasti hyvällä mallilla 

Mies haluaa että maksan takaisin jos minulla ei juuri nyt vaikka ole rahaa ostaa jotain ja hän ostaa sen 

Onko se teidän mielestä ok parisuhteessa? 

Kommentit (241)

Vierailija
61/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat. Yhteiset lapset, yhteinen koti, yhteinen asuntolaina myös. 

Molemmilla on omat palkkatilit ja yhteinen käyttötili josta hoidetaan käytännössä kaikki maksut. Sinne siirretään palkat ja jotain jätetään omillekin tileillemme. Ei todellakaan "makseta takaisin" toisillemme mitään, kuulostaa ihan absurdilta. Aivan loputon suo pitkässä parisuhteessa rueta laskemaan kuka maksaa enemmän milloinkin. Enkä edes JAKSAISI käyttää aikaa tuollaiseen. 

Minä tienaan merkittävästi enemmän, mutta puolisoni on käyttänyt saamiaan perintöjä yhteisiin hankintoihin. Näen asian niin että molemmat tekevät ihan yhtä paljon töitä ja näkevät vaivaa perheemme ja taloutemme eteen. Toinen vaan sattuu olemaan yksityisellä puolella jossa palkka isompi ja toinen julkisella, yhteiskunnan kannalta kriittisellä alalla, jossa palkka paljon pienempi.

Vierailija
62/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut ekoista treffeistä saakka yhteiset rahat koska mies on niin halunnut, eikä mulla ollut erityisesti mitään sitä vastaan. Toki käytännön syistä meillä on omat tilit. 

Ei minusta voida sanoa, miten muiden pitää parisuhteissaan toimia. Jotkut ovat hyvinkin tarkkoja siitä kenen rahoja käytetään, ei mulla ole nokan koputtamista siihen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden hengen talous:

- omat asuntolainat

- yhteinen talotili, jolle kumpikin tallettaa kuukausittain sovitun summan. Tältä tililtä maksetaan talon yms. yhteiset kulut, eli sähkö, vesi, jätehuolto, netti jne. Lisäksi yhteiset huonekalu-, työkalu- taloustarvike-, remppa- yms., hankinnat

- yhteisiä ruokia maksetaan kaupassa n. puoliksi laskematta mitään sentilleen tasan. Lounaat viikolla kumpikin maksaa ja hoitaa itse

- muuten omat rahat ja oma talous. 

Hyvin on ylläoleva toiminut. 

Vierailija
64/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi yhteinen pankkitili.

Rahat voi olla yhteiset mutta kuoleman sattuessa yhteinen pankkitili on huono valinta. 

Tämä. Yhteinen pankkitili jäädytetään kuolinpäivänä eikä sen rahoja pääse leski käyttämään esimerkiksi asunnon vaatikkeiden, hautajaiskulujen tai perukirjoituksen kulujen  maksamiseen ennen kuin perukirjoitus on suoritettu.

Ei jäädytetä, jos on matti JA maija tili. Ihan normaalisti jatkui tilin pito. Sinne tuli tulot ja sieltä maksettiin menot.

Väärin muistat. Pitää olla TAI- tili, niin kummalla vaan säilyy käyttöoikeus tiliin. JA- tilissä ei säily. 

Vierailija
65/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja mulla on parisuhteesta ja perheestä sellainen käsitys, että kumppanilta ei peritä velkoja. Kumppani ja lapset ovat yhtä tärkeitä kuin rahojen omistaja itse, joten rahat käytetään kaikkien hyväksi. Tämä on kuitenkin vain minun käsitykseni asiasta, enkä mene sanomaan muille, miten heidän pitää toimia suhteessaan.

Tässä luonnollisesti on se olettamus, että kumppani käyttää rahat myös yhteiseen hyvään. Yhteiset rahat voi toimia, mutta usein tässä taustalla unohtuu, että kulutus on harvoin yhteistä. Jos toinen on käynyt vähän shoppailemassa ja viinibaareissa kavereiden kanssa ja sitten lainaa rahat kumppanille maksamatta takaisin, niin sittehän se kumppani istuu lasten kanssa himassa. Eikä pääse niiden kanssa edes uimahalliin, koska yhteiset rahat on jo käytetty. 

Vierailija
66/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat ja omat tilit jo yli 30 vuotta. Yhteiset kulut on helppo jakaa tasan, ihan riittää, että katsoo laskun loppusumman ja puolittaa sen.

En ikinä, ikinä suostuisi siihen, että olisi jonkun kanssa yhteinen pankkitili tai talous siten, että se maksaa, jolla on rahaa. Se maksaa, joka tekee kaupat, oli se sitten auto tai kengät.

Elän omien tulojeni mukaan, minulla on auto, kesämökki ja pari sijoitusasuntoa. Minun ei ole koskaan tarvinnut maksaa miehen vakuutuksia tms. siksi, että minulla sillä hetkellä on rahaa. Vastaavasti mies voi koska tahansa tarjota yhteistä matkaa Roomaan ja hän on kutsujana kaikkien kulujen maksaja. Tai suunnittelemme yhdessä matkaa Kreikkaan ja kumpikin maksaa oman osuutensa.

Jos eroamme tai puoliso kuolee, ei elintasoni laske lainkaan, koska olen sen tähänkin asti mitoittanut omien tulojeni mukaiseksi.

Vierailija
67/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän yhteisistä menoista kirjanpitoa excelillä. Minä huolehdin laskujen maksamisesta ja maksan aina, kun käydään yhdessä kaupassa. Mies antaa kuitit minulle ja laitan ne kirjanpitoon. Kuun lopussa teen laskelman ja mies maksaa oman osuutensa minulle. Euron tarkkuudella mennään, ei sentään ole senttipeliä.

Teen noin, koska se on mielenkiintoista nähdä mihin rahat menee. Aikaa tuo ei kauaa, enenmmän vuodenvaihteessa, kun teen tulevalle vuodelle budjetin. Minulla on kaupallinen koulutus, työkseni teen taloushallintoa ja olen ollut kirjanpitäjänäkin.

Vierailija
68/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat voi olla yhteiset mutta kuoleman sattuessa yhteinen pankkitili on huono valinta. 

Tämä. Yhteinen pankkitili jäädytetään kuolinpäivänä eikä sen rahoja pääse leski käyttämään esimerkiksi asunnon vaatikkeiden, hautajaiskulujen tai perukirjoituksen kulujen  maksamiseen ennen kuin perukirjoitus on suoritettu.

Ei jäädytetä, jos on matti JA maija tili. Ihan normaalisti jatkui tilin pito. Sinne tuli tulot ja sieltä maksettiin menot.

Väärin muistat. Pitää olla TAI- tili, niin kummalla vaan säilyy käyttöoikeus tiliin. JA- tilissä ei säily. 

Joo, juuri näin TAI- tili oli. Jokohan dementia vaivaa?! Tosiaan tai-tiliä ei suljettu.

Vierailija
69/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole yhteiset rahat eikä tule. Sitä virhettä tuli kokeiltua edellisessä avioliitossa. Sitä vaativat lähinnä ne, joilla on itsellä pienemmät tulot, haluavat hyötyä ja päästä helpommalla. Siinä vedetään kaikki lapsi-, perhe-, rakkaus- ym. kortit esiin vaikka todellinen ydintarkoitus on taloudellinen hyötyminen.

Tämä kertoo enemmän sinusta itsestäsi kuin muista.

Niinpä. Kun kumppani on tyhjentänyt taloustilin omiin pikku kivoihin hankintoihin ja syötät lapislle loppukuun kaurapuuroa, niin kyllähän se pitää vain hyväksyä. Se on sitä rakkautta. 

Vierailija
70/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset rahat. Yhteiset lapset, yhteinen koti, yhteinen asuntolaina myös. 

Molemmilla on omat palkkatilit ja yhteinen käyttötili josta hoidetaan käytännössä kaikki maksut. Sinne siirretään palkat ja jotain jätetään omillekin tileillemme. Ei todellakaan "makseta takaisin" toisillemme mitään, kuulostaa ihan absurdilta. Aivan loputon suo pitkässä parisuhteessa rueta laskemaan kuka maksaa enemmän milloinkin. Enkä edes JAKSAISI käyttää aikaa tuollaiseen. 

Minä tienaan merkittävästi enemmän, mutta puolisoni on käyttänyt saamiaan perintöjä yhteisiin hankintoihin. Näen asian niin että molemmat tekevät ihan yhtä paljon töitä ja näkevät vaivaa perheemme ja taloutemme eteen. Toinen vaan sattuu olemaan yksityisellä puolella jossa palkka isompi ja toinen julkisella, yhteiskunnan kannalta kriittisellä alalla, jossa palkka paljon pienempi.

Et jaksa jakaa yhteisiä kuluja puoliksi? Sanotko lapsellesikin, että ei sun tarvitse tehdä kotitehtäviä, ei kukaan jaksa jakolaskuja.

Vierailija
71/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tilit ja omat rahat. En voisi kuvitellakaan mitään muuta.

Tämä on viisautta. 

Vierailija
72/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole yhteiset rahat eikä tule. Sitä virhettä tuli kokeiltua edellisessä avioliitossa. Sitä vaativat lähinnä ne, joilla on itsellä pienemmät tulot, haluavat hyötyä ja päästä helpommalla. Siinä vedetään kaikki lapsi-, perhe-, rakkaus- ym. kortit esiin vaikka todellinen ydintarkoitus on taloudellinen hyötyminen.

Kannattaako tolla asenteella edes naida? Nääs kun yhdessä eläessä jaetaan paljon tärkeämmätkin asiat kuin rahat. Kuten elämä.

Heh. Tässähän nämä lokit ilmoittautuu. 

Vierailija
73/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso ero varmasti siinä jos parisuhde on alkanut vasta reilusti aikuisella iällä. Siinä vaiheessa kun molemmilla on jo merkittävää omaisuutta olisi minusta tosi hassua yhdistää molempien omaisuus. Aika monella kun on sijoitusasuntoja, pörssiosakkeita, metsää, kesämökki, autoja, omakotitalo... Ajatteletteko te todella niin, että parisuhteen vakiintuessa kaikesta pitää itsestäänselvästi tulla yhteistä?

Helppohan se on olla yksi yhteinen tili jossei kumpikaan omista mitään ja rahankäyttö toimii kädestä suuhun periaatteella.

Vierailija
74/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli yhteiset rahat yli 20 vuoden ajan. Ei tehty mitään papereita kun oltiin avoliitossa ja toiseen luotettiin. Sitten tuon ajan minua vähätuloisempi puoliso päätti lähteä toisen miehen matkaan. 

Yhteiset rahat on ok jos liitto on ikuinen. Mutta kun erolle on joku todennäköisyys niin sen suurituloisemman kannattaa pitää kirjanpitoa menoista ja tuloista ynnä säilyttää se pitkältä ajalta. Helpottaa loppuselvittelyä.

T. Nimim. Petetty ja jätetty mies

Voi ressukkaa. Eikö se jättänyt sulle mitään, paitsi kodin, auton jne.? Sit sä varmaan menit itkemään äidille.

Äitikortti pelattu. Hyvin alleviivaa sitä, että taloudellinen hyväksykäyttö parisuhteessa on normi. Näitä kun lukee, niin muistaa, miksi omat rahat on must. 

Vierailija
75/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako tolla asenteella edes naida? Nääs kun yhdessä eläessä jaetaan paljon tärkeämmätkin asiat kuin rahat. Kuten elämä.

Rakkauden takia? Oletteko te yhdessä ensisijaisesti yhteisen taloudenpidon ja toisistanne hyötymisen vuoksi?

Jos molemmilla on rahaa riittävästi muutenkin. Kuten hyvätuloisilla töissä käyvillä yleensä on. Niin ei ne yhteiset rahat tuo mitään erityistä lisäetua. Rahaa jää säästöön joka kuukausi jokatapauksessa.

t. ohis

Nainen menossa naimisiin rakkauden takia. Älä nyt viitsi. 

Vierailija
76/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan alusta saakka ollut omat rahat, asuntolaina on yhteinen ja sitä varten on lainatili. Yhteiset hankinnat sovitaan kuinka maksetaan, jaetaanko summa tai maksaako toinen. Sähkölaskut ja vastaavat yhteiset on jaettu niin että kumpikin maksaa suurinpiirtein saman verran. Ruoan ostaa se kumpi nyt sattuu kaupassa käymään.

Ollaan näin toimittu nyt 20 vuotta ja aika hyvin se tuntuu toimivan. Meillä on suurin piirtein saman kokoiset tulot ja kumpikin on saanut kartutettua omia säästöjään toivomallaan tavalla.

Vierailija
77/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut ekoista treffeistä saakka yhteiset rahat koska mies on niin halunnut, eikä mulla ollut erityisesti mitään sitä vastaan. Toki käytännön syistä meillä on omat tilit. 

Ei minusta voida sanoa, miten muiden pitää parisuhteissaan toimia. Jotkut ovat hyvinkin tarkkoja siitä kenen rahoja käytetään, ei mulla ole nokan koputtamista siihen. 

Hetkinen. Miten on edes käytännössä mahdollista että varat yhdistetään ensitreffeillä?

En ole hetkeen typerämpää lukenut.

Vierailija
78/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin muistat. Pitää olla TAI- tili, niin kummalla vaan säilyy käyttöoikeus tiliin. JA- tilissä ei säily.&nb

Joo, juuri näin TAI- tili oli. Jokohan dementia vaivaa?! Tosiaan tai-tiliä ei suljettu.

Tämän takia se oma tili! Sinäkin olisit tajunnut tämän vasta siinä vaiheessa kun laskuissa eräpäivät painaa päälle ja et pääse tilillä oleviin rahoihin käsiksi. Sinne menee lukkojen taakse oma palkka.

Vierailija
79/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli yhteiset rahat yli 20 vuoden ajan. Ei tehty mitään papereita kun oltiin avoliitossa ja toiseen luotettiin. Sitten tuon ajan minua vähätuloisempi puoliso päätti lähteä toisen miehen matkaan. 

Yhteiset rahat on ok jos liitto on ikuinen. Mutta kun erolle on joku todennäköisyys niin sen suurituloisemman kannattaa pitää kirjanpitoa menoista ja tuloista ynnä säilyttää se pitkältä ajalta. Helpottaa loppuselvittelyä.

T. Nimim. Petetty ja jätetty mies

Voi ressukkaa. Eikö se jättänyt sulle mitään, paitsi kodin, auton jne.? Sit sä varmaan menit itkemään äidille.

Oletpa ällöttävä akka!

Vierailija
80/241 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijat suosittelevat ainakin lapsiperheille yhteisen taloustilin perustamista, johon siirretään rahaa niin, että kumpikin vanhemmista laittaa rahaa saman prosenttiosuuden tuloistaan, esim 80%. 

Tililtä hoidetaan sitten lainat, ruuat, vaatteet, huvit, lasten harrastukset jne. Kummallekin jää sitten tässä tapauksessa 20% tuloistaan vaikka sijoitettavaksi osakkeisiin. 3000 euron nettopalkasta jää 600€ ja 1500 euron nettopalkasta 300€.